Visa din BMC

Visa din BMC
Perfekt att redan fått 2017 års skogsraket!

Bilagor

• IMG_20161004_091543.jpg
    IMG_20161004_091543.jpg
    458.2 KB · Besök: 181
Visa din BMC
Gaffel, ram, vevar och bromsar är "original". Sparade mest (i gram) på hjulen men även en del på styre, bromsskivor, däck, slangar (och förstås den bortplockade framväxeln).

Visa din BMC
NLC sa:
Skamlös korspost från sociala medier

Dryga hektot över 10 kg (inte för att jag räknar ? )

Oj, vad snugg! Men du måste ju hitta ett hekto till att banta bort.. ja, alltså inte för att du räknar. Men SUB10kg är ju ett måste. Men alltså inte för att du räknar på vikten. Kokosplast?

Visa din BMC
Jeppe_E sa:
NLC sa:
Skamlös korspost från sociala medier

Dryga hektot över 10 kg (inte för att jag räknar ? )

Oj, vad snugg! Men du måste ju hitta ett hekto till att banta bort.. ja, alltså inte för att du räknar. Men SUB10kg är ju ett måste. Men alltså inte för att du räknar på vikten. Kokosplast?

Plockar bort det hektot när jag vill med att byta bakdäck till RS ist Protection. Om jag skulle räkna alltså ;-)

Visa din BMC
sambra sa:
Fått ner denna till 8.3kg, med lättare sadel, dugast däck borde den komma ner mot 8 blankt..
Är det sant?!!? Min te01 xt, årsmodell 2016, väger ca 9,5 med lätta tubhjul, enkelklinga, lättare sadel och stolpe. Var är så mycket vikt sparad till årets modell?
Edit: ser att din är xtr-utrustad, men ändå oväntat stor skillnad.

Senast ändrad:
Visa din BMC
Lejon sa:
sambra sa:
Fått ner denna till 8.3kg, med lättare sadel, dugast däck borde den komma ner mot 8 blankt..
Är det sant?!!? Min te01 xt, årsmodell 2016, väger ca 9,5 med lätta tubhjul, enkelklinga, lättare sadel och stolpe. Var är så mycket vikt sparad till årets modell?

DT Swiss XMC1200 hjul? - 1495g + kokosplast där det går?

Visa din BMC
Jeppe_E sa:
Lejon sa:
sambra sa:

Jo, men mina hjul väger ca 1450 gram, jag har en lätt 3t stolpe och en lättare sadel och vevparti borde inte vara så stor skillnad mellan xt och xtr, styret var i alla fall i år detsamma på xtmodellen och de finare. Men gaffeln är kanske lättare? Pedaler har jag hyfsat lätta exustar.
Och xtr di2 är väl inte så mycket lättare?
Jag är iaf lite avundsjuk på ett helt kilos skillnad även om jag inte fattar var hela kilot finns!

Visa din BMC
3t dorico ltd-stolpe. Vägde runt 180 gram om jag minns rätt där.

Gaffeln är den fox som sitter original.

Det är väl antagligen många bäckar små, men jag är ändå besviken och avundsjuk! Min nyss ganska nya lätta cykel känns ju nu tung och gammal!

Senast ändrad:
Visa din BMC
Lejon: Är det Step Cast på Sambras och vanlig på din så är det säkert ett par hekto bara på gaffeln. Kanske en 50g på sadelstolpe och så vidare. Bara att lätta :)

Visa din BMC
Lejon sa:
Jeppe_E sa:
Lejon sa:
sambra sa:

Jo, men mina hjul väger ca 1450 gram, jag har en lätt 3t stolpe och en lättare sadel och vevparti borde inte vara så stor skillnad mellan xt och xtr, styret var i alla fall i år detsamma på xtmodellen och de finare. Men gaffeln är kanske lättare? Pedaler har jag hyfsat lätta exustar.
Jag är iaf lite avundsjuk på ett helt kilos skillnad även om jag inte fattar var hela kilot finns!

Du har xl och han har xs?

Visa din BMC
Konkret sa:
Lejon sa:
Jeppe_E sa:
Lejon sa:
sambra sa:

Du har xl och han har xs?

Eller så har sambra en lidl-våg ;)

Visa din BMC
Ja en smärre revolution har precis inträffat i det tysta, både Fox och RS Sid finns som 2017 modell på omkring 1370 gram för XC.
För övrigt gör BMC fina cyklar, Fourstroke som XC vapen imponerar , inte minst med en äkta DW link, och låg vikt jämförbar med de andra i toppen. Finns på min önskelista !

Visa din BMC
Har bytt sadelstolpe, styrstam, styre till Innolite grejer. Handtagen väger bly i orginal.. Sen konverterat till singelklinga och bytt bromsskivor, även ett par lätta tubhjul från Tune på dryga 1200g för paret...
Vågen kommer inte från Lidl... :-)

Visa din BMC
Äntligen är Schweizaren på plats igen! Fick en spricka i ramen på min Speedfox jag köpte i somras och ett mail till Evans cycles resulterade i en ny ram. Enda krånglet var att BMC krävde att Evans skulle bygga på den nya ramen om garantin skulle fortsätta gälla vilket tog lite tid. Jag är dock inte ledsen för det eftersom BMC ersatte min SF02 med en fullcarbon SF01-ram istället. Kudos till BMC alltså!

Bilagor

• DSC_0051.JPG
    DSC_0051.JPG
    221.6 KB · Besök: 184
Visa din BMC
Pärlan fick åka en del av den nya slingan på årets SM-bana igår. Eftersom sänkstolpen varit hos Ubyk sedan oktober fick jag köra manuell sänkning :-)

//Jonas

Bilagor

• IMG_3547.JPG
    IMG_3547.JPG
    623.7 KB · Besök: 179
Visa din BMC
Tjena,

Känner att det är dags att bli av med Happy-oskulden och göra min första post.
Fick igår hem vårens projekt, en BMC Teammachine SLR01. Skäms lite över att erkänna att det var något av ett spontanköp och att jag inte har någon spikad plan över vilka komponenter som ska få äran att pryda skönheten. Men lutar åt Ultegra Di2 för att ändå hålla en rimlig budget (för min sambo är ingen budget som avser cyklar rimlig).
Har fått äran och provcyklat den tidigare och är verkligen stormförtjust i ramen. Dock har jag aldrig ägt en BMC, så även på den fronten är det premiär!

Bilagor

• IMG_3401.JPG
    IMG_3401.JPG
    180 KB · Besök: 185
Senast ändrad:
Visa din BMC
Slänger upp min med då, SLR03 som får bli min partner i år.

Ska bara övertyga min andra partner att jag måste ha ett par andra hjul till den med, går sådär.

Bilagor

• tmp_9582-20170403_173238766789814.jpg
    tmp_9582-20170403_173238766789814.jpg
    639.1 KB · Besök: 170
Visa din BMC
Nytt i familjen idag. Vilken cykel, svarar direkt, samtidigt otroligt mjuk! Och rätt vacker.. Team Machine SLR02

Bilagor

• 17814407_10154438437531592_2940796285454551153_o.jpg
    17814407_10154438437531592_2940796285454551153_o.jpg
    142.5 KB · Besök: 185
Senast ändrad:
Visa din BMC
Johanssontranemo sa:
Slänger upp min med då, SLR03 som får bli min partner i år.

Ska bara övertyga min andra partner att jag måste ha ett par andra hjul till den med, går sådär.

Har du hunnit cykla på den än? Är du nöjd?

Jag har precis beställt en SLR03 Ultegra av årsmodell 2016 och det blir min första landsvägscykel. Mycket kul och intressant att se hur man trivs på vägarna efter att ha bott i skogen sedan november förra året.

Tillbaka
Topp