Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Min erfarenhet i hårdpackad snö; Välj det däck du tycker bäst om på sommaren så länge gummit inte är puckgummi i köld.

Finns ingen chans i världen att mönstret bryter genom snön och greppar. Enda som greppar är renodlade dubbfria däck eller dubbdäck och dubbfria däck är helt värdelösa på allt annat än snö och hårdpackat(sten/hällar).

Senast ändrad:
3c har mer grepp men slits fortare.

HR2 skulle jag matcha med HR2, inte DHF.

Annars håller jag med Jofa. Det händer oroväckande ofta.

Bump!
Så vad är den gyllene kombon för 2018 egentligen?

För egen del har jag följande kombos på alternativ:

Fram:
Maxxis DHF WT 3c
Schwalbe Magic Mary AddixSoft
Maxxis Shorty WT 3c
Maxxis DHR2 WT 3c
Bubblare: Kenda HellKat Pro (om det hinner släppas tills det är dags att shoppa loss)

Bak:
Maxxis DHR2 WT Dual
Maxxis DHF WT Dual
Maxxis Aggressor WT Dual (om det hinner släppas tills det är dags att shoppa loss)
Bubblare: Kenda Nevegal2 Pro (om det hinner släppas tills det är dags att shoppa loss)
Bubblare 2: Bontrager SE4 2.6"

Butcher har numera dobbar i storlek som magic mary. Kanske inte lämpligt bakdäck om man inte gillar grepp.

Ja hade kört dhf fram och aggressor bak, sen gått över till minion ss bak när de torkar upp.

Eller ja, det är vad jag kör.

Trenduro på riktigt och höga berg, Michelin utan någon som helst tvekan. Sverige-enduro är väl dhf/dhf eller hr2/hr2 trevligt.

Magic Mary 2,6 fram och bak. Soft fram och speedgrip bak för extremt bra rull, totalt 47w på hårt underlag. Jämför det med aggressor dual(aggressor tycks köra mjukare dual)/maxxterra med 33w rullmotstånd styck, totalt 66w. På hårt underlag så kommer MM rulla som rena XC-däcken och löst underlag greppa som på räls.

Men jag föredrar massor av grepp och MM ger ju grepp och bra rull på hårt underlag. Mjukt underlag är det ju rull eller grepp som man får välja, då föredrar jag grepp då hjulspinn med lågt mönster drar minst lika mycket energi som grövre mönster där man greppar hela vägen upp.

Alltid* MM fram, shorty eller rock razor/annat SS bak beroende på grad av träsk/behov av grepp vs rull.

* Eventuellt något med rundare profil på hardpack, hittas väl främst utomlands dock.

(Jag har inte kört jättemycket annat men det har väl sällan hindrat någon från att hylla något?)

Jag har gillat Maxxisdäck med EXO-casing under en längre tid, men jag må säga att Magic Mary i Snakeskin med Addix Soft-gummit faktiskt är nära på magiskt. Jag avser 2,35"-versionen och den blir ganska precis lika stor som Maxxis' 2,4:or på bred fälg (35 mm innerbredd), alltså ~2,45".
Vettigt rull och bättre grepp åt alla håll än Maxxis DHF och DHR II (alla som framdäck).

Det enda smolket är att casingen känns liiiite "studsigare", alltså mindre väldämpad. Och det får man nog tåla med tanke på att däcket är lätt som fan i förhållande till mönstret. Dock inte i närheten av 2,35"och 2,6" Nobby Nic som är rena studsbollarna i jämförelse.

Fan, jag trodde flugan med SemiSlicks dog ut 2016, tydligen hade jag fel...
Eftersom jag inte litar på sommarvädret så kommer jag fortsätta blunda för SS-däcken, vill ha liiiite mer grepp om det blir blött (men fortfarande någorlunda lättrullat och hyfsat punkaskydd...)

Tack för tipset om Aggressor, hittade det även i vuxenstorlek :)
https://www.bike-components.de/en/M...ual-EXO-Protection-WT-29-Folding-Tyre-p59651/

Makten sa:
Jag har gillat Maxxisdäck med EXO-casing under en längre tid, men jag må säga att Magic Mary i Snakeskin med Addix Soft-gummit faktiskt är nära på magiskt. Jag avser 2,35"-versionen och den blir ganska precis lika stor som Maxxis' 2,4:or på bred fälg (35 mm innerbredd), alltså ~2,45".
Vettigt rull och bättre grepp åt alla håll än Maxxis DHF och DHR II (alla som framdäck).

Vad olika man upplever det. Tyckte MM Soft var riktigt bra tills jag provade DHF. Klart bättre grepp på våta rötter och berg tycker jag. Rullat är svårt att säga när det är så blött men känns förvånansvärt bra. Troligtvis har MM Soft bättre rull men i våt tuff terräng tycker jag DHF vinner rejält med sitt grepp.

magnil sa:
Makten sa:

Vad olika man upplever det. Tyckte MM Soft var riktigt bra tills jag provade DHF. Klart bättre grepp på våta rötter och berg tycker jag. Rullat är svårt att säga när det är så blött men känns förvånansvärt bra. Troligtvis har MM Soft bättre rull men i våt tuff terräng tycker jag DHF vinner rejält med sitt grepp.

Gummiblandning? Dual, maxxterra, maxxgrip?

Vill ha ännu bättre grepp så köper du ultra soft fram och soft bak. Bara totalt 77w rullmotstånd för denna kombo och då får du grepp på hårdare underlag igen och en anledning att köpa 12-delat ;)

BjornR sa:
magnil sa:
Makten sa:

Gummiblandning? Dual, maxxterra, maxxgrip?

Vill ha ännu bättre grepp så köper du ultra soft fram och soft bak. Bara totalt 77w rullmotstånd för denna kombo och då får du grepp på hårdare underlag igen och en anledning att köpa 12-delat ;)

Sorry, det är ju bra att ha med :) Maxterra samt 2,5 WT. Ser inte speciellt bredare ut än MM dock.

Senast ändrad:
BjornR sa:
Magic Mary 2,6 fram och bak. Soft fram och speedgrip bak för extremt bra rull, totalt 47w på hårt underlag. Jämför det med aggressor dual(aggressor tycks köra mjukare dual)/maxxterra med 33w rullmotstånd styck, totalt 66w. På hårt underlag så kommer MM rulla som rena XC-däcken och löst underlag greppa som på räls.

Alltså, har dom gjort något speciellt med MM nyligen? Typ tagit bort mittendubben? Sist gång jag provade en hoj med MM (TS 2,35) fram var det som att köra med frambromsen lite intryckt. :D Har ytterst svårt att se MM rulla som ett XC-däck oavsett underlag och däcktryck, speciellt i 2.6". :-)

Eric W sa:
BjornR sa:

Alltså, har dom gjort något speciellt med MM nyligen? Typ tagit bort mittendubben? Sist gång jag provade en hoj med MM (TS 2,35) fram var det som att köra med frambromsen lite intryckt. :D Har ytterst svårt att se MM rulla som ett XC-däck oavsett underlag och däcktryck, speciellt i 2.6". :-)

Nytt gummi. MM gjordes endast i TrailStar (44w) och Vertstar, och TS har blivit ersatt av Soft som rullar 27w. Köper man 2,6" så finns den i Speedgrip som typ rullar som PaceStar vilket är 20-25w. Dobbstorlek gör ganska lite för rullmotstånd på hårt underlag, mer av att det inte känns bra med stora dobbar på hårdare underlag. Jag har blivit frälst över att ha MM bak för stigcykling efter jag prövade mitt halvslitna MM TS bak. Jämför jag med mitt aggressor DD bak, så är det liten till ingen skillnad i fart och mer grepp.

Senast ändrad:
Nja, mönster bidrar också. Men kanske inte fullt så mycket som man tror.

Men ett 2,6 däck måste ju antingen vara väldigt tungt eller ha ett rätt lätt och odämpat casing. Eller?

Rattnalle sa:

Men ett 2,6 däck måste ju antingen vara väldigt tungt eller ha ett rätt lätt och odämpat casing. Eller?

Kan inte tänka mig att däcket är mer odämpat än något EXO/SS-däck. MM har ju rätt mycket gummi och 2,6" får ju också apex som troligtvis ger mer dämpning, och däcket väger ganska lagom 1kg. Med allt skitsnack som jag framfört så beställde jag ett MM 2,6" Speedgrip att ha som bakdäck efter aggressor dör, och ha som test ifall däcket går in i ramen. Typ det jag önskat, snabbt gummi och kralligt mönster, saknas bara SG som casing.

BjornR sa:
Eric W sa:
BjornR sa:

Nytt gummi. MM gjordes endast i TrailStar (44w) och Vertstar, och TS har blivit ersatt av Soft som rullar 27w. Köper man 2,6" så finns den i Speedgrip som typ rullar som PaceStar vilket är 20-25w. Dobbstorlek gör ganska lite för rullmotstånd på hårt underlag, mer av att det inte känns bra med stora dobbar på hårdare underlag. Jag har blivit frälst över att ha MM bak för stigcykling efter jag prövade mitt halvslitna MM TS bak. Jämför jag med mitt aggressor DD bak, så är det liten till ingen skillnad i fart och mer grepp.

Uppmätt rullmotstånd på hårt underlag/väg säger väll ganska lite om hur däcket fungerar IRL i skogen?
T.o.m så att mer rullmotstånd kan spara energi då du får fäste.

Sålänge man inte skall cykla cykelfasan eller liknande så prioriterar jag upplevd känsla/grepp före alla data i världen.

Roger_Edvinsson sa:
Uppmätt rullmotstånd på hårt underlag/väg säger väll ganska lite om hur däcket fungerar IRL i skogen?

Sålänge man inte skall cykla cykelfasan eller liknande så prioriterar jag upplevd känsla/grepp före alla data i världen.

Därför tycker jag MM verkar lagom bak då jag gillar mitt MM Trailstar i känslan då jag kan köra ännu hårdare in i svängarna tack vare bättre bromsstabilitet och kurvgrepp. Min uppfattning är att jag vill ha grepp i löst därav MMs dobbstorlek och lågt rull på hårt underlag vilket gummiblandningen ger. Trots allt hällar/hårt där jag bryr mig absolut minst om grepp då vi har sandpappershällar här och jag var nöjd med PaceStar bak då dessa greppade bra nog för mig utan att ge spinn på hårt. Speedgrip är pacestar på steroider enligt schwalbe.

Magic Mary är just det, känsla och grepp. Det är ett däck som är gjort för ren DH snarare än stig men däcken är ju så bra att det går att köra DH-däck till stig nu.

Har ni några rekommendationer för breda (2.4-2.6) däck som rullar snabbt? Blir kanske mer av ett trail däck... Kör nu HD/NN (2.35) som är en helt ok kombo för det mesta men jag kör gärna snabbare däck när sommarn kommer, men vill också prova bredare däck. Ett Rock Razor/Minion SS bak hadde nog varit helt ok (och mycket snabbare än NN), men jag vill prova lite bredare däck. Kör på 29 hardtail.

BjornR sa:
Rattnalle sa:

Kan inte tänka mig att däcket är mer odämpat än något EXO/SS-däck. MM har ju rätt mycket gummi och 2,6" får ju också apex som troligtvis ger mer dämpning, och däcket väger ganska lagom 1kg. Med allt skitsnack som jag framfört så beställde jag ett MM 2,6" Speedgrip att ha som bakdäck efter aggressor dör, och ha som test ifall däcket går in i ramen. Typ det jag önskat, snabbt gummi och kralligt mönster, saknas bara SG som casing.
Nä väger det ett kilo är det väl ok. Men det är lite tungt för ett stigdäck. För hårdare cykling vill jag ha tjockare stomme typ 1 kg på 2,4 eller så. Michelins är precis lagom. På stig sparar jag hellre vikten och håller mig till maxxis 2,3-2,4.

Finns inget för tungt, bara lagom så att man slipper punkorna. Det är typ alltid vid kanttråden som det aldrig tätar för mig vilket jag tror apex kommer göra det ok igen att köra tunna pappersdäck. Är iaf nöjd över att jag lyckades knäcka min kolfälg fram med DHF DD 1,2kg 1,6bar här hemma.

Senast ändrad:
Roger_Edvinsson sa:
BjornR sa:
Eric W sa:
BjornR sa:

Njaa.. Däckets rullmotstånd beror till stor del på gummits och cordens deformation. Jämför med att du kramar på en tennisboll med handen, jämfört med en... ballong. Bland annat därför får du mindre motstånd av slanglöst, eftersom mindre gummi ska deformeras. På lvg är det solklart mesta motståndet och spontant borde det gälla även mtb-däck på hårt underlag. Eventuellt kan man alltså dra parallellen att lägre motstånd ger bättre fäste på löst underlag eftersom däcket formar sig bättre. Lite som slang vs slanglöst.

aribr sa:
Har ni några rekommendationer för breda (2.4-2.6) däck som rullar snabbt? Blir kanske mer av ett trail däck... Kör nu HD/NN (2.35) som är en helt ok kombo för det mesta men jag kör gärna snabbare däck när sommarn kommer, men vill också prova bredare däck. Ett Rock Razor/Minion SS bak hadde nog varit helt ok (och mycket snabbare än NN), men jag vill prova lite bredare däck. Kör på 29 hardtail.

Letar som sagt också efter samma typ av däck :)
Själv har jag svårt för SS-däck, kommer ångra mig så jävla fett ”den där cykelturen då det slog om till regn...”
Därför attraherar mig Bontrager SE4, tidigare har det känns lite spinkigt, men iom att det nu finns som 2.6”, så deklarationen den upp som het kandidat jämte Maxxis Aggressor WT... Vilket ska det bli...?

larsaw sa:
aribr sa:

Letar som sagt också efter samma typ av däck :)
Själv har jag svårt för SS-däck, kommer ångra mig så jävla fett ”den där cykelturen då det slog om till regn...”
Därför attraherar mig Bontrager SE4, tidigare har det känns lite spinkigt, men iom att det nu finns som 2.6”, så deklarationen den upp som het kandidat jämte Maxxis Aggressor WT... Vilket ska det bli...?

Ett däck som jag tycker får väl dålig kritik är Onza Ibex. Ett däck med fantastisk volym, både högt och brett samt riktigt lättrullat. Satt standard på Jeffsy och många gillar det inte så brukar finnas billigt på k&s, nu finns det tex för 150 kr. Jag gillar det för stigåka när det är torrt. Du bör dock ha flera hjul för när det är blött lämnar det lite att önska...

Onza Ibex (FRC120) är riktigt otäckt* som framdäck tycker jag, men som bakdäck, absolut.

* Pga:
- blir puckgummi vid kyla
- allmänt känsligt för väta
- inget bra kantgrepp (iaf jämfört med Magic Mary).

En del kan bero på min allmäna brist på teknik.

Som bakdäck känns det lättrullat, lagom kralligt, bra volym, och slits långsamt.

larsaw: Semislicks sprängs inte av lite regn iofs. :-)

Senast ändrad:
BjornR sa:
Magic Mary 2,35 soft fram och hans dampf 2,35 speedgrip bak om du vill ha lågt rull och ändå grepp. Snakeskin eller sg som hölje. Annars kommer Michelin Wild Enduro Front/Rear som verkar vara riktigt mysigt för alla väder. Väger 1kg styck.

https://www.pinkbike.com/news/check-out-february-2018.html
"andra" miniartikeln.
De ser snälla ut jämfört med WildRockR2 :)

Men såna där renderade däckbilder suger getpung för att se hur däcken ser ut tycker jag.

Tillbaka
Topp