Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gissning: Pumpa max angivet tryck på däcken för att försäkra sig om att de satt sig ordentligt.Sixten Fors sa:Vad menar du med att pumpa hjulen (eller snarare däcken) fullt?
Ventiltypen kallas Presta (racerventil) och är standard på alla cyklar som kostar > 5000 kr. Oavsett om det är lvg eller mtb.turbo100 sa:Min pump är en gammal sak jag ärvt från min far, ingen manometer eller annan mätare.
Jag har en pump till kompressorn men den passar bara till bilkägla.
Jag mååste provcykla imorgon och får pumpa på känsla :)
Asfalt, 100 manliga kilo, har kollat touren och det verkar vara lätt :)
turbo100 sa:Jag mååste provcykla imorgon och får pumpa på känsla :)
turbo100 sa:Hej,
Köpte en pump på biltema idag men fattar inte hur det är tänkt..
Cykel verkar svårare ä jag trodde :)
Behöver jag en adapter till pumpen eller ska den funka out-of-the-box?
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelpumpar/cykelpump-2000041207
Pumpen ska vara kompatibel med presta.. om det nu är det jag har på min canyon,,
Mycket tacksam för input :)
Plus ett snabbt tryck på ventilkäglan så att den inte sitter fast när du ska pumpa.marr sa:turbo100 sa:Hej,
Köpte en pump på biltema idag men fattar inte hur det är tänkt..
Cykel verkar svårare ä jag trodde :)
Behöver jag en adapter till pumpen eller ska den funka out-of-the-box?
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelpumpar/cykelpump-2000041207
Pumpen ska vara kompatibel med presta.. om det nu är det jag har på min canyon,,
Mycket tacksam för input :)
Har du skruvat upp ventilen innan du försöker?
Det finns alltid bättre.turbo100 sa:Tack -
känns lite vingligt alltihop men fick i 4+ bar fram, uppåt 5 i baktäcket som Sixten tipsade om.
Är pumpen OK eller bör man satsa på något bättre?
Finns det vettiga saker till kompressorn eller ska jag förlita mig på denna "Biltema premium-modell"? :)
Pfaff sa:Sixten i all ära men med din vikt riskerar du genomslag i närmaste potthål och därmed följande punka med det trycket i 25 mm däck.
Öka till 6 bar fram o 6,5 bak. Blir det för burrig känsla sänk en halv bar.
( herrar Vacchi o Adamsson som ju inte heller är noviser på lvg pratade om däcktryck senast igår. De kör med 7-7,5 bar och inga av dom är 100 kilos bjässar ? )
Manurhin2 sa:Pfaff sa:Sixten i all ära men med din vikt riskerar du genomslag i närmaste potthål och därmed följande punka med det trycket i 25 mm däck.
( herrar Vacchi o Adamsson som ju inte heller är noviser på lvg pratade om däcktryck senast igår. De kör med 7-7,5 bar och inga av dom är 100 kilos bjässar ? )
Nu är ju däcken 28 mm.
Jag kör mina 28or ca 5 fram å 6 bak till 80 kg.
Funkar dock från ca 4.
M
Pfaff i all ära men...Pfaff sa:Sixten i all ära men med din vikt riskerar du genomslag i närmaste potthål och därmed följande punka med det trycket i 25 mm däck.
Får du inte i mer än 4 bar tror jag att du inte skruvar ut den räfflade toppen långt nog, se till att det blir minst ett helt varv, gärna ettoch ett halvt. När du sedan trycker på pumphuvudet RAKT på ventilen och helt i botten, ser du att manometernålen rör på sig. Där låser du huvudet med spaken och pumpar.
När du lossar huvudet dra RAKT neråt med ett bestämd tag. Det blir ett litet pys då från trycket i pumpslangen. Skruva sen tillbaka den räfflade skruven på ventilkäglan utan att trycka in den.
Miss Lycka 2.0 sa:Känns bra att ha en SKS Rennkompressor från 1977.
Sixten Fors sa:Pfaff i all ära men...Pfaff sa:Sixten i all ära men med din vikt riskerar du genomslag i närmaste potthål och därmed följande punka med det trycket i 25 mm däck.
Får du inte i mer än 4 bar tror jag att du inte skruvar ut den räfflade toppen långt nog, se till att det blir minst ett helt varv, gärna ettoch ett halvt. När du sedan trycker på pumphuvudet RAKT på ventilen och helt i botten, ser du att manometernålen rör på sig. Där låser du huvudet med spaken och pumpar.
När du lossar huvudet dra RAKT neråt med ett bestämd tag. Det blir ett litet pys då från trycket i pumpslangen. Skruva sen tillbaka den räfflade skruven på ventilkäglan utan att trycka in den.
Nu är det 28 mm däck som TS har (eventuellt slanglöst) på en 19 mm UST fälg. Däcken är specade för 5,8-5,9 bar max (6 bar på 17 mm fälg, som gör däcket smalare och som därmed gör att det tål högre tryck) https://shop.mavic.com/en-gb/yksion-pro-ust-g1959.html#1028=3920
Mavic skriver i övrigt om däcket: "The Yksion Pro UST offers the best blend of low rolling resistance, grip and comfort, a trilogy that is usually impossible to reconcile. The rolling efficiency has been measured 15% lower than a tubetype equivalent in our lab and in real life.
Our testers have also found it super fast in wet turns, bringing them an unmatched confidence. Being tubeless, it can be run at lower pressure (about 1 bar / 15 PSI less) than a standard tubetype tyre, with no loss of efficiency and with less risk of pinch flat.
And what's usualy the achille heel of tubeless (mounting and servicing) has been solved by developing it together with our own wheels for tighter tolerances. The stretchable kevlar beads are super easy to mount and dismount. With just 30g of sealant, it's as airtight as a butyl tube and offers a nice puncture protection."
Med Biltemapumpen som enligt specen klarar att trycka 18 bar är det nog noll problem att "få i" mer än 4 bar, men vad är poängen med att uppmana TS att pumpa sönder däcken anser du? Blir det bättre då?
Gör hemläxan innan du börjar svamla och "rätta" Sixten
Oavsett, så är däcket specat för max 5,8-5,9 bar på aktuell fälgbredd. Vad hjulet/fälgen är specad för (med/utan slang) har jag inte lyckats lista ut, troligtvis max 6,8 bar med slang i ett 28 mm däck som klarar 6,8 bar (t.ex. GP5000), och max 5,8 bar slanglöst. Mavic's hemsida lämnar en del att önska.Pfaff sa:Hej du,
Nu kommer väl hjulen iofs med slang.
Sixten Fors sa:Oavsett, så är däcket specat för max 5,8-5,9 bar på aktuell fälgbredd. Vad hjulet/fälgen är specad för (med/utan slang) har jag inte lyckats lista ut, troligtvis max 6,8 bar med slang i ett 28 mm däck som klarar 6,8 bar (t.ex. GP5000), och max 5,8 bar slanglöst. Mavic's hemsida lämnar en del att önska.Pfaff sa:Hej du,
Nu kommer väl hjulen iofs med slang.
Med tanke på att aktuell cykel levereras med Mavic UST hjul/däck-kombo skulle jag inte bli förvånad om det är slanglöst från fabrik. Det borde i alla fall följa med UST TL-ventil och ev lite TL-sås, om nu Mavic anser att det behövs (minst) 30 g sås för att täta.
Observant, det saknas helt riktigt en mutter :)marr sa:Hoppas det inte är slanglöst iallafall. Ventilen sitter dåligt fast.
Sixten Fors sa:Observant, det saknas helt riktigt en mutter :)marr sa:Hoppas det inte är slanglöst iallafall. Ventilen sitter dåligt fast.
Kanske är det så att de senaste Mavic UST-ventilerna limmas fast mha. grodlårs- eller snigelslem?
Har jag köpt en dålig cykel?Luzen sa:Jag har haft en sådan slang och gängor saknas helt. Den kom från cannondale och var värdelös.
Öh? Förkasta hela cykeln för att ventilerna eventuellt saknar gängor som inte är nödvändiga i ditt fall?turbo100 sa:Har jag köpt en dålig cykel?Luzen sa:Jag har haft en sådan slang och gängor saknas helt. Den kom från cannondale och var värdelös.
turbo100 sa:Har jag köpt en dålig cykel?Luzen sa:Jag har haft en sådan slang och gängor saknas helt. Den kom från cannondale och var värdelös.
turbo100 sa:Allt verkar vara så komplicerat med cykel..
Jag funderade på att köpa lite grövre däck att köra lite mer off-road men min Canyon endurace..
men då jag nte ens kan lära mig pumpa mina lamdsvägsdäck är jag tveksam.. det är nog för svårt..
Cykel är nog för svårt för mig ;(
Jag kan lägga till det kanske självklara: Skruva tillbaks övre delen av ventilen när du är klar.Luzen sa:Du skruvar upp övre delen av ventilen.
Sedan sätter du dit pumphuvudet och lyfter spaken.
Pumpa.
turbo100 sa:Allt verkar vara så komplicerat med cykel..
Jag funderade på att köpa lite grövre däck att köra lite mer off-road men min Canyon endurace..
men då jag nte ens kan lära mig pumpa mina lamdsvägsdäck är jag tveksam.. det är nog för svårt..
Cykel är nog för svårt för mig ;(
LTS sa:Hur länge kan happy diskutera hur man pumpar en presta-ventil?
Raggamuffin sa:LTS sa:Hur länge kan happy diskutera hur man pumpar en presta-ventil?
En sida till ska väl gå.