Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Hans Damph 2.35”, MagicMary 2.35” (ev för stort då är närmre många tillverkares 2.5”or...), Maxxis DHR2 2.4 är alla helt ok alternativ. Dock viktigt att du väljer mjukt gummi (Schwalbe Addix Soft el. Ultra Soft, samt Maxxis 3c MaxxTerra) om du vill ha fäste på hala grejer, men då blir dom också rätt trögrullade...

ebiha sa:
Lånar tråden lite - vet inte om det är trenduro jag håller på med. Stigcyklar mycket med fokus på utförslöpor på naturlig stig. Har nu ett par mountainking 2,4. Får nog inte in bredare i min gamla spectral men vill inte ha smalare. Hade rock razor 2,35 innan det sprack men tyckte det kändes lite smalt. Jag är speciellt ute efter bättre grepp på blöta stenhällar. Gärna med någorlunda rull. Är ganska oinsatt - vad bör jag skaffa?

Hans dampf
Highroller 2
Magic Mary

MtbIte sa:
ebiha sa:
Lånar tråden lite - vet inte om det är trenduro jag håller på med. Stigcyklar mycket med fokus på utförslöpor på naturlig stig. Har nu ett par mountainking 2,4. Får nog inte in bredare i min gamla spectral men vill inte ha smalare. Hade rock razor 2,35 innan det sprack men tyckte det kändes lite smalt. Jag är speciellt ute efter bättre grepp på blöta stenhällar. Gärna med någorlunda rull. Är ganska oinsatt - vad bör jag skaffa?

Hans dampf
Highroller 2
Magic Mary

Tack. Läste på lite också. Minion verkar ju poppis också. Hittade minion dhf 3c terra exo... 2.3 att ha fram och minion dhr 3c grip ... 2.4 att ha bak på cykelkraft. Är det bra saker eller blir jag mer nöjd med dina förslag? Vill ju gärna ha mycket volym.

larsaw sa:
Hans Damph 2.35”, MagicMary 2.35” (ev för stort då är närmre många tillverkares 2.5”or...), Maxxis DHR2 2.4 är alla helt ok alternativ. Dock viktigt att du väljer mjukt gummi (Schwalbe Addix Soft el. Ultra Soft, samt Maxxis 3c MaxxTerra) om du vill ha fäste på hala grejer, men då blir dom också rätt trögrullade...
Tack. Jag ska kolla.

Alltså fram bör du ju ha så stor volym det bara går, normalt är MagicMary 2.35” inga som helst problem, inte heller Minion DHF 2.5 WT heller :)

liveforthis sa:
Wild Enduro gum-x3d front 2.4
Om de har något gemensamt med WildRockR2, och det låter så när man läser marknadsföringen, vettetusan om jag skulle rekommendera det till någon som trampar själv om de inte väldigt uttryckligen efterlyser ett köttigt däck med bra genomslagsskydd.

Astraboy sa:
Maxxgrip kanske är lite overkill på ett bakdäck. Kör på Maxxterra åtminstone

+1 och Super gravity casing på framdäcket är också overkill för stigcykling, Snakeskin räcker. Fast jag hade valt Minion DHF Exo Maxterra fram nu när det är blöt årstid.

magnil sa:
Astraboy sa:
Maxxgrip kanske är lite overkill på ett bakdäck. Kör på Maxxterra åtminstone

+1 och Super gravity casing på framdäcket är också overkill för stigcykling, Snakeskin räcker. Fast jag hade valt Minion DHF Exo Maxterra fram nu när det är blöt årstid.

Dämpat casing gör sig bäst när det är som halast.

ebiha sa:
MtbIte sa:
ebiha sa:

Hans dampf
Highroller 2
Magic Mary

Tack. Läste på lite också. Minion verkar ju poppis också. Hittade minion dhf 3c terra exo... 2.3 att ha fram och minion dhr 3c grip ... 2.4 att ha bak på cykelkraft. Är det bra saker eller blir jag mer nöjd med dina förslag? Vill ju gärna ha mycket volym.

aldrig kört minion däcken själv men dom ska ha grymt grepp dock har jag läste att dom ska vara lite trögrullade, magic mary fram och hans dampf bak är det som jag har själv varit mest nöjd med.... bra grepp och hyffat lättrullade så det beror lite på vad du prioterar, super mycket grepp och lite trögrullat eller helt okey grepp och lättrullat.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
liveforthis sa:
Om de har något gemensamt med WildRockR2, och det låter så när man läser marknadsföringen, vettetusan om jag skulle rekommendera det till någon som trampar själv om de inte väldigt uttryckligen efterlyser ett köttigt däck med bra genomslagsskydd.

Som framdäck tycker jag inte det är speciellt trögt för typen av däck o grepp. Kört wild am bak ihop med det.

liveforthis sa:
Rattnalle sa:
liveforthis sa:

Som framdäck tycker jag inte det är speciellt trögt för typen av däck o grepp. Kört wild am bak ihop med det.
Jag har också haft det fram hemma. Men mer av lättja än för att det egentligen är nödvändigt och meningsfullt. Funkar gör det ju med rimliga förväntningar.

Är Chunkey Monkey helt ute nu? För mycket 2015 kanske?

Oavsett så är de på rea nu för 15 pund så jag kunde ej låta bli att köpa. Men jag kör ju snarare rådjursstig än trenduro.

Chunkisarna är helt ok, bara det att de täpper igen så förbaskat i lera och har ett astronomiskt rullmotstånd.

Magic Mary är bättre på allt förutom pris ;)

Har beställt ett Michelin Wild AM som sommarframdäck/kleggbakdäck i 27,5x2,8" då jag är förbaskat nöjd med mina tidigare wild gripr2 i 2,25 (snarare 2,35) då i 29".

Hoppas det är bra, Force AM har ju fått lite sådär kritik....

Wild am har jag kört hela sommaren både fram och bak. Funkat väldigt bra både i Vallåsen, Åre och på hemma stigar. Nu på ESS Gesunda blev det Wild enduro front och rear. Grymt bra! Tänk om min kondis var lika bra :)

MatteXC sa:
Har beställt ett Michelin Wild AM som sommarframdäck/kleggbakdäck i 27,5x2,8" då jag är förbaskat nöjd med mina tidigare wild gripr2 i 2,25 (snarare 2,35) då i 29".

Hoppas det är bra, Force AM har ju fått lite sådär kritik....

Kör med force am också men känns bättre för dom torrare årstiden. Känns nästan som ett semi-slick med helt ok kant dubb.

Ok, låter ju rätt lovande då :)

Är som sagt riktigt imponerad av Wild Gripr2 så är dessa bara lite mer "AM" så är det en fullträff för mig.

Nån som hunnit prova nya Hans Dampf som bakdäck? Verkar skralt med utbudet, bortsett från DH-casing eller fulgummi. Märkligt.

Också, när kommer Maxxis nya EXO+ casing? Nyheter om dessa har flugit runt men inte sett någonstans.
Det verkar vara en trevlig kompromiss mellan EXO och DD tycker jag?

Ja det låter intressant, kan säkert vara något för plus också.

Fick hjärtsnörp när jag skådade hur tunna ett par nobby nic apex 2,6 är...

Bilagor

• IMG-20180725-WA0005.jpeg
    IMG-20180725-WA0005.jpeg
    173.3 KB · Besök: 146
  • IMG-20180725-WA0002.jpeg
    IMG-20180725-WA0002.jpeg
    366.5 KB · Besök: 129
Det är ingen kombo du vinner långloppen på, men som allround stigkombo är det klockrent. Bra grepp på hällar, då hjälper slanglöst, lågt tryck, gärna rimligt breda fälgar för att slippa sladdret.

Om du har kört "icke black chili" racekings så kommer du få ett rejält lyft vad gäller grepp i alla situationer :)

MatteXC sa:
Det är ingen kombo du vinner långloppen på, men som allround stigkombo är det klockrent. Bra grepp på hällar, då hjälper slanglöst, lågt tryck, gärna rimligt breda fälgar för att slippa sladdret.

Om du har kört "icke black chili" racekings så kommer du få ett rejält lyft vad gäller grepp i alla situationer :)

Bra! Jag beställer - slutat med långlopp och väljer att ha kul istället.

MatteXC sa:

Otrolig skillnad mot gamla raceking! Vilket grepp! Jag upplever inget försämrat rull heller. Tack för tips!

ebiha sa:
MatteXC sa:

Otrolig skillnad mot gamla raceking! Vilket grepp! Jag upplever inget försämrat rull heller. Tack för tips!

Kul! Varsågod eller vad man nu säger :)

Testat MM/RoRa bak sen i somras. Körde tidigare Minion DHF/SS som sommardäck. MM är väl ok, men RoRa... djävla studsdäck med bakelitgummi. Minion SS som är avsevärt smalare är bättre på allt. Tyvärr funkar Minion SS dåligt på 35mm fälgar.
Men nu ska RoRa tas av oavsett. Vågar jag testa NNN eller nya HD bak? Speed eller soft gummi? Kommer det vara lika djävla studsigt och vekt som RoRa? NNN verkar nästan för lätt, det går väl sönder om man tittar för hårt på det?
Ska jag ge Schwalbe fingret istället? Köra något Spesh däck i 2,6 bak istället? Eller något helt annat?
Djävla I-landsproblem! Kanske ska köpa Biltema däck istället...

SalkinL sa:
Testat MM/RoRa bak sen i somras. Körde tidigare Minion DHF/SS som sommardäck. MM är väl ok, men RoRa... djävla studsdäck med bakelitgummi. Minion SS som är avsevärt smalare är bättre på allt. Tyvärr funkar Minion SS dåligt på 35mm fälgar.
Men nu ska RoRa tas av oavsett. Vågar jag testa NNN eller nya HD bak? Speed eller soft gummi? Kommer det vara lika djävla studsigt och vekt som RoRa? NNN verkar nästan för lätt, det går väl sönder om man tittar för hårt på det?
Ska jag ge Schwalbe fingret istället? Köra något Spesh däck i 2,6 bak istället? Eller något helt annat?
Djävla I-landsproblem! Kanske ska köpa Biltema däck istället...

NNN Speedgrip tycker iaf jag har för dåligt fäste nu när det blir blöt årstid. Minion DHR Dual är klart bättre och Maxterra ännu bättre.

Edit: Har ett omonterat NNN Speedgrip om du vill låna och prova.

Senast ändrad:
Minion DHR2 MaxxTerra är väl ett relativt standardsvar på din fråga.
2.4” WT är typ samma lika i bredd som MM 2.35”, bedöm själv minderåriga är tillräcklig volym för dig...

6ED1AD51-CF8C-4060-91CA-9D05884E3A51.jpeg

EDIT: Pucktvåa...

Senast ändrad:
NNN är det Nobby Nic som avses eller?

Tycker iaf att Nobby Nic är för klent för riktig stigåka, funkar dock bra som långloppsdäck fram om det är grisväder.

Blev sjukligt nöjd med WildAM 2,8 som framdäck, kommer beställa ett till WildAM för att ersätta mitt NN 2,6 bak, NN är lite för klent i casing för rock n roll cykling.

Jag har blivit väldigt överraskad av hur hållbart Conti MountainKing är? Riktigt trevligt allround däck, lågvikt(relativt iaf) och okej fäste på det mest, rullar bra.

Egentligen har jag nog slagit NNN som bakdäck under geggsäsongen ur hågen. Det är nog för lätt och troligtvis inte jättebra grepp. Nya HD finns kvar som alternativ. Har gillat mina Maxxis däck men dom är så satans tunga, speciellt när man har kycklingben som mig.

SalkinL sa:
Egentligen har jag nog slagit NNN som bakdäck under geggsäsongen ur hågen. Det är nog för lätt och troligtvis inte jättebra grepp. Nya HD finns kvar som alternativ. Har gillat mina Maxxis däck men dom är så satans tunga, speciellt när man har kycklingben som mig.
Givet en viss vikt och stryktålighet är det ingen natt och dag mellan märkena. Kompromissen hållbarhet och dämpning vs rull och vikt är densamma.

Rattnalle sa:
SalkinL sa:
Givet en viss vikt och stryktålighet är det ingen natt och dag mellan märkena. Kompromissen hållbarhet och dämpning vs rull och vikt är densamma.

Tyvärr är det ju så. Men som vanligt vill man både ha kakan och äta den. Det handlar väl till slut om att hitta den kompromissen som man bäst trivs med.

E13 trs, bättre bett än Hr2 maxterra i gummit och bättre sidodobbar. Samma tydliga kanal mellan mitt och sidodobbar ger en distinkt känsla när man lägger ner i platta kurvor, upplevs på samma sätt som hr2 lite halkigt om man inte får ner det ordentligt. Trsr/trs+ rullar något sämre än hr2 maxterra/dual combo. Behagligare casing än exo, mer likt double down troligen. Verkar rensa lera och bös bra.

somebody sa:
E13 trs, bättre bett än Hr2 maxterra i gummit och bättre sidodobbar. Samma tydliga kanal mellan mitt och sidodobbar ger en distinkt känsla när man lägger ner i platta kurvor, upplevs på samma sätt som hr2 lite halkigt om man inte får ner det ordentligt. Trsr/trs+ rullar något sämre än hr2 maxterra/dual combo. Behagligare casing än exo, mer likt double down troligen. Verkar rensa lera och bös bra.
Det är samma kanter och ganska sannolikt samma casing som Michelins WildRockR2 som delar av mönstret är taget från. Snäppet tjockare och mer tungtrampat än double down. snarare downhilldäck med vikbar kanttråd. Michelins version är väldigt trevlig i riktiga berg men rätt misärabel att trampa runt på.

Michelin är mycket tunnare än doubledown, typ hälften iom DD har ett tjockt lager gummi likt supergravity. E13s däck görs numera av Vee rubber.

Efter att ha kört ett par rundor på snorigt underlag med Specialized Butcher Grid 27,5x2,6" är jag lite förvånad över att dessa i princip aldrig nämns i alla däcktrådar. Det är nämligen ett jäkla bra däck av allt att döma. Bra rull, bra grepp, precis lagom stort (i praktiken 2,5" på fälg med 35 mm innerbredd) och lagom tungt (~975 gram har jag för mig att jag vägde det till) och därmed lagom dämpat. Lite bökigt att montera eftersom det sitter tajt som satan, men därmed också skitlätt att pumpa upp slanglöst utan kompressor. Gick utmärkt med vanlig golvpump. Helt tätt direkt utan gucka därtill. Casingen är liiiite bredare än kantdobbarna, så jag tror det gör sig bättre på ~30 mm innerbredd. Mönsterprofilen håller sig ändå hyfsat rund, så jag ser inga problem med det för ett framdäck där åtminstone jag inte skrapar sidoväggarna särskilt mycket. Att däcket är mindre än 2,6" ser jag mest som en fördel.

Bak ska jag komplettera med Purgatory 2,6" som väger nästan exakt lika mycket. Det ska enligt uppgift bli en aning större än Butcher och hade förmodligen funkat finfint även fram. Väntar dock på anti-punka-inlägg innan jag monterar det.

Makten sa:
Efter att ha kört ett par rundor på snorigt underlag med Specialized Butcher Grid 27,5x2,6" är jag lite förvånad över att dessa i princip aldrig nämns i alla däcktrådar. Det är nämligen ett jäkla bra däck av allt att döma. Bra rull, bra grepp, precis lagom stort (i praktiken 2,5" på fälg med 35 mm innerbredd) och lagom tungt (~975 gram har jag för mig att jag vägde det till) och därmed lagom dämpat. Lite bökigt att montera eftersom det sitter tajt som satan, men därmed också skitlätt att pumpa upp slanglöst utan kompressor. Gick utmärkt med vanlig golvpump. Helt tätt direkt utan gucka därtill. Casingen är liiiite bredare än kantdobbarna, så jag tror det gör sig bättre på ~30 mm innerbredd. Mönsterprofilen håller sig ändå hyfsat rund, så jag ser inga problem med det för ett framdäck där åtminstone jag inte skrapar sidoväggarna särskilt mycket. Att däcket är mindre än 2,6" ser jag mest som en fördel.

Bak ska jag komplettera med Purgatory 2,6" som väger nästan exakt lika mycket. Det ska enligt uppgift bli en aning större än Butcher och hade förmodligen funkat finfint även fram. Väntar dock på anti-punka-inlägg innan jag monterar det.

Ja det är fina däck! Å Butcher/Purgatory lr Butcher/Slaughter är ju något dom flesta Spez åkare får som standard?

Makten sa:

Jag håller med! De känns som en väldigt bra kompromiss på alla punkter egentligen, ett ganska ultimat stigdäck. Och det kostar typ 500 kronor hos LBS. Däremot känner jag inte igen att det skulle vara tightare än något annat däck jag provat, men det kan ju variera väldigt mellan fälgar.

Tillbaka
Topp