Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Undrar vad jag ska ha fram på HT:n. Nåt som kompletterar Maxxis Tomahawk bak, med lite större volym men utan att ha alltför köttigt mönster (kommer nog mest använda den när det är ganska torrt). Vore det inte för att jag ogillar NN som jag nyss satt på FS:en så hade det förstås varit ett givet val, men...

Tomahawk funkar fram men är ganska läbbigt när det är det minsta fuktigt. Lågt mönster och rätt liten volym gör greppet rätt så obefintligt om man inte kör sketlågt tryck, och det går inte med den slaglängd och hjulstorlek som jag har på den cykeln.

Kräver inte DHF underarmar av Popeye-klass, eller man kanske får det av att köra ett tag? ~1200g i 120tpi gör ju att jag tvivlar på om jag skulle lyckas lyfta framhjulet ens.

Tacka vet jag 800g MM.

/den klene

Makten sa:
Undrar vad jag ska ha fram på HT:n. Nåt som kompletterar Maxxis Tomahawk bak, med lite större volym men utan att ha alltför köttigt mönster (kommer nog mest använda den när det är ganska torrt). Vore det inte för att jag ogillar NN som jag nyss satt på FS:en så hade det förstås varit ett givet val, men...

Tomahawk funkar fram men är ganska läbbigt när det är det minsta fuktigt. Lågt mönster och rätt liten volym gör greppet rätt så obefintligt om man inte kör sketlågt tryck, och det går inte med den slaglängd och hjulstorlek som jag har på den cykeln.

Hade jag haft 27,5" så hade jag lätt kikat på nya Fat Albert front 2,35" i Tralstar.
Annars är DHR2 2,3" kanske ett alternativ, även om det inte är så mycket större volym så rullar det bra och är lättare än de andra exo-däcken med kött-mönster (DHF/HR2) från Maxxis. Mitt 26" väger in på 750g.

Annars kanske Butcher Control 2,3" eller CM 2,4". Båda lär ha bra komfort och inte jätteköttigt mönster...
Ibex 2,4" 120tpi har förvisso ett jäkla köttigt mönster, men stor volym och väldigt följsam casing. Mitt Ibex med 60tpi är ljusår följsammare än Maxxis Exo-casing. 120tpi-versionen lär vara ännu lättare och ännu mer följsam..

http://www.endurotribe.com/2016/04/video-shimano-epic-enduro-la-sp4-avec-greg-noce/
Det här skulle väl bli marrans Springbreak -16, men han råkade ju tyvärr ut för ett Winterlegbreak istället.
Själv undrar jag vilket däck som lämpar sig för detta underlag och bidrar till att undvika att smärtgränsen för armarna passeras efter 1 minut.
När smärtgränsen passerats, hur länge dröjer det då innan armarna går av?

/S

C-dale sa:
http://www.endurotribe.com/2016/04/video-shimano-epic-enduro-la-sp4-avec-greg-noce/
Det här skulle väl bli marrans Springbreak -16, men han råkade ju tyvärr ut för ett Winterlegbreak istället.
Själv undrar jag vilket däck som lämpar sig för detta underlag och bidrar till att undvika att smärtgränsen för armarna passeras efter 1 minut.
När smärtgränsen passerats, hur länge dröjer det då innan armarna går av?

/S
Jag säger valfritt däck som punkterar lagom ofta så att armarna får vila medan punkan lagas.

Nästa år...

Jag tror det enda som gäller för Shimano Epic Enduro är en stor skål idioti toppad med mycket htfu

Det där endurots sida var kass. Först är den på franska som jag inte förstår så mycket av. Det är väl OK. Men sen har de lyckats göra sidan så att Google Translate inte fungerar. Jag känner mig kränkt!

Taget ur huvudet är det 100+ km och 4000+ hm på en lång dag, enduro style med specialsträckor såklart. Antingen ser man de siffrorna och känner att man måste göra det eller att man absolut ska låta bli, övrig information är överflödig :)

Eric W sa:
Hade jag haft 27,5" så hade jag lätt kikat på nya Fat Albert front 2,35" i Tralstar.
Annars är DHR2 2,3" kanske ett alternativ, även om det inte är så mycket större volym så rullar det bra och är lättare än de andra exo-däcken med kött-mönster (DHF/HR2) från Maxxis. Mitt 26" väger in på 750g.

Annars kanske Butcher Control 2,3" eller CM 2,4". Båda lär ha bra komfort och inte jätteköttigt mönster...
Ibex 2,4" 120tpi har förvisso ett jäkla köttigt mönster, men stor volym och väldigt följsam casing. Mitt Ibex med 60tpi är ljusår följsammare än Maxxis Exo-casing. 120tpi-versionen lär vara ännu lättare och ännu mer följsam..

CM är ett gammalt favoritdäck för mig på 29:an, så det ligger bra till. Dock har jag insett att det är galet mycket plats i gaffeln (Fox 34), så jag funtar på nåt som är ännu större. Plusdäck blir nog lite svajigt på en fälg som är "bara" 25 mm inner, även om det kanske funkar. Men nåt runt 2,5-2,6" med lite mildare mönster vore trevligt. Har dock aldrig sett nåt sånt.

Skulle vilja ha lite bredare bak också men där är det tajt som satan. Vet inte hur nära kedjestagen man vågar vara utan att riskera att det tar i när det flexar lite. 2,4" kan funka om sidodobbarna inte är bredare än casingen.

Köra en kona process 134 med high roller II 2,4.
Tycker att dem känns trögrullade så fort det börjar gå uppför.
Känns nästan som att stå still i bland, med handen på hjärtat kan jag inte säga att jag är vältränad direkt men mina gamla ardent tyckte jag va bättre. Så innan jag går och handlar ardent så vill jag ha lite råd i däckdjungeln.
Skulle vilja ha ett däck som rullar bättre men inte blir sallad så fort det blir stökigt.
Va någon som skrev om default settup Magic Mary/Hans Dampf, skulle det passa in på det jag söker?
Andra idéer?

Bakhjulet gör väl mest för rullet tycker jag, är det oftast torrt där du kör så kan det vara värt att testa med nåt semi-slick typ Minion SS eller Rock Razor (välj super gravity dock).

MM/HD har jag svårt att se skulle ge dig mycket bättre rull än dina Highrollers.

Mitt standardtips är att köra lite hårdare gummiblandning bak, det gör sjukt stor skillnad för rullet, jag skulle vilja påstå att det har lika mycket inverkan som mönster och casing har. På sommaren är det förhoppningsvis inte så blött, då behöver man inte klibbgummi. Dessutom håller det bättre, klimatsmart och billigare.

Äntligen har gummit anlänt?
Baronen vägde in på 964 gram och trail King på 944 gram
Skall bli kul att testa.
/M

Bilagor

• 20160413_121210.jpg
    20160413_121210.jpg
    224.4 KB · Besök: 28
  • 20160413_121542.jpg
    20160413_121542.jpg
    253.2 KB · Besök: 31
  • 20160413_121609.jpg
    20160413_121609.jpg
    298.7 KB · Besök: 31
Magnus.Bovall sa:
Äntligen har gummit anlänt?
Baronen vägde in på 964 gram och trail King på 944 gram
Skall bli kul att testa.
/M

Så äntligen på plats.
Så nu är man redo för vallåsen nästa helg
Dom krävde lite övertalning med kompressorn innan dom ville ploppa på plats har lag i 60ml stan's gukka i varje däck hoppas det blir bra
Däcken är ca 2mm smalare än HD 2.35
Funderar även på att byta ut dekalerna på hojen till samma färg som baron loggan.
Kan bli fint.

/M

Bilagor

• 20160414_200147.jpg
    20160414_200147.jpg
    244.7 KB · Besök: 40
  • 20160414_200202.jpg
    20160414_200202.jpg
    304.2 KB · Besök: 30
  • 20160414_200117.jpg
    20160414_200117.jpg
    298.6 KB · Besök: 25
Dubbarna sticker ut ca 1mm per sida.
Och tot bredd 58mm
Bak ligger dubbarna jäms med däcksidan
Tot bredd 59mm
Så TK är 1mm bredare än baronen.

Tycker i alla fall att däcken är gött snygga om det nu har någon betydelse tyckte även att dom kändes lite stabbigare än HD som satt på.

En reflektion på ämnet bara efter att ha vägt mina däck som hänger i garaget. Specialized Control-däck, i detta fall Slaughter, i 29" väger lika mycket som Schwalbe Hans Dampf i Snakeskin (båda 870g), vilket känns rätt skumt eftersom det senare både är markant bredare än Spez-däcken men känns också tåligare. Slaughter Grid väger också mera än Rock Razor Super Gravity (1020g vs 980g) där jag tycker SG-däcken känns kraftigare.
Detta stämde iaf inte enligt min världsbild. Nu ska jag iaf testa att dra på Spez-däcken igen efter att ha kört typ en säsong på Schwalbena och se hur de känns.

Schreddan sa:
DHR2 Exo 3C(PO) fram och RockRaz SG bak. Ni vet var ni läste det först.

/Phreddan

Fan, jag har ju DHR2 fram, men bak har jag Hans med DAMP.

Är jag helt ute nu??

Blir jag mer inne om jag slänger på knöliga nick där bak igen?

(Måste bara sy ihop honom först...)

Magnus.Bovall sa:
Dubbarna sticker ut ca 1mm per sida.
Och tot bredd 58mm
Bak ligger dubbarna jäms med däcksidan
Tot bredd 59mm
Så TK är 1mm bredare än baronen.

Det låter väldigt bra angående Baronen där. Jag älskade förra Baron förutom just att casingen stack ut utanför sidodobbarna och slets upp väldigt fort.

Paco sa:
larsaw sa:
Vilket däck rullar bäst mellan DHR2 vs DHF? Exo MaxxPro på båda.

Jag skulle säga att DHF vinner den kampen.

Precis det jag också fått för mig, dock +100g samt sämre lerrens om det ska funka som kletsäsongsdäck, fast jag är iof ute efter ett nytt sommar-trenduro-köttar däck, om nuvarande kompromiss-däcket Bontrager SE4, skulle ge upp (vilket jag fick en indikation på IOM att däcket "ploff'ade av fälgen tidigare idag...)

EDIT: Bont. SE4'an verkar fortfarande funka då incidenten tidigare troligen handlade om tålig hopp/landningsteknik i kombo med för lite luft i däcket....

Har haft mitt SE4 på bak sedan Gesunda rejset. Inga punkor eller burps eller nått alls faktiskt, mkt nöjd.
Men tröttnar på Bont snart ändå, har inte fått tag i varken SE5 eller SE3 på länge nu.
Börjar fundera på Maxxis HR2 EXO och Tomahawk EXO alt DD som race/bikepark setup.

Perp sa:
Har haft mitt SE4 på bak sedan Gesunda rejset. Inga punkor eller burps eller nått alls faktiskt, mkt nöjd.
Men tröttnar på Bont snart ändå, har inte fått tag i varken SE5 eller SE3 på länge nu.
Börjar fundera på Maxxis HR2 EXO och Tomahawk EXO alt DD som race/bikepark setup.

Kanske samköpa om du råkar bo i storstaden?
SE3: http://www.tritoncycles.co.uk/components-c9/tyres-c125/bontrager-se3-team-issue-tyre-p11353
SE5: http://www.tritoncycles.co.uk/compo...rager-se5-team-issue-super-enduro-tyre-p14522

Kikade på rock razor och minion ss.
Blev sjukt sugen på något av dem.
Är det dumt att köra ett ardent 2.25 fram, borde jag ha något köttiga fram?

Eftersom Ardent har mindre väldefinierat kantgrepp än Minion SS kan det bli en intressant kombo. Intressant men kanske inte så praktisk.

Vad borde jag ha fram som matchar något utav de däcken?
Tänker att ett lika dant kan bli lite för spännande när man vill få stopp på paketet. :-D

Tommi87 sa:
Vad borde jag ha fram som matchar något utav de däcken?
Tänker att ett lika dant kan bli lite för spännande när man vill få stopp på paketet. :-D

Borde det inte framgått vid det här laget Maxxis Shorty, Maxxis Minion DHR2 eller Minion DHF, i en skala från kladdigt till sommartorrt (alltid Exo och 3c MaxxTerra-gummi fram)
Som alternativ finns ju Schwalbe's däck som generellt greppar bättre med deras suddgummi TrailStar-gummi, på bekostnad av större slitage :/
Jag gillar Bontrager's SuperEnduro-däck pga sin höga slitstyrka (motsats till Schwalbe alltså) och punkaskydd. Andra påstår att Onza's däck också är mkt stryktåliga.

Om man funderade på Ardent 2,25 kanske Shorty och Minion är lite väl biffigt?

Vill du rulla fort så Ardent fram och Ardent Race eller vad de nu heter bak? Inte trenduro-korrekt alls, men säkert en skön snabb stigkombo för torra varma sommardagar.

Men absolut, vill du vara trendurokorrekt så minion ss bak och vanlig minion fram.

Senast ändrad:
Eller Ardent fram och bak för den delen. Det finns ju faktiskt en möjlighet att köra samma i båda ändar även om det är otrendigt.

Marran: Va mest det att jag har kvar 2.25 orna från när jag köppte hojen, synd att dem bara ligger.
Blir nog ett minion ss bak och vanliga minion fram.

Ska prova mina tunna ardent både fram och bak och se vad jag tycker. Ser klent ut, men jag provar.

Har tydligen inte inte läst på tillräckligt Iarsaw, men tack för din expertis!
:-)

Tillbaka
Topp