Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
jag har bytt gaffel fram och tbx några gånger på mina cyklar. Nu behöver jag smörja upp det men jag vet inte med vilken smörja. Är det någon speciell smörja?
jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara värt att kosta på något extra på ett styrlagerfett. Vad skit som helst går bra. Rengör hellre ofta än att kosta på något dyrt.
Oavsett om man har bra eller dåligt fett kommer skiten in, och det är skiten som dödar. Jag har använt både fint SKF-fett och billigt biltema-fett och ser ingen som helst skillnad. Bara det finns något som smörjer lite lagom och förhindrar rosten så spelar det inte så stor roll vad det är. Det är ju inga stora rotationshastigheter eller värmeutevckling det är frågan om.
enligt mina erfarenheter, dock ages ago, gjorde jag färre total service med bättre fett.
har genomsnitts fettet förbättrats genom åren?
nöj dig dock inte med "billigaste skit" om styrförmåga kontra service intervall spelar roll... enligt mig i.a.f...
efter genomläsande av oxr`s inlägg så beror väl stil en roll med.. fr och dh styrlager kan tänkas ta mer stryk än xc och landsväg, beroendes av styrlager kvalitè.. men helt sak samma känns lite nonchalant om man kör "hårt"...
Håller med oxr, det är skiten som dödar så se till att rengöra och fylla med färskt fett så slipper du rost och förstörda banor. Jag kör i dessa sammanhang med CRCs vidhäftningsfett då det svårligen släpper ytan utan skyddar länge. Rengöra nav och styrlager är inte kul men det är där man kan göra någon riktig skillnad.
hmmm... som jag tolkar era inlägg kör ni inte "billagaste skit"... ena beställer hem och andra hunnit testa det mesta...?
kanske är mina tankar föråldrade, men hellre 2 tior mer i fett än 2 hundringar i nya lager...
tills ni övertygat mig...
"Vanligt" kullagerfett torkar ut till slut, åtminstone har mina lager varit rätt torra efter ett tag. Provade Biltemas propelleraxelfett i både styrlager och vevlager, tack vare att plumse här tipsade om det. Det sitter faktiskt kvar otroligt länge och torkar inte heller.
På min nya pendlarcykel har jag klippt av en bit trasig innerslang och tejpat fast så den hänger ner och täcker bakkanten av nedre styrlagret. Skyddar jättebra mot smuts och fukt. Man skulle säkert kunna hänga för en framtill också, men det känns mer angeläget i skogen än på vägen, tycker jag.
Edit:
Nu med bild. Blixtljuset överdriver alla skillnader i "nyans". I verkligheten ser allt jämnsvart ut och syns knappt ens när man står en halvmeter från cykeln. Gaffeln är vriden åt höger för tydlighets skull, så det är inte lappen som är skev.