Vilket trenduro-gummi inför SpringBreak 2015 och framåt...

Poppade, men inte "guckade" på nya hjulen.

Måste skaffa en ny flaska Orange Seal upptäckte jag.

20190310_161009.jpg

oooh, jag är nyfiken på nya nevegal, så återkom gärna med intryck. Letar som alla andra efter bra rull, utan för mycket tummande på grepp och tålighet (Holy Grail). Jag uppfattade tvärtom mot vad alla andra verkar tycka, att Aggressor var både halt och tungrullat. Mer nöjd med Bontrager SE4 som lite grövre bakdäck. Jag hoppas att nya Nevegal ska vara likanande fast ännu lite mer rull

Jag tycker Agressor har väldigt bra rull i förhållande till vilket bromsgrepp det har. Det är fortfarande ett snabbrullat däck i hårt gummi, så det är uppenbarligast inte greppigast på blött berg. Det har också ganska lågt lättrullat mönster jämfört riktiga köttdäck. Jag skulle aldrig cykla med ett Agressor fram.

Att istället hoppas på Kendadäck är ganska roligt. Även om det finns ett nytt Nevegal så måste orginalet vara det mest bespottade däcket någonsin.

jofahjalm sa:
Jag tycker Agressor har väldigt bra rull i förhållande till vilket bromsgrepp det har. Det är fortfarande ett snabbrullat däck i hårt gummi, så det är uppenbarligast inte greppigast på blött berg. Det har också ganska lågt lättrullat mönster jämfört riktiga köttdäck. Jag skulle aldrig cykla med ett Agressor fram.

Att istället hoppas på Kendadäck är ganska roligt. Även om det finns ett nytt Nevegal så måste orginalet vara det mest bespottade däcket någonsin.

Det är tänkt för dottern isf och hon är van med skräp däck så det kanske är en uppgradering ändå ?

Zwinto10mm sa:
Nån som har koll på bredden på Maxxis DHF 2.5 wt och DHR II 2.4 wt ? är 2.5an bredare eller är det bara bogus?

Maxxis DHF 27.5x2.5WT EXO TR 3C på fälg med i35mm, 1,2bar
Bredd över casing 63mm
Bredd över dobbar 61mm

Maxxis DHF 27.5x2.4WT EXO TR Dual på fälg med i34mm, 1,3bar
Bredd över casing 60mm
Bredd över dobbar 61mm

Ergo - marginellt bredare.
Men det kan också i mitt fall ha med större innerbredd på fälgen att göra.

Senast ändrad:
jekyll sa:
Zwinto10mm sa:
Nån som har koll på bredden på Maxxis DHF 2.5 wt och DHR II 2.4 wt ? är 2.5an bredare eller är det bara bogus?

Maxxis DHF 27.5x2.5WT EXO TR 3C på fälg med i35mm, 1,2bar
Bredd över casing 63mm
Bredd över dobbar 61mm

Maxxis DHF 27.5x2.4WT EXO TR Dual på fälg med i34mm, 1,3bar
Bredd över casing 60mm
Bredd över dobbar 61mm

Ergo - marginellt bredare.
Men det kan också i mitt fall ha med större innerbredd på fälgen att göra.

Snyggt! tack för den mätningen :)

Jag satte ett Maxxis Shorty fram härom dagen. Tycker att det ger riktigt gött bett nu när det är sörjigt och söligt överallt.

Bilagor

• 20190315_170600.jpg
    20190315_170600.jpg
    426.6 KB · Besök: 104
  • 20190315_153259.jpg
    20190315_153259.jpg
    221.9 KB · Besök: 126
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
viggen sa:

Känns bredare än jag önskar men spesh är kanske smala?
HR2 2.5 dual ply borde väl vara rätt spot in?

Bara hittat i 2,3 finns de i 2,5 är det ju en no brainer :)

https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-Highroller-II-29-x-25-WT-3C-MaxxTerra-TR-DoubleDown
Här fanns ju grejer, blir Ripmon glad.
Inte dh-casing som du efterlyste men lär funka ändå om du inte är jätteelak.

Det blev HR2 i DD, men nöjde mig med 2,3. Tryggt och tråkigt men sannolikt bra.

Någon som provat några av Good Years nya däck?

Är sugen på Vittoria Martello. Bara för att vara udda. Synd bara att dom inte har den gråa sidoväggen på trenduroversionerna det här året. Bara på trail. (Iofs är jag inte så trenduro. ännu så det kanske funkar.)
Någon som har testat?

Maakus sa:
Är sugen på Vittoria Martello. Bara för att vara udda. Synd bara att dom inte har den gråa sidoväggen på trenduroversionerna det här året. Bara på trail. (Iofs är jag inte så trenduro. ännu så det kanske funkar.)
Någon som har testat?

Jofa har väl testat deras Goma och var väl inte helt förtjust över deras livslängd... Men köper du däck för att bara överleva EN säsong så funkar det väl ok, blir kanske lite halkigt sladdrigt mot hösten men det är ju nästan så oavsett med vilket däck man kört in sig på under sommaren.
När väl rötterna blir våra och tekniken är trimmad för sommargrepp, så är det ändå halk-fest deluxe...

larsaw sa:
Maakus sa:
Någon som har testat?

Jofa har väl testat deras Goma och var väl inte helt förtjust över deras livslängd... Men köper du däck för att bara överleva EN säsong så funkar det väl ok, blir kanske lite halkigt sladdrigt mot hösten men det är ju nästan så oavsett med vilket däck man kört in sig på under sommaren.
När väl rötterna blir våra och tekniken är trimmad för sommargrepp, så är det ändå halk-fest deluxe...
Därför kör man nya däck på hösten och slitna på sommarn ;-)

larsaw sa:
Maakus sa:
Någon som har testat?

Ja jag läste något om att dom ska slitas snabbt. Men det går ju att köpa höstdäck också ?

Maakus sa:
Ja jag läste något om att dom ska slitas snabbt. Men det går ju att köpa höstdäck också ?

+1
Man behöver ett lager med många olika däck ändå imho. Varje däck för sig får inte sååå många mil om man använder många.. . Och två säsonger så tycker jag gummit gjort sitt ändå.

En vecka nedförsbacke på Assegai avklarat. Grymma däck! Broms- & kurvgrepp i världsklass. Inget för trampcykling dock.

Raggamuffin sa:
Henrik83 sa:
En vecka nedförsbacke på Assegai avklarat. Grymma däck! Broms- & kurvgrepp i världsklass. Inget för trampcykling dock.

Både fram och bak? 2,5?
Vad tror du om dhf fram i DH-casing i kombo?

2,5 DH fram & bak. Ska man blanda in DHF skulle jag sätta det bak, alla gånger. Annars lär man få en understyrd cykel. Assegai har helt sjukt mycket grepp, på gott & ont.

Henrik83 sa:
Raggamuffin sa:
Henrik83 sa:

Både fram och bak? 2,5?
Vad tror du om dhf fram i DH-casing i kombo?

2,5 DH fram & bak. Ska man blanda in DHF skulle jag sätta det bak, alla gånger. Annars lär man få en understyrd cykel. Assegai har helt sjukt mycket grepp, på gott & ont.

Cheers, sparade mig ett dumt val :)

Då ska man testa martello dh 2.5tnt g+ som bakdäck. Riktig tungviktare 1400gram men bör väl funka utför..och känns som stabil stomme och inget behov av något däck inlägg.

Bilagor

• 20190408_181143.jpg
    20190408_181143.jpg
    227.1 KB · Besök: 86
  • 20190408_181153.jpg
    20190408_181153.jpg
    161.9 KB · Besök: 92
Läste senast att Assegai i Exo och Exo+ i 3c inte ska komma ut på marknaden förrän i Juli. https://forums.mtbr.com/wheels-tires/anyone-know-when-assegai-exo-casing-will-released-1094980.html

Har själv sökt efter dom nästan varje dag jag suttit vid en dator. Hade dom på min DH hoj i slutet av förra säsongen och är HELT såld, fyfan vilket grymt däck, men 1350+ gram i 29" (sen plus 250 med cushcore) blir bara för mycket för enduro hojen just nu. Visst DD är ute men det sparar bara 35g enligt maxxis...

Senast ändrad:
Dessa är de jag sett finns i exo

Bilagor

• Screenshot_2019-04-15-17-52-48.png
    Screenshot_2019-04-15-17-52-48.png
    20.8 KB · Besök: 142
  • Screenshot_2019-04-15-17-53-09.png
    Screenshot_2019-04-15-17-53-09.png
    22.8 KB · Besök: 117
Fast inte i lager. 2019-09-01 som uppskattat datum. Enligt Internetdetektiverna i Amerika så fanns det nån intervju från Sea Otter där Maxxis säger att dom ev. kommer ut under juli/aug i EXO?!

Nu efter Göteborg endurot är jag lite sugen på att ha ett sett rena regn och ler däck... Vad är era favoriter? Jag har tidigare kört med Shorty och varit nöjd i allmänt antingen lösa eller leriga förhållanden men frågan är om man inte ska ha ett set ännu mer aggressiva? Hur är Schwalbe Dirty Dan till exempel? Nya WTB Verdict och Verdict Wet ser även riktigt bra ut!

Jag körde glenndurot med Maxxis Assegai i maxxGrip på framhjulet. Är övertygad att det räddade mej från rejäla bredsladdar i leran och på blöta hällar och rötter. Fantastiskt däck. Tyvärr DH-casing med vikt på nära 1400g. Funkar ju utför men vikten märks klart på trampsträckorna och i knixigt stök.
Finns det något liknande däck i 29 tum med lika kletigt gummi och mönster men med lättare casing? Vet att Assegai kommer i lättare EXO men då tyvärr inte i maxxGrip för 29 tum...

Vilket bakdäck ska jag ha? Ska matcha ett 29x2.5 Assegai med DH-casing fram, och får inte vara större än max 2.4. Paret ska komplettera en annan uppsättning hjul som är till för stigtrampa, så DH-casing vill jag ha.

Jiv sa:
Vilket bakdäck ska jag ha? Ska matcha ett 29x2.5 Assegai med DH-casing fram, och får inte vara större än max 2.4. Paret ska komplettera en annan uppsättning hjul som är till för stigtrampa, så DH-casing vill jag ha.

Beror ju lite vad du vill ha ut av bakdäcket (ja även för DH), kör du mest maskingrävt och tillslätat har e13 ett SemiSlick m DH-casing:
https://www.bike-components.de/en/e-thirteen/LG1-Race-S-S-Downhill-29-Folding-Tyre-p67982/
Next up på ”köttighetsskalan” kommer väl Maxxis Aggressor i DD-casing, 2.5” Aggressor är ”typ” lika stort som DHR2 2.4”...
Ännu köttigare blir så klart DHR2 29x2.4”
https://www.bike-components.de/en/M...xxGrip-Downhill-WT-TR-29-Folding-Tyre-p59665/
Eller Michelin Wild Rock'R2:
https://www.bike-components.de/en/Michelin/Wild-Rock-R2-MAGI-X-29-Folding-Tyre-Close-Out-p46258/

Kör dock inte DH själv, men det är iaf dom alt jag skulle ha kikat på om jag var i din sits...
Michelins Magi-X gummit är visst mjukt o greppigt som fan, men lär ju slitas ner snabbare...
Sen funkar väl Assegai även som bakdäck, eller hur?

larsaw sa:
Jiv sa:

Beror ju lite vad du vill ha ut av bakdäcket (ja även för DH), kör du mest maskingrävt och tillslätat har e13 ett SemiSlick m DH-casing:
https://www.bike-components.de/en/e-thirteen/LG1-Race-S-S-Downhill-29-Folding-Tyre-p67982/
Next up på ”köttighetsskalan” kommer väl Maxxis Aggressor i DD-casing, 2.5” Aggressor är ”typ” lika stort som DHR2 2.4”...
Ännu köttigare blir så klart DHR2 29x2.4”
https://www.bike-components.de/en/M...xxGrip-Downhill-WT-TR-29-Folding-Tyre-p59665/
Eller Michelin Wild Rock'R2:
https://www.bike-components.de/en/Michelin/Wild-Rock-R2-MAGI-X-29-Folding-Tyre-Close-Out-p46258/

Kör dock inte DH själv, men det är iaf dom alt jag skulle ha kikat på om jag var i din sits...
Michelins Magi-X gummit är visst mjukt o greppigt som fan, men lär ju slitas ner snabbare...
Sen funkar väl Assegai även som bakdäck, eller hur?

Tack för feedback!

Det där med att få upp tillräckligt hög fart brukar inte vara något problem, så jag tror jag prioriterar grepp framför rullmotstånd och skippar semi slick i detta fall.

Har läst om andra som testat med Aggressor I 2.5, och det ger ju är tyvärr som det däcket är för stort för ramen.

DHR2 har jag hittat, och det verkar just nu vara typ det enda vettiga alternativet. Inte hittat det till något vidare pris dock...

Michelin har jag faktiskt aldrig testat, ska ta en titt på det. Lite hårdare gummi är väl nästan ett krav då däcket ska sitta bak, annars blir det snabbt dyrt. :)

Hade Assegai (eller något annat Maxxis) funnits i 29x2.3 med DH-casing hade detta varit en icke-fråga.

Michelindäcket är stryktåligt och greppigt. Rullar därefter, avsevärt sämre än double down t ex. Slits förvånansvärt långsamt för att vara så klibbigt men det finns det mindre greppiga GumX som passar bättre bak.

Jag har kört dem som stora-bergs-däck ett par år nu och de är utmärkta till det så länge man inte ska trampa.

Tillbaka
Topp