Visa din Canyon!

Visa din Canyon!
Rolig tråd!

Till vänster, en Grand Canyon AL 5.9, årsmodell 2016, perfekt insteg för mig i MTB-världen.
Till höger, Canyon Ultimate CF SLX 8.0 Di2, årsmodell 2017 och precis inkörd på vägarna här hemma. Gick från en instegsmodell av Trek, och herregud, vilken skillnad på cykel!
20170402_190131.jpg

Nedan är min sambos bidrag till familjen Canyon, en Grand Canyon AL 3.9 WMN! :)
20170402_190555.jpg

Visa din Canyon!
Canyon exceed CF SLX. Traverse SL, eagle vev, Fox icd, XTdi2, LeonardiFactory 9/45, crankbrothers/highline, ergon SMR3, XTR bromsar, absolutblack. 9,3kg =)

Bilagor

• canyonexceed.jpg
    canyonexceed.jpg
    658.1 KB · Besök: 196
Visa din Canyon!
Detta är min Canyon Neuron AL 29 9.9

Haft den två månader och är än så länge supernöjd. Det som är bytt jämfört med original spec är

Däck Rocket Ron 2.25
Hope Sadelklämma
Race face handtag Love handle
KCNC ventilhattar
KMC DLC kedja
Race face Crank boots

En del av det för att det behövdes enligt mina preferenser, något mest för att få lite mer färg.....?

Bilagor

• IMG_5285.JPG
    IMG_5285.JPG
    488.6 KB · Besök: 168
Senast ändrad:
Visa din Canyon!
JTF sa:
marr sa:
Postar den här, hoppas ingen köper den.

https://happyride.se/annonser/ad.php?id=34106

Galet fin puts, men dubbelknäckt.

Jaså, det var din Canyon.

:-)

Absolut inte, men en presumtiv köpare kanske råkar hamna här, bäst att den är dåligt omnämd då :D

Samt att egentligen var de meningen o posta i den andra, stora canyon tråden. Inte här i visa din... :p men va fan det är måndag, nästan rätt får duga.

Senast ändrad:
Visa din Canyon!
marr sa:
JTF sa:
marr sa:

Absolut inte, men en presumtiv köpare kanske råkar hamna här, bäst att den är dåligt omnämd då :D

Samt att egentligen var de meningen o posta i den andra, stora canyon tråden. Inte här i visa din... :p men va fan det är måndag, nästan rätt får duga.
Vad är problemet? Säljaren är ärlig och upplyser om felen, han t.o.m. avråder fr extrem användning och rekommenderar isf att flytta över komponenterna till en annan ram. Föredömligt ärlig säljare i mina ögon. Mycket värre med folk som mörkar fel!

Visa din Canyon!
ooms sa:
marr sa:
JTF sa:
marr sa:

Vad är problemet? Säljaren är ärlig och upplyser om felen, han t.o.m. avråder fr extrem användning och rekommenderar isf att flytta över komponenterna till en annan ram. Föredömligt ärlig säljare i mina ögon. Mycket värre med folk som mörkar fel!

Problemet är väl att ramen borde vaskas, omedel genast.

Visa din Canyon!
Klar. Stolpe och sadel kanske jag orkar byta men annars är jag nog nöjd. Här i gravelutförande kan man väl säga. 35mm Schwalbe G-One tubeless. Med blystolpen (300 gram) och järnsadeln (också nästan 300 gram) så väger den 8.7 med pedaler o.s.v så ganska ok ändå.
Inflite.JPG

Visa din Canyon!
Nya gubbracern med dödsskivor.

Ny bild efter provtur. Sitter tyvärr i benen på den här med...

Bilagor

• 20170831_212900.jpg
    20170831_212900.jpg
    525.2 KB · Besök: 208
  • 20170902_110108.jpg
    20170902_110108.jpg
    612.1 KB · Besök: 199
Senast ändrad:
Visa din Canyon!
Spectral 6.0 AL EX 2017. Väntar på riktiga pedalerna så sitter ett par skrotpedaler från xxl på just nu.

Görfin och trevlig hoj!

Bilagor

• IMAG0368.jpg
    IMAG0368.jpg
    602.8 KB · Besök: 192
Visa din Canyon!
RogerAndOut sa:
Spectral 6.0 AL EX 2017. Väntar på riktiga pedalerna så sitter ett par skrotpedaler från xxl på just nu.

Görfin och trevlig hoj!
Najs! Min Neuron säger hej från premiärturen!
IMG_1097.JPG

(Ja, jag ska plocka bort både klistermärken på toppröret och byta den töntiga rövstänkskärmen mot nåt ballare...)

Visa din Canyon!
carlf sa:
RogerAndOut sa:

Görfin och trevlig hoj!
Najs! Min Neuron säger hej från premiärturen!
(Ja, jag ska plocka bort både klistermärken på toppröret och byta den töntiga rövstänkskärmen mot nåt ballare...)

Beställt ett sånt här själv. Börjar bli grisiga rundor nu och en annan bor i lgh utan tillgång till vattenslang så det är skönt om man inte ser ut som ett skogstroll efteråt ?
https://www.xxl.se/rrp-rrp-enduroguard-l-black-cykelskarm/p/1119295_1_style

Senast ändrad:
Visa din Canyon!
Riktigt dålig bild på nästa års hoj. Ett stort problem bara. Bromsok (postmount) + adapter fick inte plats i baktriangeln så innan jag fått tag i ett nytt ok så kan den inte provcyklas. Men klart nöjd med hur den blev annars (vikt utseende osv).
Endurace CF SL, SRAM Red-grupp, Fulcrum Racing Quattro carbon, 28mm Vittoria Corsa G.
Endurace2.JPG

Vikt.JPG

Visa din Canyon!
Fin Endurace och riktigt låg vikt för att inte vara SLX ramen! Köpte du löst ramset eller slaktat en färdig hoj? Flat mount ok går att beställa hem som reservdel men kostar som vanligt multum genom svensk återförsäljare, tyska Bike-Components har Red och Force i lager till bra pris.

Funderar på om jag inte skulle passa på att beställa ett SL Disc ramset nu på rea och i lugn och ro bygga en fin cykel inför min fars födelsedag och stundande pension till våren. Man får till och med samma pris på de nya färgerna för 2018 så tänkte mig den mörkgröna ramen med Rival 22 och orange accenter i form av Hope-nav, bartape och flaskställ…

Senast ändrad:
Visa din Canyon!
Tack, ja den blev 2-300 g lättare än jag trott. Jag har iofs rätt lätta prylar som Speedplay ti, sadeln osv. Inga konstiga extrema grejer dock s borde bli ett hållbart bygge. Jag köpte ett SL-ramset. Fanns bara svart när jag beställde. Den grå med orange gillar jag men den här är helt ok också. Lite trist men håller i längden tänker jag.

Grymt tips med bromsoken. Beställer direkt.

Har en detaljerad lista med vikter om någon är intresserad.

Visa din Canyon!
Principia sa:
Jag kör 140 bak och fram. Funkar bra (väger 63 kg typ). Så tänkte då köra oket direkt utan mellanlägg/adapter bak. Ska jag då beställa några skruvar?
Inga skruvar ingår när man köper löst ok men det är standard M5 så du behöver inte nödvändigtvis punga ut för Srams Torx, funkar lika bra med insex från Clas Oh så länge de är i rätt längd. Vilken längd man skall ha varierar vad jag förstår med hur fästet på kedjestagen ser ut eftersom de skruvas igenom.

Visa din Canyon!
Premiärtur på Neuron 7.0 -17 efter att ha kört HT 29" (Radon) tidigare. Stor skillnad. Enorm skillnad. Körde CV på min HT och vill verkligen inte utsätta mig för det loppet på den här cykeln... Den trivs betydligt bättre i stökig singletrack. Precis som jag hoppats, för det är där jag vill ta mig fram.

IMG_5631.JPG

Visa din Canyon!
JLindh sa:
Premiärtur på Neuron 7.0 -17 efter att ha kört HT 29" (Radon) tidigare. Stor skillnad. Enorm skillnad. Körde CV på min HT och vill verkligen inte utsätta mig för det loppet på den här cykeln... Den trivs betydligt bättre i stökig singletrack. Precis som jag hoppats, för det är där jag vill ta mig fram.
Om du slammar styret i botten och vänder på stammen för en rejsig position, ställer in dämparna rätt samt byter däck som ovanstående sa, då borde väl Neuron vara rätt trevlig på Vasan?

Visa din Canyon!
Efter mycket velande (tack alla i den officiella Canyontråden!) blev det en Spectral wmn 6.0. Beställde den i måndags och fick den i fredags. Love it!! Bytte däck direkt och körde in den igår då vi var ett gäng som körde CV på egen hand så premiärturen blev på 95 km :-) Märks att en större klinga kan behövas på lopp (CV är ju så lättcyklad så ibland trampade jag ur) men kommande veckan blir det test och turer på tuffare och stökigare underlag så att hon får komma till sin fulla rätt. Upplever cykeln som stabil och pigg, är sjukt nöjd!

Bilagor

• Spectral.jpg
    Spectral.jpg
    339.4 KB · Besök: 178
Visa din Canyon!
Helenapena sa:
Efter mycket velande (tack alla i den officiella Canyontråden!) blev det en Spectral wmn 6.0. Beställde den i måndags och fick den i fredags. Love it!! Bytte däck direkt och körde in den igår då vi var ett gäng som körde CV på egen hand så premiärturen blev på 95 km :-) Märks att en större klinga kan behövas på lopp (CV är ju så lättcyklad så ibland trampade jag ur) men kommande veckan blir det test och turer på tuffare och stökigare underlag så att hon får komma till sin fulla rätt. Upplever cykeln som stabil och pigg, är sjukt nöjd!

Äntligen!! Jag får gratulera dig till ett bra köp. Vad slängde du på för däck?

Tillbaka
Topp