Vilken wattmätare är det som gäller?

mc152_stereo_power.jpg

Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> anderski skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad tror ni om BePro då ?
> >
> https://www.powermeter24.com/uk/more-products/peda
>
> > l-based-power-meters/
> >
> > Var kan man beställa Powerbeat ?
>
>
> Powerbeat har väll inte börjat säljas.
> Dcrainmaker skulle börja testa powerbeat nu i
> slutet av juli o de skulle börja säljas i slutet
> av augusti för aluminium vevar o för kolfiber i
> höst. Men återstår ju att se. O se hur bra de
> presterar
>
> Kommer även testa bepro enligt
> http://www.dcrainmaker.com/2015/07/favero-bepro-po
> wer-meter.html

Har dom börjat sälja PB än?

Annars vad tror ni om bepros pedaler?

Carl A skrev:
> vad tros om Power taps "nya" (?). Äntligen med
> straightpull-ekrar; det är väl bra?

Om det är ett 1300mm nav för 11-delade kassetter så ger åtminstone konstruktionen av den högra flänsen nackdelar
hubs_gs_rear_laced-hub_gs_closeup.jpg

åtminstone vad gäller (lateral) styvhet för ett 24-ekrat hjul.

Det syns tydligt när man jmf med ett PT-nav med vanlig ekring
hubs_g3_rear_laced-hub_end-cap.jpg

/Håkan

HåkanC skrev:
> Om det är ett 1300mm nav för 11-delade kassetter
> så ger åtminstone konstruktionen av den högra
> flänsen nackdelar
> http://www.powertap.com/Uploads/Powertap/2015/3/hu
> bs_gs_rear_laced-hub_gs_closeup.jpg
> åtminstone vad gäller (lateral) styvhet för ett
> 24-ekrat hjul.

Men med ett nav som är 1,3 meter brett borde man ju kunna bygga ett hyfsat styvt hjul ändå!

he, he

aha, för att den "inre" ekern får så dålig vinkel mot fälgen, den blir i det närmaste lodrät?
= flexigt hjul?

Carl A skrev:
> aha, för att den "inre" ekern får så dålig
> vinkel mot fälgen, den blir i det närmaste
> lodrät? = flexigt hjul?

+1

/Håkan

Funderar på Stages eller ensidig Garmin pedal. Har en Polar V650 så om man går på Garmin pedaler blir de ny cykeldator också... (Garmin kör endast ANT, medan Polar endaat Bluet+)

Någon med erfarenhet av dessa två? Kram!

Jag har en Stages och är supernöjd, både med själva wattmätaren och med deras service. Jag köpte min begagnad och efter ett tag började den visa konstiga värden och få "drop outs".
Jag mailade kundtjänst och de bad mig skicka ner den trots att jag skrev att den var begagnad och att jag inte har något kvitto. Efter 1-2v så fick jag hem en "ny" av senare modell!

Har 2 Stages och en Quarq. Hugget som stucket eg. Quarq + 70 g. Stages +20 g. Cyklar ändå 49/51-50/50 så behovet av dubbel mätning vet ja inte om behövs. Så det som du kommer över billigast rekommenderar jag. Viktiga är ändå den inbördes watten och inte om den skulle visa fel mot någon referensmetod med 3-5 %

Nyfiken på Quarq, är det komplicerat att få den att lira? Verkar som flera av modellerna endast går med ANT? Kan man använda sina Ultegra klingor till Quarqen eller måste man köpa mkt annat nytt där också?

Tänker att både Stages och Garmin är mer långsiktigt (framtidssäkert) det de går enklare att flytta mellan cyklar, tex vid byte eller cykelresa. Nu är jag ju dessutom lite låst vid ett system som även hanterar BT. Tänker dock att det kommer bli en Garmin 820 eller 1000 vid nästa uppgradering då att köra med navigering verkligen lyfter upplevelsen när man cyklar på nya platser.

Givet allt ovan är det väll Stages eller Quarq som ligger närmast.

Huggelito sa:
Nyfiken på Quarq, är det komplicerat att få den att lira? Verkar som flera av modellerna endast går med ANT? Kan man använda sina Ultegra klingor till Quarqen eller måste man köpa mkt annat nytt där också?

Tänker att både Stages och Garmin är mer långsiktigt (framtidssäkert) det de går enklare att flytta mellan cyklar, tex vid byte eller cykelresa. Nu är jag ju dessutom lite låst vid ett system som även hanterar BT. Tänker dock att det kommer bli en Garmin 820 eller 1000 vid nästa uppgradering då att köra med navigering verkligen lyfter upplevelsen när man cyklar på nya platser.

Givet allt ovan är det väll Stages eller Quarq som ligger närmast.

Äh, vevpartibaserad effektmätare går minst lika lätt att flytta som bara en vänster vev eller för den delen ett par pedaler. Jag plockar runt mina Power2Max-vevar på ca 5 minuter och de passar på 3 av 4 av mina LVG-cyklar och även på den 4:e med rätt adaptrar samt på lastcykeln om man skulle bli sugen på tunga backintervaller. Så att Stages eller Garmin Vector skulle vara mer "framtidssäkert" håller inte jag med om, däremot har man ju hört och läst ett antal skräckhistorier om hur kinkiga Vector-mätarna varit för att monteras med absolut rätt moment vilket, förutom att man blir låst till ett visst pedal/kloss-system, ger mig kalla fötter.

Ang klingkompatibilitet beror det väl på om du idag kör med FC-6800 (med sina assymetriska 4-bultsarmar) eller äldre med traditionell symmetrisk 5-bults. Dock får du ju byta vevlager till ett GXP (för jag antar att du inte har BB30 på ramen om vevarna är Shimano Ultegra).

Quarq DFour Carbon GXP är den jag planerar att köpa. Shimano gör helt enkelt jäkligt bra drev och när man redan har ett par så är det dumt att byta till något annat. Den låga vikten på Quarqen är också ett stor plus.

Om du inte har såna där specialdrev med formen anpassad till vevpartiet, så är det inga problem att använda t ex P2m med Shimano-drev om du väljer rätt vevparti. Jag kör med Rotor 3D och har Shimano-drev på.

NLC sa:
...däremot har man ju hört och läst ett antal skräckhistorier om hur kinkiga Vector-mätarna varit för att monteras med absolut rätt moment vilket, förutom att man blir låst till ett visst pedal/kloss-system, ger mig kalla fötter.

Har två quarq, har funkat perfekt, fit and forget, känns robustare än pedaler. Enda servicen har varit att de behövt byta batterier max en gång per säsong, efter 400 timmar.

gandhi sa:
Funderar på Power2Max NG, men det är mycket deg...
Jag är väldigt nöjd med min. Men hade jag inte köpt den med prolouge erbjudandet så hade det blivit ytterligare en Type-S istället. Tycker inte skillnaden är värd de extra pengarna.

Intresanta perspektiv. Mer sugen på Quarq nu, har läst lite själv också. Har följande klingor/vevparti (fc-6800) åker jag på både nytt vevlager och klingor? Eller bara vevlager?

Bilagor

• IMG_3303.JPG
    IMG_3303.JPG
    181.3 KB · Besök: 37
Jag kommer slå till på en Quarq Dzero Carbon BB30, 110mm BCD, NHB så snart jag fått min bonusutbetalning. Denna kommer att kopplas till min Wahoo Elemnt.

P2M är absolut intressanta, men nya NG-modellen är för dyr! Och Type S har inte stöd för bluetooth och kan därmed inte mjukvaru-uppdateras vid behov.

Jag har en Quarq, men skulle nog skippa BB30 framöver. När jag skulle köpa ny cykel var det inte lätt att hitta en passande ram. Jag fick nästan köpa en ny effektmätare, men det var inte lätt att hitta någon som ville köpa det gamla. Jag fick inte ens några skambud. I slutändan hittade jag en ny ram som passade (på fler än ett sätt), men hade jag haft GXP-axel hade det varit betydligt lättare även om jag kanske fått använda adaptrar.

Huggelito sa:
Intresanta perspektiv. Mer sugen på Quarq nu, har läst lite själv också. Har följande klingor/vevparti (fc-6800) åker jag på både nytt vevlager och klingor? Eller bara vevlager?

Vevlager för alla Quarq och nya klingor om du inte köper Quarq DFour som kostar 950€.

Quarq DZero Alu kostar 700euro och Kolvarianten 850€. Lägger man till klingor så blir det ~800kr mer. Man får alltså mätare och klingor för lägre eller samma pris än DFour. Kolvarianten med klingor väger typ lika mycket som ditt nuvarande vevparti med klingor.

För utseendemässigt så skulle jag faktiskt valt DFour, gillar verkligen asymmetriska 4-bultsdesignen. Bara att flytta över klingorna från vevpartiet, nytt vevlager och sedan kör.

Dags att tänka om när det gäller pris? Hehe.

mhenry sa:
Jag har en Quarq, men skulle nog skippa BB30 framöver. När jag skulle köpa ny cykel var det inte lätt att hitta en passande ram. Jag fick nästan köpa en ny effektmätare, men det var inte lätt att hitta någon som ville köpa det gamla. Jag fick inte ens några skambud. I slutändan hittade jag en ny ram som passade (på fler än ett sätt), men hade jag haft GXP-axel hade det varit betydligt lättare även om jag kanske fått använda adaptrar.

Mm, det där med ett tiotal olika vevlagerstandarder gör varken ramval eller axelval lätt. Vet inte vilken axelstandard som är mest gångbar. Dock verkar det mesta funka att få ihop med rätt lager.

geologen sa:
Om du inte har såna där specialdrev med formen anpassad till vevpartiet, så är det inga problem att använda t ex P2m med Shimano-drev om du väljer rätt vevparti. Jag kör med Rotor 3D och har Shimano-drev på.
På P2M:s amerikanska webbshop så hittar jag en Type S som passar på Shimanos drev med fyra bultar. På europeiska shoppen är däremot fem bultar enda alternativet.

Laser-Björne sa:
geologen sa:
På P2M:s amerikanska webbshop så hittar jag en Type S som passar på Shimanos drev med fyra bultar. På europeiska shoppen är däremot fem bultar enda alternativet.

Ser inget på varken amerikanska eller europeiska. Campa 4-bult är inte samma som Shimano asymmetriska 4-bult.

Luktapåblommorna sa:
mhenry sa:

Mm, det där med ett tiotal olika vevlagerstandarder gör varken ramval eller axelval lätt. Vet inte vilken axelstandard som är mest gångbar. Dock verkar det mesta funka att få ihop med rätt lager.

Om jag har förstått saken rätt är vanlig 24 mm-axel (Shimano) eller 24/22 mm-axel (SRAM GXP) det som passar de flesta ramar. Jag lärde mig nyligen att (de flesta) BB30-axlar är för korta för att få plats i vanliga gängade 68 mm-vevlagerhus eller BB86 (m.fl.). Åt andra hållet funkar dock. Har man BB30-axel funkar det väl med Specialized (OSBB), Cannondale (PF30/PF30A) och Cérvelo (BBRight), men i övrigt verkade det lite tunt. Rotors BB30-axlar är dock längre än övriga och passar med s.k. BSA30-lager. Sedan finns det nog en massa undantag...

BjornR sa:
Huggelito sa:

Vevlager för alla Quarq och nya klingor om du inte köper Quarq DFour som kostar 950€.

Quarq DZero Alu kostar 700euro och Kolvarianten 850€. Lägger man till klingor så blir det ~800kr mer. Man får alltså mätare och klingor för lägre eller samma pris än DFour. Kolvarianten med klingor väger typ lika mycket som ditt nuvarande vevparti med klingor.

För utseendemässigt så skulle jag faktiskt valt DFour, gillar verkligen asymmetriska 4-bultsdesignen. Bara att flytta över klingorna från vevpartiet, nytt vevlager och sedan kör.

Dags att tänka om när det gäller pris? Hehe.

Haha, börjar lukta Stages igen... 6k och pang så lirar det. Är ju inget proffs, utan trött småbarnsfarsa, duger de åt Sky duger de nog åt mig :)

Supernöjd med min stagesvev, siffran är relativ, trampar jag med obalans vänster/höger gör jag det hela tiden.
För mig handlar det om att se min egen utveckling till största del.

/J

Huggelito sa:
duger de åt Sky duger de nog åt mig :)

Det duger inte åt Sky. Jag tror ärligt talat inte att det finns någon på den nivån som nöjer sig med enbensmätning :)

C2Va_trWEAE4aMd.jpg

Mycket pekar på att Stages kommer att lansera en dubbelsidig variant:
https://twitter.com/dcrainmakerblog/status/821162684783722497

Eftersom du kan få en riktig mätare som mäter totalen för ungefär samma peng, så kommer nog enkelsidig Stages försvinna på sikt.

Senast ändrad:
Husabuse sa:
Supernöjd med min stagesvev, siffran är relativ, trampar jag med obalans vänster/höger gör jag det hela tiden.

/J
Det kunde tydligen skilja uppåt 10% i balansen vänster/höger under ett och samma pass eller mellan olika pass sa dom med riktig 2-sidig effektmätning i en annan tråd i ämnet härom dagen.

mhenry sa:
Jag lärde mig nyligen att (de flesta) BB30-axlar är för korta för att få plats i vanliga gängade 68 mm-vevlagerhus eller BB86 (m.fl.).

Haha, håller just precis på med det där. Jag lever fortfarande på hoppet att min Quarqvev med BB30 axel ska få plats i ett BB86 vevlagerhus. :D

Luktapåblommorna sa:
NLC sa:
...däremot har man ju hört och läst ett antal skräckhistorier om hur kinkiga Vector-mätarna varit för att monteras med absolut rätt moment vilket, förutom att man blir låst till ett visst pedal/kloss-system, ger mig kalla fötter.

Har två quarq, har funkat perfekt, fit and forget, känns robustare än pedaler. Enda servicen har varit att de behövt byta batterier max en gång per säsong, efter 400 timmar.

Precis min erfarenhet med mina två P2M TypeS. PowerTap G3-navet däremot är lite kinkigare med (mot?) temperaturförändringar som kan ibland ge konstiga glidningar i mätningen, dock är det ju ännu lättare att byta än vevar - iaf så länge det är samma kassett och däck som man ska köra på.

Luktapåblommorna sa:
mhenry sa:
Jag lärde mig nyligen att (de flesta) BB30-axlar är för korta för att få plats i vanliga gängade 68 mm-vevlagerhus eller BB86 (m.fl.).

Haha, håller just precis på med det där. Jag lever fortfarande på hoppet att min Quarqvev med BB30 axel ska få plats i ett BB86 vevlagerhus. :D

Det kommer inte gå. BB86 har 86 mm bred vevlagerhylsa (i vilken lagren är inpressade), BB30-axeln är avsett för en 68 mm bred vevlagerhylsa (även den med inpressade lager) så eftersom Quarq-vevarna med BB30 är "äkta" och inte UBB30, BB386 eller någon annan avart så saknas det 18 mm. För BSA 68 mm finns det väl iaf en teoretisk möjlighet.

Men jag har en ram med BB30, så om du vill sälja eller ev byta mot en P2M på Rotor 3D 24 så ... ;-)

eketjall sa:
Husabuse sa:

/J
Det kunde tydligen skilja uppåt 10% i balansen vänster/höger under ett och samma pass eller mellan olika pass sa dom med riktig 2-sidig effektmätning i en annan tråd i ämnet härom dagen.

Jag har dock lite svårt att tro att kraftbalansen skulle variera så mycket mellan olika pass, ett fåtal individer med väldigt specifika förutsättningar undantaget. Kanske över tid i en trend men inte från gång till gång. Kikar jag på mina L/R-data (där effekten visserligen inte är mätt individuellt per ben utan som totalen när höger ben trampar vs totalen när vänster be trampar) så ligger i snitt jag alltid på mellan 49/51 och 51/49 procent. Eller är jag en "special snowflake" ? =)

Nu har jag tittat lite på mina loggar med balans.

Mina 4-5min backintervaller hamnar på 46/54. Plattisar och eller bindingar, spelar ingen roll då båda gav samma balans vid olika pass. 2 olika Type S.
När jag körde 4x8min tröskel i januari hamnade balansen på ~50/50. Både platt och backe.
I somras när jag körde 20min hamnade balansen på 46/54 och 8min efteråt 47/53.

På mina lätta distansrundor hamnar balansen alltid på 49/51. Japp, ensidig mätning hade fungerat utmärkt för mig...

Senast ändrad:
eiskall sa:
Huggelito sa:
duger de åt Sky duger de nog åt mig :)

Det duger inte åt Sky. Jag tror ärligt talat inte att det finns någon på den nivån som nöjer sig med enbensmätning :)

Mycket pekar på att Stages kommer att lansera en dubbelsidig variant:
https://twitter.com/dcrainmakerblog/status/821162684783722497

Eftersom du kan få en riktig mätare som mäter totalen för ungefär samma peng, så kommer nog enkelsidig Stages försvinna på sikt.

Spännande! Men Sky har väll kört Stages flera år? Menar du att Froomey inte kan vinna TdF med enkelsidig? :)

Vilken dubbelmätare får man för 6k?

Huggelito sa:
Spännande! Men Sky har väll kört Stages flera år? Menar du att Froomey inte kan vinna TdF med enkelsidig? :)

Vilken dubbelmätare får man för 6k?

De har även kört dubbelsidiga Stages i flera år :)

För 6k får du bland annat FSA's brandade Power2Max Type S "PowerBox" samt Quarq DZero AL.

Tillbaka
Topp