Visa din Banshee

Visa din Banshee
pMr skrev:
-------------------------------------------------------
> Underkänt på fotograferingen. Maxxis-loggorna
> är ju i osynk!
>
> Toppbetyg på cykeln! Rätt att byta styrcombon,
> blev ju grymt.

Vem bryr sig om loggorna när cykeln står åt fel håll? :-O

Visa din Banshee
Spitfire V2-ägare, hur bred däckfrigång får ni med 650b-hjul i 26-dropouts? Det borde ge det bästa av två världar, (marginellt) bättre rull över stök men behålla de korta kedjestagen och lekfullheten i sväng från 26. :)

Enligt den här tråden kör nån med 2.4" HR2 27.5 i sin. Men då vet jag inte om han har någon lerfrigång kvar.
http://www.ridemonkey.com/forums/f19/initial-impressions-2014-banshee-spitfire-v2-650b-266425/

Tidigare har jag läst någonstans att Hans Dampf 2.25" funkar fint men 2.35 var tight.

Visa din Banshee
Jag har olika axelstandard på mins 26 och 27.5 så det är lite svårt att testa på riktigt. Men som du säger så blir det nog tight. De sa även Rasmus på Behind bars.

Har du 12x142 axel så får du gärna testa mitt bakhjul vid tillfälle.

Visa din Banshee
Pelle Hå skrev:
> Jag har olika axelstandard på mins 26 och 27.5
> så det är lite svårt att testa på riktigt. Men
> som du säger så blir det nog tight. De sa även
> Rasmus på Behind bars.
>
> Har du 12x142 axel så får du gärna testa mitt
> bakhjul vid tillfälle.

Det låter fint, vad sitter det för däck på? Jag är out of action ett tag till så det är ingen panik. Mycket tid att fundera och mäta etc. ;)

Visa din Banshee
Pelle Hå skrev:
> Jag har olika axelstandard på mins 26 och 27.5
> så det är lite svårt att testa på riktigt. Men
> som du säger så blir det nog tight. De sa även
> Rasmus på Behind bars.
>
> Har du 12x142 axel så får du gärna testa mitt
> bakhjul vid tillfälle.

Jag har 26" och 142x12mm på min Rune så jag testar gärna någon dag.

Visa din Banshee
Westman: Är du säker på att du vill ha 650b? Hur kommer du förlika dig med 340 mm bb och 441 mm kedjestag? Du kan ju lika gärna börja raka benen om det ska vara så!

Visa din Banshee
marran: jag har 333 i bb i MID, 327 i LO om jag tar ur mitt EC56 igen. Det är fasen superlågt, så en cm högre skulle inte vara fel. Just nu uppskattningsvis 340/334 BBH och 65.5/66 HA med 26". Så med 650b och 26-dropouts skulle jag få antingen 343/337 och 66.5/67 eller 350/344 och 65.5/66. Jag tror att kombon 337 bbh, 66.5-67 ha och 429 i CS med 650b skulle kunna vara en riktig dräpare för hemmastigcykling. Alltså i princip samma geo som jag har nu fast en halv till en grad brantare gaffelvinkel, och större hjul. Det skulle jag få genom att ta bort anglesetet, köra 650b i 26-dropouts och läge LO bak.

Dock lite sämre för AM, större berg och enduro utöver vanliga stigrallyn.

jofahjalm skrev:
> Westman: Är du säker på att du vill ha 650b?
> Hur kommer du förlika dig med 340 mm bb och 441
> mm kedjestag? Du kan ju lika gärna börja raka
> benen om det ska vara så!

Nej absolut inte, tjusex är svinkul. Men läs igen, det är ju givet att jag kan behålla 429 i stag.. :) Vore kul att prova iaf!

Senast ändrad:
Visa din Banshee
svalgis skrev:
> Frågan är väl om man verkligen kan lita på en
> människa som snittar fem kommatecken per mening.
> Någonting måste ju vara allvarligt fel.

Ja, och som på allvar verkar tycka att 27.5 är sjuuuuukt snabbt och 26 är ocyklingsbart. Jag trodde han skojade först.

Men men, om han fått in ett 27.5 high roller och flera andra trådar också tyder på det räcker det för att jag ska tro att det gå att testa. För att utvärdera själv.

Visa din Banshee
Spitfire

20140621_173253.jpg

Visa din Banshee
jofahjalm skrev:
> Ruskigt snyggt! Vad är det för utväxling och
> kedjestyrare? Har du hunnit hårdtesta
> kedjeretentionen?

Tackar, jag är riktigt nöjd med med både utseende och cykeln i sig.
38/26, 11-36, blir nog 1x10 till hösten om benen vill.
Styrare är E Thirteen TRS+ DMB Dual som fungerat bra hittills.

Visa din Banshee
Skurk: Hojta till om du vill sälja av styraren sen. Jag har en Hope Retainer Ring med 30t om du vill göra någon form av byte, men den kanske är lite liten när du har blivit stark.

Visa din Banshee
Den här tråden verkar vara så gemytlig att jag beställt mig en egen Eldspottare. Dessvärre verkar det ha blivit något holabaloo hos Banshee pga. en kass batch CCDB-dämpare så ramen som skulle skickats innan helgen är fortfarande inte på väg. Summa summarum - det blir jäkligt tight att hinna få hojen innan semester och hinner den komma så blir det väldigt ont om tid att upptäcka den hårda vägen att jag måste returnera och komplettera felbeställda komponenter. Så, jag tänkte be er cykelsnickare om lite hjälp. Vad har jag glömt/gjort fel med denna komponentlista?

Komponentlista

edit #1-5: pdf-strul

Senast ändrad:
Visa din Banshee
Roy Mance: Det ser bra ut. En Bionicon C-Guide kan vara bra då kedjan ligger rätt nära kedjestaget.
Bakaxel följer med ramen om du väljer 142x12 dropouts så det behöver du inte köpa extra.
Hjul och däck saknas i listan.

Vet du vad för problem det har varit/är med CCDB-dämparna?

Visa din Banshee
Pelle Hå skrev:
> Roy Mance: Det ser bra ut. En Bionicon C-Guide kan
> vara bra då kedjan ligger rätt nära
> kedjestaget.
> Bakaxel följer med ramen om du väljer 142x12
> dropouts så det behöver du inte köpa extra.
> Hjul och däck saknas i listan.
>
>
> Vet du vad för problem det har varit/är med
> CCDB-dämparna?

Ahh, satan. Då har jag dubbel-axel då men det är ju ett delikat problem i sammanhanget. Här är hjulen som försvann i Excels magiska värld: http://www.bike-discount.de/en/buy/m-1900-spline-27,5-wheelset-100-15-x-142-12-139225 med Magic Mary TS fram och Hasse Damp PS bak.

Hjulsetet är inte mitt förstahandsval men semesterekonomin vägde in. Så småningom kan det bli en uppgradering och då får dessa tjänstgöra som dedikerade vinterfälgar.

En c.guide ska helt klart på också. Tack för bra input.

Problemet med dämparna var att oljan hade läckt ut under transport. Antagligen nån CCDB-montör som var bakis på jobbet den dagen då batchen monterades.

Visa din Banshee
Lycka till! Här är några saker jag tänkte på.

Du får en bakaxel med ramen. Är du säker på att den du köper extra passar? Det finns många olika standarder.

Zee-bakväxel tror jag är onödigt tight när länkaget drar kedja. Jag hade gått på en slx medium cage shadow+.

Veven kommer väl inte med tjock/smal-klinga? Jag kan tänka mig att du då behöver en övre styrare också. Det blir lite mer pengar, men jag hade till tittat på en 3X SLX-vev med BBG Bash och N/W-klinga.

Visa din Banshee
Se där ja, det var ju en del utrymme för tankemissar ändå :)

Jo det är NW fram. Tänkte nästan avvakta och se hur den beter sig innan jag skaffar styrare. Idag kör jag en NW som har betett sig bra utan några hopp men det är ju Race Face-klinga och det är inte säkert att Truvativ gör lika vettiga grejer. Gris i säck.

Axeln har beskrivningen "Syntace / DT Swiss fits for all frames that feature the X-12 system with a width of 142mm" så det borde vara lugnt. Dock har jag ingen glädje av två axlar så jag får nog returnera den andra om det inte är någon här som behöver en.

Ang. Zee kör jag en sådan idag en Canyon Nerve AM (hooorstlänk) och det fungerar bra. Nu är det dock en Canyon och inte en Banshee såå... drar länkaget mycket kedja?

Visa din Banshee
Har du råd, behåll den extra axeln. Finns både en o annan som kört av originalaxeln. Eller tappat låsskruven. Eller bara tycker den är kass. Jag har själv bytt till RS Maxle på min Phantom, har originalaxeln i reserv.

Ang styrare har jag kört tvåoetthalvt år utan styrare, med n/w och shadow+ utan att tappa kedjan.

Visa din Banshee
jofahjalm skrev:
> Jag vet inte om axeln är rätt version, det finns
> minst tre olika gängningar för 142x12-axlar.

Om Maxle passar så passar inte X-12. Har för mig att vi kom fram till i tråden om Banshee Axel att de använder samma gänga som Maxle 142 (d.v.s inte samma som X-12).

Visa din Banshee
Roy Mance skrev:
> Ahh, satan. Då har jag dubbel-axel då men det
> är ju ett delikat problem i sammanhanget. Här
> är hjulen som försvann i Excels magiska värld:
> http://www.bike-discount.de/en/buy/m-1900-spline-2
> 7%2C5-wheelset-100-15-x-142-12-139225 med Magic
> Mary TS fram och Hasse Damp PS bak.
>
> Hjulsetet är inte mitt förstahandsval men
> semesterekonomin vägde in. Så småningom kan det
> bli en uppgradering och då får dessa
> tjänstgöra som dedikerade vinterfälgar.
>

Tycker din hoj förtjänar ett bättre öde än att rulla på ett par sunkiga systemhjul, någonsin.
Spar in några öl på semestern o köp dessa i stället: http://www.actionsports.de/en/wheel...ay-pro-amride-25-laufradsatz-650b-1840g?c=400 typ samma vikt men biffigare och mycket stabilare fälg, hållfastheten torde räcka den också...
BTW, ska du inte köra slanglöst förresten?
// Larsa

Visa din Banshee
Jo slanglöst ska det bli så småningom men jag tänker att jag börjar med slang och sen sätter mig in i guckdjungeln efter semestern. Blir det däckstrul på resa vill man gärna ha något man är bekant med sen innan.

Ang. hjul så ser ju alternativet fint ut. Vad förutom fälgbredden är det som gör att det kitet är att föredra framför "systemhjul"? DT M1900 är jag bekant med sen innan och de har varit pålitliga så det var mest därför jag stressvalde det hjulsetet. Framåt hösten var tanken att skaffa ett par DT EX 1501, Mavic Trenduro eller liknande. Är det också ett dåligt resonemang?

Visa din Banshee
Min Prime börjar kännas lite slapp i baksvingen, ska man testa att byta lager eller?

Nån som har en bra kran för utbyteslager? Svårt att byta själv?

Visa din Banshee
Roy Mance skrev:
> Ang. hjul så ser ju alternativet fint ut. Vad
> förutom fälgbredden är det som gör att det
> kitet är att föredra framför "systemhjul"? DT
> M1900 är jag bekant med sen innan och de har
> varit pålitliga så det var mest därför jag
> stressvalde det hjulsetet. Framåt hösten var
> tanken att skaffa ett par DT EX 1501, Mavic
> Trenduro eller liknande. Är det också ett
> dåligt resonemang?

Det ÄR just fälgbredden som är hela grejen! Däcken blir mycket stabilare vid låga tryck, vilket ju är huvudsyftet med att köra tjubläss.
Finhjulen du räknar upp är stryktåliga och bredare än M1900, men inte lika feta som Armide25 eller FlowEx-fälgarna. Med rätt nav till någon av dessa fälgar så har du ett riktigt fint hjulset för nästan halva priset mot ex. EX1501, beställer du från ActionSport eller liknande ställen med gott hjulbyggar-rykte så blir hjulen näst intill bombproof.

// L

Visa din Banshee
Roy Mance skrev:
> Åkaj, det ser ju faktiskt jäkligt fint ut. Vet
> du vad är det för lev-tid till Sverige från
> ActionSports?

Jag beställde därifrån den 26/6 på kvällen och hade paketet igår.

//Peter

Visa din Banshee
pbeijer skrev:
> Roy Mance skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Åkaj, det ser ju faktiskt jäkligt fint ut.
> Vet
> > du vad är det för lev-tid till Sverige från
> > ActionSports?
>
> Jag beställde därifrån den 26/6 på kvällen
> och hade paketet igår.
>
> //Peter

Det är banne mig anständigt. Då får det bli en sån order då och en retur av det andra. Är det några konstigheter att köra Amride 25 slanglöst eller är det bara att beställa sig ett band- & guck-kit och köra?

Visa din Banshee
Sådär, nu sitter nya hjulen på plats. Det är ganska trångt där bak då jag bestämde mig för att testa med 26" dropoutsen. Hjulen är Spank oozy 26 EVO med däck från WTB, Vigilante 2.3". Däcken är 55 mm breda och det blir ca 360 mm från hjulaxeln (radie).

Trånga sektorn är "mittstaget" i baksvingen där det är ca 1-2 mm frigång samt drivsidans "sidostag". Jag satte på skydd på staget och i kombination med lite extramaterial i mitten på däck så går det i då och då.

Så här ser det ut, Large spitty V2 med X-fusion Sweep 160 mm. Dropouts i neutral position.

grymhoj650bVIGILANTE-1.jpg

grymhoj650bVIGILANTE-2.jpg

grymhoj650bVIGILANTE-3.jpg

Jag ska testköra när det är torrt och ska även köpa de riktiga 27.5" dropoutsen, det blir nog bäst i längden. Om ingen har tips på grymt bakdäck (RR?) som inte är lika högt?

Visa din Banshee
Var försiktig med det där. Ramen kan stryka med ruskigt fort vid lera eller ett hjul som bara flexar lite när du kör. Mindre volym på däcket för att ha en cm kortare kedjestag låter som en dålig kompromiss.

Visa din Banshee
Exakt, men man måste ju prova eller hur? Gjorde detta då det diskuterats tidigare om det är ok eller bara nästan ok. Svaret verkar vara att det i stort sett inte är OK om man inte har ganska mycket mindre däck. Men för mig ligger nya 27.5" dropouts snarast i varukorgen.

Jag ser iof inte att mellanstadiet är "så viktigt" så om det slits lite gör inget. Att cykla omkring med massa lera på däcken när det är så här trångt kommer helt enkelt inte att gå så det är nog ingen risk, med jobbigt ljud, dåligt rull mm.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp