Vinterpendling är skadligt

Aron

Inventarie
IMG_4955.jpg

Senast ändrad:
Däremot har jag råkat ut för alu-brickor och shims som pulveriserats av vägsalt trots regelbunden avspolning. Mindre festligt när bakre bromsoket plötsligt låter som en skallerorm...

fy fan för sopsaltning. och tvättning av cykeln kan riskera att föra in skiten i lagren, var försiktig med det:)

tycker problemet med nedskitad cykel minskar om man har ett bra stänkskydd på framhjulet, kan gärna gå ner till typ 5cm från marken.

Det där med vägsalt på aluminium är jag fullt medveten om under åren på motorcykel, aluminiumet blir bra ful och kan braka ihop med tiden... Därför jag har en enklare "vintercykel" denna årstid, då det inte blir några längre turer när vägsaltet finns där ute..

kais01 sa:
fy fan för sopsaltning. och tvättning av cykeln kan riskera att föra in skiten i lagren, var försiktig med det:)

tycker problemet med nedskitad cykel minskar om man har ett bra stänkskydd på framhjulet, kan gärna gå ner till typ 5cm från marken.

Sopsaltning är jättebra. Pendlar både genom Sollentuna och Solna. I Sollentuna, där man sopsaltar, kan man nästa köra som vanligt. I Solna där principen i mångt och mycket tycks vara att snön smälter till sommaren, kan det däremot vara riktigt vanskligt.

Använder SKS Longboardsskärmar. Perioder när det saltas mycket får jag torka av och smörja kedjan oftare. Några andra få saker har visat sig påverkade av saltet, men i stort ser jag inte det som något problem.

Du får konvertera till SS aron. Mindre strul på vintern (och bra benträning då du aldrig har rätt växel speciellt länge). :)

jo Bele, pendlar genom solna. sopsaltningen på solnavägen lämnar en del i övrigt att önska. det funkar förstås bra ibland.

rätt ofta är det dock problem; är det inte saltslask så har man saltat otillräckligt när det fryser på efter sopningen med högblank skridskobana som följd.

en välplogad vinterväg är inte så dumt ändå.

kais01 sa:

En välplogad vinterväg är helt OK. Problemet är bara att det måste vara vinter (och så måste det förstås plogas). I Stockholm är det ju vår varannan dag på vinterhalvåret, så det går inte att hålla en vinterväg välplogad. Istället får man spårig slask som fryser då och då. Då är sopsaltning ett rätt bra alternativ.

kais01 sa:
jo Bele, pendlar genom solna. sopsaltningen på solnavägen lämnar en del i övrigt att önska. det funkar förstås bra ibland.

rätt ofta är det dock problem; är det inte saltslask så har man saltat otillräckligt när det fryser på efter sopningen med högblank skridskobana som följd.

Om man gör som Sollentuna kommun som sopar och saltar tillräckligt ofta (vid behov är de ute minst(?) två gånger gånger om dagen), så funkar sopsaltning på cykelbana jättebra. Du cyklar på blöt asfalt, dvs ingen modd, inga isfläckar, inga isspår som är översnöade etc. I princip kan du cykla som vanligt. Vid något tillfälle hade entreprenören kanske missbedömt vindkyleffekten och inte åkt ut och då var det halt hela vägen. På våren kan sola tina upp snön vidan sidan som rinner ut på cykelbanan och fryser till is när temperaturen sjunker igen. I princip kan man köra utan dubbdäck om man är beredd på strul vid några enstaka tillfällen. En av kommunens bättre investeringar.

Solna kommun saltar inte sina cykelvägar och det märks. Plogningen lämnar också mycket att önska. Ibland är det bokstavligen omöjligt att cykla vissa partier. Det är tydligt att cyklister inte prioriteras högt av Solna kommun. Det är problematiskt eftersom många pendelstråk från norr går via Solna. Att Trafikverket i princip skulle sluta med snöröjningen på E4:an för att vägsträckningen gick in i en ny kommun eller län är för de flesta otänkbart, men så ser koordinationen ut för cyklister.

Jag undrar om man verkligen sopsaltar bilvägar. Plogar och saltar ja, men sopsaltar?

jo även konventionell snöröjning kan göras bra eller dålig. har en känsla av att sopsaltning ibland är en omväg för att få till vettig snöröjning, något som kunde göras bättre och billigare genom att bara ploga en aning oftare.

solnavägens cykelbanor bär tecken på dålig sopsaltning. ffa har man problem när det blir nedåt tio minus. det kanske är så att man bara sopar, vem vet.

kais01 sa:
jo även konventionell snöröjning kan göras bra eller dålig. har en känsla av att sopsaltning ibland är en omväg för att få till vettig snöröjning, något som kunde göras bättre och billigare genom att bara ploga en aning oftare.

solnavägens cykelbanor bär tecken på dålig sopsaltning. ffa har man problem när det blir nedåt tio minus. det kanske är så att man bara sopar, vem vet.

Som jag försökte förklara i mitt föregående inlägg så blir resultet av rätt utförd sopsaltning på cykelbana mycket bra. Jag tror att det är egen metod och den har de bästa resultat jag har sett. Om du har möjlighet ta gärna en avstickare till Polishögskolan. Där går kommungränsen mellan Sollentuna och Solna och det är ibland som en rent fysiskt skarp linje mellan två världar, Sollentunas sopsaltade och Solnas som kan vara vad som helst (läs - hur dåligt som helst).

frause sa:
Hela Solna bär tecken på anticyklingspolitik i största allmänhet, tycker jag.

+1

Det finns åtskilliga exempel, men ett av de värre är sträckningen av cykelbanan i närheten av Mall of Scandinavia. Där fick markägarna nog väldigt mycket att säga till om. Kommunens tjänstemän verkar ha ett rätt bristande intresse för cyklisters miljö och hälsa. Nu följde jag inte den tråden så noga, men tunneln under järnvägen norr om Ulriksdals station var ju tydligen direkt farlig, men det tyckte inte ansvarig(?) tjänsteman.

Brakastruten sa:
Det är människornas fel, allting. Sluta rädda dem! Återställ vintern, som den skall vara.

Fniss.
Den lokala nätblaskan i den lilla staden där jag bor hade ett reportage om att kommunen hade börjat sopsalta vissa cykelvägar förra vintern. I kommentarsfältet under kunde man bland annat läsa följande:

-"Att kräva att man skall kunna cykla till jobbet i december är exakt samma sak som att kräva att man skall kunna åka skidor till jobbet i juli"

Senast ändrad:
Fredrik S sa:
Den lokala nätblaskan i den lilla staden där jag bor hade ett reportage om att kommunen hade börjat sopsalta vissa cykelvägar förra vintern. I kommentarsfältet under kunde man bland annat läsa följande:

-"Att kräva att man skall kunna cykla till jobbet i december är exakt samma sak som att kräva att man skall kunna åka skidor till jobbet i juli"

Alltså, den kommentaren måste jag bara lägga in i min samling av "Dumsmarta slutsatser och andra oxymoroner"!

kais01 sa:

En bit bred kraftig tejp sista biten mot marken. En f ö r lång skärm tar i trottoarkanter och snödrivor.

Men det ser ut som att det är metallspån all over the place? Eller vad är det? Spån från löparslingor?

Min SS-pendlare som gick säkert ett år helt utan annan service än lite olja hade bara SVART homogen massa som bäddade in hela drivlinan. Skönt med SS är att då bara tar man på mek-handskarna, skruvar av drev fram och bak, kapar kedjan, slänger allt och monterar nytt för dryga femhundringen, sen går den ett par år till...

Tyvärr blev det så långt och backigt efter byte av kontor så det blev tråkigt med SS. Men nu när jag tänker på det blir jag ju sugen igen. Växelreglaget gav upp i kylan igår...

erik h sa:
Tyvärr blev det så långt och backigt efter byte av kontor så det blev tråkigt med SS. Men nu när jag tänker på det blir jag ju sugen igen. Växelreglaget gav upp i kylan igår...

doit! det är bra benträning också.. :)

du får ståtrampa gröndal-essingeleden varje morgon. perfekt.

Egolapp är da shit. Jag kör med gammal DH-slang den hänger som en bit slapptask från framstänkan och slafsar i trottoarkanter och ANNAT fint.

Bele sa:
Martin_Akesson sa:
Aron sa:
[DIY] Hur du tillverkar dina egna kaststjärnor.

Aron, du får jobba på lite till, såhär ser mina kaststjärnor ut :)

Det gäller att få ut maximalt av det man har investerat sina surt förvärvade slantar i :-)

Växlar den fortfarande och växlar den rent?

Precis :) Nu har den rullat rätt många mil och helt klart dags att byta ut det mesta! Har tänkt att fixa det själv när jag får "tid", men snart kan jag inte dra på detta längre...

Pendlade till jobbet idag och alla växlar funkar inte perfekt men ok, kedjan känns dock väldigt långa och hoppar av om man inte är försiktig!

Martin_Akesson sa:
Nu har den rullat rätt många mil och helt klart dags att byta ut det mesta! Har tänkt att fixa det själv när jag får "tid", men snart kan jag inte dra på detta längre...

Min erfarenhet är att slitaget ökar snabbt på slutet när grejorna är ordentligt slitna, så ja det är nog hög tid...

Tillbaka
Topp