Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Makten sa:
larsaw sa:
Märkligt att du inte kan blåsa upp däcken om dom är så tight'a vid montage :/

Kanttråden var rätt bucklig eftersom de är nya, så det kanske inte är så konstigt ändå.

Jag pumpade upp med slang. Låtit det sitta nubett tag, väntar på gucka och ventiler.
Tänkte testa den nya stans race guckan.

Köpt en hjulpopparpump med, så hoppas på enkel montering.

Makten sa:
Åfyfaaaaan vad bökiga NN var att montera. Jag höll på att ge upp ett tag. Maxxisdäcken var en barnlek i jämförelse.
NN sitter aptajt även när de är nere i botten av fälgen, runtom. Helt sjukt små runt kanttråden.

Nu kanske de töjer sig en aning med tiden, men bakdäcket med 31,6 mm innerfälgbredd mäter jag till 59,5 mm över casingen och 57 mm över dobbarna. Mindre än Ardent 2,4" och CM 2,4" som nån påstått är mindre. Misstänker att skrågreppet lär minska jämfört med kött-DHF, men överlag ser profilen vettig ut för stigcykling. Tror detta blir bra.

Ja dom är riktigt jobbiga att få på. Både på farsans och min hoj fick vi kämpa.
Funkade bättre när dom suttit på ett tag (lagade punka)

Jimel sa:
Makten sa:
Åfyfaaaaan vad bökiga NN var att montera. Jag höll på att ge upp ett tag. Maxxisdäcken var en barnlek i jämförelse.
NN sitter aptajt även när de är nere i botten av fälgen, runtom. Helt sjukt små runt kanttråden.

Nu kanske de töjer sig en aning med tiden, men bakdäcket med 31,6 mm innerfälgbredd mäter jag till 59,5 mm över casingen och 57 mm över dobbarna. Mindre än Ardent 2,4" och CM 2,4" som nån påstått är mindre. Misstänker att skrågreppet lär minska jämfört med kött-DHF, men överlag ser profilen vettig ut för stigcykling. Tror detta blir bra.

Ja dom är riktigt jobbiga att få på. Både på farsans och min hoj fick vi kämpa.
Funkade bättre när dom suttit på ett tag (lagade punka)

Vad hade ni för fälgar?

Jag har NNN bak på flowfälg. Det ploppade på plats i princip med att jag viftade min biltemagolvpump framför den.

Beror nog mest på fälgen. Och kanske till viss del hur man lägger på däcket.

AddeN sa:
Jag har NNN bak på flowfälg. Det ploppade på plats i princip med att jag viftade min biltemagolvpump framför den.

Beror nog mest på fälgen. Och kanske till viss del hur man lägger på däcket.

Jag har samma erfarenheter av NNN + Flow.

Hade ett rent helvete att få på mina NN 27.5x2.8 på ett par XM551. Krävdes två starka män, massor med såpa och en hel hög med svordomar....

Nu har jag tagit premiärtur med NN 29x2,35 i Hellas och kan bitter konstatera:

– Rullet är likvärdigt med DHF 2,5" (ganska hyggligt men knappast bra).
– Greppet är något sämre, troligen mest på grund av mindre gummi i marken.
– Casingen är inte märkbart mjukare.
– Cykeln känns exakt lika trög, tung och död som förut.

Allt detta kan förstås ses som att NN är ett jäkligt fett och bra däck eftersom det står sig såpass bra mot DHF. Men för mig som eftersträvade en rappare känsla var det pengar i sjön. Trögheten verkar således sitta i cykeln eftersom jag har tyngre däck på HT:n som känns mycket, mycket rappare. Det är smått obegripligt hur en hoj som jag för bara några månader sen älskade, nu känns som en roddbåt med ankaret i botten.

Det blir till att fortsätta cykla HT tror jag. Synd att det är så förbaskat stötigt bara.

Makten sa:
Nu har jag tagit premiärtur med NN 29x2,35 i Hellas och kan bitter konstatera:

– Rullet är likvärdigt med DHF 2,5" (ganska hyggligt men knappast bra).
– Greppet är något sämre, troligen mest på grund av mindre gummi i marken.
– Casingen är inte märkbart mjukare.
– Cykeln känns exakt lika trög, tung och död som förut.

Allt detta kan förstås ses som att NN är ett jäkligt fett och bra däck eftersom det står sig såpass bra mot DHF. Men för mig som eftersträvade en rappare känsla var det pengar i sjön. Trögheten verkar således sitta i cykeln eftersom jag har tyngre däck på HT:n som känns mycket, mycket rappare. Det är smått obegripligt hur en hoj som jag för bara några månader sen älskade, nu känns som en roddbåt med ankaret i botten.

Det blir till att fortsätta cykla HT tror jag. Synd att det är så förbaskat stötigt bara.

Det var ju tråkigt! Men vilka däck finns i en viktklass ner från NNN? Har du fortfarande samma dämparinstälningar som innan oxå så testet blev precis som innan? Om inte kanske du ska labba mer där innan du skickar fantomen i sjön?

mikipedia_ sa:
Det var ju tråkigt! Men vilka däck finns i en viktklass ner från NNN? Har du fortfarande samma dämparinstälningar som innan oxå så testet blev precis som innan? Om inte kanske du ska labba mer där innan du skickar fantomen i sjön?

Jag tror inte det beror på däckvikten. Ska man ner i lättare grejer så blir det rena XC-däck och det blir nog inget vidare för brötcykling.
Ingenting har ändrats sen jag cyklade sist. Senaste veckorna har jag dock labbat med bakdämparen en del för att få bättre trampeffektivitet och det har hjälpt något, men inte så att cykeln känns bra.

Innan jag köpte HT:n så var jag såklart van vid Fantomen och den är ju vad den är. En riktigt fräsig cykel som dock känns bäst när det går betydligt fortare än vad jag orkar cykla. Får helt enkelt inte upp den i den fart som krävs om det inte går utför. Och jag är inte en sån som slöcyklar uppför för att det är roligast att bomba utför. Jag gillar riktigt teknisk stig som jag knappt klarar av, lite sådär lagom kuperat. För sådant är den rimligen inte rätt cykel, om man inte är betydligt starkare än jag.

Edit: Just nu är jag på rätt dåligt humör och benen var väl inte på topp, så jag ska inte dra några förhastade slutsatser. Får nöta lite mer och försöka känna efter bättre.

Senast ändrad:
Makten sa:
mikipedia_ sa:

Jag tror inte det beror på däckvikten. Ska man ner i lättare grejer så blir det rena XC-däck och det blir nog inget vidare för brötcykling.
Ingenting har ändrats sen jag cyklade sist. Senaste veckorna har jag dock labbat med bakdämparen en del för att få bättre trampeffektivitet och det har hjälpt något, men inte så att cykeln känns bra.

Innan jag köpte HT:n så var jag såklart van vid Fantomen och den är ju vad den är. En riktigt fräsig cykel som dock känns bäst när det går betydligt fortare än vad jag orkar cykla. Får helt enkelt inte upp den i den fart som krävs om det inte går utför. Och jag är inte en sån som slöcyklar uppför för att det är roligast att bomba utför. Jag gillar riktigt teknisk stig som jag knappt klarar av, lite sådär lagom kuperat. För sådant är den rimligen inte rätt cykel, om man inte är betydligt starkare än jag.

Edit: Just nu är jag på rätt dåligt humör och benen var väl inte på topp, så jag ska inte dra några förhastade slutsatser. Får nöta lite mer och försöka känna efter bättre.
Vi kör imorgon igen så får vi se om det känns bättre. Precis som Makten testade jag NN (TCS/PCS fram/bak) idag för första gången, och den upplevda skillnaden mot MM/HD (TSC/PCS) var:
- lite mer följsam sidovägg på NN
- bättre rull på transportsträckor, troligtvis på stigen också även om det inte märktes lika tydligt
- ingen tydlig skillnad i greppnivå (!). Nu var i och för sig hällarna torra, men PSC-bakdäcket visade inga tendenser på att släppa.
- mer direkt känsla fram. Tror att de massiva dobbarna på MM ger en mer sladdrig känsla på hårt underlag än de kortare dobbarna på NN.

Tror NN kan vara det hittills bästa hellasdäcket jag testat, så till skillnad från Makten är jag väldigt nöjd so far!

Crossmax sa:
Tror NN kan vara det hittills bästa hellasdäcket jag testat...

Det kan jag nog ändå hålla med om! Mönstret känns väl avvägt även om det kunde vara lite bredare i förhållande till luftkammaren, men då får man inte glömma att mina fälgar är mycket bredare än vad de nog är gjorda för. Det enda jag saknade lite från DHF är den där känslan att inte behöva bry sig nämnvärt om underlaget när det går utför.

Om någon bytt till NN i smyg och jag inte tittat på däcken, så hade jag förmodligen aldrig ens insett att det satt andra däck på cykeln. Kan nog få bli ett sånt fram på HT:n, för Tomahawk är lite väl spännande när det är blött. Skitbra bak dock.

Kanske läge o testa mindre SAG eller justera lågfartskompressionen en smula.
När jag ställer in min FS29'a för att va' så plush som möjligt blir det rätt tråkigt att hoja, ca 20% SAG fram & 30% bak (om det inte ska trampas i nerförsbackarna = överljudfart...)
För bus o lek i skogen kör jag med ca 15% SAG fram o drygt 20% bak.

Sen kan du ju alltid börja gym'a för ökad styrka o klipp i benen ;)

Lycka till!

Hur funkar det med tekniska klättringar över fuktiga stenar och rötter eller lite löst underlag med semislicks typ Minion SS, RoRa och Slaughter?

SalkinL sa:
Hur funkar det med tekniska klättringar över fuktiga stenar och rötter eller lite löst underlag med semislicks typ Minion SS, RoRa och Slaughter?

I början tyckte jag det spann loss väldigt lätt men nu är jag van och klättrar på samma ställen som innan utan bekymmer. Ge SSen några rundor för invänjning så är det lugnt, är min erfarenhet iaf.

Det låter ändå ok. Funderar på att låta Butcher sitta kvar fram och sätta Minion SS bak. Slaughter verkar inte vara varken bättre eller sämre än Minion SS men det väger 200g extra om man ska ha Grid casing. I teorin känns Butcher/Minion SS som en snabb kombo.

Ja det är ett bra val! Jag kommer ta tebax mitt butcher som framdäck bara det torkar lite mer, så fram åt maj kanske. Tillsdess får rocr2 fortsätt som framdäck.

Jag kör RoRa ts 26 och Slaughter grid i 29. Jag tycker det ändå fungerar hyfsat om underlaget är blött eller lite löst eller rotigt men sämre om om man kombinerar svårigheterna. Upplever att RoRa spinner ur lättare på mindre rötter i branter där chunky monkey bara tuggar på. Linje val blir viktigare.

Tycker Slaughter fungerar bättre allround vid blöta förhållanden men det kan ju vara hjulstorlek som påverkar.

SalkinL sa:

Klättring tycker jag man kan vänja sig vid och kompensera dugligt för, däremot har jag haft en del spännande bromsupplevelser med RoRa även på relativt torra ställen. Har dock blivit bättre när jag sänkte trycket, vilket givetvis även förbättrar klätterförmågan men samtidigt försämrar rullet, som annars är den främsta anledningen till valet.. Nåväl, jag kört glatt (pun intended) vidare iaf.

MM 2.35 vs Onza Ibex FRC 2.4 650b på Flow Ex. (Slitna kantdubbar på MM ja, men har funkat utmärkt ändå.) Lyckades inte riktigt få till samma vinklar dessvärre, men förhoppningsvis ger det någon nåt iaf. Har inte provcyklat Ibex mer än på asfalt än, där saknade jag MMs vackra rulljud..

Ibex var fö väldigt lätt att få upp slanglöst, klarade mig nästan utan ghettokompressorn. Åas har jag sällan haft problem att få upp nåt däck på Flow Ex (har ej testat Ice spiker).

MMvsOI.jpg

Senast ändrad:
Dag två på NN:

Är nu övertygad om att dessa däck inte är för mig. Visst, det rullar aningen bättre, men det är också allt. Greppet duger men inte mer. Värst är att däcken är liksom "studsiga". Spelar ingen roll hur lågt tryck jag har, det är ännu obekvämare än DHF som jag tyckt var obekvämare än Ardent och CM. De känns avsevärt mindre trygga utför och det beror nog mycket på det. Småstenar och skit känns rätt upp i handtagen trots 0,9 bar fram. Gummit håller sig inte i backen, vad det nu kan bero på. Kanske att sidoväggarna är mer "fjädriga", men om de är vekare borde det å andra sidan bli bekvämare.

Näpp, idag åker de av och så återgår jag till sommaruppsättningen Ardent och CM. Att jag sen inte kommer överens med cykeln heller hjälper ju inte, men nu har jag börjat känna mig som en rätt usel cyklist plötsligt. Då får det fan hellre vara lite tungt.

Om du är i köpartagen och vill prova något annat så fantiserar jag om att Onza Ibex 120TPI kanske kan vara något för dig. Visserligen är sidoväggarna inte så jättekralliga, men de är väldigt mjuka och formar sig väldigt bra efter underlaget vilket gör att man får bra grepp och bra rull. De känns väldigt följsamma, samt rullar/grepper/slits bra. Kanske inte är så lockande att testa nåt nytt när du just blivit dumpad av dina andra nyköpta däck dock...

Makten sa:
Dag två på NN:

Är nu övertygad om att dessa däck inte är för mig. Visst, det rullar aningen bättre, men det är också allt. Greppet duger men inte mer. Värst är att däcken är liksom "studsiga". Spelar ingen roll hur lågt tryck jag har, det är ännu obekvämare än DHF som jag tyckt var obekvämare än Ardent och CM. De känns avsevärt mindre trygga utför och det beror nog mycket på det. Småstenar och skit känns rätt upp i handtagen trots 0,9 bar fram. Gummit håller sig inte i backen, vad det nu kan bero på. Kanske att sidoväggarna är mer "fjädriga", men om de är vekare borde det å andra sidan bli bekvämare.

Näpp, idag åker de av och så återgår jag till sommaruppsättningen Ardent och CM. Att jag sen inte kommer överens med cykeln heller hjälper ju inte, men nu har jag börjat känna mig som en rätt usel cyklist plötsligt. Då får det fan hellre vara lite tungt.

Antar att NN känns studsiga av dess tunna sidoväggar och avsaknandet av gummi som inte absorberar energi som däck med mer gummi. Detta ger troligen lägre rullmotstånd.

Finner mina NN 2,25" bak väldigt balanserade med oklippta DHR2 2,3" fram. Båda släpper ungefär samtidigt. Enda jag kan klaga på NN är att de inte finns i SG-version.

Luthman Photography sa:
Om du är i köpartagen och vill prova något annat så fantiserar jag om att Onza Ibex 120TPI kanske kan vara något för dig. Visserligen är sidoväggarna inte så jättekralliga, men de är väldigt mjuka och formar sig väldigt bra efter underlaget vilket gör att man får bra grepp och bra rull. De känns väldigt följsamma, samt rullar/grepper/slits bra. Kanske inte är så lockande att testa nåt nytt när du just blivit dumpad av dina andra nyköpta däck dock...

Det är precis så som jag upplevt CM och Ardent. De har dessutom skitstor luftkammare, vilket jag gillar. När jag gick över till DHF var det egentligen bara för att få lite bättre grepp på vått och löst underlag, vilket det sällan är häromkring utom strax före och efter vinter. Upplevde då DHF som lite stötiga och tunga, men allt annat med dem är fantastiskt.

Jag tror att NN lämpar sig bättre för lite mindre brötiga stigar och/eller om man har smalare fälgar. Det är lite för smalt mönster för att bli vettigt för min del. I alla fall fram. Bak är mönstret bra, men jag undrar om inte Pace star är ett onödigt hårt gummi. Fick släpp i uppförsbackar som var snustorra.

Är väldigt förvånad över att de inte känns mjukare och följsammare. Det borde de ju vara eftersom de är lättare och klenare. Fattar inte riktigt.

Edit: En delorsak kanske är att jag kör med rätt tunga slangar. Väntar på att Schwalbes evo-slangar ska finnas i lager nånstans, för jag orkar inte hålla på med slanglöst när jag har flera cyklar. Rätt vad det är så är det torrt i nåt däck när man ska ut.

Senast ändrad:
TK sa:
Flytta bak NN trailstar och sätt tillbaks DHF fram så blir det bra.

Tror snarast att jag ska ta en liten paus i cyklandet. Känns som att jag grävt ner mig för mycket i det tekniska och jag hakar upp mig på saker som jag inte borde bry mig om istället för att bara köra. Svårt att hitta nån cykelglädje då:-/

Makten sa:
TK sa:
Flytta bak NN trailstar och sätt tillbaks DHF fram så blir det bra.

Tror snarast att jag ska ta en liten paus i cyklandet. Känns som att jag grävt ner mig för mycket i det tekniska och jag hakar upp mig på saker som jag inte borde bry mig om istället för att bara köra. Svårt att hitta nån cykelglädje då:-/
Så har du ju gjort hela tiden? Åtminstone har det sett ut så utåt.

Ställ undan bansheen ett tag till och fortsätt cykla på konan. Den verkar du ju trivas med.

Rattnalle sa:
Så har du ju gjort hela tiden? Åtminstone har det sett ut så utåt.

Nä, jag har faktiskt cyklat väldigt mycket och tänkt ganska lite, i förhållande till hur jag brukar bete mig med mina hobbys:-) Har ju fasen varit nöjd med Bansheen utan att ändra nåt förutom hjulen, sen jag köpte den för ett och ett halvt år sen. Att jag är väldigt intresserad av det tekniska och därför sätter mig in i saker och ting har faktiskt inte påverkat det nämnvärt. Har aldrig brytt mig om att hojen är tung heller, förrän nu. Det kom som en väldigt otrevlig överraskning när jag cyklat HT ett tag. Sen dess känns Bansheen skitklumpig.

Ställ undan bansheen ett tag till och fortsätt cykla på konan. Den verkar du ju trivas med.

Ja, det är nog vettigt. Det kanske också vore smart att inte byta däck på Bansheen utan låta den stå som den är. Just nu har jag ju verkligen A/B-jämfört däcken och har DHF som referens i huvudet. Om jag hinner glömma bort det så kanske det känns bättre sen. Är inte helt hundra på att jag skulle gilla Ardent och CM längre heller, för det var länge sen jag körde på dem.

Eller så plockar jag fram fatbiken ur garderoben för att vända uppochned på alltihop:-))

Äntligen har jag velat klart med däcksvalet
Så nu är best lagd på
Conti Der baron framdäck och ett trail King till bakdäck skall bli kul och se hur detta känns mod HD Trail/pace star combon jag kört på sen i fjol. Conti combon blir aningen tyngre men inte mycket.
/M

Magnus.Bovall sa:
Äntligen har jag velat klart med däcksvalet
Så nu är best lagd på
Conti Der baron framdäck och ett trail King till bakdäck skall bli kul och se hur detta känns mod HD Trail/pace star combon jag kört på sen i fjol. Conti combon blir aningen tyngre men inte mycket.
/M

Rapportera gärna hur du upplever däcken (framför allt Der Baron :)

Magnus.Bovall sa:
? Hoppas dom kommer så att jag hinner montera innan svartvit race i gbg på söndag.

Der Baron Projekt eller utan projekt? Beställde du dem från düskarna, isf borde du ha dem innan torsdagen om inte postnord skickar paketet till norrland.

Magnus.Bovall sa:

Mysigt! Kommer vara trevliga däck på blöta hällar och till vintern. B-C har alltid varit snabba att skicka paketen.

Skulle nog ändå kört HD bak på sommaren och sparat TK till vintern. Black chili gummit fungerar bra i köld och väta.

Jaha då var det dags att börja vela. Hade ju tänkt mig Baron projekt/TK på min 29a men sedan börjar jag fundera på Hillbilly/Butcher grid och sedan bär det av till Bontrager SE5/SE4. Vill kunna kötta på ordentligt och inte oroa mig. Sedan kan man ju även köra MM/HD SG....alla dessa val och möjligheter. Vad jag förstår(läst mig till på internet) så slits ju MM/HD ner rätt snabbt men ger grymt grepp. Vilka kombo skulle ni säga har bäst hållbarhet/punktskydd av dessa varianter?

Kommer inte Maxxis med någon doubledown-casing nu också? Iofs lika dyra, men Maxxis brukar väl slitas hyggligt "bra".
HR2 2.4" DD (3C/Dual) borde passa in i mixen..

Tillbaka
Topp