Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Mitt spesch hillbilly grid ser likadant ut. Och då har jag knappt kört det nu i vinter. Jag gissar att det är kylan. Min hoj hänger i kallförråd.

soderblom sa:
Hetsjägar´n sa:
Kapar tråden och utnyttjar däcktrusten till en fråga. Är det fler som fått små sprickor mellan sidodobbarna på sina Minions? Har kört tre månader på det här DHR:et. Beror det på kylan? Dhf:et fram ser bra ut.
Anyways, är det bara kosmetiskt eller ska jag ge mig på en reklamation?

(Ursäkta bildkvallan. Orkade inte invänta dagsljus och sprickorna syntes ännu sämre med blixt.)

Ja. Precis likadant på mitt DHR II. Även Shorty-däcket beter sig på samma sätt med dobbar som spricker som på Schwalbe-däck. Inget som synts under säsongen, men uppstod nu när det varit köldgrader.

Kylan är förmodligen boven alltså. Konstigt att framdäcket klarat sig.

Men dina shorty spricker på sidodobbarnas insidor eller?

Hetsjägar´n sa:
soderblom sa:
Hetsjägar´n sa:
Kapar tråden och utnyttjar däcktrusten till en fråga. Är det fler som fått små sprickor mellan sidodobbarna på sina Minions? Har kört tre månader på det här DHR:et. Beror det på kylan? Dhf:et fram ser bra ut.
Anyways, är det bara kosmetiskt eller ska jag ge mig på en reklamation?

(Ursäkta bildkvallan. Orkade inte invänta dagsljus och sprickorna syntes ännu sämre med blixt.)

Ja. Precis likadant på mitt DHR II. Även Shorty-däcket beter sig på samma sätt med dobbar som spricker som på Schwalbe-däck. Inget som synts under säsongen, men uppstod nu när det varit köldgrader.

Kylan är förmodligen boven alltså. Konstigt att framdäcket klarat sig.

Men dina shorty spricker på sidodobbarnas insidor eller?

Samma synliga sprickor på utsidan på Shorty, men själva siddobbarna bryts av utåt. Behöver inte vara relaterat till kylan utan till slitage efter ett års bruk.

Henrik83 sa:
mikipedia_ sa:
Henrik83 sa:
Nån som vet vart man hittar Minion SS i 27,5" & med Silkworm utan att krångla hem det från Amerika?

Är osäker på om det är silkworm lr inte? http://www.cykelkraft.se/dack-maxxis-minion-ss-exo-tr-27-5x2-30-2c-vikbart

Var tyvärr utan. Men jag gav pengar till nån skum polsk sida, får se om det kommer något däck. Orderbekräftelse jobba dom inte med iaf. :-)

Idag kom däcket från Polen. Bra pris & även om både orderbekräftelse & spårningsnummer uteblev så dök det iaf. upp.
http://hadronsport.com/

Intressant med ett par Vittoria där. Vilka är det tro?

Jag är fortsatt nöjd med Michelin. Väntar med spänning på att köra lift med dem.

TK sa:
Crossmax sa:

Det är nog ett bra recept om man fokuserar på prestanda.

Och har däckspons så man kan byta till nya varje dag och slipper gå längs banan och samla ihop avfallna kantdobbar :) Det kan också vara så att de sponsrar många åkare, och då är MM ett vettigt framdäck, sen väljer man bakdäck efter smak mellan MM, RR och HD.

Den enda gången en bikecheck med ett proffs säger speciellt mycket om vilken däcktillverkare hen egentligen föredrar är när alla loggor är överkladdade med svart penna.

marran sa:
TK sa:
Crossmax sa:

Den enda gången en bikecheck med ett proffs säger speciellt mycket om vilken däcktillverkare hen egentligen föredrar är när alla loggor är överkladdade med svart penna.

Det är sant, och de gånger jag har sett det i EWS så har det varit just Magic Marys.

marran sa:
TK sa:
Crossmax sa:

Och har däckspons så man kan byta till nya varje dag och slipper gå längs banan och samla ihop avfallna kantdobbar :) Det kan också vara så att de sponsrar många åkare, och då är MM ett vettigt framdäck, sen väljer man bakdäck efter smak mellan MM, RR och HD.

Om vi lägger spons och ekonomi lagt åt sidan, så är det ju en jäkligt trevlig kombo. MM/RR eller MM/HD alltså och MM i fronten slits inte alls på samma sätt, så de håller iaf två dar. ;-)

Jag körde MM/RR i VertStar/TrailStar (SuperGravity) större delen av förra året utan något nämnvärt slitageproblem. Nu är jag väl inte snabbast i skogen men dobbar som lossnar har inte heller varit ett problem. Inte alls som på HD.
Tänkte dock prova Maxxis Aggressor/Minion SS för stigcyklingen då MM i VertStar rullar lite sådär. När man håller Maxxis-däcken i handen så verkar dom lovande, vad man nu kan utvärdera genom att titta på ett däck..

Henrik83 sa:
Jag körde MM/RR i VertStar/TrailStar (SuperGravity) större delen av förra året utan något nämnvärt slitageproblem. Nu är jag väl inte snabbast i skogen men dobbar som lossnar har inte heller varit ett problem. Inte alls som på HD.
Tänkte dock prova Maxxis Aggressor/Minion SS för stigcyklingen då MM i VertStar rullar lite sådär. När man håller Maxxis-däcken i handen så verkar dom lovande, vad man nu kan utvärdera genom att titta på ett däck..

Jag kan sälja ett slaughter i dh varianten så lan du jämföra ordentligt;-)

OK, jag letar nya däck inför våren.

vad tror ni om schwalbe HD både fram och bak? blir det för tung rullat? kommer sitta på en FS 29 tum.

Sohl sa:

vad tror ni om schwalbe HD både fram och bak? blir det för tung rullat? kommer sitta på en FS 29 tum.

Körde detta ett kort tag men tycker HDna släpper något infernaliskt oförutsägbart i svängar så är livrädd att ha dom fram numera. MM fram och HD bak är min vinter-setup för tillfället.

durietz sa:
Sohl sa:

Körde detta ett kort tag men tycker HDna släpper något infernaliskt oförutsägbart i svängar så är livrädd att ha dom fram numera. MM fram och HD bak är min vinter-setup för tillfället.

Jag har också kört HD fram, och kommer aldrig att göra det igen. Det är ett bakdäck. Hela cykeln blir liksom understyrd med HD fram.

Ska testa 2.8" Nobby fram och växla mellan Spesh Slaughter 2.3"/Hans Dampf 2.35" bak. Blir lite orolig när folk nämner dåligt kurvgrepp hos HD, avskyr verkligen däck med oförutsägbart grepp.

Lillgammal sa:
Ska testa 2.8" Nobby fram och växla mellan Spesh Slaughter 2.3"/Hans Dampf 2.35" bak. Blir lite orolig när folk nämner dåligt kurvgrepp hos HD, avskyr verkligen däck med oförutsägbart grepp.

Äh' fegis, byt till ett Ikon eller Ardent så ska du få se på risigt men sladdvänligt kurvgrepp!
Blir ju mer spännande då ;D

Sohl sa:
suck, inte helt lätt att hitta den optimala däck uppsättningen

Det är därför trådar som dessa blir 18 sidor långa, vad som är optimalt för dig behöver inte vara det för mig.

Men mitt o andras tips tidigare är en ganska bra kompromiss, sen har Schwalbe ett rykte om sig att ge bra grepp men slitas fort.
Maxxis verkar ge lite bättre livslängd o typ samma grepp (för motsvarande däck/gummiblandning) men kostar ofta mera...
Själv har jag snöat in på Bontragers enduro-däck SE3->5 som beter sig ganska lika som Maxxis men med (inbillat) bättre punkaskydd samt oftast ännu högre pris (dock slits dom väldigt sparsamt)...

Sohl sa:
xyz-saft sa:
Lillgammal sa:

Det är ett bra bakdäck.

vad rekommenderas fram i sådant fall

Jag kör på ett Wicked Will, men det tillverkas ju inte längre. Så jag bävar lite för den dagen jag måste byta ut det. Jag tittar lite åt MM eller DHR.

larsaw sa:
Sohl sa:

Det är därför trådar som dessa blir 18 sidor långa, vad som är optimalt för dig behöver inte vara det för mig.

Men mitt o andras tips tidigare är en ganska bra kompromiss, sen har Schwalbe ett rykte om sig att ge bra grepp men slitas fort.
Maxxis verkar ge lite bättre livslängd o typ samma grepp (för motsvarande däck/gummiblandning) men kostar ofta mera...
Själv har jag snöat in på Bontragers enduro-däck SE3->5 som beter sig ganska lika som Maxxis men med (inbillat) bättre punkaskydd samt oftast ännu högre pris (dock slits dom väldigt sparsamt)...

det är så klart sant att olika körstilar och terräng ger olika däck.
jag har inte kollat så mycket på Bontragers däck, kan du förklarar hur du väljer däck från dom beroende på underlag mm

xyz-saft sa:
Sohl sa:
xyz-saft sa:
Lillgammal sa:

Det är ett bra bakdäck.

Jag kör på ett Wicked Will, men det tillverkas ju inte längre. Så jag bävar lite för den dagen jag måste byta ut det. Jag tittar lite åt MM eller DHR.

Har du testat Maxxis Hookworms?

Lillgammal sa:
xyz-saft sa:
Sohl sa:
xyz-saft sa:
Lillgammal sa:

Det är ett bra bakdäck.

Ja, men inte på en skogscykel (varför nu någon skulle få för sig att sätta ~1kg däck utan mönster på en skogscykel). Varför undrar du?

xyz-saft sa:
Lillgammal sa:
xyz-saft sa:
Sohl sa:
xyz-saft sa:
Lillgammal sa:

Det är ett bra bakdäck.

Ja, men inte på en skogscykel (varför nu någon skulle få för sig att sätta ~1kg däck utan mönster på en skogscykel). Varför undrar du?

Skojade lite. :D

Lillgammal sa:
xyz-saft sa:
Lillgammal sa:
xyz-saft sa:
Sohl sa:
xyz-saft sa:
Lillgammal sa:

Det är ett bra bakdäck.

Skojade lite. :D

Misstänkte det :)

Sohl sa:
larsaw sa:
Sohl sa:

det är så klart sant att olika körstilar och terräng ger olika däck.
jag har inte kollat så mycket på Bontragers däck, kan du förklarar hur du väljer däck från dom beroende på underlag mm

Jag har fastnat för Michellin Wild rocr2 som greppigt framdäck, stabilt som fan och tättade på en gång utan vätska när det monterades. Annars kör jag Spez Butcher lite lättare men fortfarande tillräckligt med grepp.

Jag är lite sugen på Bont Se5 när rocr är slut, verkar vara ett bra däck i samma typ.

Sohl sa:
Det är så klart sant att olika körstilar och terräng ger olika däck.

Alltså, fram vill du ju så bra grepp som möjligt, eftersom släpp där ger förödande konsekvenser...
Därför ett så kraftigt däck du kan tänka dig, gärna med kraftiga relativt glesa dobbar och stor luftkammare med förstärkta sidoväggar så att du kan köra lågt tryck för maximalt fäste.
Ju kralligare "armering" s.k. "casing" ju tyngre blir däcket, dvs för framdäcket innebär det jobbigare att lyfta fronten samt delvis hur tungt hjulet är att "få igång".
Så till bakdäcket, här behöver inte lika kralligt mönster men desto mera punkaskydd (om du inte är smooth över stöket...) men här spelar vikten på däcket stor roll då ca 75% av hur jobbigt hjulet är att få igång beror på bakhjulets roterande massa :/
Ett tätt lågt mönster (s.k. semislick) är poppis sedan förra säsongen men funkar främst när det är torrt, blir det geggigt sätter dom igen o blir halkiga. Däck med låga glesa dobbar blir mera allround men dom som finns har ofta rätt kasst punkaskydd eller för liten luftkammare för att kunna köra lågt greppigt tryck.
Det är nu däck som nya NobbyNic kommer in som beter sig som ovan men har lite bättre casing.

Gällande Bontrager ger allt blablablaaa ovan ett SE5 till framhjulet o SE3 eller SE4 beroende om det är torr eller blötsäsong.
Finessen med SE-modellerna är att dom har ett extra lager casing mellan dobbarna.

larsaw sa:
Sohl sa:
Det är så klart sant att olika körstilar och terräng ger olika däck.

Alltså, fram vill du ju så bra grepp som möjligt, eftersom släpp där ger förödande konsekvenser...
Därför ett så kraftigt däck du kan tänka dig, gärna med kraftiga relativt glesa dobbar och stor luftkammare med förstärkta sidoväggar så att du kan köra lågt tryck för maximalt fäste.
Ju kralligare "armering" s.k. "casing" ju tyngre blir däcket, dvs för framdäcket innebär det jobbigare att lyfta fronten samt delvis hur tungt hjulet är att "få igång".
Så till bakdäcket, här behöver inte lika kralligt mönster men desto mera punkaskydd (om du inte är smooth över stöket...) men här spelar vikten på däcket stor roll då ca 75% av hur jobbigt hjulet är att få igång beror på bakhjulets roterande massa :/
Ett tätt lågt mönster (s.k. semislick) är poppis sedan förra säsongen men funkar främst när det är torrt, blir det geggigt sätter dom igen o blir halkiga. Däck med låga glesa dobbar blir mera allround men dom som finns har ofta rätt kasst punkaskydd eller för liten luftkammare för att kunna köra lågt greppigt tryck.
Det är nu däck som nya NobbyNic kommer in som beter sig som ovan men har lite bättre casing.

Gällande Bontrager ger allt blablablaaa ovan ett SE5 till framhjulet o SE3 eller SE4 beroende om det är torr eller blötsäsong.
Finessen med SE-modellerna är att dom har ett extra lager casing mellan dobbarna.

tack. jag kollar på dom lite. får se vad dom nya hjulen får på sig

Sohl sa:
xyz-saft sa:
Lillgammal sa:

Det är ett bra bakdäck.

Många tips här men ingen har tipsat om DHF som ju varit benchmark däcket fram i över 10 år. Sätter du dit ett med 3C gummi så behöver du aldrig mer fundera framdäck.

larsaw sa:
Dom enda däck som verka funka fram OCH bak är Maxxis HighRoller2 eller Maxxis Minion's
Av det jag kört hittills är WildRock'R2 klart funkis även som bakdäck men någon lättviktare är de såklart inte.

Annars får jag hålla med om att minion DHF är ett kanondäck på alla sätt.

Men att Ardent bak faktisk har kantgrepp om man trycker till det. Annars sladdar det fint. Funderar par. Att köra det bak igen i sommar i det enkla gummit.

TK sa:
Sohl sa:
xyz-saft sa:
Lillgammal sa:

Det är ett bra bakdäck.

Många tips här men ingen har tipsat om DHF som ju varit benchmark däcket fram i över 10 år. Sätter du dit ett med 3C gummi så behöver du aldrig mer fundera framdäck.

Vee rubber fluid är en märkeskopia av DHF på CRC som kostar 150kr annars.

Ja inte lätt detta har kört med hans dampf

Trail star/ pace star men jag vill testa ett annat framdäck då jag har upplevt att det gärna vill släppa lite för lätt i bland sen om det är däcket eller tekniken kan ju diskuteras.
Som bakdäck sliter jag nog vidare på det jag har skall kanske testa att klippa ner mitt dobarna och testa skildraden i rull.byter jag fram så kan jag ju laborera med det gamla fram däcket som bakdäck.
Så den eviga frågan skall man köra på MM Eller DHF eller kanske något annat.
Är det stor skildrad på MM och HD som framdäck.
/M

Sommarens setup för mig blir WildRock'R fram och Ardent bak. Hittade Ardent av rätt sort hos fd CycleComponents för 299 kr när jag ändå skulle ha en annan grej.

Lillgammal sa:
Vee rubber fluid är en märkeskopia av DHF på CRC som kostar 150kr annars.

Värt att testa för en snåljåp som mig. Ska man köra 120 eller 72tpi fram då?

(Jag är fö lite rädd för den fruktansvärda fart min cykel kommer få när jag byter ut mitt MaMa-framdäck.)

Tillbaka
Topp