Visa din Cervélo !

Visa din Cervélo !
Det lär finnas ett Tour-test av proletär-Cervélon (eller plåt-Cervélon, om man så vill) för de mindre bemedlade... HåkanC? Vox populi säger styv men bekväm, men det finns dissidenter. På håll ser man ju inte att det är plåt och inte plast och den stora, fina loggan skapar respekt (särskilt med 56T fram, som en bekant skruvade dit för att få ett psykologiskt övertag)?

Visa din Cervélo !
Här min Cervelo, 2003 modellen, ny i min lägenhet i Melbourne, juni 2004 var det nog.

Lustigt bygge. 100% cycles i närheten av Melbourne hade två ramar kvar, sen köptes det in en c-dale som vi tog all utrustning från, sen sålde han c-dale ramen. Blev en bra affär för båda.
Idag är det annan sadel på, det där är nog det hårdaste sk!ten jag hojjat på. Grymt obekväm sadel.
Andra pedaler med, speedplay idag. Annan bakväxel med när jag tänker efter.

I alla fall, den snyggaste färgsättningen Cervelo gjort, i mitt tycke.

Visa din Cervélo !
NiklasL skrev:
-------------------------------------------------------
> Det lär finnas ett Tour-test av
> proletär-Cervélon (eller plåt-Cervélon, om man
> så vill) för de mindre bemedlade... HåkanC?

Standardsvaret vad gäller Forum-frågor:
Avänd sökfunktionen: http://www.tour-magazin.de/?s=cervelo&cat=

Här är direktlänken till ett test från 2004 av bla Cervelo Soloist Team
http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=155 (10sidor PDF)
Soloist Team är definitivt inte dålig, men jämfört med dagens bästa ramar, även de i metall, saknas det en del. Även jämför med de bästa från -04, tex Principa Ellipse SX i samma test, eller de bästa i det här testet från månaden efter(3/2004): http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=195

Ram                    Vikt ram/gaffel  Stabilitet  STW          Tour-test

Cervelo Soloist Team   1543g/368g       68Nm/°      44Nm/°/kg    2/2004

Bianchi XL EV3         1426g/419g       79Nm/°      55Nm/°/kg    2/2004
Cannondale CAAD7       1256g/429g       70Nm/°      67Nm/°/kg    2/2004
Cube Litening Equipe   1399g/343g       97Nm/°      69Nm/°/kg    2/2004
Principa Ellipse SX    1356g/379g       98Nm/°      72Nm/°/kg    2/2004
Stevens Vuelta         1292g/420g       76Nm/°      59Nm/°/kg    2/2004

Cannondale CAAD5       1384g/565g       89Nm/°      64Nm/°/kg    3/2004
Red Bull Pro SL4000    1279g/460g       89Nm/°      69Nm/°/kg    3/2004
Scott AFD Pro          1340g/506g       93Nm/°      69Nm/°/kg    3/2004
Trek 1500T             1496g/547g       82Nm/°      54Nm/°/kg    3/2004
2-Danger GiroPro       1293g/394g       79Nm/°      61Nm/°/kg    3/2004
Moderna ramar, precis som de ovan testar de bättre men de kostar dessutom mindre.
Cannondale CAAD9       1305g/450g       84Nm/°      61Nm/°/kg    3/2007
Canyon F8              1391g/314g      107Nm/°      73Nm/°/kg    3/2007
FAT RP Alu             1484g/554g       94Nm/°      60Nm/°/kg    3/2007
FAT RP Carbon          1141g/375g       90Nm/°      73Nm/°/kg    3/2007
Red Bull X-Lite        1400g/349g      106Nm/°      71Nm/°/kg    3/2007

/Håkan

EDIT: La in mätvärdena från Tour-testerna

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Cervélo !
He he, när jag köpte min var det top of the line. Den är fortfarande en bra ram, åkare i CSC tränar på alu soloisten. Det har vunnits många lopp på högsta nivå på den, så kackig är den nog inte.

En annan intressant fråga, hur mycket gör ramen för en cyklist?

Hur viktar man styvheten mot aeroheten? Hur viktar du styvheten mot uttröttningen av vibrationer.

Hur mycket roll spelar mätningarna som tyska tidningar gör? Ramar som kan tyckas mäta ganska dåligt har ju ändå cyklats till vinst på högsta nivå.

So, what gives?

Visa din Cervélo !
Testet är från 2004 och om jag inte tar fel har man gjort en del modifieringar på ramen sedan dess, bland annat vid vevpartiet. Utmaningen är väl att bygga en styv ram som samtidigt är bekväm och inte stötig eller stum. Alla har ju inte Skoglings resurser/kontakter för att kunna lägga vantarna på en modell i plast istället. :-)

Stervelo: Hur är Soloisten att åka på? Hur är geometrin - får intryck av att den med samma överrörsmått har kortare reach, sitter man längre bak på den rel vevpartiet?

Visa din Cervélo !
Jag vill inte ens ha plastmodellen av soloist, den saknar "skärpan" i formen som alu versionen har. Ser skum ut i mina ögon. Men lätt och bra, ingen tvekan om det. :)

Min Team Soloist är jag väldigt nöjd med. Upplever den som tillräckligt komfortabel så att en 15 mila tur inte blir jobbig annat än av sträckan i sig, har inte cyklat längre än så men tror inte att det skulle vara ett problem. Då har jag ändå den där tokstyva alustolpen kvar. Skulle jag uppleva ett problem så köper jag en ny carbonstolpe.

Aeroheten hjälper lite. Mitt bevis är att folk jag alltid fick torsk av i en spurt i Australien, slog jag nerför, när alla trampar som dårar och farten går över 80 km/h. :) Skillnaden finns vid normal fart med, men hur påvisar du den? Lättare i ett "extremläge" så att säga.

Upplever hojjen som styv men inte tokstyv. Kan provocera fram "framväxelskrap" när jag står upp och tar i på ett visst sätt, lite "gungandes" för att provocera. Men, jag kör 180 vevar och väger 82 kg.
I vanligt cyklande stående och sittande upplever jag den som styv nog, aningens "flex" finns det så det känns inte som att cykla på något "dött" så att säga.

Har en tidig 90 tals racer SPX rör i, den är mycket flexigare, men Solisten är fortfarande inte "märkbart" mer okomfortabel så att säga.

I höga farter är den stabil. Den beter sig bra i alla lägen. Ganska snabb i styrningen men inte instabil.

Jag har ett "par" aerobars som väntar på att jag ska anmäla mig till ett TT någongång, så ska jag använda "dual" finnessen med hojjen med. :)

Kortare reach jämfört med vad? Nu tappade du bort mig. Alla siffrorna i detalj finns ju på cervelos site.

Visa din Cervélo !
Osis Stervelo, jag hade tänkt att ge dig en sprillans röd plast-Soloist i påskpresent. Men jag ger en till någon annan istället då. ;p

Visa din Cervélo !
Skogling skrev:
> Osis Stervelo, jag hade tänkt att ge dig en
> sprillans röd plast-Soloist i påskpresent. Men
> jag ger en till någon annan istället då. ;p

Nämen tack, jag mailar min postadress! Mera é åt folket! :-D

Visa din Cervélo !
Jag kan bara jämföra min Team Soloist med en Avanti carbonio-någonting.
Avantin var min första racer. Aluram med kolfiber i övre stagen på baktriangeln - Ja och framgaffeln förstås.

Soloisten är dock betydligt styvare i just baktriangeln. Däremot flexar den en hel del längre fram så om man står och bryter ordentligt så ormar den sig nog.
Tycker ändå att det aldrig någonsin hämmat mig och jag är hejdlöst nöjd med ramen.
Kanske ändå lite småstötig men det varierar också en hel del beroende på vilka hjul som är på.
Likt Stervelo har jag också alu-sadelstoplen.
Man kan vinna en hel del vikt och säkerligen lite komfort med kolfiberstolpen men det har jag inte orkat ta itu med. Betyder alltså att jag inte lider.

Också på väg att köra tempo med cykeln så ett par clip-on-pinnar skall väl införskaffas.
Ska då även nyttja sadelstolpens "TT-mode".

Vilka Cervéloister här är på väg till Vättern? Tänkte skita i det där jämra loppet men i en uselt svag sinneskollaps bokade jag in mig på klubbens bussresa.

Visa din Cervélo !
castrello skrev:
> "Visa din cervelo"... hittills har jag sett kanske
> 5 trots att det närmar sig 100 inlägg!
>
>

Det finns bara 5

Visa din Cervélo !
rback skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "Visa din cervelo"... hittills har jag sett
> kanske
> > 5 trots att det närmar sig 100 inlägg!
> >
> >
>
>
> Det finns bara 5

Det måste finnas fler. För mycket prat och för lite verkstad.

Visa din Cervélo !
castrello skrev:

> Det måste finnas fler. För mycket prat och för
> lite verkstad.

På allvar så har här visats 8 st olika och då räknar jag inte den där Baracchi-cykeln eller vad den nu hette deras gröna prototyp.
8 är rejält fler än 5.

Detta är tråden för de utvalda få.

Vill du se massor av cyklar så får du öppna en visa din dussin-canyon-tråd.

Visa din Cervélo !
oh, börjar lukta elitism - en tråd för de få...
...som är nog korkade att köpa dyngdyra ramar?
...och som inte skäms för att skryta om det?

ja ja, whatever that makes you happu.

Visa din Cervélo !
Jag ångrar mig, jag vill ju också tillhöra den här exklusiva klubben.
Här en bild på min nyinköpta Cervelo R3 årsmodell 2009,
cervelo_web.jpg ht=453

Visa din Cervélo !
MickeS skrev:
> Jag ångrar mig, jag vill ju också tillhöra den
> här exklusiva klubben.
> Här en bild på min nyinköpta Cervelo R3
> årsmodell 2009,
>

Skoj att se första bilderna på Campa -09 med kedjelöst växelsystem och nya växelreglagen.

Visa din Cervélo !
Dyngdyra? Alu soloisten är ju svinbillig för vad du får? Carbon är nog prisvärd med, med tanke på vad du får.
Sen visst, det är inte ju inte entry level men svindyra är de ju inte.
Väl?

Att de är få av dem beror väl mer på att de tar ett annat grepp, som den "konservativa" lvg marknaden inte tar till sig?

Dyra är det väl inte?

Kolla här, 2300 dollar för färdibyggd team soloist, 8.2 kilo med ultegra spec.

http://www.cervelo.com/reviews/cervelofinal.pdf

Jag har råd att köpa carbonversionen men jag är nöjd med min alu version. Kunde jag få en version som inte var "tung" i fint stål skulle jag vilja ha det. :)

Vet någon varför inte ens CykelCity säljer team soloist? Bara carbon soloisten?

Där kan det ligga lite "elitism" bakom, de vill nog bara sälja i det övre skiktet av Cervelos priser, Alu soloisten kanske ställer till det i deras sortiment? Inte cervelos fel.

Visa din Cervélo !
Det är nog inne på rätt tråd, alu-soloisten konkurerar med ett annan kategori cyklar som dom har "egna" modeller av och som dom hellere säljer. Men dom kan säkert ta hem alu-varianten om du frågar ! Dom har ju en Cervelo trackram hemma som inte heller finns i katalogen :-) Själv tycker jag nog det finns mer intressanta ramar(tillverkare) i den priskategorin som alu-soloisten ligger och förstörvarför dom bara valt "high end" ramarna från Cervelo. Dessutom har dom den mer motionsspecefierade ramen "RS" om man tex vill ha mer komfort ! T

Visa din Cervélo !
Håller nog med. Upplever inte cervelo som speciellt dyrt märke. De är inte på canyon-nivå vad gäller performance-for-buck, men helt ok. På s-tec kan du ju plocka ihop en chorus-racing1-R3 för kring 3500€. Dyrt? Javisst, men inte direkt överpris heller. Cervelo är kanske inte högst på min önskelista eller på min realistlista, men visst, skulle någon köra över min Specialized och jag blev tvungen att skaffa nytt så skulle det väl stå mellan en R3, en 585, en tarmac sl2 och... tja, något till.

Men däremot vore det skoj med lite mera varierarad grafik. Är ganska trött på den där csc-grafiken och de nya vita är ju fina och så, men skulle inte vilja ha en vit trots alls. En svart eller röd där man slapp de där "fågelvingselementen" på topp- och sadelrör skulle sitta fint. Men då skulle det inte vara en cervelo antar jag.

Visa din Cervélo !
Så, LittleStereo, nu blev det intressant, jag tycker att Aluversionen är synnerligen prisvärd och intressant för det priset. Du ser bättre alternativ i samma prisnivå. Jag är idel öra. Vilka? Klart intressant att få se bra alternativ.

Visa din Cervélo !
Stervelo:

Stockholmsbutiken har sålt flera Soloist Team under årets första månader. Men den finns inte i katalogen det är sant. Skulle man ha t ex De Rosa´s och Ridley´s alla modeller i katalogen skulle
den bli väldigt tjock (och dyr)

Visa din Cervélo !
Ok, jag har varit därinne och inte sett några alusar men då är det så att folk beställer dem helt enkelt. Jag anar lite politik i det men så är det med alla butiker, de har olika marginaler på olika saker och pushar de som tjänar bäst på. Inget fel i det.

Visa din Cervélo !
Stervelo skrev:
> hur mycket gör ramen för en cyklist?
Väldigt mycket.
Oavsett vilket material den är gjord av, vilken vikt den har eller vilka proffs som får betalt för att använda den så är det inte en bra ram för fig (eller mig) om den inte passar.

> Hur viktar man styvheten mot aeroheten?
Hos hjul är aero viktigare än vikt(!), åtminstone vad gäller normala skillnader i vikt och vid hastigheter över 20-25km/h.
Men trots att Cervelo i sina reklamtexter framhåller hur aerodynamisk Soloist-ramen är så stämmer det inte i verkligheten.
Cervelo är duktiga på aerodynamik, deras tri/tempo-ramar har varit ledande under många år.
För den som jämför skillnaden mellan P2/P3 och Soloist är det enkelt att själv se skillnaden.
Tex så är det inte särskilt aero med sloping-ramar, osv

Att du ändå upplever cykeln som snabbare beror alltså troligen inte på att ramen är mer aero, det troligaste är att du sitter såpass mkt bättre aerodynamiskt på din Soloist jmf med din gamla ram.
Att en Soloist är en bättre racer-ram än en gammal Columbus SP-ram är det väl ingen som tvivlar på.
Hur mkt vägde SP-ramen, de uppgifter jag har sett säger 2,2-2,5kg?

> Hur viktar
> du styvheten mot uttröttningen av vibrationer.
och
NiklasL skrev:
> Utmaningen är
> väl att bygga en styv ram som samtidigt är
> bekväm och inte stötig eller stum.
Vridstyvheten hos en ram påverkar inte komforten. Åtminstone inte på så att en vridstyvare ram ger en obekvämare cykel.
Dett har varit uppe här många ggr, läs AJs tråd här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/205123
Sammanfattning:
"Testet gjordes på ett av Tour sponsrat träningsläger på Sicilien.
Totalt ingick 8 olika ramar i testet och för att ingen skulle veta vilken sorts cykel de cyklade på vara alla ramar maskerade genom att ramrören hade lindats om med skumgummi och slivertejp, de såg förjävliga ut!
Cyklarna är:
Bianchi (Columbus stål-rör)
Canyon F10 Ultimate (kolfiber)
Felt F35 (alu)
Giant TCR Composite (kolfiber)
KTM Strada 4000 (alu)
Marschall Alamo (stål)
Musing Onroad LTD (alu)
Schmolke Arcalis (titan)

Testet utfördes av 25 st personer med varierad cykelbakgrund. Ålder mellan 32-64 år, längd mellan 1,72-1,87m, vikt mellan 66-96kg och årscykeldistans mellan 150-1200 mil.
Testet pågick under 14 dagar. I första momentet fick varje person cykla en runda per dag mellan 8-16 mil på varje modell. Moment två bestod av direkt jämförande av alla åtta cyklarna på en kortare bana där cyklarna byttes efter varje varv.

Hur utföll då resultatet av denna test?

Trots många olika cyklisttyper så kunde ingen av deltagarna med säkerhet tala om vilken ramtyp de cyklade på. Inte ens den gamla stålramen gick att känna igen . Den superstyva karbonramen från Canyon kändes på intet sätt mer obekväm en de "sladdriga" stålramarna.
Komfortbetygen var väl samlade. Det skilde ett halvt betygspoäng på komfortkänslan i styret och mindre än en poäng på komfortkänslan i sadeln. Betygsskala 1-5. Den ram som erhöll högst komfortbetyg var av "oversized" aluminium.

En av förklaringarna till att det inte skiljer i komfort mellan olika rammaterial är ramdesignen. I en traditionell diamantformad ram finns det väldigt lite vertikalt flex. Det är just det vertikala flexet som påverkar komforten. Skillnaden i vertikalt flex mellan olika rammaterial är så liten att det inte går att känna, vilket detta test visade.

Det som bestämmer komforten är istället komponenterna som är monterade på ramen. Styre, styrtapp, sadel, sadelstolpe, däck och däcktryck är delar som inverkar påtagligt på komforten.
En stor skillnad i komfort märktes bland sadelstolparna. En lång, tunn stolpe gav märkbart bättre komfort än en kort och tjock.

Däremot så uppmättes stor skillnad i sidostyvhet mellan de olika ramarna. Denna styvhet har dock inget med komfort att göra, utan påverkar enbart cykelns uppträdande. En styv cykel ger bättre respons vid trampning, stabilare uppträdande samt större "säkerhetsmarginaler" vid höga hastigheter och svåra situationer.
En cykel kan alltså vara styv som ett spett men ändå vara mycket bekväm.
"

Testet AJ skriver finns att ladda hem som PDF här:
http://www.dk-content.de/tour/premium-pdf/tests/rahmen_vergleich_0605.pdf
Läs det gärna själva

OBS
Cervelo gör inte dåliga ramar, deras tri/tempo-ramar är tillsammans med (årets) R3 SL är helt klart bland de bästa ramar som finns (För R3SL map vikt, stabilitet och mätbar komfort).
Den nya RS är dessutom ett intressant alternativ för den som vill ha en dyr kolfiberram utan alltför xtrem sittställning.
Vad gäller 'vanliga' R3 så är det oxå en bra ram, men det finns en hel del konkurrenter i dess prisklass.
Men Soloist-ramarna är jag tveksam till, dels är aerofördelen mot en vanlig ram är tveksam (lägga pengarna på hjul istället), iofs är alu-soloisten inte dyr (jmf med kolfiber Cervelona), men den är vare sig särskilt lätt, stabil eller mätbart komfortabel, letar man finns det dessutom konkurrenter som är både stabilare, lättare och billigare.
Kolfiber Soloisten skall vara både lättare och stabilare, men man får betala en hel del xtra för det.
Men för den som har gott om pengar och geometrin funkar så varför inte?
Det är inte jag som skall bestämma vad folk skall lägga sina pengar på.
Dessutom funkar ju proffsimagen för den som blir imponerad av sådant.

För mig kommer det dock aldrig att bli ngn Cervelo, pga av att storlekar/geometri inte funkar för mig.
Möjligen med undantag av RS, den ramen skulle funka OK för en Audax/Randonne'-cykel.

/Håkan

Visa din Cervélo !
He he, antar att du menar Soloister och P2-P3? För en soloist går ju att köra hyfsat som tempohojpa. Vet att det var något asiatiskt lopp som gick där tempoetapen måste köras på lvghoj, där gick soloisten kalasbra. :)

Visa din Cervélo !
Tja HåkanC du menar att ramen gör mycket, Alu soloisten är väldigt framgångsrik. Jag trodde det mer berodde på att CSC var riktigt duktiga, du menar ramen? Alltså måste den varit bra då? Eller menar du bara passformen, att den passar cyklisten så?

Jag har inte jämfört min gamla SPX ram med Soloisten, där har du läst och tolkat helt galet. Det enda som jämfördes var komforten.

Snabbheten var mot Giant TCR, Bianchi 928 och lite anndra hyfsade ramar, men framförallt människor jag inte hade en chans mot i en spurt, väger mindre. De slog jag uppför, långa backar, slog jag nerför när det handlade om höga farter, över 70K. Eftersom det var en spurt nerför och jag piskade dem med högre hastigheter så bör ramen haft lite med det att göra. Alla satt med hakan på styrstammen och smalt grepp på styret. :)

Vad de säger är att en långsam cyklist sparar runt 1 minut på 40k, samma som att du ska ha en 2 kilo lättare hoj. Det är ett hyfsat resultat som jag ser det, att det spelar roll för en amatör som jag som cyklar för att det är skoj, nope det gör det ju inte. Men det får mig att vilja hojja mer, jag vill ut på hojjen, det gör mig mycket snabbare. :)

Visa din Cervélo !
OK.

Det har brakat loss och nu käbblas det om det materialistiska igen.
Får väl dessutom förmoda att jag triggade igång det med min smileylösa "utvalda få"-kommentar.

- något som givetvis var sanslöst ironiskt och mer en provokation att publicera mer bilder av cykeln i en tråd som heter visa din cervélo.

Borde kanske lära mig att använda smileys.

Det finns alltid något annat som är bättre.
Finns kanske en orsak till varför canyon-cyklar blir vanliga. De ger hejdlöst bra och mycket cykel till ett jämförelsevis bra pris.
Men låt om oss få vara lite korkade och inte bara gå på den mest förnuftiga prylen.
Pryltjat är kul så länge det hålls på en humoristisk nivå och med hänsyn till folks vilja att testa egna grejer.

Man vinner säkert en minut eller sparar si och så många watt på en si och så lång sträcka om ramen har bättre aerodynamik. Man sedan ruinerar säkert flaskställningarna ändå 55 sek.

Vad kvittar det så länge jag vinner mot den andra med 5 sek eller en minut?

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :):) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :):) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Sedan tycker jag faktiskt inte att Cervélosarna borde få en CSC-logga på ramen.
Med den på så vore det inte mer än rätt att de (CSC) subventionerar rampriset men det kan jag väl aldrig tro att de gör.

Edit: ett (CSC)

Visa din Cervélo !
Ja och skulle jag ha ytterligere en cervélo så skulle jag lägga in ännu en bild men jag har gjort mitt på den punkten.

Edit: Finlandism

Visa din Cervélo !
Skogling skrev:
> Fy fan... Ännu en "vetenskapstråd". Jag ville
> bara se några schyssta hojar. But here we go
> again... :)

Det är ju säkert en fem, sex bilder på de tre sidorna iaf.
Edit: Hela sju bilder och resten vetenskapsinlägg ;o)

Visa din Cervélo !
Jag har minsann läst sagan om ringen-trilogin. Tusentals och åter tusentals sidor utan någon som helst bild.
Ibland bläddrade man till slutet av boken och kollade kartorna bara för att få andrum.

Edit: :) :) :)

Visa din Cervélo !
Vetenskap eller inte.

Jag gillar att ramen är så "funktionell" att den är så designad för att vara snabb, så gott som fullt ut, tänkt på många smådetaljer. Spelar det roll för mig? Nope, men jag blir "inspirerad" själv bara. Gillar den "skarpa" designen på alu soloisten.

Spara en minut hit eller dit, spelar ingen roll för mig. Att jag var snabbast nerför och kunde skryta med högsta toppfarten över en muffins och en kaffe, det spelade roll. :)

En bra ram med bra känsla och ingenjörskap i sig. Jag gillar min stålitalienare med, på andra grunder.
Jag går igång på båda, av olika skäl så att säga. En annan känsla, en annan typ av ingenjörsskap.

Men, det sagt, för någon galen CSCare som ligger ensam i en utbrytning under 150km så spelar nog de sparade 3-4 minuterna en viss roll. Alla andra cyklar ju på ramar som är lika aero som min spx, eller mindre, den har faktiskt broms och växelvajer i topröret samt smalare profil framifrån. :) Så för tävling kan det nog ha viss betydelse, för min del noll, jag bara gillar hojjen.

Men varför agget mot Cervelo? Jag menar, det finns ju tonvis med porrtrådar om turner, intense och så vidare, alla lika dyra som en high end LVG, men där är det helt ok och roligt. WTF?

Visa din Cervélo !
Sånt är liver i varggropen.. Se på Carola. Ena stunden hissad till skyarna bådeav sig och publiken, nästa stund fallenm platt som en pannkaka. Det är inte bättre slag i människan! Stå på dig, annars gör ngn. annan det. :-p

Visa din Cervélo !
Ingen Jante på taket här inte :)
Inte från min sida iaf, men jag gillar att retas - speciellt där man vet att svider ;)
Och skriver man kaxiga inlägg får man väl vänta sig mothugg, speciellt här på happy...

Så visst, vill ni posta trådar om dopinghojar så varsågod - jag gillar då att titta i dem;)
Inga teasers, Skogling, om vad som är på gång? Så vi 'avundsjukingar' kan förbereda moteld...

Glad Påsk Allihopa!!!

Tillbaka
Topp