Visa din Dirt Jump

Visa din Dirt Jump
Fick tag i en Rose The Bruce igår till ett ypperligt pris! Funderar på att byta ut framgaffeln. Dels för att det är så dyrt med 26" thru axle hjul, men också för att få upp styret lite mer för att öka stack höjden. Tror ni det blir bra? Vad kan man får för en Manitou circus expert gaffel?
Visa bilaga 621213
Jag skulle nog byta till en rider bar. Spank har en fint styre i 40mm och 60mm höjd.

En 26" med 20mm axel finns ibland begagnad att hitta. Beroende på näver kan man också konvertera 15mm icke boost till 20mm axel.

Visa din Dirt Jump
Fick tag i en Rose The Bruce igår till ett ypperligt pris! Funderar på att byta ut framgaffeln. Dels för att det är så dyrt med 26" thru axle hjul, men också för att få upp styret lite mer för att öka stack höjden. Tror ni det blir bra? Vad kan man får för en Manitou circus expert gaffel?
Visa bilaga 621213
Som de andra säger, köp ett riktigt högt styre istället, sådär lågt styre på en DJ måste ju vara riktigt märklig känsla. Har förstått det som att Manitou Circus är bra gafflar, onödigt att byta bort den.

Visa din Dirt Jump
Jag skulle säga behåll gaffeln, finns ju riser styren om du gillar högre stack.

Jag skulle nog byta till en rider bar. Spank har en fint styre i 40mm och 60mm höjd.

En 26" med 20mm axel finns ibland begagnad att hitta. Beroende på näver kan man också konvertera 15mm icke boost till 20mm axel.
Inte jättelätt att hitta styren med ordentlig rise, men här finns ett hyffsat utbud:

Tack för svar! @Stefan_R jag har någon form av proprietär thru axel som verkar vara specifik för Manitou (HexlockSL). Vet du om en sådan konvertering funkar med dom med? Den är 15x100mm

Visa din Dirt Jump
Tack för svar! @Stefan_R jag har någon form av proprietär thru axel som verkar vara specifik för Manitou (HexlockSL). Vet du om en sådan konvertering funkar med dom med? Den är 15x100mm
Hej igen.
Bara för att vara säkert: har gaffeln har 15mm?
HexlockSL är som du säger en Manitou grej men inget konstigt i sig. Alla gaffeltillverkare har sitt eget system men de hålla sig till 5 standards for MTB
QR= vanligt snabb koppling, 9mm axle med 100mm bred nav
15x100: 15mm axle med 100mm bred nav
15x110 (boost): 15mm axle med 110mm bred nav
20x110: 20mm axle med 110mm bred nav
20x110 (boost): 15mm axle med 110mm bred nav, finns bara på dh gafflar so vet jag vet.

Bara QR och boda icke boost, 15x100 och 20x110, finns på 26".

Konvertera mellan olika standarder kan man bara på navet. Det beror på nav modell om det är mögligt eller inte.

Vad sakna du allt för att bygga klart hojen?

Visa din Dirt Jump
Hej igen.
Bara för att vara säkert: har gaffeln har 15mm?
HexlockSL är som du säger en Manitou grej men inget konstigt i sig. Alla gaffeltillverkare har sitt eget system men de hålla sig till 5 standards for MTB
QR= vanligt snabb koppling, 9mm axle med 100mm bred nav
15x100: 15mm axle med 100mm bred nav
15x110 (boost): 15mm axle med 110mm bred nav
20x110: 20mm axle med 110mm bred nav
20x110 (boost): 15mm axle med 110mm bred nav, finns bara på dh gafflar so vet jag vet.

Bara QR och boda icke boost, 15x100 och 20x110, finns på 26".

Konvertera mellan olika standarder kan man bara på navet. Det beror på nav modell om det är mögligt eller inte.

Vad sakna du allt för att bygga klart hojen?
Precis, 15mm ska det vara. Ser ingen label på sjävla gaffeln som speciferar men enl manitous hemsida så är det 15mm. Sen mätte jag mellan gaffeln där hubben ska vara o den är ca 98mm (så antar att det är en 100mm då). Det som saknas är hexlock thru axlen samt ett helt hjul med ekrar, däck, hub mm.

Visa din Dirt Jump
Uppdaterade min Commencal Absolut med en Marzocchi Bomber DJ gaffel.

En helt ny upplevelse.

Bilagor

• IMG_1073.jpeg
    IMG_1073.jpeg
    714.3 KB · Besök: 67
  • IMG_1072.jpeg
    IMG_1072.jpeg
    796.8 KB · Besök: 69
Visa din Dirt Jump
Precis, 15mm ska det vara. Ser ingen label på sjävla gaffeln som speciferar men enl manitous hemsida så är det 15mm. Sen mätte jag mellan gaffeln där hubben ska vara o den är ca 98mm (så antar att det är en 100mm då). Det som saknas är hexlock thru axlen samt ett helt hjul med ekrar, däck, hub mm.

15x100 finns det säkert fler av än 20x110. Det blir kanske inte så svart att hitta.

Visa din Dirt Jump
15x100 finns det säkert fler av än 20x110. Det blir kanske inte så svart att hitta.
Efter en del research verkar det som att Circus expert gaffeln är en 20x110, vilket förvånar mig för när jag mäter mellan dropoutsen på gaffeln så är det 100mm. Det roliga är att det verkar ju inte ens finnas någon 20mm thru axle för hexlock, sökt genom hela internet men hittar ingenting.

Visa din Dirt Jump
Hexlock är hur axeln sitter fast i gaffeln och har inget med dimensionen på navet att göra. Skaffa ett något populärt nav så finns endcaps att byta axel standard hej vilt så det passar.

Visa din Dirt Jump
Om du vet vilken årsmodell på gaffeln så ska det nog gå att hitta en ny axel. Kan ju kontakta säljaren och fråga vart axeln är för den ska ju följa med gaffel när den säljs.

Visa din Dirt Jump
Hej.
Jag tror det är en 15x100 dimension på navet du behöver och en 15mm hexlock manitou axle. Akta bara att du inte kann konverters en 15x110 nav till en 15x100 med end cabs

Circus expert fanns också med 15x100 men det verkar då att i år finns den bara i 20x110.

Axeln kan du nog får tag på via en handlare som sälja manitou/ Hayes produkter. Det finns säkert också en serial number nånstans på gaffeln och då kan en handlare säkert hjälpa dig att beställa rätt axel.

Visa din Dirt Jump
Så här ser en Manitou Circus Expert axel ut. Rätt annorlunda, jämfört med RS och FOX. Måtten är 110x20.

Bilagor

• IMG_1074.jpeg
    IMG_1074.jpeg
    706.6 KB · Besök: 56
Visa din Dirt Jump
Om du vet vilken årsmodell på gaffeln så ska det nog gå att hitta en ny axel. Kan ju kontakta säljaren och fråga vart axeln är för den ska ju följa med gaffel när den säljs.
Japp, har skrivit till honom men får inget svar tyvärr, ingen aning om årsmodell på cykeln.
Hej.
Jag tror det är en 15x100 dimension på navet du behöver och en 15mm hexlock manitou axle. Akta bara att du inte kann konverters en 15x110 nav till en 15x100 med end cabs

Circus expert fanns också med 15x100 men det verkar då att i år finns den bara i 20x110.

Axeln kan du nog får tag på via en handlare som sälja manitou/ Hayes produkter. Det finns säkert också en serial number nånstans på gaffeln och då kan en handlare säkert hjälpa dig att beställa rätt axel.
Är det 15x100mm så finns det att köpa TA på flera olika websiter. Jag har mätt mellan dropoutsen till 100mm och med droputsen 160mm, så gissar på att det är en 100mm då. Det enda numret jag hittar på gaffeln är HB9120586.

Vill passa på att tacka alla för all hjälp här i tråden! Det uppskattas verkligen när man tappat bort sig i djungeln av cykelkomponeter

Visa din Dirt Jump
Fick tillslut ordning på gyron. Efter en del svärande och vajerkapande. Mekanisk Tektro bromsok, som fungerar oväntat bra.
Upplever även att det är enklare att få till långa manuals då man kan ”slira” lite med bromsen.
Använde en modifierad Odyssey GTX-S anpassad för BMX. Köpte hela kitet i princip nyskick för 250kr. Upplever inte att det är någon större skillnad i känsla jämfört med ett Titlekit.

Sitter nu på min Commencal absolut 2021.
Nu blir det barspins hela helgen :)

Bilagor

• IMG_1094.jpeg
    IMG_1094.jpeg
    534.9 KB · Besök: 71
  • IMG_1095.jpeg
    IMG_1095.jpeg
    557.9 KB · Besök: 71
  • IMG_1096.jpeg
    IMG_1096.jpeg
    465.3 KB · Besök: 72
Visa din Dirt Jump
Det finns massor av videos på youtube som visar hur man gör.
Bland annat vänder gyron upp och ner, jag borrade och använde en gängtapp i gyroplattan annars kommer vajrarna inte ligga i rätt läge då gyron är upp och ner.
Sen ordna så att gyrotabsen kommer lagom nära gyron, villet innebär att du behöver borra och använda gäntapp i ramen.

Jag ordnade det själv, går inte att köpa ett färdigt kit vad jag vet, förutom title, som kostar betydligt mycket mer.

Finns många filmer på youtube, där de gör allt steg för steg.

Visa din Dirt Jump
Jag har haft gyro också. Ser lite fel monterat ut. Anväder du rätt tabs?
Ja, det är femte cykeln jag gör detta på.
Personen jag köpte den av hade själv försökt montera gyro. Men misslyckats, därav ett extra hål. Vilket jag istället för att borra fler hål i ramen valde att justera vajerlängden istället. Vad är det som ser fel ut menar du? gyro-tabs, använder sig av standardmått mig veterligen. Åtminstone de 20+ år jag cyklat BMX och sedan Dirt, Enduro etc.

Gyron fungerar precis som den ska.
Kör samma setup som Tom Isted gjorde tidigare. Skillnaden är att han har en shadowplatta.

Bifogar en bild på hans setup.

Bilagor

• IMG_1100.png
    IMG_1100.png
    254.5 KB · Besök: 55
Visa din Dirt Jump
Sen är det ju skillnad om du har tapered eller inte.

Här är ett annat exempel.

Bilagor

• IMG_1101.png
    IMG_1101.png
    297.4 KB · Besök: 76
Senast ändrad:
Visa din Dirt Jump
Jag har haft gyro också. Ser lite fel monterat ut. Anväder du rätt tabs?
Tabsen skiljer sig 4’mm vertikalt . Det är en rent kosmetisk fråga. Funktionen är densamma, valde som sagt att korrigera den differensen med att kapa 5mm av vajerhöljet, istället för att borra ännu mer i ramen.

Här en youtube video som beskriver hur man gör. En av många

Senast ändrad:
Visa din Dirt Jump
Hej allihopa!

Hijackar tråden lite och undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera cykeln jag nyss köpt och även kunna hjälpa mig att hitta tag i vevarm och eventuellt vevlager som känns ganska risigt :)

Är första dirt cykeln så ska bli riktigt kul att börja på!
Tack på förhand.

Bilagor

• IMG_0254.jpeg
    IMG_0254.jpeg
    352.7 KB · Besök: 82
  • IMG_0255.jpeg
    IMG_0255.jpeg
    672.8 KB · Besök: 82
  • IMG_0253.jpeg
    IMG_0253.jpeg
    1.2 MB · Besök: 91
  • IMG_0248.jpeg
    IMG_0248.jpeg
    1,006.3 KB · Besök: 93
Visa din Dirt Jump
Hej allihopa!

Hijackar tråden lite och undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera cykeln jag nyss köpt och även kunna hjälpa mig att hitta tag i vevarm och eventuellt vevlager som känns ganska risigt :)

Är första dirt cykeln så ska bli riktigt kul att börja på!
Tack på förhand.
Kul!
Ser ut som en black market bikes edit1, kanske från 2012. Bör vara vanligt bsa gängat vevlager

Visa din Dirt Jump
Jaha. Då passar ett engelskt gängat vevlager (bsa) till 68/73mm vevlager hylsa och ett passande vevparti till det. Glöm inte ett passande verktyg till lagret också.

Visa din Dirt Jump
Velar lite fram o tillbaks om jag ska sälja min DJ. Kör bara ett par ggr om året numera o är väl i ngn slags svacka intressemässigt. Får man ngt för en så'n här eller ska man ställa den i förrådet tills intresset tilltar igen?

Dartmoor Cody, ca 10 år gammal(??) med en ganska kass gaffel men allt är fullt fungerande trots allt.
20230510_103823.jpg
20230510_103838.jpg

Edit: Eller så kanske man kan göra om den till ngn slags barncykel. Längre sadelstolpe + frambroms (hur man nu bultar fast en skiva fram...).

Senast ändrad:
Visa din Dirt Jump
Velar lite fram o tillbaks om jag ska sälja min DJ. Kör bara ett par ggr om året numera o är väl i ngn slags svacka intressemässigt. Får man ngt för en så'n här eller ska man ställa den i förrådet tills intresset tilltar igen?

Dartmoor Cody, ca 10 år gammal(??) med en ganska kass gaffel men allt är fullt fungerande trots allt.
Visa bilaga 624755Visa bilaga 624756
Edit: Eller så kanske man kan göra om den till ngn slags barncykel. Längre sadelstolpe + frambroms (hur man nu bultar fast en skiva fram...).
Jag hade behållit den om du har plats. Ångrar att jag sålde min stp, hade varit kul att ha nu lite sällan sådär.

Visa din Dirt Jump

Visa bilaga 624755Visa bilaga 624756
Hej.
Jag skulle också behålla den. Den kan vara roligt att har på pumptrack med. Först har jag använd min gamla dj bike på pumptrack en, sen min fru när jag köpte ett nytt. Nu är den bara såld för att jag byggde ett nytt pumptrack cykel.

Jag tycker också att det är en fin stål ram som är värd att spara och kanske nån gång uppdatera med en annan gaffel.

Jag skulle nog inte göra om den som barn cykel, det blir bara för tungt.

Visa din Dirt Jump
Så efter att ha meckat, forskat, pillat o pusslat har jag äntligen fått min Rose dj till ett stadie jag är relativt nöjd med. Har anpassat den för mer street åkning så kör på Maxxis dth däck fram o bak med 28/13 utväxling samt hydrauliska bromsar på ett riser styre för mer komfort!
20230601_194440.jpg
20230601_194458.jpg

Visa din Dirt Jump
Så efter att ha meckat, forskat, pillat o pusslat har jag äntligen fått min Rose dj till ett stadie jag är relativt nöjd med. Har anpassat den för mer street åkning så kör på Maxxis dth däck fram o bak med 28/13 utväxling samt hydrauliska bromsar på ett riser styre för mer komfort!Visa bilaga 629444Visa bilaga 629445

Jag gillar styr stammen och styret. Det ger hela cykeln en liten old school känsla.

Tillbaka
Topp