vilken pump

turbo100

Medlem
vilken pump
Hej,
Nu har jag skrivat ihop min Canyon och ska enligt instruktionen pumpa upp hjulen fullt.
Min fråga är om en "vanlig" cykelpump fungerar till hjulen som är av fabrikat Mavic, tycker skälva ventilen ser smalare ut än jag är van vid...

vilken pump
Funkar med min vanliga biltema pump iaf, men den har en gummiinsats i pump-munstycket som man vänder på beroende på om man kör presta eller schreider, du skall ha det lilla hålet på gummi-insatsen om du har en sådan.

vilken pump
En vanlig cykelpump fungerar. Beroende på hur breda däcken är gör olika typ av pumpar jobbet olika bra (liten volym och högt tryck, eller stor volym och lågt tryck).

Vad menar du med att pumpa hjulen (eller snarare däcken) fullt?
Luften fördelar sig automatiskt i hela däcket när man pumpar, det går liksom inte att bara fylla halva däcket med luft.
Om du med "fullt" menar så högt tryck (mätt i bar eller psi) att däcken går sönder så har du nog missuppfattat instruktionen, det är en riktigt dålig idé att pumpa sönder däcken.

Lagom tryck blir bäst. För däcken och för dig.
Vad som är lagom tryck beror t.ex. på
1) hur breda däcken är, förslagsvis uttryckt mm
2) hur mycket du väger, uttryckt i kg
3) hur/var du tänkte cykla, alltså typ av underlag/terräng (asfalt, grusväg, gräsmatta, stigar etc.)
4) fram eller bakdäck

Senast ändrad:
vilken pump
Svaret på frågan (som du iofs inte ställde) om hur många bar du ska ha i däcken är "ALLA!" ( (c) Dangerholm). Obs, om du har en pump som mäter absolut tryck istf relativt så måste svaret revideras till "ALLA minus 1 bar".

vilken pump
Hjul: Mavic Aksium Elite UST Disc, ETRTO 622x19TC Road
Däck: Yksion Pro UST 28 mm
Max pressure: see indication on wheel and tyre. If they differ, use the lowest of the 2

Vilket innebär att max tillåtet tryck ca 5,9 bar eller 85 PSI (?).

Vad som är lagom tryck för användning av hjul/däck beror som sagt på cyklistens vikt, fram eller bak, med slang eller slanglöst, underlag.

Senast ändrad:
vilken pump
Min pump är en gammal sak jag ärvt från min far, ingen manometer eller annan mätare.
Jag har en pump till kompressorn men den passar bara till bilkägla.
Jag mååste provcykla imorgon och får pumpa på känsla :)
Asfalt, 100 manliga kilo, har kollat touren och det verkar vara lätt :)

vilken pump
turbo100 sa:
Min pump är en gammal sak jag ärvt från min far, ingen manometer eller annan mätare.
Jag har en pump till kompressorn men den passar bara till bilkägla.
Jag mååste provcykla imorgon och får pumpa på känsla :)
Asfalt, 100 manliga kilo, har kollat touren och det verkar vara lätt :)
Ventiltypen kallas Presta (racerventil) och är standard på alla cyklar som kostar > 5000 kr. Oavsett om det är lvg eller mtb.
Jag skulle tro att 4,0-4,5 bar fram och 4,5-5,0 bar bak kan vara en bra utgångspunkt för dina däck.
En pump som klarar 8-10 bar räcker utmärkt, t.ex. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=46198
Cykelpumpar finns även på Biltema, Jula, Claes Ohlson, XXL och godtycklig cykelaffär.

vilken pump
Hej,
Köpte en pump på biltema idag men fattar inte hur det är tänkt..
Cykel verkar svårare ä jag trodde :)
29uzuvd.jpg

Behöver jag en adapter till pumpen eller ska den funka out-of-the-box?
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelpumpar/cykelpump-2000041207
Pumpen ska vara kompatibel med presta.. om det nu är det jag har på min canyon,,
Mycket tacksam för input :)

vilken pump
vilken pump
marr sa:
turbo100 sa:
Hej,
Köpte en pump på biltema idag men fattar inte hur det är tänkt..
Cykel verkar svårare ä jag trodde :)

Behöver jag en adapter till pumpen eller ska den funka out-of-the-box?
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelpumpar/cykelpump-2000041207
Pumpen ska vara kompatibel med presta.. om det nu är det jag har på min canyon,,
Mycket tacksam för input :)

Har du skruvat upp ventilen innan du försöker?
Plus ett snabbt tryck på ventilkäglan så att den inte sitter fast när du ska pumpa.

vilken pump
Tack -
känns lite vingligt alltihop men fick i 4+ bar fram, uppåt 5 i baktäcket som Sixten tipsade om.
Är pumpen OK eller bör man satsa på något bättre?
Finns det vettiga saker till kompressorn eller ska jag förlita mig på denna "Biltema premium-modell"? :)

vilken pump
turbo100 sa:
Tack -
känns lite vingligt alltihop men fick i 4+ bar fram, uppåt 5 i baktäcket som Sixten tipsade om.
Är pumpen OK eller bör man satsa på något bättre?
Finns det vettiga saker till kompressorn eller ska jag förlita mig på denna "Biltema premium-modell"? :)
Det finns alltid bättre.
Men den du köpt kommer räcka länge.

vilken pump
Biltemapumpen är helt ok, visst finns det bättre grejor (som alltid), men den duger. Se till att ventilen är i botten av pumphuvudet innan du stänger spaken. Glöm inte att skruva upp låskäglan innan pumpning, och skruva igen den efteråt. Är det lite ”rangligt” kan huvudet sitta bättre om du roterar hjulet så att ventilen kommer nedåt, eller uppåt, eller åt något annat håll. Prova dig fram!

vilken pump
Sixten i all ära men med din vikt riskerar du genomslag i närmaste potthål och därmed följande punka med det trycket i 25 mm däck.
Öka till 6 bar fram o 6,5 bak. Blir det för burrig känsla sänk en halv bar.
( herrar Vacchi o Adamsson som ju inte heller är noviser på lvg pratade om däcktryck senast igår. De kör med 7-7,5 bar och inga av dom är 100 kilos bjässar ? )
Får du inte i mer än 4 bar tror jag att du inte skruvar ut den räfflade toppen långt nog, se till att det blir minst ett helt varv, gärna ettoch ett halvt. När du sedan trycker på pumphuvudet RAKT på ventilen och helt i botten, ser du att manometernålen rör på sig. Där låser du huvudet med spaken och pumpar.
När du lossar huvudet dra RAKT neråt med ett bestämd tag. Det blir ett litet pys då från trycket i pumpslangen. Skruva sen tillbaka den räfflade skruven på ventilkäglan utan att trycka in den.

Senast ändrad:
vilken pump
Pfaff sa:
Sixten i all ära men med din vikt riskerar du genomslag i närmaste potthål och därmed följande punka med det trycket i 25 mm däck.
( herrar Vacchi o Adamsson som ju inte heller är noviser på lvg pratade om däcktryck senast igår. De kör med 7-7,5 bar och inga av dom är 100 kilos bjässar ? )

Nu är ju däcken 28 mm.
Jag kör mina 28or ca 5 fram å 6 bak till 80 kg.
Funkar dock från ca 4.

M

vilken pump
Manurhin2 sa:
Pfaff sa:

Nu är ju däcken 28 mm.
Jag kör mina 28or ca 5 fram å 6 bak till 80 kg.
Funkar dock från ca 4.

M

Du får äta upp dig o testa då. :-)

vilken pump
Pfaff sa:
Får du inte i mer än 4 bar tror jag att du inte skruvar ut den räfflade toppen långt nog, se till att det blir minst ett helt varv, gärna ettoch ett halvt. När du sedan trycker på pumphuvudet RAKT på ventilen och helt i botten, ser du att manometernålen rör på sig. Där låser du huvudet med spaken och pumpar.
När du lossar huvudet dra RAKT neråt med ett bestämd tag. Det blir ett litet pys då från trycket i pumpslangen. Skruva sen tillbaka den räfflade skruven på ventilkäglan utan att trycka in den.
Pfaff i all ära men...

Nu är det 28 mm däck som TS har (eventuellt slanglöst) på en 19 mm UST fälg. Däcken är specade för 5,8-5,9 bar max (6 bar på 17 mm fälg, som gör däcket smalare och som därmed gör att det tål högre tryck) https://shop.mavic.com/en-gb/yksion-pro-ust-g1959.html#1028=3920

Mavic skriver i övrigt om däcket: "The Yksion Pro UST offers the best blend of low rolling resistance, grip and comfort, a trilogy that is usually impossible to reconcile. The rolling efficiency has been measured 15% lower than a tubetype equivalent in our lab and in real life.
Our testers have also found it super fast in wet turns, bringing them an unmatched confidence. Being tubeless, it can be run at lower pressure (about 1 bar / 15 PSI less) than a standard tubetype tyre, with no loss of efficiency and with less risk of pinch flat.
And what's usualy the achille heel of tubeless (mounting and servicing) has been solved by developing it together with our own wheels for tighter tolerances. The stretchable kevlar beads are super easy to mount and dismount. With just 30g of sealant, it's as airtight as a butyl tube and offers a nice puncture protection."

Med Biltemapumpen som enligt specen klarar att trycka 18 bar är det nog noll problem att "få i" mer än 4 bar, men vad är poängen med att uppmana TS att pumpa sönder däcken anser du? Blir det bättre då?

Gör hemläxan innan du börjar svamla och "rätta" Sixten

vilken pump
Sixten Fors sa:
Pfaff sa:
Pfaff i all ära men...

Nu är det 28 mm däck som TS har (eventuellt slanglöst) på en 19 mm UST fälg. Däcken är specade för 5,8-5,9 bar max (6 bar på 17 mm fälg, som gör däcket smalare och som därmed gör att det tål högre tryck) https://shop.mavic.com/en-gb/yksion-pro-ust-g1959.html#1028=3920

Mavic skriver i övrigt om däcket: "The Yksion Pro UST offers the best blend of low rolling resistance, grip and comfort, a trilogy that is usually impossible to reconcile. The rolling efficiency has been measured 15% lower than a tubetype equivalent in our lab and in real life.
Our testers have also found it super fast in wet turns, bringing them an unmatched confidence. Being tubeless, it can be run at lower pressure (about 1 bar / 15 PSI less) than a standard tubetype tyre, with no loss of efficiency and with less risk of pinch flat.
And what's usualy the achille heel of tubeless (mounting and servicing) has been solved by developing it together with our own wheels for tighter tolerances. The stretchable kevlar beads are super easy to mount and dismount. With just 30g of sealant, it's as airtight as a butyl tube and offers a nice puncture protection."

Med Biltemapumpen som enligt specen klarar att trycka 18 bar är det nog noll problem att "få i" mer än 4 bar, men vad är poängen med att uppmana TS att pumpa sönder däcken anser du? Blir det bättre då?

Gör hemläxan innan du börjar svamla och "rätta" Sixten

Hej du,

Nu kommer väl hjulen iofs med slang.

vilken pump
-1 på Rennkompressor som är en smal 16 bar pump, rätt meningslöst när moderna däck aldrig behöver mer än 6 bar.
-1 på Biltemapumpen för den delen, av samma anledning.

Smala högtryckspumpar är långsamma, och de med analog manometer (t.ex. Rennkomporessor) har sämre läsbarhet inom det relevanta området då skalan går upp till 16 bar (ibland mer). I princip klarar man alla moderna behov med en SKS Twentyniner som pumpar upp till 6 bar, med betydligt färre antal pumptag och bättre läsbarhet på manometern, https://www.bike24.com/p2160912.html och https://bikerumor.com/2016/01/20/review-sks-twentyniner-large-barrel-floor-pump/
SKS.png

Men digital avläsning känns förstås modernare om man vill vara noga med trycket, direkt i pumpen (likt Biltema) eller vid sidan av. Topeak D2 är en bra och populär tryckmätare, alla borde ha en https://www.bike24.com/p213754.html
D2x.jpg

vilken pump
Pfaff sa:
Hej du,
Oavsett, så är däcket specat för max 5,8-5,9 bar på aktuell fälgbredd. Vad hjulet/fälgen är specad för (med/utan slang) har jag inte lyckats lista ut, troligtvis max 6,8 bar med slang i ett 28 mm däck som klarar 6,8 bar (t.ex. GP5000), och max 5,8 bar slanglöst. Mavic's hemsida lämnar en del att önska.

Med tanke på att aktuell cykel levereras med Mavic UST hjul/däck-kombo skulle jag inte bli förvånad om det är slanglöst från fabrik. Det borde i alla fall följa med UST TL-ventil och ev lite TL-sås, om nu Mavic anser att det behövs (minst) 30 g sås för att täta.

vilken pump
Sixten Fors sa:
Pfaff sa:
Hej du,
Oavsett, så är däcket specat för max 5,8-5,9 bar på aktuell fälgbredd. Vad hjulet/fälgen är specad för (med/utan slang) har jag inte lyckats lista ut, troligtvis max 6,8 bar med slang i ett 28 mm däck som klarar 6,8 bar (t.ex. GP5000), och max 5,8 bar slanglöst. Mavic's hemsida lämnar en del att önska.

Med tanke på att aktuell cykel levereras med Mavic UST hjul/däck-kombo skulle jag inte bli förvånad om det är slanglöst från fabrik. Det borde i alla fall följa med UST TL-ventil och ev lite TL-sås, om nu Mavic anser att det behövs (minst) 30 g sås för att täta.

Hoppas det inte är slanglöst iallafall. Ventilen sitter dåligt fast.

vilken pump
Rätt intressant är att det saknas gängor på ventilen på bilden. Så alla former av låsringar blir svåra att få dit. Är det så att det finns gängor längre ner på ventilen än det man ser och att man skruvar in ventilen från insidan i fälgen?

vilken pump
Allt verkar vara så komplicerat med cykel..
Jag funderade på att köpa lite grövre däck att köra lite mer off-road men min Canyon endurace..
men då jag nte ens kan lära mig pumpa mina lamdsvägsdäck är jag tveksam.. det är nog för svårt..
Cykel är nog för svårt för mig ;(

vilken pump
turbo100 sa:
Jag funderade på att köpa lite grövre däck att köra lite mer off-road men min Canyon endurace..
men då jag nte ens kan lära mig pumpa mina lamdsvägsdäck är jag tveksam.. det är nog för svårt..

Det är väldigt enkelt. Luzen skrev svaret redan igår.
Luzen sa:
Du skruvar upp övre delen av ventilen.
Sedan sätter du dit pumphuvudet och lyfter spaken.
Pumpa.
Jag kan lägga till det kanske självklara: Skruva tillbaks övre delen av ventilen när du är klar.
Det är det hela.
Ignorera alla övriga kommentarer. Allt blir genast väldigt komplicerat om du frågar något på det här forumet. Bara det att den här tråden har spårat ut med 37 inlägg för en enkel fråga som kan besvaras med ett enkelt svar är ett bevis för det.

vilken pump
turbo100 sa:

Om du skriver vart du bor kanske någon vänlig själ visar dig allt grundläggande på en kvart.
Bor du i Kd kan du komma till mig.
Cykel är ganska enkelt att komma in i och en ypperlig motionsform.

M

vilken pump
Här är ett pedagogiskt youtube-klipp som visar hur du pumpar ditt däck :) Det finns många andra guider på tuben. Börja med att söka där när du stöter på svårigheter så lär du dig fixa fler saker själv och kan tillslut bli tubeless*

*vitsigt värre

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp