Vilken medhavd mat/energi vid cykling?

Jag brukar försöka ha med en gel och nåt fast att käka per timme på pass längre än två timmar. Körde SIS isotoniska gel förut men gått över till Umara nu. Fastare föda gillar jag Wholebake Flapjacks (helst Pecan men Summer Berry är najs också), en halv sån per timme, eller Nutella B-ready eller chokladfyllda croissanter är gott också. Eller så stannar jag och fikar nånstans. Eller så skippar jag fikat. Det har också hänt att jag har gjort egna kakor/flapjacks/energibollar och tagit med. Testa lite, se vad du och din mage gillar!

Men alltid en eller två akutgels för att slippa bonken om man skulle råka pressa sig lite för mycket, även på kortare turer.

Under 10 mil: vatten
10 mil och mer: sportdryck
20 mil och mer: försöker äta mat på vägen och sportdryck

Decathlon russin/banan bars (köps i låda). Kostar inte så mycket och smakar inte så bra att man frestas att ta en hemma. Ger bra med energi också. Klarar mig en hel dag på såna och vatten. Om jag bor ute över natten så kompletterar jag med mackor med jordnötssmör till frukost.

Upp till 5 mil: vatten + en gel som nödraket
5-10 mil: sportdryck, en snickers + en gel
Längre: öka antalet gel och snickers
Oftast har jag dock med mig nåt av det ätbara hem...

Äter bara om jag ska köra längre än 3 timmar och det är bara nån gång i månaden jag gör det. Då blir det oftast banan eller något gott fikabröd (croissant, wienerbröd, kanelbulle) och kaffe som jag har med mig om jag gör ett snabbt fikastopp någonstans i skogen.

Beroende på hur hårt och långt man ska köra så upp till 6-8 mil kanske ingenting mer än vatten. Sen sportdryck blandat på strösocker och druvsocker (blir sött :) ) med citronextrakt, dextrosoltabletter. Favoriten är nog sura nappar eller liknande med mycket glukossirap.

Beror på hur hårt det ska cyklas. Ska jag köra ett Z2 pass så blir det vatten och något ätbart när jag blir hungrig dvs efter 3-5h. Ska det köras hårt i mer än 1.5h så blir det energi i någon form.

Russin, nötter och vatten. Om det är kallgrader ute gärna kaffe eller varm choklad och punchrulle/dammsugare +ANNAT.

Pågens vaniljgifflar, banan, äggmacka, pingvinstång, basset vingummin, bars, gels, twix, coca-cola, amerikanska pannkakor med sylt i smeten, kanelbulle, ja det kan variera :) men pucko och chokladboll kan också få haka på om det är lååångt.

upp till 2 tim; bara vatten
mer än 2 tim (och sällan mer än 3½ för mig); vatten, kaffe och hemmagjorda energy bars eller en banan

Spacekitty sa:
Murdock sa:
Ingen som nämnt bananer ännu? Min favvo.

Bananer kan man ha med sig för att det är gott, men mycket energi är det inte i den stora förpackningen.

Om man ska cykla långt, och man vill ha nåt mer än bara sportdryck så passar bananer bra för min mage. Ovan nämnda bakverk pajar magen direkt.

Energin kommer ändå från sportdrycken.

SLI sa:
Om man ska cykla långt, och man vill ha nåt mer än bara sportdryck så passar bananer bra för min mage. Ovan nämnda bakverk pajar magen direkt.

Hur långt är långt, för dig? Har du fickorna fulla med pulver för att blanda mer sportdryck?

Jag pass över 1.5 timme har jag alltid med elektrolyter i vattnet. Varmt, i båda flaskorna på lvg, inte så varmt, en med en utan.
MTB bara en påse på ryggen, långa pass med elektrolyter, men jag kör inte långa pass i skogen på vintern.
Gel vid pass över 2-3 timmar, beroende på intensitet.
Sportdricka fukkar upp magen, provat många olika, men det största problemet är att mitt energiintag och mitt dryckintag inte är länkade.
Engeri, bara intensitet/längd, vätska intensitet/längd och TEMPERATUR. För mig är det hål i huvudet att ha energin i vätskan.

Har under långa turer (2t+) kört jordnötter blandat med russin och/eller choklad. Det funkar bra, men inte i för stor mängd/under för lång tid är min erfarenhet. Vatten till det. Ska testa något annat framöver.

Ett par mackor med jordnötssmör och jordgubbssylt. ?

Eller hemmagjorda energikakor, men det är ju inte hälften så gott.

Spacekitty sa:
SLI sa:

Hur långt är långt, för dig? Har du fickorna fulla med pulver för att blanda mer sportdryck?

Jag cyklade 16 mil några gånger inför Vätternrundan. Vill minnas att det tog 5:40 eller däromkring, och det är långt i min värld.
Hade med mig 3L färdigblandad sportdryck på ryggen, nån gel och en flaska vatten. Ingen påfyllning under vägen. Det funkade bra.
Vid en sådan tur hade jag dessutom med mig 2 frallor. Det gav ordentlig magknip.

Annars cyklar jag vanligtvis 3-7 mil, ibland upp till 10 mil. Har testat lite olika, russin och torkad frukt funkar i små mängder, liksom banan som sagt. Bröd eller kakor funkar inte alls, det stoppar upp magen och blockerar sportdrycken (känns det som, jag har inget vetenskapligt belägg för det). Nötter och choklad anser jag vara helt meningslöst under pågående träning.

Om man däremot är ute på en längre cykeltur i lugnare tempo så funkar vilken fikakorg som helst.

Det låter som om många här kunde få ut rätt mycket av nedan avsnitt av Tyngres pod (bli inte skrämd av rubriken i url).

”Denna vecka har Tyngre Träningssnack fokus på mountainbike, träning med låga glykogennivåer och våra mitokondrier. Mikael Flockhart, väldigt duktig mountainbikecyklist och doktorand på GIH gästar podden för att diskutera sin karriär och den forskning som han har bidragit till över nästan 10 år på GIH.

Du får bland annat höra lite om hur Mikael tränade på för hårt när han gjorde en elitsatsning inom mountainbike och att hans bästa säsong någonsin kom först året efter han hade valt att dra ner lite på träningen. Vi diskuterar mycket om behovet av vila och att man så lätt väljer att träna lite extra när man är osäker på om man tränar tillräckligt eller om man tränar för mycket.

Efter det blir det fokus på forskning från GIH där vi tar upp studier som Mikael varit assistent på och studier som han nu själv börjat utföra som en del av hans doktorsavhandling.”

https://tyngre.se/podcast/mountainbiketraning-och-traning-med-lite-muskelglykogen/

Lite beroende på säsong och intensitet, men upp till 8 mil brukar enbart vatten fungera utmärkt. Vid lite längre turer upp mot 10-12 mil kompletteras med 1-2 bananer eller äpplen som intas innan energin börjar sina.
Energikakor och gel är bättre, men de brukar jag bara använda när prestationen skall vara utöver det vanliga. Smaken är okej vid enstaka tillfällen, men inte ofta. Intalar mig att färsk frukt bidrar minimalt till det växande sopberget. Sportdryck använder jag nästan bara vid turer över 4 timmar.

En banan är nog lika bra som en skvätt sportdryck för att lura kroppen att tro att den fått ett större energiintag.
Annars är det smidigt att blanda ett koncentrat med mängden kolhydrater som loppet kräver (60 g eller mer per timma.) T.ex Maurten eller Umara som inte smakar så starkt.
Kompletterat med vatten från flaska eller ryggsäck.

Kör sportdryck (Umara) och geler (ZipVit). Ibland kanske ett Japp/Mars slinker ner. Snickers är farligt, har fått de där lömska jordnötsbitarna i fel hals många gånger. Fikar när jag kommer hem.
<1h Inget
1-2h Vatten alt sportdryck beroende på intensitet. Har jag ätit dåligt innan glider en gel också ner
>2h Sportdryck + gel (ev bar) och ev extra vatten beroende på temperatur.

Innan körde jag bara vatten på allt under 3h men upplevde att jag inte kunde prestera som jag ville. Oklart hur träningen utvecklades jämfört med nu...

Intressant hur olika folk tolkar ordet "cykeltur" som TS frågar om. För mig är det nåt helt annat än "hårt träningspass" och "lopp".

ooms sa:
Intressant hur olika folk tolkar ordet "cykeltur" som TS frågar om. För mig är det nåt helt annat än "hårt träningspass" och "lopp".
Valde faktiskt medvetet att ställa frågan brett för att fånga många aspekter. Kan konstatera att det blivit bra och intressant, fortsätt gärna så :)

Jag tränar när jag cyklar. Om det inte är en tävling. Någon vis människa har formulerat
"Träning är Träning o Tävling är Tävling. Det är liksom två vitt skilda verksamheter.

Jag vet bara att äter jag inte på turen behöver jag mula i mig galet mycket efteråt för att inte dippa helt.
jobbpendlingen 2x19 km kräver lite extra mat intag efter målgång, annars somnar jag på jobbet eller i soffan hemma.

Men alla funkar vi lite olika

ooms sa:

"Energi vid längre (eller kortare) cykeltur"... det tolkar jag som ett träningspass. Jag tror inte det är fikakorg som avses.

Jag tycker Nötcreme är väldigt gott och rätt smidigt att ha med istället för sliskiga gels - det kanske krävs ett par stycken per gång då de är rätt små. Kostar typ en femma styck och tar inte jättestor plats. Dock blir de rätt kladdiga när den tomma förpackningen ska ner i fickan igen, men det är smällar man får ta.

Rico sa:
Jag tycker Nötcreme är väldigt gott och rätt smidigt att ha med istället för sliskiga gels - det kanske krävs ett par stycken per gång då de är rätt små. Kostar typ en femma styck och tar inte jättestor plats. Dock blir de rätt kladdiga när den tomma förpackningen ska ner i fickan igen, men det är smällar man får ta.

Man suger inte i sig en gel för att det är gott, utan för att få snabb energi. Det får man inte av nötcreme.

SLI sa:
Rico sa:

Man suger inte i sig en gel för att det är gott, utan för att få snabb energi. Det får man inte av nötcreme.

Jodå, det får man - det är hälften socker.

SLI sa:
ooms sa:

"Energi vid längre (eller kortare) cykeltur"... det tolkar jag som ett träningspass. Jag tror inte det är fikakorg som avses.
På en cykeltur har man givetvis fikakorg. Det finns inget som säger att det är ett träningspass bara för att man tar en lång cykeltur.

Rico sa:
Jag tycker Nötcreme är väldigt gott och rätt smidigt att ha med istället för sliskiga gels - det kanske krävs ett par stycken per gång då de är rätt små. Kostar typ en femma styck och tar inte jättestor plats.

Håller med om att Nötcrème är fantastiskt gott och smidigt. Dessutom billigt: https://www.webhallen.com/se/produc...MI9fT39v6M5QIVHc-yCh2ljwtPEAQYAiABEgJyr_D_BwE

24B2AC67-E7F2-4BDF-8E6E-ADDF6C0800AA.png

Blir väl 1 kr 60 öre per förpackning?

Tillbaka
Topp