Vilket pendeldäck kör du på?

Panaracer Pasela (förstärkta med ngt kevlar mumbojumbo). 30 mm (kan vara 28mm). Helt ok. Punka en gång.
Hållbarhet ok - skiftade bak och framdäck efter en säsong.
Fina med naturgummisida.

Bilagor

• mechanical.JPG
    mechanical.JPG
    338.9 KB · Besök: 76
Har tre uppsättningar:
Släta continental för rena asfaltvägar, schwalbe marathon med mönster när det är grus på vägarna och schwalbe winter med dubb när det är minusgrader. (cykel Scott Sub 20). Inte en punka hittills.
De släta rullar förstås lätt som racerdäck, de mönstrade är tryggare när det är rullgrus medan dubbdäcken känns som att cykla på ständigt grusad väg. Trögt m.a.o. men samtidigt med ökad trygghet när det är isigt.
Reflexsidorna på schwalbedäcken har hållit bra och syns bra för bilister (tycker jag när jag själv åker bil).

Senast ändrad:
Continental GP-4SEASON 32mm
Ganska nya så kan inte säga mer än att de känns kanon.

(bra rull å grepp)

/T

Edit:32mm

Senast ändrad:
Wiggles egna Lifeline Prime Armour. Bra rull, grepp, vikt, 'känsla', punkaskydd och pris. Har inte märkt någon nackdel sedan jag monterade de i våras.

Continental SportContact 2 Reflex tyre, 35mm
Har kört dessa i 32 men blev för stötigt för stadspendling med skarvar och bröt. 35mm funkar bättre. Reflexrand syns tokbra.
&
Schwalbe Winter Reflex Spikes tyre, 35mm

Senast ändrad:
Stumpy sa:
Vittoria Voyager Hyper Reflex.
Rullar mjukt och fint. Väldigt bra slitstyrka. En punka på tre år, pga metallspån som tagit sig igenom.

Även jag ställer mig till skaran som kör på dessa. Gör helt klart sitt jobb och jag reflekterar adlrig över däckets prestanda och funktion, mer än att till våren när de åker på igen när gruset är bortsopat och förundras över hur bra de rullar trots sin stora volym.

Höst/vinter kör jag på rocket ron cx. Gör också sitt jobb.

Ingen punka på något av däcken efter två år.

På racern för sommarpendling fram till nu ungefär: Continental GP4000S 2, 25mm

På crossen för dom dagarna när vädret är för dåligt för racern: Bontrager AW3 Hard Case Lite, 28mm
På crossen vintertid: Schwalbe Marathon Winter 35mm

Fokus är driftsäkerhet och lågt rullmotstånd. Vintern är det grepp utan att ha sladder Nokiankänsla.

Vittoria Voyager Hyper, 37mm jag med på crossen. Har väl egentligen lite för smala hjul för dessa men de är mjuka och goa. Rullar bra och ingen punka på ett år. Fast de är lömska när det är blött, uselt grepp då. Så lurar på ett par conti 4seasons 32 mm till nästa säsong

Conti GP 4 Seasons 28 mm, är nog inne på tredje säsongen med dem nu, lite sprickor har det börjat bli men verkar hålla ett bra tag till. Lite osäker på antalet mil de gått men bra många fler än vad ett par sommardäck hade hållt. Punka en gång bara tror jag pga dåligt lufttryck. Väldigt hållbara, rejäla men rullar ändå bra. När isen kommer så sular jag om åtminstone fram till nåt tråkigt Nokiandäck som aldrig verkar slitas ut vilket är syns för de förtar all cykelglädje.

Compass Babyshoe Pass, Extralight. 584x42 mm. Väldigt sköna att köra på dåliga vägar med. Aldrig genomslag. Pumpar i lite luft när det blir så svampigt att framdäcket viker sig vid kurvtagning.
Soumi Tyres 559x 50 mm med 160 dubbar på vintercykeln. Hemskt trista men funkis.

Jag pendlar på Schwalbe One 23x559, 23x406. Har haft två pendlarpunkteringar och däcken har gått ca 200 mil. Jag är nöjd med dem.

Sommar (Racer): Continental GP4000S II 25mm
Vår/Höst (CX): Continental Grand Prix 4 Season 28mm
Vinter (CX): Schwalbe Marathon Winter 35mm
Vinter och mycket snö (Hybrid): Suomi Tyres W240 40mm

Har kört på Schwalbe Marathon som har rullat fint i 200mil nu utan någon punka. Har monterat Schwalbe Marathon Winter på vinterhojjen men har inte varit läge att testa dom ännu.

Jag pendlar till jobbet varje dag på en cx. Mestadels asfalt, men älskar det faktum att jag har möjlighet att köra en liten omväg då och då via grusvägar (Delsjön/Skatås i Gbg, dvs ganska preppade). Under sommaren har jag haft på ett par Continental Gatorskin som funkat kanonbra, men kanske inte supergrepp i gruset. Slängde på orginalen på min cx för några veckor sen, Schwalbe Racing Ralph 33, och upplever att greppet på asfalt är si och så med. I en relativt brant uppförsbacke där jag får pressa på lite släpper bakdäcket från och till, och jag har även fått sladd på vått underlag vid inbromsning i kraftig nedförsbacke.
Så, hur tänker man, och vad bör jag köpa, om jag vill ha ett däck som passar både till asfalten och gruset, och likväl hösten som kommande vinter?

Sommar: GP 4000S II 28 mm
Vinter: W106/240
Grussäsong: Marathon Supreme

Har haft problem med punkor på grussäsongen med vanliga sommardäck som GP4S och Voyager Hyper, så jag kör med Marathon Supreme som jag tycker funkar bättre när det inte behövs dubbar och sen GP 4000 SII så fort gruset är uppsopat tills det vräks ut igen.
Schwalbes MW har jag aldrig lyckats få en säsong ur innan dubbarna äter sig igenom så jag kör på Suomi-däck trots högt rullmotstånd.

Fjärdebrunn sa:
Conti CX Speed, 35 mm
- lätta
- snabba
- bra fäste
- slits snabbt
- punkabenägna (men inte alls för mig)

Kör också på conti cx speed, hittils väldigt nöjd med dom. kört 2 månader, innan dessa michelin 30 mm cx däck.

Senast ändrad:
Tufo Hi Composite 25 och s33 Pro 24. Lämpliga kompromisser mellan slitstyrka och pris.
Vintertid Conti top contact Winter. Den bästa vinterkompromiss jag hittat. Förvånansvärt bra slitstyrka och utmärkt komfort.

Senast ändrad:
frause sa:
Vinter: W106/240
Grussäsong: Marathon Supreme

Har haft problem med punkor på grussäsongen med vanliga sommardäck som GP4S och Voyager Hyper, så jag kör med Marathon Supreme som jag tycker funkar bättre när det inte behövs dubbar och sen GP 4000 SII så fort gruset är uppsopat tills det vräks ut igen.
Schwalbes MW har jag aldrig lyckats få en säsong ur innan dubbarna äter sig igenom så jag kör på Suomi-däck trots högt rullmotstånd.

Vet inte om jag haft tur men inga punkor på dödsgruset, rätt hårt pumpade dock.

Alternativt är man också för lat att byta däck tre ggr/år... Men alltså gått bra hittills så.

Ang vinterdäcken får man väl se hur det blir nu i vinter, fick cykel stulen i vintras (inbrott) och de nya vinterdäcken blev ju inte adekvat inkörda så att säga. Men några tecken på dubb som ätit sig in på de som kört 2 säsonger innan fanns inte när jag satte på dem i fjol i alla fall. Men alltså kör jag med Winter och inte Marathon Winter, vet inte om det gör skillnad? Onödigt att köra med fler dubb än nödvändigt (ingen plats mellan gafflarna för MW kan ju också ha med saken att göra ;-) finns ju bara från 35 mm).

patten sa:
förundras över hur bra de rullar trots sin stora volym.
Det är inget att förundras över, om det enda som förändras är volymen (dvs bredd och höjd)
kommer däcket med större volym att ha lägre rullmotstånd (även med NGT lägre tryck)
TireRR.gif

/Håkan

5 punkor på 700 mil - en okänd orsak, en klantig mek, ett genomslag, en uppskuren däcksida, en uppskuren slitbana.

Vinter: Schwalbe winter 35 mm
4 punkor 120 mil. Dubbarna åt sig in. Kör xerxes + scwalbe winter 30 mm i år. Hoppas på bättre utfall.

Gillar också mina speed cx, men tycker inte dom slits så snabbt. Funkar även på riktigt dålig grusväg, med inslag av gropar och stenar. Annars har jag dessa kombinationer:
GP 4000s II 25 mm från och bak
Continental ultrasport 25 mm fram och bak
Continental contact någonting kommer ej ihåg bredd men de är rätt smala och sitter på en 26tums mtb.
Dessa är de jag använder mest frekvent.

Conti gp 4 season. 28 c på fixie. 14 km per dag. Söder om söder in till city via götgatan.
Inte en punka på 300 mil ungefär på bakdäcket och man kan precis se att det börjar slitas lite. Hade nog fixat 100-150 mil till om inte bromsen, när gummit blev slitet gled över fälgkanten och söndrade däcksidan med punka som följd. My bad, inte däckets fel.

Provat schwalbe durano och jag fick inget förtroende för det, sämre grepp än contin och jag köper det inte igen. När det var helt nytt var det direkt halt, det är inte contin.

Som ett riktigt snabbt pendlardäck som tål glas, är det suveränt. Jag har kört det många år nu och aldrig punkat genom slitbanan. Hade en fälg som käkade upp dem till frukost, men återigen, nog inte däckets fel.

Voyager Hyper Reflex här också.

Reflexen blir kass nästan direkt annars ett utmärkt däck. Jag tycker inte att de fungerar det minsta dåligt i väta eller annat misärväder.

Mina rullar från och med att dubbdäcken åker av till och med att dubbdäcken åker på. Alltså hela grussäsongen också. Har fått ett par skumma punkteringar på senare tid men nu är däcken å andra sidan drygt två år gamla. En punka var ett häftstift. Senaste tror jag var skit i däcket eller trasig ventil. Har ett nytt liggande redo om det blir ohållbart.

Conti CX Speed 35mm. Tycker dom funkar jättebra genom Stockholms alla vägarbeten. Blir 30mm Schwalbe Winter när det blir dags för dubb. Räknar inte med att det blir lika kul...

Jag kör med tre olika uppsättningar beroende på årstid och väder. Mina senaste däckfynd är ett par continental ultrasport köpta för 12,90€ st. Bra rull och bra grepp. En ny uppsättning cx comp är även inköpt, också det i mitt tycke bra däck för pengen!
Vinterdäck: schwalbe marathon winter.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp