Efter att ha kört ett par rundor på snorigt underlag med Specialized Butcher Grid 27,5x2,6" är jag lite förvånad över att dessa i princip aldrig nämns i alla däcktrådar. Det är nämligen ett jäkla bra däck av allt att döma. Bra rull, bra grepp, precis lagom stort (i praktiken 2,5" på fälg med 35 mm innerbredd) och lagom tungt (~975 gram har jag för mig att jag vägde det till) och därmed lagom dämpat. Lite bökigt att montera eftersom det sitter tajt som satan, men därmed också skitlätt att pumpa upp slanglöst utan kompressor. Gick utmärkt med vanlig golvpump. Helt tätt direkt utan gucka därtill. Casingen är liiiite bredare än kantdobbarna, så jag tror det gör sig bättre på ~30 mm innerbredd. Mönsterprofilen håller sig ändå hyfsat rund, så jag ser inga problem med det för ett framdäck där åtminstone jag inte skrapar sidoväggarna särskilt mycket. Att däcket är mindre än 2,6" ser jag mest som en fördel.
Bak ska jag komplettera med Purgatory 2,6" som väger nästan exakt lika mycket. Det ska enligt uppgift bli en aning större än Butcher och hade förmodligen funkat finfint även fram. Väntar dock på anti-punka-inlägg innan jag monterar det.