Visa din Cannondale

Visa din Cannondale
Strippade min Scalpel 2001 (allra första modellen) när det begav sig. Blev skitcool med rå alu och carbonskedjestag.
Fick dock ta fram autosolen i tid o otid för att polera, alternativt scotchbright om man ville ha matt yta.
Hur gör du för att behålla finishen på aluminiumytan ?

Visa din Cannondale
Strippade min Scalpel 2001 (allra första modellen) när det begav sig. Blev skitcool med rå alu och carbonskedjestag.
Fick dock ta fram autosolen i tid o otid för att polera, alternativt scotchbright om man ville ha matt yta.
Hur gör du för att behålla finishen på aluminiumytan ?
Det här är första gången jag råar en ram så jag tänkte köra rå ett tag och se hur det blir. Har kört en säsong nu. Jag har skyddat ramen lite genom att gnugga in lite olja som man har på båtskrov. Främst toppröret behöver skyddas där svett droppar, har man ingen behandling blir det mörka fläckar av aluminiumoxid där svetten landar. Har inte salt där jag cyklar så det är inte så förfärligt korrosivt i övrigt, så slipper mörka fläckar.

Jag vill ha sidenmatt vilket är lite enklare finish och en säsong senare så tycker jag det verkar duga att köra rå, men helt klart är att det är inte en bike show finish. Vidrör man vid metallen men en sko eller ett finger så blir ytan lite förändrad just där. Har man en matt finish så stör det inte så mycket som när man har en blank så jag tar ingen särskild hänsyn nu utan hanterar den precis som vilken cykel som helst.

Jag tror att det enda sättet för en stabil finish är att klarlacka. Inget jag vill göra själv, men borde inte kosta så mycket att göra det på en lackverkstad. Känns drygt att montera ner cykeln igen och jag vintercyklar med den nu så det blir inte närmsta året i alla fall. Får se om jag orkar göra det framöver.

Visa din Cannondale
Sicket sportåk. Jösses vad nöjd jag är! ?

Bilagor

• 20220101_125059 (1).jpg
    20220101_125059 (1).jpg
    753.1 KB · Besök: 288
Visa din Cannondale
Visa din Cannondale
Efter åtta år med min Canyon Ultimate CF SLX så kände jag att jag var värd en ny cykel. Har alltid sneglat lite på Cannondale och när tillfälle gavs så slog jag till på den här.

SuperSix EVO Hi-MOD med SRAM Red AXS (gaffeln kommer kapas efter några testrundor)

Visa bilaga 542850
Grymt fin!
Fick just hem en likadan fast enklare. Har funderat på hur man sänker stammen utan att kapa gaffeln? Det går ju inte sätta distanserna ovanför stammen..

Visa din Cannondale
Grymt fin!
Fick just hem en likadan fast enklare. Har funderat på hur man sänker stammen utan att kapa gaffeln? Det går ju inte sätta distanserna ovanför stammen..

Syns kanske dåligt men jag satte "vanliga" runda spacers ovanför.

De som sitter monterade vid leverans är 7.5mm respektive 12.5mm, på bilden har jag plockat bort 4x7.5mm och satt dit 2x15mm runda spacers ovanför

Visa din Cannondale
Efter åtta år med min Canyon Ultimate CF SLX så kände jag att jag var värd en ny cykel. Har alltid sneglat lite på Cannondale och när tillfälle gavs så slog jag till på den här.

SuperSix EVO Hi-MOD med SRAM Red AXS (gaffeln kommer kapas efter några testrundor)

Visa bilaga 542850
Riktigt fin. Gillar personligen att cannondale numera på många modeller kör typ inga loggor alls.

Visa din Cannondale
Cannondale Supersix Evo SE, AXS Rival, Zipp 303s nu med Zipp G40 XPLR på, men det är möjligt att detta hjulset får tjänstgöra som racerhjul framöver. Tanken är alltså att den skall tjänstgöra som både racer och gravel.

Bilagor

• F528ECA6-5297-4ABC-8BAE-E489A5C89BD0.jpeg
    F528ECA6-5297-4ABC-8BAE-E489A5C89BD0.jpeg
    1.3 MB · Besök: 227
  • E8939A5A-0C23-4F56-A97C-91171B17E7FC.jpeg
    E8939A5A-0C23-4F56-A97C-91171B17E7FC.jpeg
    929.1 KB · Besök: 226
  • 5851E012-AF39-4BE4-B804-699966404E0A.jpeg
    5851E012-AF39-4BE4-B804-699966404E0A.jpeg
    462.1 KB · Besök: 226
Visa din Cannondale
Synd att den inte hann få rätt hjulstandard bak och gängat BB… ramarna var nog klar innan de besluten togs (?). Jag gillar den verkligen i cxvarianten… med di2 ??

Visa din Cannondale
Har ALDRIG haft BB30 problem o ägt 10 talet Cannondales med det genom åren.
Ai offset på bakhjulet passar mig perfekt för då kan jag swicha hjul med MTBn (Scalpel Si)

Visa din Cannondale
Nej, man måste köpa grejer motsvarande cykelpriset för att banta vikten.
Jo jag funderade en smula på rimliga bantningsåtgärder och kom fram till att sadel, slang och kassett kan ge 2-3 hekto i bästa fall. Men resten kostar ju multum att uppgradera sammanlagt om man ska kapa något signifikant.
Eller har någon andra tips?

Visa din Cannondale
Jo jag funderade en smula på rimliga bantningsåtgärder och kom fram till att sadel, slang och kassett kan ge 2-3 hekto i bästa fall. Men resten kostar ju multum att uppgradera sammanlagt om man ska kapa något signifikant.
Eller har någon andra tips?
Nu vet jag inte vad hjulen väger men många högprofilshjul är bojsänken och egna lättare hjul lättar mkt vikt där det märks.

Visa din Cannondale
Nu vet jag inte vad hjulen väger men många högprofilshjul är bojsänken och egna lättare hjul lättar mkt vikt där det märks.
Jo hjulen är förstås troligen den stora boven i dramat men lättare hjul av bra kvalisort kostar ju minst 10-12000.
Vad jag förstår av Internet så ska hjulen väga runt 1700gram och i så fall blir det rätt dyra hekton att banta, men jag får väl kontrollväga.

Visa din Cannondale
Jo hjulen är förstås troligen den stora boven i dramat men lättare hjul av bra kvalisort kostar ju minst 10-12000.
Vad jag förstår av Internet så ska hjulen väga runt 1700gram och i så fall blir det rätt dyra hekton att banta, men jag får väl kontrollväga.
Väger dom 1700 så är det ju inte totalt mörkt.
Får man skapligt betalt för "nya" köpehjul så behöver man ju inte lägga multum imellan om man(eller annan) bygger själv.
Mina 46mms väger 1390 med 180-nav så säg 1450 med 240. Är vision-hjulen byggda med bara klenekrar så kommer du dessutom få bättre lateralt styvare hjul med egenbyggda med kraftigate eker på ena sidan. Du spurtar väl en del...

Visa din Cannondale
Men alltså vikten!!! 8,7 kg - ska det vara så?
Inkl flaskställ, pedaler och cykeldator.
Tänkte samma fast iofs gravel (SuperSix EvoSE), min väger in på 8,9 med 40mm graveldäck. Som racer lär jag förhoppningsvis kapa runt ett halvt kilo. Det enda jag kan byta som kapar vikt är typ styre/stam, fast det blir dyra gram. Sen kanske jag byter ut vevpartiet framöver.

Någon som har tips på ett lätt och gärna aero styre?

Tillbaka
Topp