Vilket är marknadens bästa* baknav?

glitch sa:
Jensen sa:
För herrans massa år sen hade american classic nå clips att lägga emellan

Tror det är fler än American Classics som har. Har för mig Novatec hade också eller det kanske var body bara med förstärkning.

Jo men de sålde lösa man klämde mellan body och kassett. Innan de började baka in stålbit i bodyn

Håkan. Det stämmer nog. Frågan är om de teroretislt skulle gå in innanför en 11 delad kassett. I och för sig irrelevant då de troligen inte gör dem längre

Jag råkade läsa den här tråden med google translate-översättning till engelska och ett tag var jag övertygad om att jag hade fått en haschpsykos. Herregud!

mhenry sa:
Jag råkade läsa den här tråden med google translate-översättning till engelska och ett tag var jag övertygad om att jag hade fått en haschpsykos. Herregud!
Haha, det är härligt när det händer!

Blev kollektivet något klokare på marknadens bästa baknav.

evirob sa:
Blev kollektivet något klokare på marknadens bästa baknav.

Nä' inte mer än att det numera finns ett ytterligare alternativ i finklassen, dvs Project 321...
Budgetalternativet är fortfarande DT350 alt. Hope Pro4.
Iof snubblade jag precis över http://www.ridgecomponents.co.uk/ som förutom att kränga skapligt "billiga" carbong-hjul, även säljer navset med 6st offset'ade pawls = 72 POE för ynka 135£ (alltså frör både fram OCH baknav :)
Med tanke på att Ridge ägare och skapare Stephen Hardy är hyffsat framgångsrik i brittiska enduro-serien kan en ju misstänka att grejerna också är gjorda för att hålla...

Mera om deras hjulset finns att läsa här:
http://www.descent-world.co.uk/2016/09/19/ridge-components-hub-and-carbon-wheel-review/

Ett kriterie för att ens få vara med i tävlingen är väl att grejerna funnits ett tag och har någon sorts dokumenterat rykte som driftsäkra. Låta bra på pappret kan nästan vem som helst göra, att faktiskt leverera är något helt annat.

larsaw sa:
evirob sa:
Med tanke på att Ridge ägare och skapare Stephen Hardy är hyffsat framgångsrik i brittiska enduro-serien kan en ju misstänka att grejerna också är gjorda för att hålla...
http://www.descent-world.co.uk/2016/09/19/ridge-components-hub-and-carbon-wheel-review/

Ser ut som Koozer, vi var tre st som köpte för ett ca år sedan, ett rullar fortfarande.
http://www.ebay.com.my/itm/KOOZER-H...Bearing-32H-Front-Rear-MTB-Road-/321405673154

Rattnalle sa:
Ett kriterie för att ens få vara med i tävlingen är väl att grejerna funnits ett tag och har någon sorts dokumenterat rykte som driftsäkra. Låta bra på pappret kan nästan vem som helst göra, att faktiskt leverera är något helt annat.

Instämmer helt, får avvakta tills nästa år så dom får plocka på sig lite reviews. Alt. peppa någon Happy'it att shoppa loss o testa dom åt oss :)

Havnaveri på grund av att man navierat fel i navhavet.

Lämnar den här och backar ut ur rummet.‎..

larsaw sa:
Rattnalle sa:

Instämmer helt, får avvakta tills nästa år så dom får plocka på sig lite reviews. Alt. peppa någon Happy'it att shoppa loss o testa dom åt oss :)
Recensioner räcker knappast så som de flesta sidor skriver recensioner, efter två dagars användande med tillverkaren hängande över axeln. Ett års ren misshandel är vad som behövs ;)

Ubu sa:
larsaw sa:
evirob sa:

Ser ut som Koozer, vi var tre st som köpte för ett ca år sedan, ett rullar fortfarande.
http://www.ebay.com.my/itm/KOOZER-H...Bearing-32H-Front-Rear-MTB-Road-/321405673154

Så två av e KIA på ett år? Shut up and take my money =)

Rattnalle sa:

Man skulle nästan tro vi diskuterade droppers här ?.

glitch sa:
Ubu sa:
larsaw sa:
evirob sa:

Så två av e KIA på ett år? Shut up and take my money =)

Ok, bra googlat! Då kan vi lägga ner det navet :/
Som vanligt så får hen vad hen betalar för...

Jilster sa:
Rattnalle sa:

Man skulle nästan tro vi diskuterade droppers här ?.
Principen är densamma. Hoppa inte på hype-tåget utan vänta.

Yep som alla haussade ett tag visade sig ju implodera precis som Reverb. Race Face och Easton verkar ju inte ens ha lyckats tillverka någon annans design på licens på ett sätt som fungerar trots mekanik. osv. :p

Fast med nav är det ju ännu konstigare, eftersom det faktiskt finns nav som funkar utmärkt utan att kosta skjortan, både från DT och Hope.

Jag kör dt440 på hellasmoppen, det går inte sönder, för mig i alla fall.

Hadley skulle jag undvika alla dagar i veckan, inte på grund av kvaliteten, utan att du behöver specialverktyg för allting. Bara att ta av kassettlåsringen måste du ha ett specialverktyg, vanlig shimano eller campa passar inte. Sinnessjukt. Sen är deras aluaxlar lite mjukost också, eller är polaren hamfisted kanske?

till kompisens hadley behövs en låda med mer än ett specialverktyg vad jag fattat, och inte ens kassetten får du av utan specialverktyg.

Efter en säsong med mitt onyx nav så måste jag säga att det är en klar favorit. Rullar som inget annat jag prövat (kanske inte är konstigt med tanke på inga klackar). Skulle vara vikten då, men är ju centrerad vikt. O ja priset kunde fått vara lägre

Stervelo sa:
Onyx är så tech som jag gärna betalar för, klart intressant, kul att du är nöjd.

Märks även att de ä små och så jäkla serviceminded. Ramen krävde annan ändhylsa för att kassetten inte skulle ta i ramen då ramtillverlaren försänkt infästning ingen mellan nav o ram. Inga problem.onyx tillverkade helt enkelt nya delar till navet, visst fick jag betala en liten liten slant men ändå. Man är dessutom fast för det helt tysta nu o sjuk känsla i navet då det inte ä nått motstånd vid bakåttramp o så trampar man o det greppar direkt

Oskar sa:
Jensen, hur mycket kostar ett sånt baknav?

Vill minnas att från svenska importören så var det nära 6500kr eller något med aluminium bodyn som var lite dyrare (xd, men köper man shimano bodyn i ALU har de bakat in stål så att kassetten inte skär in i den)

470 dollar direkt från tillverkaren plus frakt och sen åker man på eventuell tull och moms. Så i värsta fall typ liknande den svenska ska säljaren tar.

Sjuka pengar samtidigt en av sakerna jag är mest nöjd med

Senast ändrad:
Det enda negativa är vikten på det, nästan 200 gram extra jämfört med de vanliga. Om det spelar roll i ett fs länkage, ingen aning.

Stervelo sa:
Det enda negativa är vikten på det, nästan 200 gram extra jämfört med de vanliga. Om det spelar roll i ett fs länkage, ingen aning.

Kan inte påstå att det är något man känner. Tror vikten ligger de två köpplingarna och att både nav kropp och body (om man inte har stålbodyn) har stålringar ipressade för att stå ut me trycket som kopplingarna skapar. För övrigt väldigt lätt att ta isär. Det är väll att man behöver speciell sort fett som kan vara det krångliga. Men man ska inte behöva serva kopplingarna

Bumpar tråden då jag själv letar efter marknadens bästa* baknav.

* som uppfyller kraven: >=72 POE; IS bromsfäste; 32H, XD-driver; 148x12 mm

Min lista ser för närvarande ut enligt följande:

1. Onyx
+ Oändligt med POE (jag vet att det inte är samma sak som instant engagement)
+ Helt tysta vid coasting
+ Förmodligen lägst friktion (bäst rull) av alla nav som är aktuella för mig
- Vikten (väger typ 200 gram mer än ett Project 321)

2. Project 321
+ Relativt lätta för vad de erbjuder (baknavet väger 280 gram)
+ Finns i ett tyst utförande (som dock inte är lika tyst som Onyx)
+ Ska ha relativt låg friktion i frihjulsmekanismen
+ 144 POE med tre klackar simultant drivande borde vara hållbart och snabbt nog
+ Ska hålla hög kvalitet efter vad jag läst mig till
- Konstruktion med klackar känns lite stenålders (om än med magneter istället för fjädrar)

3. Chris King
+ Ett säkert kort i sammanhanget
+ Hållbar konstruktion på frihjulsmekanismen
- Minst antal POE i sammanhanget (72)
- Tyngre än P321 med ca 70 gram utan att erbjuda någon klar fördel
- Mest friktion i frihjulsmekanismen av dessa tre

Har jag missat någon intressant kandidat? Och vilken av dessa tre hade ni gått för? Kom igen, NÖRDA!

Hur många POE kan man behöva?

Bilagor

• POE.png
    POE.png
    3.6 KB · Besök: 72
Crossmax sa:

1. Onyx

2. Project 321
- Konstruktion med klackar känns lite stenålders (om än med magneter istället för fjädrar)

3. Chris King

Har jag missat någon intressant kandidat? Och vilken av dessa tre hade ni gått för? Kom igen, NÖRDA!

Industry nine finns som sagt med. Har sådant på andra hojen. Grymt fina. Men absolut inte samma rull som onyx naven. Det är outstanding. Du vet att de kommer med ett nytt nav va? Med 1,5 koppling istället för 2 st? (Alltså en stor o en liten istället för två stora). Bantar vilten från 405g till 315g eller vad det var. Alltså inte långt ifrån något annat liknande.

Dt naven med 54, det är en jäklaskillnad i känsla mellan dt’s 54 och industry nines 120 kan jag säga. Dessutom säger ju dt själva att 54t är mindre hållbart än deras 36. Alltså är de o dansar på gränsen för vad deras konstruktion klarar. Inte positivt om du frågar mig.

Kan säge efter ett år me onyx att det jag nog faktiskt idag nästan uppskattar ännu mer än att det greppar direkt och är helt tyst är att det rullar som inget annat jag testat, i och med att i stort sett inget ligger emot vid frihjulning. Baksidan? Att man får bromsa när man ligger o frihjular me andra i grupp?

Senast ändrad:
Jensen sa:
Crossmax sa:

1. Onyx

2. Project 321

3. Chris King

Industry nine finns som sagt med. Har sådant på andra hojen. Grymt fina. Men absolut inte samma rull som onyx naven. Det är outstanding. Du vet att de kommer med ett nytt nav va? Med 1,5 koppling istället för 2 st? (Alltså en stor o en liten istället för två stora). Bantar vilten från 405g till 315g eller vad det var. Alltså inte långt ifrån något annat liknande.

Dt naven med 54, det är en jäklaskillnad i känsla mellan dt’s 54 och industry nines 120 kan jag säga. Dessutom säger ju dt själva att 54t är mindre hållbart än deras 36. Alltså är de o dansar på gränsen för vad deras konstruktion klarar. Inte positivt om du frågar mig.

Kan säge efter ett år me onyx att det jag nog faktiskt idag nästan uppskattar ännu mer än att det greppar direkt och är helt tyst är att det rullar som inget annat jag testat, i och med att i stort sett inget ligger emot vid frihjulning. Baksidan? Att man får bromsa när man ligger o frihjular me andra i grupp?
Tack för bra input. Ja, jag vet att de har en lättare version i pipelinen, men hörde någonting om 6 månader bort. Kanske ska slänga iväg ett mail och höra. Det är egentligen bara vikten som gör att jag tvekar kring Onyx, annars hade det varit en slam dunk.

Onyx och Sprag. Tyst är coolt och ovanligt.
Att Onyx xD boost fram + baknav väger ca 300 gram mer än mina DT350 boost nav är inte riktigt lika coolt.

Jag ifrågasätter dock användandet av begrepp som oändligt antal POE och instant engagement, vilket lätt kan missuppfattas som ett system som helt saknar fördröjning eller rörelse innan lås. Vilket inte är fallet.

Onyx tillverkar nav och köper in färdiga sprags. Jag tror att det är 29 sprags i ett Onyx baknav. Spragsen måste ändra vinkel och röra sig från glidläge till låsläge. Vid vilken axeln roterar. Jag uppskattar att denna rörelse till 20-35 % av höjden av en sprag, eller 20-35% av sprag-spacing bredd. Jag anser det då rimligt att Onyxnav har lika snabb låseffekt som ett pawl/ratchet nav med 80-140 POE. Vilket är sjukt långt ifrån både oändligt och instant. Speciellt om man använder termerna i marknadsföringssyfte vs. konkurrenters nav med typiskt 36-72 POE. Sprags är dock en cool teknik, inget tvekan om det.

Video vid ca 55 sek.

Skillnad i friktionsförlust när man frihjular. DT +34%, CK +76%, Hope +116%.
Onyx1.png

Senast ändrad:
Hunt has gone with a 48-tooth ratchet ring which gives instant pick-up in the rear wheel the second you touch the pedals – great for acceleration, especially from a standing start. The downside with such fine teeth on the ratchet ring is that they can break or wear quickly, so Hunt has used pawls that have three teeth along their surface rather than just flat, so when they engage they pick up a total of three teeth each in the ratchet ring, spreading the load.

http://road.cc/content/review/232599-hunt-3650-carbon-wide-aero-road-wheelset-and-tyres

Pfaff sa:
Hunt has gone with a 48-tooth ratchet ring which gives instant pick-up in the rear wheel the second you touch the pedals – great for acceleration, especially from a standing start. The downside with such fine teeth on the ratchet ring is that they can break or wear quickly, so Hunt has used pawls that have three teeth along their surface rather than just flat, so when they engage they pick up a total of three teeth each in the ratchet ring, spreading the load.

http://road.cc/content/review/232599-hunt-3650-carbon-wide-aero-road-wheelset-and-tyres
PR-material. 3 x 3 = 9 tänder som låser. Vilket är fler än 3, 4, 5 eller 6 i andra pawl-system. Men betydligt färre än 18, 36 eller 54 i en DT star ratchet. Ju fler tänder som tar upp kraften, desto lägre kraft per tand. Men fler tänder gör dem också mindre, med mindre yta per tand som låser. En fördel med DT star ratchet är extremt få rörliga delar.

Inget system är perfekt och helt utan nackdelar.

Tillbaka
Topp