Vilken ska man välja Garmin 520 eller 820

bmwpower

Ny medlem
Ja jag har läst Dc rainmakers test, men vill höra vad ni har hittat för fördelar och nackdelar på respektive och vilken ni skulle valt.

Jag personligen hade tagit 820 om priset inte spelar nån roll. Känns som den bästa blad ingen av 1000 och 520. Storleken från 520 men ett innehåll som inte är långt från 1000.

520 om det är mest träning på kända vägar eller preppar rundan hemma innan.

820 om du vill kunna navigera on the fly. Enklare att blippa runt också med touchskärm.

1000 om du skall navigera och planera rutten väl ute.

Hade jag köpt idag hade jag köpt 820. Men har en 800 och en 520 så är inte i köpartankar själv.

Jag köpte precis en Wahoo Elemnt. Ganska många verkar missnöjda med 820:s touch screen (även om vissa inte har haft några problem varken med handskar eller när det är blött), så jag skippade den.

https://cyclingtips.com/2016/11/garmin-edge-820-gps-review/
https://the5krunner.com/2016/08/09/1-minute-review-garmin-edge-820/
http://www.cyclingweekly.co.uk/reviews/computers-gps-watches/garmin-edge-820-computer
Kolla också de senaste kommentarerna här: https://www.dcrainmaker.com/2016/07/garmin-edge-820.html

Köpte en 820 i aug 2016, men den skickades tillbaka till Wiggle på garantin. Strul med batteri och uppladdning. Upplevde även jag problem med handskar, men de var iof av extremt tjock variant så det kanske inte är ngn touchscreen som fixar dem.

Ska få pengarna tillbaka av Wiggle men funderar faktiskt på en ny 820. Jag gillade balansen mellan storlek och funktion. Dock hoppas jag att se börjar få ordning på barnsjukdomarna nu. Ska fundera lite till.

Jag hittade en ny Edge 1000 performance bundle (puls, kadens, hastighet och out-frontfäste) för 3200 på ebay nyligen. Funderade också på 820 eftersom jag har 810 sedan tidigare. Hade lite tur och intrycket av 1000 är mycket gott.
/K

Jag valde 820 för att den kan navigera på ett annat sätt än 520. Lämnar du din planerade rutt så räknar den om. Mycket smidigt!

Wahoo Elemnt är en produkt som ständigt utvecklas med ny funktionalitet. Garmin fokuserar på motsvarande sätt med bugrättningar, fast med kvartalscykler. Det gick fet-bort för mig.

Gorby sa:
Gorby sa:
HåkanC sa:
Eftersom den stora anledning för mig att använda en GPS är smidig navigering
har jag valt den Edge-modell som har den största och mest högupplösta displayen:
Edge 1000
Kostar 3800SEK här: http://www.loparshop.se/garmin-edge-1000.html
men går säkert att hitta billigare.

/Håkan
+1
Lite OT men är det nån uppdatering på g för 1000?
Edit dvs 1010 eller 1020?

Ryktet gör gällande att efterträdaren till Edge1000 är på g, men det ryktet har iofs florerat ett tag.

Det som gör att jag iaf tror på ryktet är alla "deals" som nu finns på 1000, dvs jag misstänker i min folievärld att 1000 reas ut för att något annat är på väg in för alla skitnödiga "early adopters". Dock så är ju 1000 inget dåligt köp utan här finns det en bra affär att göra om man inte har någon GPS och är sugen på en men kan stå ut med nesan att äga en "gammal" modell.

http://gpsrumors.com/garmin-edge-1010

Senast ändrad:
Jag har en gammal 800. Kartan i den är så plyttrig att den kan jag vara utan. Det viktiga vid navigering är att jag har ett spår och att den piper när jag inte håller mig till det. Testade att köra utan kartor men med rutter i Portugal. Det funkade alldeles utmärkt.

Jag kanske skulle klara mig med en 520 om jag ska uppgradera?

Fjärdebrunn sa:
Jag har en gammal 800. Kartan i den är så plyttrig att den kan jag vara utan. Det viktiga vid navigering är att jag har ett spår och att den piper när jag inte håller mig till det. Testade att köra utan kartor men med rutter i Portugal. Det funkade alldeles utmärkt.

Jag kanske skulle klara mig med en 520 om jag ska uppgradera?

Jo. Enda jobbigheten med 520 mot 800 är zoomandet i spåret/kartan som är trist utan touchskärm. Det blir några tryckningar som känns lite irriterande. Senast körde jag med båda... 800 för att visa spåret och 520 till kadens/fart/distans. Lite nördigt, men fungerade bra.

Bilagor

• IMG_20161225_131044.jpg
    IMG_20161225_131044.jpg
    575.9 KB · Besök: 77
Efter 2400 mil så har mitt batteri i 810:an börjat ge upp klara nu bara ca 2 timmar användning
bra tillfälle för att handla nytt 520 eller 820 - är det någon som bytt batteri på en 810?

Bumpar den här tråden då jag själv står i valet och kvalet mellan 520 och 820.

Två specifika frågor:
- Ni som använder 820 - har Garmin botat barnsjukdomarna med mjukvaran?
- Erfarenheter av 820:ans touchscreen? Hur funkar den med tjocka handskar utan touchscreen-anpassade fingertoppar? Är frusen om händerna och cyklar en betydande del av året med ordentliga lobsterhandskar...

Jag cyklar mest kända vägar och har i dagsläget mest behov av fart-, distans- och kadensmätare. Men jag kommer att börja utforska länet (bor i Stockholm) mer för att få längre rundor och då är det intressant med ruttplanering och waypoints.

Tack!

Nej, mjukvaruproblemen kvarstår. Jag skulle tipsa dig om att köpa en Wahoo dator istället. ELMNT Bolt är som en 520, fast bättre.

Davidahlen sa:
Bumpar den här tråden då jag själv står i valet och kvalet mellan 520 och 820.

Två specifika frågor:
- Ni som använder 820 - har Garmin botat barnsjukdomarna med mjukvaran?
- Erfarenheter av 820:ans touchscreen? Hur funkar den med tjocka handskar utan touchscreen-anpassade fingertoppar? Är frusen om händerna och cyklar en betydande del av året med ordentliga lobsterhandskar...

Mjukvaran funkar finfint.
Touchskärmen är tyvärr ganska dålig. Själva touch-funktionaliteten då, inte skärmen i övgrigt. Man kan ställa in känsligheten på "hög" men då reagerar skärmen på regndroppar, alternativt sätta den på "medel" men då är det svårt att få den att reagera på vissa typer av handskar.

Jag har haft Garmi 800 och 810 tidigare och den gamla touchskärmen är det enda jag saknar i 820.

Batteritiden i 820 är sämre än i 800 och 810. Man får ladda den oftare, men den tar aldrig slut under ett pass, om den var fulladdad på förhand.

jag e nöjd med min 820. Skärmenär inte optimal, men jag fipplar ganska sällan med den.

Det som stör mig är navigeringen ofta hänger sig när vi är ute och turar, speciellt när man avviker från den valda rutten.

520 plus, eftersom den har knappar. Skärmen på 820 är så dålig att man bara blir förbannad över att den inte svarar när man trycker, särskilt med handskar på.

Men är det värt med 520 plus då? Är det något annat än vissa navigeringsfunktioner som tillkommit jämfört med 520?

Clark sa:
Men är det värt med 520 plus då? Är det något annat än vissa navigeringsfunktioner som tillkommit jämfört med 520?

Jag har googlat runt i timmar för att få fram info om detta. Det mesta verkar tyda på att det är exakt samma dator (trots att den är flera år nyare) med förfinad navigering. Men jag fann en review som hävdade en markant förbättring i batteritid vilket åtminstone fick mig att väga över mot att välja plussen. Saxar:

"In my experience, the 520 Plus has vastly better battery life when using navigation than the 520. Both claim battery life "up to 15 hours", but the 520 will often die at about 4.5 hours using navigation. By contrast, I twice did 4.5 hour rides with the 520 Plus following a route; starting with a full charge, battery life was still over 50 percent at the end both times. So I would guesstimate total battery life at 8 or 9 hours with navigation on the 520 Plus."

Det var Bikeradars review (https://www.bikeradar.com/road/gear...rs/product/garmin-edge-520-plus-review-52076/)

Det vore ju rimligt om man satt i ett mer strömsnålt chip exempelvis men hittar inga bekräftade uppgifter om det.

Izkall sa:
Clark sa:

Jag har googlat runt i timmar för att få fram info om detta. Det mesta verkar tyda på att det är exakt samma dator (trots att den är flera år nyare) med förfinad navigering. Men jag fann en review som hävdade en markant förbättring i batteritid vilket åtminstone fick mig att väga över mot att välja plussen. Saxar:

"In my experience, the 520 Plus has vastly better battery life when using navigation than the 520. Both claim battery life "up to 15 hours", but the 520 will often die at about 4.5 hours using navigation. By contrast, I twice did 4.5 hour rides with the 520 Plus following a route; starting with a full charge, battery life was still over 50 percent at the end both times. So I would guesstimate total battery life at 8 or 9 hours with navigation on the 520 Plus."

Det var Bikeradars review (https://www.bikeradar.com/road/gear...rs/product/garmin-edge-520-plus-review-52076/)

Det vore ju rimligt om man satt i ett mer strömsnålt chip exempelvis men hittar inga bekräftade uppgifter om det.

Litar inte riktigt på det där..... 520:n kan ju varit mycket äldre, samt mer använd och därav ett mer slitet, och sämre batteri.

Utöver det så kan det vara länge sen han provade 520:n och det kan ha kommit flera nya firmwares

Senast ändrad:
Men generellt, hur stämmer batteritiden under navigation jämfört med specen på era Edge-enheter? 520 plus verkar uppfylla alla mina krav, men 8-9 timmar är för dåligt. Då blir man ju ändå tvungen att punga ut för en 1030.

Jag köpte en 520 i somras och jag är nöjd med den. Har kört helgdagar i skogen med kartan uppe den mesta tiden och den hade halva batteriet kvar. Vet inte vad DC rainmaker har gjort för att få 4 timmar batteritid.

aahlborg sa:
Jag köpte en 520 i somras och jag är nöjd med den. Har kört helgdagar i skogen med kartan uppe den mesta tiden och den hade halva batteriet kvar. Vet inte vad DC rainmaker har gjort för att få 4 timmar batteritid.

Sensorer antar jag. Effektmätare och kanske något mer. För varje pryl som GPS'en ska kommunicera med verkar det försvinna timmar från batteritiden.

kontorsråttan sa:
aahlborg sa:

Sensorer antar jag. Effektmätare och kanske något mer. För varje pryl som GPS'en ska kommunicera med verkar det försvinna timmar från batteritiden.

Undrar vad jag gör för fel som kan köra min 520 i över 10 timmar med både BT, pulsband och effektmätare kopplade.

aahlborg sa:

Bakgrundbelysning kanske?

I några firmwareversioner trodde min 820 att laddaren forfarande var inkopplad om man bara drog ur den och lät den starta upp av sig själv. Sen körde den på med full bakgrundsbelysning tills den dog. Inget man i solljus lade märke till förrän batteriet tog slut.

Om man däremot stängde av den och satte på den igen efter att den startat upp av sig själv efter laddning fattade den att laddaren var borta och stängde av belysningen enligt inställningarna.

Det kanske fortfarande funkar så, förresten. Vad vet jag, jag stänger av och sätter på på ren rutin efter laddning sen dess.

Tillbaka
Topp