Vilken storlek på däck

Inteno-

Medlem
Vilken storlek på däck
Hallå

Ska köpa nya däck och slang till fruns cykel.
Men jag förstår inte vilken storlek hon skall ha då de verkar va nån udda storlek?

Söker billiga däck plus slang.

Bifogar bild på däcken som sitter nu.

Bilagor

• IMG_8320.jpeg
    IMG_8320.jpeg
    1.1 MB · Besök: 149
Vilken storlek på däck
Hallå

Ska köpa nya däck och slang till fruns cykel.
Men jag förstår inte vilken storlek hon skall ha då de verkar va nån udda storlek?

Söker billiga däck plus slang.

Bifogar bild på däcken som sitter nu.
Hej
Bilden visar 42-622 på däcksidan vilket är en mycket vanlig storlek.

Klicka här:

Vilken storlek på däck
Vanligt 28" däck med en bredd på ca. 40mm är det du skall köpa. Dem på bild är 42mm breda.

När du säger billigt, hur billigt tänker du? De bättre däcken börjar runt 250-300kr/st från tysken

edit: stavning

Senast ändrad:
Vilken storlek på däck
Passa på att fundera på om hur mönstrat däcket ska vara. (På cykel har mönster/nabbar positiva egenskaper på löst underlag, men negativa egenskaper för rullmotstånd. Mönster/nabbar hjälper inte vid väta, om något så gör det våtegenskaper på fasta underlag sämre.)

Vilken storlek på däck
Tack för hjälpen! De var så mycket siffror på däcket så det var de som gjorde mig förvirrad.

Ja, jobbigt det där. För maximal förvirring finns ungefärlig diameter av däcket/hjulet (700 mm), exakt diameter av fälgen (622 mm) och två olika ungefärliga bredden. Alla däck till fälgen med 622 mm passar på fälgen. Men (mycket) bredare däck passar inte genom kedjestaget och gaffeln. Mycket smalare däck är otrevliga.

Tillbaka
Topp