Vilken storlek på skivan...

LOBOno1

Ny medlem
Hej!

Tänkte om ett tag köpa Saint Skivbroms.

Men vilken skiva lämpar sig för hård AM cykling. Räcker det med 160mm eller ger det för lite bromskraft?
Saint bromsarna ska ju vara riktigt bra så jag tänkte att jag kanske skulle slippa smäcka dit 203mmm yber skivan.

Fördelar/Nackdelar?

Tack

jag har 160 till mina saintbromsar. I åre så fick jag en hel del värmetjut, men inga andra problem. I skogen är det fullt tillräckligt. mindre skivor slår sig inte lika lätt och torkar fortare, vilket jag prioriterar i skogen.

Till nästa åretur blir det nog ett skivbyte dock.

du muerto du vet ingeting så du ska vara tyst, vill man kuna åka på fram hjulet eller sådant så kan det vara lättare att modulera kraften på bromsen om man har mindre skiva ;)

De små skivorna brukar räcka. Men de kan tappa något på modulationen eftersom perferihastigheten blir lite lägre. Tror att 180 är rätt bra då du får upp den hastigheten men samtidigt inte får för hög bromsverkan vilket oxå kan påverka modulationen negativt.

.

Men jag har ju inte lagt ner min själ i att testa fram det.

Precis som Oskar nämde använder jag 203mm Saintbromsar fram och bak.

Köpte dem från CRC, och fick med metall-beläggen. Väldigt hugg och hack. Dessutom mattades de snabbt vid nerförsäkande.

Bytte till resin-beläggen efter tips här på happy. Stor skillnad! Mycket enkla att kontrollera nu, och full kraft. Även i längre backar.

De mjukare beläggen slits såklart snabbare. Fick byta de främre efter Åre. Bak är det nog knappt en halv mm kvar... Räkna med att byta en eller två gånger per säsong om du kör aktivt.

203mm fram och 160 bak, känns nog som en bra kompromissf ör AM!

Mycket bra broms!

Det beror på var du ska köra. Vissa modeller (läs Hayes) är irriterande skramliga i 8"-variant eftersom större radie = mer vingel. Dessutom minskar risken att slå i med mindre skiva. Hemma i skogen och för streetcykling är kraften i 6"-skivor alldeles utmärkt och som nämnt ovan lite mer doserbar eftersom de är svagare. Så det finns skäl att inte alltid ha största möjliga. Däremot vill man ha stor skiva om det är utförsåkning det är frågan om. Kraftskillnaden är stor och trötta bromsmuskler är farligt.

Jag kör 8" fram och 6" bak på min storbergshoj och det räcker alldeles utmärkt. Då har jag en tystare cleanare bakbroms, dessutom kan jag ha dubbla uppsättningar skivor till mina dubbla uppsättningar hjul eftersom jag råkar ha två stora och två små skivor, men det är ju en annan femma.

Eftersom ingen ser vad jag skriver så skriver jag nu med stora bokstäver:)

6" SKIVOR GER INTE BÄTTRE MODULATION FÖR ATT BROMSKRAFTEN ÄR MINDRE. För den tappar pga av perferihastigheten iostället. Syntes rätt klart har jag för mig på de stora tyska bromsskivetest som hade massa mätbilder:)

Kan vara bra att veta:)

jag kör med saint 203mm på dh-hojjen. det räcker gott och väl till att bara behöva bromsa med pekfingrarna.

på AM-hojjen kör jag nya XT 160mm (samma design som saint) och även där räcker det med bara pekfingrar för att bromsa även om det krävs lite mer kraft. har dock olika belägg på saint/xt bromsarna vilket säkerligen påverkar bromsverkan, tror det är metall (mörka) på saint och resin (ljusa) på xt.

tänk på att du bör ha 20mm axel fram om du ska köra med 8" skiva.

le boucher skrev:
-------------------------------------------------------
> tänk på att du bör ha 20mm axel fram om du ska
> köra med 8" skiva.

Man bör i varje fall kolla vad gaffeltillverkaren anser om saken. Fox Vanilla fr.o.m. 2005 är godkänd för 8" (200 mm) på vanlig QR.

Problemet som kan uppstå är att bromskrafterna sliter hjulet ur drop outsen på gaffeln. Sen gör det ont.

Edit: Godkända får?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp