Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Huggelito sa:Nyfiken på Quarq, är det komplicerat att få den att lira? Verkar som flera av modellerna endast går med ANT? Kan man använda sina Ultegra klingor till Quarqen eller måste man köpa mkt annat nytt där också?
Tänker att både Stages och Garmin är mer långsiktigt (framtidssäkert) det de går enklare att flytta mellan cyklar, tex vid byte eller cykelresa. Nu är jag ju dessutom lite låst vid ett system som även hanterar BT. Tänker dock att det kommer bli en Garmin 820 eller 1000 vid nästa uppgradering då att köra med navigering verkligen lyfter upplevelsen när man cyklar på nya platser.
Givet allt ovan är det väll Stages eller Quarq som ligger närmast.
NLC sa:...däremot har man ju hört och läst ett antal skräckhistorier om hur kinkiga Vector-mätarna varit för att monteras med absolut rätt moment vilket, förutom att man blir låst till ett visst pedal/kloss-system, ger mig kalla fötter.
Jag är väldigt nöjd med min. Men hade jag inte köpt den med prolouge erbjudandet så hade det blivit ytterligare en Type-S istället. Tycker inte skillnaden är värd de extra pengarna.gandhi sa:Funderar på Power2Max NG, men det är mycket deg...
Huggelito sa:Intresanta perspektiv. Mer sugen på Quarq nu, har läst lite själv också. Har följande klingor/vevparti (fc-6800) åker jag på både nytt vevlager och klingor? Eller bara vevlager?
mhenry sa:Jag har en Quarq, men skulle nog skippa BB30 framöver. När jag skulle köpa ny cykel var det inte lätt att hitta en passande ram. Jag fick nästan köpa en ny effektmätare, men det var inte lätt att hitta någon som ville köpa det gamla. Jag fick inte ens några skambud. I slutändan hittade jag en ny ram som passade (på fler än ett sätt), men hade jag haft GXP-axel hade det varit betydligt lättare även om jag kanske fått använda adaptrar.
På P2M:s amerikanska webbshop så hittar jag en Type S som passar på Shimanos drev med fyra bultar. På europeiska shoppen är däremot fem bultar enda alternativet.geologen sa:Om du inte har såna där specialdrev med formen anpassad till vevpartiet, så är det inga problem att använda t ex P2m med Shimano-drev om du väljer rätt vevparti. Jag kör med Rotor 3D och har Shimano-drev på.
Laser-Björne sa:På P2M:s amerikanska webbshop så hittar jag en Type S som passar på Shimanos drev med fyra bultar. På europeiska shoppen är däremot fem bultar enda alternativet.geologen sa:Om du inte har såna där specialdrev med formen anpassad till vevpartiet, så är det inga problem att använda t ex P2m med Shimano-drev om du väljer rätt vevparti. Jag kör med Rotor 3D och har Shimano-drev på.
Luktapåblommorna sa:mhenry sa:Jag har en Quarq, men skulle nog skippa BB30 framöver. När jag skulle köpa ny cykel var det inte lätt att hitta en passande ram. Jag fick nästan köpa en ny effektmätare, men det var inte lätt att hitta någon som ville köpa det gamla. Jag fick inte ens några skambud. I slutändan hittade jag en ny ram som passade (på fler än ett sätt), men hade jag haft GXP-axel hade det varit betydligt lättare även om jag kanske fått använda adaptrar.
Mm, det där med ett tiotal olika vevlagerstandarder gör varken ramval eller axelval lätt. Vet inte vilken axelstandard som är mest gångbar. Dock verkar det mesta funka att få ihop med rätt lager.
BjornR sa:Huggelito sa:Intresanta perspektiv. Mer sugen på Quarq nu, har läst lite själv också. Har följande klingor/vevparti (fc-6800) åker jag på både nytt vevlager och klingor? Eller bara vevlager?
Vevlager för alla Quarq och nya klingor om du inte köper Quarq DFour som kostar 950€.
Quarq DZero Alu kostar 700euro och Kolvarianten 850€. Lägger man till klingor så blir det ~800kr mer. Man får alltså mätare och klingor för lägre eller samma pris än DFour. Kolvarianten med klingor väger typ lika mycket som ditt nuvarande vevparti med klingor.
För utseendemässigt så skulle jag faktiskt valt DFour, gillar verkligen asymmetriska 4-bultsdesignen. Bara att flytta över klingorna från vevpartiet, nytt vevlager och sedan kör.
Dags att tänka om när det gäller pris? Hehe.
Huggelito sa:duger de åt Sky duger de nog åt mig :)
Det kunde tydligen skilja uppåt 10% i balansen vänster/höger under ett och samma pass eller mellan olika pass sa dom med riktig 2-sidig effektmätning i en annan tråd i ämnet härom dagen.Husabuse sa:Supernöjd med min stagesvev, siffran är relativ, trampar jag med obalans vänster/höger gör jag det hela tiden.
För mig handlar det om att se min egen utveckling till största del.
/J
mhenry sa:Jag lärde mig nyligen att (de flesta) BB30-axlar är för korta för att få plats i vanliga gängade 68 mm-vevlagerhus eller BB86 (m.fl.).
zirxo sa:Jag är väldigt nöjd med min. Men hade jag inte köpt den med prolouge erbjudandet så hade det blivit ytterligare en Type-S istället. Tycker inte skillnaden är värd de extra pengarna.gandhi sa:Funderar på Power2Max NG, men det är mycket deg...
Luktapåblommorna sa:NLC sa:...däremot har man ju hört och läst ett antal skräckhistorier om hur kinkiga Vector-mätarna varit för att monteras med absolut rätt moment vilket, förutom att man blir låst till ett visst pedal/kloss-system, ger mig kalla fötter.
Har två quarq, har funkat perfekt, fit and forget, känns robustare än pedaler. Enda servicen har varit att de behövt byta batterier max en gång per säsong, efter 400 timmar.
Luktapåblommorna sa:mhenry sa:Jag lärde mig nyligen att (de flesta) BB30-axlar är för korta för att få plats i vanliga gängade 68 mm-vevlagerhus eller BB86 (m.fl.).
Haha, håller just precis på med det där. Jag lever fortfarande på hoppet att min Quarqvev med BB30 axel ska få plats i ett BB86 vevlagerhus. :D
eketjall sa:Det kunde tydligen skilja uppåt 10% i balansen vänster/höger under ett och samma pass eller mellan olika pass sa dom med riktig 2-sidig effektmätning i en annan tråd i ämnet härom dagen.Husabuse sa:Supernöjd med min stagesvev, siffran är relativ, trampar jag med obalans vänster/höger gör jag det hela tiden.
För mig handlar det om att se min egen utveckling till största del.
/J
eiskall sa:Huggelito sa:duger de åt Sky duger de nog åt mig :)
Det duger inte åt Sky. Jag tror ärligt talat inte att det finns någon på den nivån som nöjer sig med enbensmätning :)
Mycket pekar på att Stages kommer att lansera en dubbelsidig variant:
https://twitter.com/dcrainmakerblog/status/821162684783722497
Eftersom du kan få en riktig mätare som mäter totalen för ungefär samma peng, så kommer nog enkelsidig Stages försvinna på sikt.
Huggelito sa:Spännande! Men Sky har väll kört Stages flera år? Menar du att Froomey inte kan vinna TdF med enkelsidig? :)
Vilken dubbelmätare får man för 6k?