Vinterdäck utan dubb??

Bladin

Aktiv medlem
Vinterdäck utan dubb??
Vilket gummi funkar bra på vintern? Maxxis kladdigare gummin blir som tvålar när det är kallt. Nån som har nått tips?

/Johan

Vinterdäck utan dubb??
När jag VVD (Våga Vägra Dubb, jaja jag har vuxit upp iår)förra vintern körde jag på Big Betty Goey Gluey och tycker de funkade kanon ner till 10 minus.

Vinterdäck utan dubb??
Tänkte åka lite i skidbacke, skoterspår etc...
Har provat Maxxis däck med 42a gummi, dom va som tvålar. Hade ett par Nokian Gazzaloddi Dual för typ 100 år sedan och dom har jag för mig funkade skitbra.

Vinterdäck utan dubb??
Vinterdäck = dubbdäck. Varför inte göra ett (tyskt) Happytest? Skulle vara intressant då gummikvallan är väldigt avgörande.

Vinterdäck utan dubb??
Bladin skrev:
-------------------------------------------------------
> Men kom igen nu happy, ingen som vet vilka däck
> man kan välja?

Aha det gäller däck! Jag som precis tänkte säga Zenith. Det är slicks men funkar lika bra sommar som vinter. Vill man ha bättre grepp kan man välja näcken. Är det här ett familjeforum?

Vinterdäck utan dubb??
Får nog förtydliga mig lite... :S

Det jag är ute efter är ett dubbfritt däck som funkar bra i snö, typ som ett lerdäck fast med ett gummi som inte blir som blöt tvål på snö.

Senast redigerad av en moderator:
Vinterdäck utan dubb??
Jag snigelspeedar med ett nerslitet WTB Stout 2,3 bak. Det har helt fantastiskt fäste på snöstigar. Hur hårda de än är. Lös snö är lös snö. Där gäller bara skovlar... På ren is gäller nog bara dubb. Där kör jag med ägg på pedalerna.

Vinterdäck utan dubb??
Bladin skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte åka lite i skidbacke, skoterspår etc...
>
> Har provat Maxxis däck med 42a gummi, dom va som
> tvålar. Hade ett par Nokian Gazzaloddi Dual för
> typ 100 år sedan och dom har jag för mig funkade
> skitbra.

Känner igen det där! För några år sedan när man körde med Michelin DH-däck blev de som bakelit (nästan) i minusgrader! Upptäckte att de gamle Noikian Gazzaloddi höll samma mjukhet(hårdhet) sommar som vinter! Vet dock inte om Nokian kör med samma gummiblandningar nu som för 7-8år sen... En gissning är att de hade samma gummi som deras välkända dubbade varianter.

Fanns det inte ett Gazzaloddí Mud? Det vore nog bra för vinter DH!
Har för mig jag såg några sådarna på Hansons i Åre, på den tiden de hade cykelverkstad..

Tillbaka
Topp