Vilket pendeldäck kör du på?

Racer med GP 4000S II 25mm från mars till december om det är hyfsat mild vinter. Alltid bråttom till jobbet så det måste rulla lätt. Klarar ett tunnare snötäcke om man skulle bli överraskad. Går även att köra ganska fort på fälgen med punka i några kilometer utan problem.
Mtb med Schwalbe Ice Spiker i januari och februari så man kan köra på precis lika hårt som vanligt. De räddade mig när det var svart-is i en kurva. Jag låg ner i 45 graders vinkel och förberedde mig för kraschen men då hugger dubben in och rätar upp cykeln. Det var en overklig känsla faktiskt.

Vågar man pendla på schwalbe winter? Inte marathon winter, måste ha 30c, de kanske får plats i fixien.
Får väl skipa de värsta snödagarna vilket väl brukar vara färre än 10 i stockholm? Aldrig pendlar vinter förut.
Hur brett och högt bygger winter 30c? Undrar om de får plats i fixien? Mina skärmar som är tighta på conti 4 season 28.
Har en känsla av att winter 30c är MYCKET större än conti gp4 season 28c.

Henrik_E sa:
Conti GP4000 II 28mm.

+1

Funkar på allt utom snö och is, då är dom livsfarliga. Kör både grus och kullersten och tycker dom funkar bra, om än lite stötiga eftersom jag har 5-6 bar.

På vintern ett par gamla Nokian, inte så roliga, önskar jag hade Schwalbe Marathon winter som frugan.

Stervelo sa:
Vågar man pendla på schwalbe winter? Inte marathon winter, måste ha 30c, de kanske får plats i fixien.
Får väl skipa de värsta snödagarna vilket väl brukar vara färre än 10 i stockholm? Aldrig pendlar vinter förut.
Hur brett och högt bygger winter 30c? Undrar om de får plats i fixien? Mina skärmar som är tighta på conti 4 season 28.
Har en känsla av att winter 30c är MYCKET större än conti gp4 season 28c.

Japp, väldigt väldigt sällan jag saknat sidodubb, det var väl efter den där episka Ötzin några knäppskallar körde och den efterföljande isbildningen då allt var typ två cm is på pendelstråken eftersom de av någon anledning inte varit ute med saltsparna på hela helgen trots att snöstormen slutade sent fredag kväll, då skulle man iofs behövt Ice Spiker eller något...

Något lite lugnare i kurvor än på sommaren så håller man sig på hjulen!

Dubben gör ju också sitt till att vinterdäcken är större (förresten är det väl inte så märkligt att ett 30 mm dubbdäck är större än ett 28 mm odubbat däck? ;-)

Angående skärmar behövs nog 45 mm annars kommer det både skrapa i.

Noterar att endast det bästa är gott nog, även på pendlingen.. Även jag ;)

Senaste bytet skedde från schwalbe the one 28mm till Bontrager aw3 32mm
Schwalbe däcket höll fint i ca 800mil blandad terräng inkl en hel del grusvägar. Det var när jag började pendla genom stan som det började slitas ordentligt.
Nu är det en fröjd av komfort och fint kurvgrepp. Undrar om aw3 håller lika länge, de kostade ju mindre än hälften av vad the one gick lös på.

Racing Ralph 33 mm (tror jag) sommartid och SMW 35 mm på vintern. Vinterdäcken känns som lite overkill men jag är pendlingsnarkoman och vill inte riskera att köra omkull och bli borta från pendlingen. 17 km till jobbet så första gångerna suger sen vänjer man sig.

Senast ändrad:
Räsern: Schwalbe Durano 25mm, fram har nu rullat 1000+ mil och bak ca hälften. Nån enstaka punktering pga j*vla glasbitar som lyckats äta sig igenom.
CX: Schwalbe Marathon Supreme 32mm på barmark, Schwalbe Winther 30mm när det är halt. Har två hjulset så kan välja på morgonen om det skall vara dubbat eller inte, eller bara dubbat fram.

Pendlar 2-3 dagar per vecka, 29-38 km enkel resa, året om. I SV Skåne.

Har i 622-segmentet mest kört på Conti CX Speed 35/42-622, diverse kinesiska pansarbilsdäck i olika storlekar och sen i våras på Vittoria Voyager Hyper Reflex 37-622. Det sistnämnda tycker jag har varit bäst så jag sällar mig till hyllningskören. Ett riktigt skönt däck.

Håller sedan två veckor tillbaka på att prova ett höst/vårdäck: Vittoria Randonneur Pro II. Vikbart, 120 tpi och 425 g/däck jämfört med 405 g/däck för Voyager Hyper (uppmätta värden).

Tyckte först att de var myyycket mer tungrullade, men vet inte riktigt om det enbart är däcken det berodde på. I vätan idag upplevde jag dem lättrullade och greppiga. Kanske också för att jag pumpade upp framdäcket från 40 till 50 psi...

På racern 25mm GP4000II och på pendlarn 60mm On-One B.S.C. Type 1.
Efter att halkat på blöta löv igår får racern framöver tjänstgöra på trainern tills våren kommer.

HåkanC sa:
patten sa:
förundras över hur bra de rullar trots sin stora volym.
Det är inget att förundras över, om det enda som förändras är volymen (dvs bredd och höjd)
kommer däcket med större volym att ha lägre rullmotstånd (även med NGT lägre tryck)

/Håkan

Jo jag vet! Jag förundrars inte över det rent vetenskapligt...mer över känslan som uppstår när jag sitter på cykeln och har satt på det släta däcken igen. Klantigt formulerat av mig innan!

Det var Schwalbe Winter 30c jag avsåg som utmanare till SWC 35.
Hur mycket mer rull?
Hur mycket mindre kontroll och fäste på isiga grusvägar?

Fjärdebrunn sa:
Hur mycket mer rull?

Inte rätt person att svara, men på knöggelis skulle jag vara glad för lite sidodubb. Normal pendling på asfalt känner man sig trygg även i kurvor och förvånansvärt bra rull (oftast rätt hårt tryck om det inte är skitväglag). Kanske köra SMW fram och SW bak? Verkar vara klassikern när man har plats för SMW...

electricbum sa:
Fjärdebrunn sa:
Hur mycket mer rull?

Enligt Testfakta så har SMW något lägre rullmotstånd än SW (båda 42-622): http://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik_dubbdack141119.pdf (nov 2014)

Skulle vara intressant att se en sån jämförelse för SMW 35 och SW 30.

Inga data om vilket tryck för vart av däcken testades med, om man körde maxtryck för vart och ett eller testades utan luft i något labb. I ursprungsartikeln fanns inte heller någon beskrivning av testmetod, så frågan hur tillförlitligt?

Konkret sa:
Någon som har kört långfärdscykel på Vittoria Voyager Hyper Reflex?

Vad mer precist menar du med långfärdscykel? Har i år cyklat ca 150 mil touring- eller randocykling på en fulcross med Voyager Hyper 37-622 och med mer eller mindre packning (dock ingen riktigt tung touringpackning och det är kanske det du är ute efter?). Ca en tredjedel var grusvägar. 50-65 psi beroende på underlag och packning.

Däcken har fungerat mycket bra till detta, förutom lite släpp bak vid ståcykling i branta grusuppförsbackar. I övrigt upplever jag däcken som mjukmulligt lättrullade.

Aliide sa:
electricbum sa:
Fjärdebrunn sa:
Hur mycket mer rull?

Enligt Testfakta så har SMW något lägre rullmotstånd än SW (båda 42-622): http://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik_dubbdack141119.pdf (nov 2014)

Inga data om vilket tryck för vart av däcken testades med, om man körde maxtryck för vart och ett eller testades utan luft i något labb. I ursprungsartikeln fanns inte heller någon beskrivning av testmetod, så frågan hur tillförlitligt?

Maxtryck är ju Maxtryck. Inget man vill ha direkt. Folk verkar tro att det är en rekommendation.

Conti gp4000 2s verkar vara bra. :)

NickPick sa:
Aliide sa:
electricbum sa:
Fjärdebrunn sa:
Hur mycket mer rull?

Maxtryck är ju Maxtryck. Inget man vill ha direkt. Folk verkar tro att det är en rekommendation.

Conti gp4000 2s verkar vara bra. :)

Snarare något riktvärde i studien av dubbdäcksrullet i jämförelsen från i fjol.

Och jo, conti gp 4000S II är bra, tänk bara på att 28 mm mäter 30 och 25mm mäter 27 så blir allt bra.

Bra grepp och skönt rull. Enda punkan jag haft var två sönderskurna däck pga att någon jäkel lagt ut rakbladsvassa grejer ett par cm höga på en bevakad passage i nerförsbacke, var grönt så trampade på och hann inte se skiten, pys pys. Bara köpa nya. Alltså ingen punka och då har de både gått på grusväg och osopat dödsgrus på asfalt, över glas osv. Förvånansvärt bra punkaskydd med tanke på vikten. Har med reflexkant så väger något gram mer än utan om just det känns viktigt.

Granman sa:
Konkret sa:

Vad mer precist menar du med långfärdscykel? Har i år cyklat ca 150 mil touring- eller randocykling på en fulcross med Voyager Hyper 37-622 och med mer eller mindre packning (dock ingen riktigt tung touringpackning och det är kanske det du är ute efter?). Ca en tredjedel var grusvägar. 50-65 psi beroende på underlag och packning.

Däcken har fungerat mycket bra till detta, förutom lite släpp bak vid ståcykling i branta grusuppförsbackar. I övrigt upplever jag däcken som mjukmulligt lättrullade.

Danke schön. Blir ett par sådana nästa resa!

Konkret sa:

Långfärd och långfärd, men semestercykling med tält blir ju iallafall samma packning och det har jag kört med 40:or. Fick två punkor på knappt två veckors cykling då. Då hade de gått lite hemikring innan också, så de var så att säga inkörda. Upplevde att de är mer skärsårsbenägna än Schwalbe Marathon Supreme 42:or som jag provade att semestra lite med i år.

Annars var det trevliga däck att rulla på. Värderar dock punkaskydd ganska högt och där är de inte toppklass, men inte heller dåliga.

Är nog snart inne på mitt femte år på mina Schwalbe Big Apple som har gått i ur och skur, vinter sommar höst o vår. Sammanlagt långt över tusen mil, kanske uppåt femton hundra mil och aldrig fått någon punktering. Aldrig ramlat på vintern men cyklar iofs ganska försiktigt då..

Mange. sa:
Nu är det en fröjd av komfort och fint kurvgrepp. Undrar om aw3 håller lika länge, de kostade ju mindre än hälften av vad the one gick lös på.
Mnja... Men de håller i vart fall länge nog tycker jag.
Trevliga däck (växlat lite aw2 och aw3 och det senare är bättre även om aw2 duger gott till mig).

På en av pendlarhojarna har jag kört Bontrager R3 road 25 mm under sommaren. På en annan har jag kört med Continental GP 4 season 28 mm men har precis bytt till Bontrager Aw 3 Hard case lite 32 mm. Känns bra än så länge.

Tycker ni att man borde ha slicks eller mönstrat som höst-, förvinter- och vårdäck för fulväderspendlaren? Just nu kör jag 32mm slicks med lågt tryck. Det ger ju en väldigt stor anläggningsyta mot marken. Men är det egentligen optimalt eller borde man köra med mönster under tiden då det är mycket bös, grus och eventuellt lite snö på asfalten?

Med riktig snö och is så är naturligtvis dubb bäst.

Enl min erfarenhet är gummiblandningen viktigare än mönstret,
åtminstone när man cyklar på vägar.
Det finns ju dubbfria vinterdäck för cyklar.

/Håkan

Gummit är viktigast.
[Och så länge edt:inte anläggningsytan är så stor - på grund av stora däck och lågt tryck - att man får vattenplaning så är mönster oväsentligt. Men tänk på att viskositet och densitet på vatten går upp ner mot nollan. Så risken för vattenplaning är något större då.]

Senast ändrad:
Happyteoretiker...Mönster är inte alls oväsentligt i praktiken eftersom asfalt inte är helt slätt, stor skillnad med rena slicks. Med lite mönster i däcken blir det bättre grepp på löv och skit som ligger på cykelbanorna vid denna tiden. Vattenplaning är ju inte den enda orsaken till att det blir halt när det regnar.

Helt rätt att löv har ju högre viskositet än vatten så lövplaning kan det ju finnas risk för.
Dock är problemet med löv friktionen och där gör inte mönster mycket nytta.

Eftersom asfalten är mönstrad behöver däcket inte vara det. Tycker jag.

Även mtbdäck är ju snorhala på löv eller grus som ligger på asfalten och smörjer.

Jag kör slicks eller dubbdäck.

staine sa:
Stumpy sa:
Vittoria Voyager Hyper Reflex.
Rullar mjukt och fint. Väldigt bra slitstyrka. En punka på tre år, pga metallspån som tagit sig igenom.

Mycket bra.
Men glöm inte min favvo, Racing Ralph. Mycket najs också, inte minst på grus. Jag köper ett gäng från Rose. Glömde jag säga att dom är BILLIGA också
:)

Körde länge på Racing Ralph. Sen ett tag på Voyager Hyper. Nu har jag gått över till G-ONE. Rullar sjukt bra på asfalt men funkar även bra på de flesta andra underlag. Går att ta sig fram på ställen där Voyager bara spinner.

swetrixie sa:
emmer sa:
Helt rätt att löv har ju högre viskositet än vatten så lövplaning kan det ju finnas risk för.
Fast, med mönstrat, så får man högre tryck per cm2?
Tryck per cm2 styrs huvudsakligen av däckstrycket (om man inte har en för djävla stum cord - och det vill ju ingen ha)

emmer sa:
swetrixie sa:
emmer sa:
Tryck per cm2 styrs huvudsakligen av däckstrycket (om man inte har en för djävla stum cord - och det vill ju ingen ha)
Absolut, men det gäller väl både mönstrat/slicks. Plus att däcktrycksändringar påverkar andra egenskaper. (Nu tänker jag asfalt med tunt lövlager, ska kanske tilläggas)

Jag är just nu så jäkla nöjd med mina Conti CX Speed.
Greppar fint i lövhalkan. Funkar även över förväntan i seriös smet.

Fortfarande ingen punka denna säsong.

swetrixie sa:
emmer sa:
swetrixie sa:
emmer sa:
Absolut, men det gäller väl både mönstrat/slicks. Plus att däcktrycksändringar påverkar andra egenskaper. (Nu tänker jag asfalt med tunt lövlager, ska kanske tilläggas)
Självklart, men pneumatiska däck är sådana att anläggningsytan (idealt formbart däck) är F(last)=P(tryck)*A(area).

Cyklar sedan någon månad tillbaks på Schwalbe G-One 38C/40mm slanglöst, efter att under sommaren/våren kört på Compass Bon Jon Pass som jag tröttnade på att behöva pumpa varje dag.
Compassdäcken rullade på riktigt bra och var bekväma, men krävde som sagt påfyllning av luft ofta och även ny tätningsvätska.

Schwalbe är något tyngre, men rullar ändå på bra.

Tidigare år har jag kört på 28mm Conti 4-Seasons och jag tycker nog de slanglösa bredare däcken är ett lyft.

Vintertid är det än så länge 35mm SMW/30mm SW. Föredrar de lite bredare.

Vad blev svaret - ger dubbar bättre fäste på ett tunt lager
1. löv
2. Grus
3. Snö (utan is)

Emilh, vilket tryck kör du i g-One? Kör du med tubeless fälgar, rimstrip eller tejp?

De tömmer glasåtervinningen vid cykelgaraget så efter oräkniliga punkor börjar jag fundera på tubeless på pendlarcrossen. Hjulen är rx31, någon som testat de som tubeless?

Tillbaka
Topp