Vilket pendeldäck kör du på?

Jag kör på ett par Freedom ThickSlick 2.1 med min HT. Rullar riktigt bra och inga punkteringar sen i våras. Jag undrar dock själv om nån vet/anar hur det kommer bli senare, tips på nå bra däck? Har ett par Schwalbe Marathon Supreme HD-Speed 2.0 liggandes hemma, funkar dessa tro när de blir riktigt blöt och jävligt ute?

Vår-sommar-höst: Conti Race King Protection 26x2.2

Vinter med "stökigt väglag": Conti Spike Claw 240 dubb 26x2.1

Vinter med barmark/ishalka/hårdplogat: Schwalbe Marathon Winter 200 dubb 26x2.0

Kan meddela att Vittoria Voyager Hyper är ett synnerligen dåligt däck nu när det kommit snö ;) Byter härmed till Racing Ralph 2.1.

Aliide sa:
Fjärdebrunn sa:
Det var Schwalbe Winter 30c jag avsåg som utmanare till SWC 35.
Hur mycket mer rull?
Hur mycket mindre kontroll och fäste på isiga grusvägar?

Inte rätt person att svara, men på knöggelis skulle jag vara glad för lite sidodubb. Normal pendling på asfalt känner man sig trygg även i kurvor och förvånansvärt bra rull (oftast rätt hårt tryck om det inte är skitväglag). Kanske köra SMW fram och SW bak? Verkar vara klassikern när man har plats för SMW...
Personligen tycker jag att SMW hade för få dubb för just fruset snöslask. Stela tyckte jag att de var också!

Bytte till W240 mitt i vintern och kände mig helnöjd.

Någon som testat Schwalbe G-One Speed?
Hette tidigare S-One. Verkar va ett snabbt däck men är lite dyrare. Går att köra slanglöst. Bicyclerollingresistance.com har tyvärr inte testat det ännu.

Överväger också att testa Michelin Pro 4 Endurance V2. Verkar vara ett bättre däck än GP 4 Season men förmodligen inte lika tåligt som G-One Speed: https://www.bicyclerollingresistanc...ndurance-v2-2015-vs-schwalbe-durano-plus-2017

Finns nu även i 28mm men går dock inte köra slanglöst. Beslutsångest! :)

Senast ändrad:
Kör du punka på Pro 4 End. är du inte dålig :-)
[Går ju givetvis men är mycket nöjd med de två hjulparen det sitter sådana på.]

Ok, dom är väldigt hållbara tolkar jag det som.

Vet du om Pro 4 töjer sig mycket? Tänker framförallt på 28mm versionen. Har tänkt att sätta dom på min Crux och där finns det ju så klart gott om plats. Det some vore chysst är om dom också passar till min Canyon Aeroad. Kör med Enve 4.5 som är rätt breda både externt/internt men känns som jag inte vågar klicka hem något som är bredare än 25mm om det ska passa båda hojarna. Just nu lutar det åt att jag kör 28mm och släpper lös Aeroaden lite senare på våren :)

Senast ändrad:
Bredden beror ganska mycket på fälgen. Köp 28 mm nu och 25 mm sen om det blir för trångt. Däck går ju alltid åt och det är kul med nya.

Dom töjer sig inte så mycket men är rätt stora.
Service Course är väl så bättre, det är mest tjockleken på sidorna som skiljer och att greppet är bättre på SC när man lägger ner.

calleking sa:
Någon som testat Schwalbe G-One Speed?
Hette tidigare S-One. Verkar va ett snabbt däck men är lite dyrare. Går att köra slanglöst. Bicyclerollingresistance.com har tyvärr inte testat det ännu.

Överväger också att testa Michelin Pro 4 Endurance V2. Verkar vara ett bättre däck än GP 4 Season men förmodligen inte lika tåligt som G-One Speed: https://www.bicyclerollingresistanc...ndurance-v2-2015-vs-schwalbe-durano-plus-2017

Finns nu även i 28mm men går dock inte köra slanglöst. Beslutsångest! :)

Kör G-one slanglöst. Nöjd, men äckliga att kränga och de poppade inte med slang så slanglöst och monteringspasta för bildäck behövdes..
Beror klart på vad man har för fälg med. Pendlingen består av 60/40 grus/asfalt och rullar bra på båda.

Tack grabbar. Blir ett par 28:or. Passa dom inte så får jag shoppa mer cykelprylar. Win/win!!

Ragga: tack för input. Får kanske testa G-One en vacker dag.

Senast ändrad:
Fiskar upp den här gamla tråden för att säga att jag är lite fundersam över mina Michelin Pro 4 Endurance V2. De känns iofs rejäla och som att de rullar lätt men de känns klart stummare än de Vittoria Rubino Pro Control G+ som jag bytte från. (Båda angivna att vara 28mm breda). Gissar att det är det massiva punkaskyddet som spökar?

För övrigt är jag supernöjd med Vittoria Rubino Pro Control G+. Har kört med dem långt in på hösten/början av vintern & från tidigt på våren & tycker att greppet är imponerande samtidigt som de rullar lätt. Fantastiskt att kunna växla direkt mellan dubbat och slicks. Men när det blir över sisådär 15 grader så känns de lite klibbiga/överdrivet greppiga.

Med risk för att jinxa mig själv så är det hittills 0 punkor på båda ovanstående däckparen (Drygt tre mil//dag, 5 dagar/v) även om Michelindäcken förstås inte gått jättelångt ännu.

Har kört med Michelin Pro 4 Endurance bak och Pro 4 Service Course fram och tycker att det var en väldigt skön kombo. Fast jar har inte provat Rubino Pro Control G+. Kanske "V2" som ställer till det?

RicoShredderKowalski sa:
Kör just nu med HDF fram med hucknorris och 113ml stans gucka och schwalbe durano dd bak
Härligt! Skönt att slippa bunnyhoppa när man ska upp för kanter? :-)

Själv kör jag följande oheliga allians:
Fram - Ett gammalt Schwalbe Racing Ralph, som jag hittade i gömmorna. Har gått i skogen för några år sedan. Ingen punktering sedan jag satte det på pendlaren i augusti.
Bak - Continental Speed King. Nytt i augusti. Hittills (bara) en punka.
Har mestadels grusväg till jobbet.

Schwalbe Marathon Supreme 32:or
Än så länge väldigt nöjd, mkt punkasäkert men också bra rull, väldigt hög komfort med 4-5 bar.

Stark rek.

Köpte faktiskt ett Vittoria Voyager Hyper i 32 för ett tag sedan. Gillar det starkt, köpte dock bara ett och har det fram. Får 5 egolappar i betyg av 5 möjliga som pendlingsdäck.

Maxxis recon, 29x2.6 fram , 27.5x2.6 bak rullar helt ok å funkar hyfsat iallafall på enklare stigar när andan faller på vid hemfärd
Mange

Jag har använt Voyager Hyper på två cyklar. Däcken har haft en tendens att spricka, men annars är jag nöjd med dem.
Dock har jag återgått till Marathon Supreme HD i 42 mm bredd. Deras föregångare var jag mycket nöjd med och den nya versionen verkar inte vara sämre den.

Tillbaka
Topp