vinokourov dopad!

vinokourov dopad!
varför kommer det då ens ut att a-provet är positivt? Borde inte det bara meddelas den berörde idrottaren, som då kan begära b-provet?

vinokourov dopad!
Ett krav på dom labratorium som blir accriditerade av (UCI eller dom tävlingar som sker med sanktion under UCI) borde vara att labratoriet som läcker information efter positivt A-prov skull mista sin accriditering för alltid.
Samma skulle gälla cyklisterna, testar dom positivt en gång borde dom får livslång tävlingsförbud i cykelsport(självfaller alla dicipliner) !
Sen blir det nog lite mera ordning... :-)

vinokourov dopad!
Det sägs att man ska ha talamod, men alla har sina brister...

[Rant]
Klart att det finns dopade inom idrott, jag har aldrig påstått motsatsen. Jag var verksam som sjukgymnast och tränare i USA med proffsidrottare från dussentals länder och flera olika idrotter på en heltidsbasis mellan 1990 och 1998. Med detta i bagaget blev jag anställd här i Sverige som forskare med Olympiska idrottare, träning och Idrottsmedicin mellan 1999 och 2002. Jag vet mycket mer om ämnet än jag har skrivit här och har sett och hört mycket som jag kommer aldrig att skriva om. Du verkar inte ha kapacitetet att ana hur grundlösa och felaktiga dina påståenden är, så snälla, sluta med dina patetiska attacker innan du skämmer ut dig själv ännu mer.
[/Rant]

Rayy har rätt. Även om Vino fick en transfusion är det fortfarande fel att informationen kommer ut innan B-provet har testats. Det strider emot WADAs egna regler och är mer bevis på att systemet måste ses över. Dopade inom idrott ska stängas av, men ingen som är ren ska behöva vara rädd. Alla måste ha mer förtroende för testningsproceduren. Varje gång testpersonalen eller ledningen för labbet eller UCI eller WADA läcker informationen i förtid på detta sätt så är det ett steg ifrån hur det borde vara. Informationen ska komma ut när det har bekräftats av B-provet, inte innan.

Alla dopade ska avslöjas, men inte tills efter B-provet!

Jag hoppas verkligan att både B-provet och A- och B-proven från gårdagens etapp matchar varandra eftersom det kommer att ge mer förtroende för labbet. Det är det som jag är efter, inte att dopade ska frias. När de som tävlar tror att alla som dopar kommer att avslöjas, och att de som inte dopar har ingenting att frukta, då kommer vi att se stora, positiva förändringar inom sporten. Vi är inte där ännu. Nu tar vi alla bara skit.

Jag älskade duellen mellan Rasmussen och Contador igår, men jag hatar känslan av obehåg som jag har eftersom jag misstänker att de är inte rena. Jag vill ha samma förtroende för labbet i Paris som jag har på labbet i Huddinge och labbet i UCLA. Jag vill ha samma förtroende för chefen för WADA som jag hade för mina chefer som jag hade när jag jobbade inom forskning. Det är inte alls för mycket att begära.

ignatius skrev:
-------------------------------------------------------
> hakan f: det där skulle du aldrig ha sagt, du
> kommer att dränkas i ett berg av diagram (som
> visserligen inte säger bajskorv , men
> ändå....)och procedurgenomgångar. Ta tillbaks
> alltihop,
> cyklister dopar sej inte, och skulle dom göra det
> så är det bara hämndlystna tävlingsledningar,
> giriga stall, korrupta cykelförbund mm som har
> petat i dom skiten i sömnen.
>
> Allvarligt , om ett stall frivilligt drar sej ur
> pågående tävling(Vinokuorov) så är det ett
> erkännande! sen kan ni kräva B-prov och oja er
> över elaka reportrar till döddagar. Det finns en
> gräns mellan entusiasm och idioti som en del på
> forumet inte riktigt verkar se, tyvärr.

vinokourov dopad!
ravy:
Antar att Vinokuorov måste informeras om det positiva A-provet (eventuellt även stallet). Ingen
kan väl då förbjuda att han /stallet själva går ut med uppgiften (som dom tydligen tar på mycket stort allvar) och därefter går ur tävlingen.

Det är nog väldigt svårt för att inte säga omöjligt att dra sej ur en tävling utan motivation till
pressen, det skulle bara skapa ännu mer spekulation (även rörande cyklister som inte har med saken att göra).

Tror inte att det behövs någon läckande tävlingsledning för att infon skulle komma ut före B-provet.

vinokourov dopad!
Daner är varken läkare eller kemist men så gudomligt kompetent att inget annat ställe än där han själv jobbat klarar av någonting. Minst klarar av någon anledning franska lab. Hur jävla självgod och uppblåst kan man bli?

vinokourov dopad!
RobRoy skrev:
> Läste på Eurosport om detta och jag blev så
> förbannat besviken! läste sedan att Rasmussen
> inte bara hade fått 2 varningar utan 4 stycken..
> när tar allt detta slut?

Fyra gånger kan knappast vara tillfälligheter eller misstag. Grabben har helt klart satt det i system, och det råder nog ingen större tvekan om varför...

vinokourov dopad!
Jag har aldrig jobbat på Huddinge eller UCLA, och jag håller upp både som "best practice" labs bara för att andra inom testning gör så. LNDD får inte alls samma beröm.

Det finns statistisk bevis att LNDD har betydligt flera falsk-positiv prov när det gäller just testosteron än någon annan WADA lab.

Jag har för övrigt ingen anledning att ifrågasätta deras kompetens när det gäller möjligheten att upptäcka transfusions. Det klarar de allra flesta labs utan problem.

Än en gång visar det sig att du vet mycket mindre än du tror.

Senast redigerad av en moderator:
vinokourov dopad!
Cuscino och RobRoy: Danska cykelförbundet har 2 och och UCI 2. Eftersom de inte samarbetar och eftersom det är till UCI Rasmussen ska rapportera så är inte 2+2 4 utan 2. Enligt Vacchis prat på sändningen igår eller förrgår. Sen blir det inget ärrende där det räknas som ett positivt dopningsfall eller något innan 3 fall. Nu har det inte varit 3 gånger utan 2 och med tanke på att det då ska hållas inom förbundet och inte få läcka ut till media är det Danska cykelförbundet de som har gjort mest fel.

vinokourov dopad!
Rock skrev:
> Jan Ullrich skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Som wrestling typ=)
>
> så du läste också krönikan på expressen.se
> :)
>
> Det blir nog lite klurigare att förklara hur man
> har någon annans blod i ådrorna än hur man har
> för mycket testosteron i kroppen.

"When a prominent rider and coach like Bjarne Riis offers to turn back his yellow 1996 championship jersey because he cheated, cycling has officially become as bogus as pro wrestling." -- George Vescey, New York Times

vinokourov dopad!
gudibrallan skrev:
> Rock skrev:
> -----
> > Jan Ullrich skrev:
> >
>
> > -----
> > Som wrestling typ=)
> >
> > så du läste också krönikan på expressen.se
> > :)
> >
> > Det blir nog lite klurigare att förklara hur
> man
> > har någon annans blod i ådrorna än hur man
> har
> > för mycket testosteron i kroppen.
>
>
> "When a prominent rider and coach like Bjarne Riis
> offers to turn back his yellow 1996 championship
> jersey because he cheated, cycling has officially
> become as bogus as pro wrestling." -- George
> Vescey, New York Times

så expressen plagierade det, varför är jag inte förvånad.

det var nog tur att jag inte mötte den gode kazaken på min träningsrunda för jag hade garanterat mer testosteron i kroppen än vad Landis någonsin haft. Det blev ett hårt men kort pass, 41min på 92% av min maxpuls, allt pga ilska

vinokourov dopad!
Rock skrev:
> det var nog tur att jag inte mötte den gode
> kazaken på min träningsrunda för jag hade
> garanterat mer testosteron i kroppen än vad
> Landis någonsin haft. Det blev ett hårt men kort
> pass, 41min på 92% av min maxpuls, allt pga ilska

Lite utanför tråden MEN: Respekt till det sätt du tar ut ilskan på. För många tycks göra det mot varandra över forumet idag..

vinokourov dopad!
cerro skrev:
> Cuscino och RobRoy: Danska cykelförbundet har 2
> och och UCI 2. Eftersom de inte samarbetar och
> eftersom det är till UCI Rasmussen ska rapportera
> så är inte 2+2 4 utan 2. Enligt Vacchis prat på
> sändningen igår eller förrgår. Sen blir det
> inget ärrende där det räknas som ett positivt
> dopningsfall eller något innan 3 fall. Nu har det
> inte varit 3 gånger utan 2 och med tanke på att
> det då ska hållas inom förbundet och inte få
> läcka ut till media är det Danska
> cykelförbundet de som har gjort mest fel.

Danska cykelförbundet? Är det inte Rasmussen som gjort fel? Detta är 2000-talet med enorma möjligheter till kommunikation. Mobiltelefoner finns garanterat i Mexiko också, så hur svårt kan det vara att meddela var man är eller är på väg? Om man inte vill hålla sig undan förstås...

vinokourov dopad!
Cuscino: Med tanke på att Rasmussen och de 149 bästa i Pro Tour meddela veckovis eller månadsvis var de är vid 2 tidpunkter på dagen. Ibland kanske man åker hem till mamma, eller åker någon dag tidigare/senare till/ifrån någonting.

vinokourov dopad!
¨Håller med Ignatius, visst ska man i princip vänta på ett B-prov före något underrättas åt medierna, men i detta fall så är det troligen så att Astana hört om a-provet och dragit sig ut självmant och därifrån har nyheten börjat. Inte så att något labb eller någon inom UCI/ASO/osv läckt infon.

vinokourov dopad!
Nu har jag läst igenom så mycket av nyheterna som jag orkar och jag måste medge att jag hade fel om vem som hade kommit ut med annonsen. I de allra flesta fall har det varit någon annan som har läckt nyheterna, men i det här fallet var det Astana-laget själv. Det får laget i frågan eller den tävlande naturligtvis göra, och jag tycker att det var det enda rätta sak att göra under omständigheterna.

vinokourov dopad!
Jag slutade kolla på touren när epo Lance vann 03, sen kollade jag förra året på plats i France, men när testo Landis gick loss och vann så ledsnade jag igen och har inte ens följt cykling sen dess.

Anledningen är att jag börjar bli cynisk och inte längre gläds åt att nån gör ett bra lopp, utan direkt nån kör bra tänker man "jojo han oxå" och de vill jag inte så jag skippar den tillsvidare.

vinokourov dopad!
Ni kan ju se det komiska i situationen här på forumet iaf. Det är lite kul i allt det jävliga att det tills i morse fanns en arg tråd om att folk på TV spekulerar i att touren är genomdopad när det inte aaaaaalls är så, bara för att samma dag upptäcka att det är så.

Nej usch, riktigt tråkig historia detta.

vinokourov dopad!
Mycket tråkigt och nu har cykelsporten två stora problem, att komma och alla dopade cyklister och att göra detta på ett för både cyklister och övriga trovärdigt sätt. Inget nytt Landis schabbel helst...

vinokourov dopad!
Det här gäller ju mer än touren - det gäller hela sporten och hur den uppfattas. Snackar man med folk på jobbet så inser man hur lite folk i gemen vet om cykel, och är det då bara dopingsnack hela tiden kommer intresset knappast att öka. Än så länge får man ju mest svara på om man kört Vätternrundan (och om man säger att man också kör mtb tror folk att man kör dh), men snart kommer väl frågan om man har dopat sig också...

Har förresten fått genomgå ett dopingtest, utan att bli fälld för något...

vinokourov dopad!
Westman den kritik som finns mot Sportpanelen i den andra tråden är fortfarende aktuell. Det var faktafel man grundade sina argumentationer på där. Doping i cykelsporten är ett enormt problem, det är detingenting att hyckla om men det ändrar inte poängen med de flesta inlägg i den andra tråden.

vinokourov dopad!
cerro skrev:
> Cuscino och RobRoy: Danska cykelförbundet har 2
> och och UCI 2. Eftersom de inte samarbetar och
> eftersom det är till UCI Rasmussen ska rapportera
> så är inte 2+2 4 utan 2. Enligt Vacchis prat på
> sändningen igår eller förrgår. Sen blir det
> inget ärrende där det räknas som ett positivt
> dopningsfall eller något innan 3 fall. Nu har det
> inte varit 3 gånger utan 2 och med tanke på att
> det då ska hållas inom förbundet och inte få
> läcka ut till media är det Danska
> cykelförbundet de som har gjort mest fel.

"He has actually had four warnings," DCU president Jesper Worre told Reuters.

taget från:
http://eurosport.yahoo.com/24072007/58/tour-de-france-ras-four-warnings.html

vinokourov dopad!
RobRoy skrev:
> cerro skrev:
> -----
> > Cuscino och RobRoy: Danska cykelförbundet har
> 2
> > och och UCI 2. Eftersom de inte samarbetar och
> > eftersom det är till UCI Rasmussen ska
> rapportera
> > så är inte 2+2 4 utan 2.
//
//
> "He has actually had four warnings," DCU president
> Jesper Worre told Reuters.

det är just det som är poängen - varningarna från DCU räknas i detta fallet till soptunnans innehåll,
endast UCI-varningarna är intressanta för TdF och andra internationella evenemang
DCUs varningar är endast för medlemskap hos dom själva (vilket iofs kan vara bra om man är dansk)

vinokourov dopad!
Jupp, det tråkiga i detta och TV-dissar-tråden är ju att det nu har blivit så att man nästan bara får läsa/se om cykel i svensk media då det är doping eller någon krasch. Annars väldigt sällan.
Detta p.g.a. kombinationen av att cykelsportens elit-utövare lyckas skjuta sig i foten gång på gång i sin strävan att vara bäst, samt att sport i Sveriges media huvudsakligen är boll-, puck- eller skidbaserat.

Så jäkla tråkigt, och så klumpigt. Livstids avstängning ska det vara. Men även att de aktiva ska kunna lita på labbens förmåga och mediahanteringen rent generellt kring proverna.

Nepp, tvinga de som fälls att cykla vidare i Touren, med strut på huvudet, utan sadel och med en vässad sadelstolpe och puttersmällor gjorda av nedsmälta Itera-cyklar i ekrarna. Sen avstänging. Det borde lära dem...

vinokourov dopad!
Stisse: Du missade de som någon i sportpanelen kläckte ur sig om att cykelsporten får alldeles för stor plats i tv eller media (kommer inte ihåg vilket han sa)? Undrar vilken kanal han tittar på.

vinokourov dopad!
måste ju vara Eurosport han tänker på, för nån annan media stämmer det ju inte på. de själva rapporterar ju ingen cykel, de rapporterar ju bara doping

vinokourov dopad!
Men det är något jag bara inte begriper. I dagens läge med alla pådrag, kontroller, diskussioner, skandaler - exakt hur stor är desperationen när man kör in prestationshöjande ämnen i kroppen?

Alltså. Risken att åka fast torde ju vara rätt stor. Eller hur. Varför tar man risken att ens anseende och ekonomi körs ner i bottenslammet?

Eller är det - hemska tanke - trots allt så att risken ändå fortfarande är så liten att man vågar?

Kan någon förklara denna desperation för mig?

vinokourov dopad!
rback skrev:
> Eller är det - hemska tanke - trots allt så att
> risken ändå fortfarande är så liten att man
> vågar?

Jag tror nästan att du besvarade din egen fråga.

vinokourov dopad!
Några snabba tänkar som jag skrev imorse i en brevväxling med en blogger i USA:

I cringe every time somebody says "another Landis" because it is such an ignorant thing to say. Heck, Floyd might be guilty of a lot of things, and I have no way of knowing if he ever has taken performance enhancing drugs, but what I do know is that:

1) There is no scientific evidence that testosterone taken during an event such as the TdF will help recovery or performance.

2) The unprofessionalism of the lab makes it impossible to trust their conclusions regarding whether or not Landis was doped.

3) Dick Pound needs to be reformed or replaced.

Those who ride clean need to be confident that the cheaters will be caught and punished, and they need to know that they never need to worry about it as long as they ride clean because the labs, the national ADAs and WADA will always be above board. The closer we get to those ideals, the better off cycling will be.

Dream scenario to improve the current situation: Pound is kicked out. New WADA chief adopts a stance that info leaks will be investigated in the same manner as doping and that those deemed responsible will be punished under the same terms as the cyclists or their labs will lose accreditation. Pre-2007 conditional amnesty declared for a limited period of time, based upon the confessor providing details to a closed board of investigators regarding who helped them and how they avoided detection. The names of those providing information to the board during this limited time period and the information collected are to be kept confidential until after the time period is over. After the information has been processed and investigations conducted, names and information that lead to "indictments" will be made public when formal charges are filed against those who did not confess but were implicated. Those providing information that turns out to be baseless would risk losing a degree of immunity.

This would provide maximum incentive for as many as possible to provide useful information, but immunity could not be based solely upon hearsay. Knowing that you had already been "ratted out" but that everybody had the chance to save their own skins by providing solid, useful information before the deadline would make it so that the only ones that went down would be those who refused to confess or provide useful information.

vinokourov dopad!
Frostyfog skrev:

> endast UCI-varningarna är intressanta för TdF
> och andra internationella evenemang
> DCUs varningar är endast för medlemskap hos dom
> själva (vilket iofs kan vara bra om man är
> dansk)

En intressant detalj i det sammanhanget är att han enligt uppgift från ganska säker källa *inte* har en dansk licens.

vinokourov dopad!
Jag tror cykelsporten kan tacka dopingen för den mediabevakning som sker. Hade det inte varit för dopingen hade det troligen varit helt tys i rutan..:)

vinokourov dopad!
Vilken fullkomlig idiot han är den där griskazaken Vinokourov (eller hur fan han nu stavar sitt namn, jag skiter fullkomligt i att kontrollera stavningen). Ärligt talat blev jag glad av Vino's båda segrar i tempot och i måndagens etapp. På något sätt har jag alltid gillat hans cykelåkning. Men i sedvanlig ordning när det gäller Touren har man varit lurad. Hur länge vet ingen, förutom Vino.

Omedelbart går tankarna till den uppvisning vi fick se av Rasmussen och Contador i måndags... När torskar dem då? Jag råder er alla till att inte bli alltför imponerade av eftermiddagens förväntade fight i bergen mellan dansken och spanjoren. I morgon eller i övermorgon lär det ju kanske komma fler dystra besked från storfuskarnas egna tävling Tour de France. Kanske har då Rasmussen eller Contador redan tvingats bryta Touren p.g.a. lös avföring eller lätt sveda i knäveck? Jag hoppas verkligen att de båda är rena men ja... ni vet.

Läs förresten Vacchis mycket välskrivna blog: http://www.kadens.se/blogs/roberto/438.htm

/En bitter cykelvän

vinokourov dopad!
Daner skrev:
> 1) There is no scientific evidence that
> testosterone taken during an event such as the TdF
> will help recovery or performance.
>
> 2) The unprofessionalism of the lab makes it
> impossible to trust their conclusions regarding
> whether or not Landis was doped.
>
> 3) Dick Pound needs to be reformed or replaced.
>

Du får det att låta som att cykelsportens problem inte är dopingen utan dopingtesterna...

vinokourov dopad!
En fråga angående A- och B-prov. Varför tar det så lång tid mellan de (att få fram resultatet)? Kan man inte testa proverna parallellt??

vinokourov dopad!
Var säkert att jag är fullt medveten att doping är det största problem, utan tvekan.

Jag har inte sagt att Landis är ren, jag har ingen aning om han är ren. Jag vet bara att han hade ingen anledning att ta just testosteron, och att anklagelser (som den mot honom) som visar sig senare att vara byggd på bristande bevis gör mycket mer skada än nytta.

Jag vill att anti-doping ska vara både mer rättvisst och effektivare än vad den är nu.

Cuscino skrev:
> Daner skrev:
> > 1) There is no scientific evidence that
> > testosterone taken during an event such as the TdF
> > will help recovery or performance.
> >
> > 2) The unprofessionalism of the lab makes it
> > impossible to trust their conclusions regarding
> > whether or not Landis was doped.
> >
> > 3) Dick Pound needs to be reformed or replaced.
> >
>
> Du får det att låta som att cykelsportens
> problem inte är dopingen utan dopingtesterna...

vinokourov dopad!
yeager skrev:
> En fråga angående A- och B-prov. Varför tar det
> så lång tid mellan de (att få fram resultatet)?
> Kan man inte testa proverna parallellt??

"får inte" är en bättre beskrivning
B-provet testas först efter cyklistens begäran

alla dessa test kan säkert genomföras innom en arbetsdag, det är byrokratin som drar ut på tiden

vinokourov dopad!
A-provet analyseras så snabbt som möjligt. Det kan ta mellan timmar och veckor, beroende på provet och labbet. Om A-provet visar sig vara positiv så informeras laget och idrottaren.

B-provet analyseras bara om idrottaren begärar det.

yeager skrev:
> En fråga angående A- och B-prov. Varför tar det
> så lång tid mellan de (att få fram resultatet)?
> Kan man inte testa proverna parallellt??

vinokourov dopad!
Om man förbjuder all professionell tävlan och all sponsring så slipper man nog mycket av problemen. Amatör-idrottare har mindre skäl att riskera sin hälsa. Och folk tittade ju på amatör-idrott förr i tiden, det duger säkert också bra. Jag tycker synd om dem som dopar sig, blir inte arg för fem öre. Fy fan för att leva ett liv där man blir desperat nog att göra sånt, tragiskt.

Tillbaka
Topp