Visa din Bianchi...

J2000E

Aktiv medlem
Visa din Bianchi...
liveforthis sa:
Inte min men byggde ihop den på jobbet idag :) campa 10delat och handbyggd i italien.
Citerar ett gammalt inlägg... men... Är det inte en "dork disc" jag ser!? Hehehe - inte sett sådana sedan årtionden. Skulle vara intressant att veta motivet.
 

BTO

Medlem
Visa din Bianchi...
Hej. Är det någon som har en ARIA och kan ge en liten recension av den? Är mycket sugen på en sådan men vill gärna höra lite om den innan jag slår till. Har provat en kort sväng med modellen med fälgbromsar i storlek 57, men behöver en 59 själv.

Andreas
 

molleben

Aktiv medlem
Visa din Bianchi...
n+1, pga ryggproblem får Oltren vila i sommar och istället köra denna med gott om spacers. Frågan är om jag skall flytta över Dura Ace gruppen från Oltren eller köpa en annan grupp? Vad är bäst just nu? Är Sram bästa valet när man har BB30? Vilket andra vevpartier kan rekommenderas? Är det sant att man kan köra sina hjul med Shimano/Sram 11 delade kasetter med Campa?
[attachéens 350611 0FB7CA05-6386-4DE3-9BCF-116DECD619E0.jpeg]
 

Bilagor

egobias

Ny medlem
Visa din Bianchi...
Bianchi.JPG


Bianchi XL EV2 från 2001? Äntligen med tidstypisk linda och kortat styrrör. Annars är väl bara ram och kanske gaffel original.

DSC_5066.JPG

...och en bild från 2015, med Spinergy-hjul, massa spacers och sned sadel. Ja, jag gillar broar.
 
Senast ändrad:
Visa din Bianchi...
Ett härligt spontanköp för 6 veckor sedan. Oltre XR3 CV Dura Ace + Ceramicspeed OSPW och vevlager. Årsmodell 2017. Supernöjd så här långt! Funkar både till jobbpendling, hårda intervaller och långturer! Den optimala cykeln! :-)
 

Bilagor

sivan

Medlem
Visa din Bianchi...
Fin Oltre Matti!

Är de dura ace mix varianten . Vad är de för storlek och vet du va den väger ungefär. Är den original bortsett från Ceramic speed propellern?
 
Visa din Bianchi...
Ja, det är den som kallas Dura Ace Mix. Dura Ace 9100 med vevparti SL-K Light Compact 50/34 är original. Storlek 53. Har inte vägt den men det kan jag roa mig med en dag. Den är lättare än mina andra cyklar, och det har jag nöjt mig med att konstatera! Ja, allt är original förutom Ceramic Speed-prylar på bakväxeln och i vevlagret.
 
Visa din Bianchi...
En present till mig själv efter lyckad lägenhetsförsäljning härom året. En knappt använd men begagnad Oltre XR4-ram som jag fick loss av en happyit som behövde gå upp en storlek. Utrustad med Ultegra Di2 och Zipp 404 samt ett aerostyre från Zipp. Nu jobbar jag för att bli lika stark som cykeln är ball...
 

Bilagor

Visa din Bianchi...
mattilindeberg sa:
Ett härligt spontanköp för 6 veckor sedan. Oltre XR3 CV Dura Ace + Ceramicspeed OSPW och vevlager. Årsmodell 2017. Supernöjd så här långt! Funkar både till jobbpendling, hårda intervaller och långturer! Den optimala cykeln! :-)
Very nice! Berätta om ceramicspeed-komponenterna. Känner/uppmäter du någon skillnad?
 

molleben

Aktiv medlem
Visa din Bianchi...
Vackra cyklar! Vad är det för modeller? Jag har precis köpt en rekord 748 i toppskick men den modellen är ju inte top of the line tyvärr.... har planerat L’ Eroica 2019 :-)
 

J2000E

Aktiv medlem
Visa din Bianchi...
molleben sa:
Vackra cyklar! Vad är det för modeller? Jag har precis köpt en rekord 748 i toppskick men den modellen är ju inte top of the line tyvärr.... har planerat L’ Eroica 2019 :-)
Tack.
Båda är av modellen Specialissima. Top of the line på den tiden. Den äldre från cirka 1969 (+/- 1 år). Den andra är från 1974. Det skiljer med andra ord bara runt 5 år - men de är av helt olika generationer.

Visa gärna din 748.
 

Eapea

Aktiv medlem
Visa din Bianchi...
Vinterhästen som jobbat på genom regn, snö och mörker. Ingen zwift här så den har gått både intervaller på kvällar och Abloc Winter Challenge.
Strax ska jag nog få fram en vettig bild på Oltren som nyss kommit hem. Har redan börjat få ett lager damm på sig innan den ens använts :(

20180901_195433.jpg

20180822_182625.jpg

20181217_193709.jpg
 
Senast ändrad:

Eapea

Aktiv medlem
Visa din Bianchi...
Förra årets vapen (med lagom dr0p, är en 59 och har nog sadeln på dryga 84cm).
Cykeln har dock nu en ny ägare...
20181128_132811.jpg
 

sidensvans

Aktiv medlem
Visa din Bianchi...
weldion sa:
sidensvans sa:
Försöker att liva upp denna tråden igen med en bild på min racer!

/ Micke
Den gillade jag. Lägg gärna upp en bild fotad på den andra sidan av cykeln.
Kul att du gillar den, här kommer bild från motsatt sida i ställning redo för en omgång med putstrasan!

/Micke
 

Bilagor

Senast ändrad:

Eapea

Aktiv medlem
Visa din Bianchi...
Oltre XR4 Ultegra Di2
Storlek 59
Sadelhöjd runt 85cm
Längd på mig runt 193-4cm
På gränsen till inte-ok med Cdale hjul på denna men hoppas komma undan med det iom avsaknad av logos. Min tanke med hjulen var att jag ville plocka upp det röda på ramen...
Har också stoppat på ett enkelt FSA 40cm styre istället för det breda 44cm original
20190625_162959.jpg
 

julgus

Aktiv medlem
Visa din Bianchi...
Körde min Oltre xr4 idag - första egentliga provturen.. jisses jeflar... kom från Bianchi Infinito 2015, därefter Scott Foil 10 2016 Di2 och nu alltså Xr4 Ultregra Di2 2019... I am in looooove.. vilken galet underbar cykel... Nya hjul kommer på fredag, 50mm kolfiber... vilken ynnest att ha möjlighet att köra denna.... Skål!
 

Bilagor

Putteman

Medlem
Visa din Bianchi...
julgus sa:
Körde min Oltre xr4 idag - första egentliga provturen.. jisses jeflar... kom från Bianchi Infinito 2015, därefter Scott Foil 10 2016 Di2 och nu alltså Xr4 Ultregra Di2 2019... I am in looooove.. vilken galet underbar cykel... Nya hjul kommer på fredag, 50mm kolfiber... vilken ynnest att ha möjlighet att köra denna.... Skål!
Kul! Grattis till en fantastisk jonne! Riktigt mysig kan jag tänka mig.

En fråga där. Jag åker idag en Intenso 105, alltså Bianchis enklaste kolfiber komfortracer. Nästa naturliga steg upp är ju just en Infinito om man vill ha komfortracer. Men hjärtat slår ju bonusslag när man ser en Oltre. :-)

Alltså väldigt intressant du som ägt båda. Hur mycket aggressivare är en Oltre kontra en Infinito? Jag är bara lönnfet motionär med stel och eländig kropp. Gillar "racekänslan" men måste ju överleva rundan vettigt också.

Hur upplever du skillnaderna alltså mellan Infinito och Oltre?

Tack
 

julgus

Aktiv medlem
Visa din Bianchi...
Festligt! Jag satt o funderade över detta idag under rundan. Jag hade en Infinito från 2015 dvs innan Countervail och jag tror att den cykeln sedan blev en annan modell av Bianchi. Hursomhelst en skillnad som man både ser o märker är att styret sitter högre på en Infinito. Det finns säkert fler skillnader men detta är slående. Jag har inte heller en så trimmad cykelkropp så jag var lite orolig inför bytet men det visade sig vara utan fog. Jag sitter mycket bra på Xr4, känns nästan som jag sitter bättre än på någon av mina tidigare cyklar, och som styret är utformat kan man alternera sittställningen och emellanåt sitta ganska skonsamt på den. Tyvärr sitter det original en 130mm sadel på den och det är för smalt, jag behöver 143mm märkte jag idag.
Sedan kan jag tycka att kalla Infiniton för en komfortracer känns lite fel då den är mycket racing, iaf jmf med många andra cyklar.

Allt kan ju vara en utveckling så klart, dvs att man har anpassat sig till mer raceställning. Jag vet dock att jag blev så besviken på min Infinito då jag köpt den efter första loppet, ont överallt och långsamt gick det så jag vill slänga den i ett krondike :-) Men jag blev sedan rimligt snabb på den till slut. Den gick några VR också och jag hade inte överdrivet ont väl i mål. Det ska bli kul att se hur Xr4 känns efter några timmar i sadeln.. då kanske jag får revidera denna text.

Idag kändes det som den var mer aero än Foil 10, tveksamt kanske om det verkligen är så men det kändes lätt även i motvinden. Den största skillnaden som jag kände var uppför - mycket lättare tyckte jag - här kanske det är det att jag gick upp en storlek och att jag helt enkelt passar bättre med denna storlek än den jag hade på Foilen.

På min Infinito hade jag Campa Athena grupp, mekanisk. Fungerade utan anmärkning men Di2 är ju verkligen bra. Och nu fick jag ordning på Syncroshift (Di2 styr främre klingan vid upp o nedväxling automatiskt) vilket verkar fungera över förväntan

Summerat så tror jag inte att du behöver vara rädd för xr4, satsa på en sån den är verkligen episkt bra och finishen är ju som alltid på Bianchi häpnadsväckande hög.

Återkommer med mer info när mina hjul kommit, det blir en runda på lördag av lite längre slag om vädret tillåter. Har du fler frågor så ställ dem gärna!

Putteman sa:
julgus sa:
Körde min Oltre xr4 idag - första egentliga provturen.. jisses jeflar... kom från Bianchi Infinito 2015, därefter Scott Foil 10 2016 Di2 och nu alltså Xr4 Ultregra Di2 2019... I am in looooove.. vilken galet underbar cykel... Nya hjul kommer på fredag, 50mm kolfiber... vilken ynnest att ha möjlighet att köra denna.... Skål!
Kul! Grattis till en fantastisk jonne! Riktigt mysig kan jag tänka mig.

En fråga där. Jag åker idag en Intenso 105, alltså Bianchis enklaste kolfiber komfortracer. Nästa naturliga steg upp är ju just en Infinito om man vill ha komfortracer. Men hjärtat slår ju bonusslag när man ser en Oltre. :-)

Alltså väldigt intressant du som ägt båda. Hur mycket aggressivare är en Oltre kontra en Infinito? Jag är bara lönnfet motionär med stel och eländig kropp. Gillar "racekänslan" men måste ju överleva rundan vettigt också.

Hur upplever du skillnaderna alltså mellan Infinito och Oltre?

Tack
 

Bilagor

julgus

Aktiv medlem
Visa din Bianchi...
Och då är blev den klar för 2020:
Xr4 Di2, Ultegra, Vision 5d, 2019
Linda cycologygear
Specialized Ronin Evo sadel
Prime Blackedition 50mm kolfiber hjul
Conti gp 5000 tubeless däck 28mm fram, 32mm bak 4.5 bar fram, 5 bar bak.
Flaskor från Bianchi
 

Bilagor

Vladde

Ny medlem
Visa din Bianchi...
Min Bianchi xl ev2 ny byggd 2020 budar på en Pantani sadel... Har andra hjul men för eller senare skall det på ett par carbon hjul...
2020-05-20 17.38.15.jpg
 

Putteman

Medlem
Visa din Bianchi...
Festligt! Jag satt o funderade över detta idag under rundan. Jag hade en Infinito från 2015 dvs innan Countervail och jag tror att den cykeln sedan blev en annan modell av Bianchi. Hursomhelst en skillnad som man både ser o märker är att styret sitter högre på en Infinito. Det finns säkert fler skillnader men detta är slående. Jag har inte heller en så trimmad cykelkropp så jag var lite orolig inför bytet men det visade sig vara utan fog. Jag sitter mycket bra på Xr4, känns nästan som jag sitter bättre än på någon av mina tidigare cyklar, och som styret är utformat kan man alternera sittställningen och emellanåt sitta ganska skonsamt på den. Tyvärr sitter det original en 130mm sadel på den och det är för smalt, jag behöver 143mm märkte jag idag.
Sedan kan jag tycka att kalla Infiniton för en komfortracer känns lite fel då den är mycket racing, iaf jmf med många andra cyklar.

Allt kan ju vara en utveckling så klart, dvs att man har anpassat sig till mer raceställning. Jag vet dock att jag blev så besviken på min Infinito då jag köpt den efter första loppet, ont överallt och långsamt gick det så jag vill slänga den i ett krondike :-) Men jag blev sedan rimligt snabb på den till slut. Den gick några VR också och jag hade inte överdrivet ont väl i mål. Det ska bli kul att se hur Xr4 känns efter några timmar i sadeln.. då kanske jag får revidera denna text.

Idag kändes det som den var mer aero än Foil 10, tveksamt kanske om det verkligen är så men det kändes lätt även i motvinden. Den största skillnaden som jag kände var uppför - mycket lättare tyckte jag - här kanske det är det att jag gick upp en storlek och att jag helt enkelt passar bättre med denna storlek än den jag hade på Foilen.

På min Infinito hade jag Campa Athena grupp, mekanisk. Fungerade utan anmärkning men Di2 är ju verkligen bra. Och nu fick jag ordning på Syncroshift (Di2 styr främre klingan vid upp o nedväxling automatiskt) vilket verkar fungera över förväntan

Summerat så tror jag inte att du behöver vara rädd för xr4, satsa på en sån den är verkligen episkt bra och finishen är ju som alltid på Bianchi häpnadsväckande hög.

Återkommer med mer info när mina hjul kommit, det blir en runda på lördag av lite längre slag om vädret tillåter. Har du fler frågor så ställ dem gärna!
Sitter igen och dreglar på alla Oltre, har inte blivit något byte ännu, men ska nog försöka fynda nu på hösten tänker jag.
Men kul att höra hur du upplever den nu efter en säsong? Både generellt och i jämförelse med Infiniton? :-)
Den blev förresten helt löjligt snygg med dom högre hjulen, me like!
 

Putteman

Medlem
Visa din Bianchi...
Sitter igen och dreglar på alla Oltre, har inte blivit något byte ännu, men ska nog försöka fynda nu på hösten tänker jag.
Men kul att höra hur du upplever den nu efter en säsong? Både generellt och i jämförelse med Infiniton? :-)
Den blev förresten helt löjligt snygg med dom högre hjulen, me like!
Äntligen kom jag till skott och köpte mig en Oltre. XR4 Ultegra Di2. Roval CL50 hjul köpta separat och monterade. Började med att göra en seriös BikeFit och anpassa cykeln efter det, mycket givande o intressant.

Har bara provat lite smårundor pga trist väder, men cykeln känns fantastisk. 😀 Blev en betydligt racigare sittställning dels med denna cykeln men framförallt efter BikeFit, kapade ner gaffelröret rejält mm. Har tänkt att det är jobbigare att sitta så, men hittills på smårundor känns det inte alls jobbigare, bara annorlunda. Hon som gjorde BikeFiten var väldigt seriös o duktig, tror verkligen det kan ge något.

Nu ser jag fram emot våren.

1B4DFE71-9989-424B-806E-C92CA2BFD499.jpeg
E3545BDB-6018-4056-9DFA-FF57FC61506D.jpeg
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer