Vimmerby - Västervik vägvalet?

Edarion

Aktiv medlem
Hej!
Jag sitter och planerar en längre cykelrunda på söndag... Har problem mellan Vimmerby och Västervik. Någon som har förslag på hur man tar sig till Västervik utan att köra på E22? Finns det cykelväg någonstans?

Jag är osäker, men jag tror inte det finns någon cykelväg som går "raka spåret" om du ska ha asfalterat hela vägen..

En variant är är att åka Frödinge -> Locknevi ->Blackstad -> Gamleby för att sedan ta gamla vägen till Västervik, men då blir sträckan ~80km istället för ~50...

Jag är inte främmande för någon mil grusväg heller, men det förvånar mig att det inte finns ett givet alternativ till E22 från inlandet till Västervik. Tanken är att testa en 400k, men utan startkort i brevet då jag tyvärr inte får ihop det med familjen detta år... Det är dock just biten Vimmerby - Västervik som kärvar

Gamleby tänkte jag cykla igenom när jag lämnar Västervik och ska norrut... Annars hade det vart det alternativ. Tack :)

Den här varianten är att åka Frödinge -> Locknevi ->Blackstad -> Gamleby för att sedan ta gamla vägen till Västervik, men då blir sträckan ~80km istället för ~50 är enda vettiga alternativet. Går att åka mindre vägar från Vimmerby vid ishallen och genom skogarna till Frödinge och sedan vidare. Ska inte vara några grusvägar alls, är en av mina gamla MC-rutter från när jag bodde i Vimmerby

Edarion sa:
Hej!
Jag sitter och planerar en längre cykelrunda på söndag... Har problem mellan Vimmerby och Västervik. Någon som har förslag på hur man tar sig till Västervik utan att köra på E22? Finns det cykelväg någonstans?

Ska du in till Västervik så kommer du tyvärr inte ifrån E22, fram till Verkebäck är det iaf inte 2+1 och rätt okej eftersom vägrenar och möjlighet att hålla ut, sedan är det oerhört otrevligt med risk för livhanken när långtradarna kör förbi... 7 km livsfara dagtid vardag utan alternativ väg.

Finns dock fina grusvägar och lågtrafikerade asfalterade fram till Verkebäck (via Hjorted och till sist Slingsövägen mot Västrum (grus), efter Verkebäck slänger iaf jag in cykel i bil om in till stan. Finns visst chans till cykelväg till Gunnebo när de bygger södra infarten till Västervik. Men finns alltså inte idag någon väg som inte är 2+1 utan vägren sista 7 km.

Har forskat i saken eftersom sommarboende Västrum-trakten. Ska visst gå att också ta sig via Mommehål (närheten Gamleby) och sedan Norra vägen eller vad den nu heter, trevlig upp och ner och hit och dit med bra med sidvind vid åkrarna, hör till Kustlinjen. Men ingen i kommunen hade testat den och verkade gå över en åker etc. Finns visst också någon cykel-karta att köpa på turistbyrån för 20 kr där den vägen finns med, men alltså osäkert om den funkar...

Edit, tillägg
Från Ankarsrum till Gamleby och sedan Norra vägen verkar ju vara ett alternativ som kan utesluta 2+1 helt och hållet. En längre runda in till stan från mitt håll men från Vimmerby är det ju mer rakt på. Väg 40 är helt okej mellan ditt Vimmerby och Ankarsrum också.

Senast ändrad:
Alt från Blackstad via Törnsfall -> Svinnersbo och sen ansluta på Cykelspåret (GC-bana längs en bit av E22).

Tack för all hjälp!

Jag har hittat en väg från via Blackstad som jag troligen inte alls hade kommit på tanken att gå via om jag inte fått tipset. Därifrån går rutten rakt österut över e22 och sedan gc-bana ner till västervik.

Tillbaka
Topp