Vilket är marknadens bästa* baknav?

Swoop sa:
Vad är senaste nytt om de Onyx nav som varit ute i det vilda nu ett par år? Hyllar ni fortfarande, Crossmax m.fl? Några problem som uppstått? Service, slitage...?
Jag har knappt rullat på det i år då jag kört på min andra hoj, men jag är tillräckligt imponerad/såld för att slå till på deras nya version (Vesper) så fort de kommer med 28h fram.

Crossmax sa:
Swoop sa:
Vad är senaste nytt om de Onyx nav som varit ute i det vilda nu ett par år? Hyllar ni fortfarande, Crossmax m.fl? Några problem som uppstått? Service, slitage...?
Jag har knappt rullat på det i år då jag kört på min andra hoj, men jag är tillräckligt imponerad/såld för att slå till på deras nya version (Vesper) så fort de kommer med 28h fram.
Jo, det är nu när Vesper kom ut som det blev lite intressant, och jag ska ändå till staterna om ett tag så då kanske priset inte blir så in i h-e högt. Är lite fascinerad av det här med tystnaden och sprag clutchen, men vet inte om det eg. är värt det (synd att Shimanos Scylence backades tillbaka). DT 350 är ju annars faktiskt toppen; pris, service, kvalitet, vikt, och det har också en fin ingenjörsmässig lösning.

Hej!

Vilket navset ger mig mest "pang för pengarna" till landsvägshjul? Vilka av märkena är att föredra, finns ju några stycken, DT, Hope, Chris King med flera.

Swoop sa:
Crossmax sa:
Swoop sa:
Jo, det är nu när Vesper kom ut som det blev lite intressant, och jag ska ändå till staterna om ett tag så då kanske priset inte blir så in i h-e högt. Är lite fascinerad av det här med tystnaden och sprag clutchen, men vet inte om det eg. är värt det (synd att Shimanos Scylence backades tillbaka). DT 350 är ju annars faktiskt toppen; pris, service, kvalitet, vikt, och det har också en fin ingenjörsmässig lösning.

Inget fel på 350, fina nav. men poe på dem, njaa. Lite som man sa förut om Volvo (kan ju ändrats), driftsäkert som fan men rätt tråkigt :-)

buP38gvZTo6a+inAN5WDtg.jpg

HWsznVqfSR22GR2SVcjTqA.jpg

Första turen avklarad på nya hjulen med Vesper-nav, och ja, jag vill nog påstå att detta är marknadens bästa nav. Bortsett från aningen hög vikt (baknavet väger 389 gram i 6-bolt/boost/xd-driver/32h/ceramic) ser jag inte vad som kan göras bättre.

Crossmax sa:
Första turen avklarad på nya hjulen med Vesper-nav, och ja, jag vill nog påstå att detta är marknadens bästa nav. Bortsett från aningen hög vikt (baknavet väger 389 gram i 6-bolt/boost/xd-driver/32h/ceramic) ser jag inte vad som kan göras bättre.

Ohh det blev ett vesper. Köart intressant lösning de har på bodyn (med möjlighet till dt body). Och ja, det är klart värt mervikten

Sju år senare är det dags igen. Mina DT240 har tjänat mig ytterst väl, aldrig strulat och aldrig förväntat sig något underhåll. Jag vet att det finns adaptrar, men det känns som lika bra att ta steget in i moderniteten och uppgradera till boost 148.

Det jag aldrig riktigt förlikat mig med när det gäller DT naven är de glesa (32) greppunkterna. Nu hör jag hur folk tar ett djupt andetag och sträcker sig efter tangentbordet. Låt mig förekomma: Kul för dig att du är nöjd med få greppunkter – Det är saligt att vara nöjd med lite. Jag tycker dock att det är lika trist som blaskigt kaffe, trötta romcoms och folk som tror att deras verklighet är facit för andra. För mig är det värt att lägga en peng för att få ett baknav som gör det jag vill. Med det ur världen, låt oss nörda loss lite.

Mina krav har reviderats lite sen sist
1. Extremt hållbart.
2. Minst 60 greppunkter
3. Rimlig vikt

Kandidaterna just nu är:
* Onyx Vesper
* Project 321.

Alla har greppunkter så att det räcker och blir över. Alla kostar en förmögenhet. Onyx är knäpptyst och Project 321 påstås vara näst tystast. Dessa två verkar ha haft en del barnsjukdomar vilket avskräcker lite.

Finns det fler kandidater som borde in? Kravet är att de går att köpa inom EU.

Är det någon sett Project 321 säljas inom EU?

Edit: Jag strök Industry 9 - Hydra pga av att den lät som en överhandsfräs.

Senast ändrad:
Jag har ett med DT 240S med 18T, använder det till "gravel" typ, lade på lite extra fett när det var nytt och det är fortfarande väldigt tyst och bra

Men det jag är mest nöjd med, genom tiderna, är nog mitt Shimano Deore XT FH-M756-A på pendlarhojen, det har gått ca 23000 km och ALDRIG krånglat samt att det är så gott som ljudlöst.

Eyyy! Ingen av de där två låter särskilt kul att ha vinande i öronen en heldag. Tror jag går tillbaks och sätter Hydran inom parentes. Den var dessutom det dyraste på listan.

Är 60 en gräns satt för att gallra så att det bara blir lyxnav kvar eller en bedömd acceptabel nivå?

Skillnaden mellan 54 och 60 är ju inte jättestor..

Men de där moderna tysta näven lockar även mig det får jag erkänna. Jag kan nog iofs tänka mig att göra det lätt och billigt för mig och offra några PoE från nuvarande 54 för att få tysta nav och bara köpa Shimanos.

Är 60 en gräns satt för att gallra så att det bara blir lyxnav kvar eller en bedömd acceptabel nivå?
Det går någon slags brytgräns kring 60. Från förnuftiga nav med omkring 50 POE, som DT, Hope och Shimano till galna övertänkta CNC-smycken med fler POE än någon någonsin kan behöva. Förnuftigt har jag koll på. Just nu känner jag för lite galenskap.

Det går någon slags brytgräns kring 60. Från förnuftiga nav med omkring 50 POE, som DT, Hope och Shimano till galna övertänkta CNC-smycken med fler POE än någon någonsin kan behöva. Förnuftigt har jag koll på. Just nu känner jag för lite galenskap.

Fan va skönt, själv tycker jag hoppet från 350 till 240s är galenskap! :-P

Om man nu får föreslå lite galenskap:
Lyne jb02he, ingen aning om kvaliteten men lite udda iaf.

HE-INTERNALS_1024x1024.jpg

Ingen 148 boost. Ingen body för micro splines. Ingen angivelse om antalet POE. En variant för fälgbroms! Det där passar nog bättre på en landsvägscykel.
...och ändå så svårt att motstå! Jag har ett par av (den inte speciellt lätta) lättviktvarianten liggande i bokhyllan bredvid skrivbordet som någon gång ska byggas upp till ett riktigt dräparhjulpar (men som ännu bara tjänstgör som terapeutiskt pillobjekt)...

Hur låter Chris king naven?
Som en arg skallerorm i en konservburk.

Äsch, inte då. Ett behagligt surrande skulle jag säga.
Men de är inte servicefria och specialverktyget plus eventuella reservdelar är lika tokdyrt som naven i sig. Fast de håller ju å andra sidan rätt bra. Mitt äldsta är 12 år gammalt. Hade isär det för service för en månad sedan och det var i nära nyskick sånär som på bodyn som jag missat att smörja i driv-splinsen. Vilket kostar i storleksordningen tre XT nav att byta...

Tyvärr är det nog ofta lite så att nav med många poe låter ganska mycket, eftersom de mindre tänderna gör att man behöver starkare fjädrar för att klackarna (samma gäller för kuggkrans alla DT m. flera) ska greppa ordentligt.

Då blir det bara onyx och liknande kvar :)

Om man nu får föreslå lite galenskap:
Lyne jb02he, ingen aning om kvaliteten men lite udda iaf.

Visa bilaga 421396

Det är visuellt inte helt olikt mitt Superstars nav på DHn inuti

Tyvärr är det nog ofta lite så att nav med många poe låter ganska mycket, eftersom de mindre tänderna gör att man behöver starkare fjädrar för att klackarna (samma gäller för kuggkrans alla DT m. flera) ska greppa ordentligt.

Då blir det bara onyx och liknande kvar :)
Shimanos ska ju vara nästan tysta, även utan Scylence-grejen. Men något färre Poe. DT med rätt fjädrar till 54 låter klart mer än med 18.

Shimanos ska ju vara nästan tysta, även utan Scylence-grejen. Men något färre Poe. DT med rätt fjädrar till 54 låter klart mer än med 18.

Var rädd för ljudet när jag köpte min DT 350 med 36t ratchet, men med extra fett är den tystaste naven jag har haft på en mtb eller lvg cykel. En 54t med lika mycket fett ska också vara tillräckligt tyst.

Var rädd för ljudet när jag köpte min DT 350 med 36t ratchet, men med extra fett är den tystaste naven jag har haft på en mtb eller lvg cykel. En 54t med lika mycket fett ska också vara tillräckligt tyst.
Lika mycket är mer än med 18 iaf. Jag undrar om inte det faktum att de är ihåliga gör sitt också, funderar på att fylla det utrymmet med fett..

Lika mycket är mer än med 18 iaf. Jag undrar om inte det faktum att de är ihåliga gör sitt också, funderar på att fylla det utrymmet med fett..
När jag valde hjul till senaste bygget var just det faktum att de hade tysta nav ganska tungt vägande. Visserligen bara 40 poe men tystare än mina gamla dt med 18 poe (som iofs också var ganska tysta jämfört med Rattnalles).

När jag valde hjul till senaste bygget var just det faktum att de hade tysta nav ganska tungt vägande. Visserligen bara 40 poe men tystare än mina gamla dt med 18 poe (som iofs också var ganska tysta jämfört med Rattnalles).
Efter att jag smorde mina 18 blev de nästan ljudlösa ?
Hade jag byggt nytt idag hade nya XT legat bra till. Pga tyst och rimligt pris.
Men tyvärr satt det ju DT350 på nya hojen också så det lär väl inte bli av.

Efter att jag smorde mina 18 blev de nästan ljudlösa ?
Hade jag byggt nytt idag hade nya XT legat bra till. Pga tyst och rimligt pris.
Men tyvärr satt det ju DT350 på nya hojen också så det lär väl inte bli av.
Hur är nya shimano naven? Enkelt utbytbara lager? Fortfarande lösa kulor?

Hur är nya shimano naven? Enkelt utbytbara lager? Fortfarande lösa kulor?
Det vettefan. Jag ser ju inte riktigt problemet med lösa kulor. Är bara grejerna av rimlig kvalitet så man kan få till spänningen i lagren är det ju väldigt snabbt och lätt gjort att packa om dem någon gång eller två om året.

Sju år senare är det dags igen. Mina DT240 har tjänat mig ytterst väl, aldrig strulat och aldrig förväntat sig något underhåll. Jag vet att det finns adaptrar, men det känns som lika bra att ta steget in i moderniteten och uppgradera till boost 148.

Det jag aldrig riktigt förlikat mig med när det gäller DT naven är de glesa (32) greppunkterna. Nu hör jag hur folk tar ett djupt andetag och sträcker sig efter tangentbordet. Låt mig förekomma: Kul för dig att du är nöjd med få greppunkter – Det är saligt att vara nöjd med lite. Jag tycker dock att det är lika trist som blaskigt kaffe, trötta romcoms och folk som tror att deras verklighet är facit för andra. För mig är det värt att lägga en peng för att få ett baknav som gör det jag vill. Med det ur världen, låt oss nörda loss lite.

Mina krav har reviderats lite sen sist
1. Extremt hållbart.
2. Minst 60 greppunkter
3. Rimlig vikt

Kandidaterna just nu är:
* Onyx Vesper
* Project 321.

Alla har greppunkter så att det räcker och blir över. Alla kostar en förmögenhet. Onyx är knäpptyst och Project 321 påstås vara näst tystast. Dessa två verkar ha haft en del barnsjukdomar vilket avskräcker lite.

Finns det fler kandidater som borde in? Kravet är att de går att köpa inom EU.

Är det någon sett Project 321 säljas inom EU?

Edit: Jag strök Industry 9 - Hydra pga av att den lät som en överhandsfräs.
Köp Onyx, tysta och underhållsfria (dvs du behöver inte packa med fett för att de ska hålla sig någorlunda tyst). Med det sagt rekommenderar jag deras ”Classic”-version (alltså inte Vesper) då ingreppet är solidare och de erbjuder justerbar lagerspänning.

Jag har I9 Torch bak och det blir väldigt tyst med fett i. Däremot ifrågasätter jag starkt deras kvalitet. Efter bara tre månader har eggen på en av de sex klackarna pajjat, med följden att det ofta "klonkade" och bara två av tre klackar var i ingrepp (de greppar 3 + 3, aldrig 6 åt gången).
Med den trasiga klacken utbytt och alla sex monterade har jag lik förbannat någon enstaka gång upplevt att det klonkar för att en klack inte greppar ordentligt. Såna saker gör det inget roligt att cykla, för det kan betyda att frihjulet rasar när som helst. :cry:
Angående POE så tog jag bort tre av klackarna och jag tyckte det var en ganska avsevärd skillnad mellan 120 och 60 ingrepp, så man vänjer sig tyvärr (?) vid att ha många POE.

Nu har jag dragit en rövare och beställt ett ljudlöst Kappstein. Avsevärt billigare än Onyx men liknande konstruktion. De hade rea så jag betalade 220 Euro. Har inte bestämt om jag ska ersätta I9-navet eller sätta det på min singlespeed.

Edit: Ett annat önskemål jag har är body av stål. Det är så jääääävla värdelöst med alla mjukost-bodys där kassetten fastnar på nolltid. Fattar inte varför det fortfarande tillverkas sån skit.

Tillbaka
Topp