Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Mr Handley sa:
Marsan sa:
14-17mm på vardera sida om stagen. Hade det gått att få ner måttet till ca 5mm på var sida så hade det ju inte skadat. Dock kanske de medför att man slår i staget onödigt mycket med hälarna.

Har inte direkt tänkt på det. Iofs är jag inte millimeternoga med passformen heller.

Cannondale: Hur snabbt behövde du cykla får att "man fick bryta för att den skulle svänga i högre farter"? Tycker mig känna vissa gyrokrafter ibland men var mest nyfiken.

Inte särskilt fort. Gyrokrafterna borde väl vara ungefär densamma med min nya cykel.

Visa din Fatbike
Jeppe_E sa:
Jeppe_E sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Däcken är såklart en stor bov men jag är rätt så säker på att det inte är det som är problemet i högre farter.

Jo... Vad är "trail" mått?

Ok, nu har jag läst på lite. Det är ett sådant analmått som får folk att tro att det är därför som de är missnöjda med cykeln. #HTFU

Precis just ett sådant mått.
Jag kanske är känslig på den punkten. Andra kanske inte alls bryr sej om att cykeln är lite "trög". Inte vet jag. Jag trivs bäst på cyklar och motorcyklar med lite "aggressivare" styrgeometri. Cyklar som inte vill svänga tål jag inte,

Visa din Fatbike

Bilagor

• DSCF7551.JPG
    DSCF7551.JPG
    277.5 KB · Besök: 101
Visa din Fatbike
okej. nästa fråga.

har kommit lite längre i mina funderingar o börjat kolla runt mer.
har nu fått fram 3 nya favoriter

1 är en cannondale fat caad 2
2 rose tusker 1 med dämpare
3 trek farley 5

funderingarna då.

cannondalen får plats med 4,8 däck medan tusker bara får in 4 kanske 4,25

berhöver jag stirra mig blind på detta ? fördelen med tusker är dämpad gaffel men nakdel att jag inte kan få i större däck ...

hur tänker ni ?

då jag bor i skåne är snö oftast bristvara men mjuk lera o gega blir de ju en hel del.
somartid är de rötter o sten som är ivägen.

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Då det klagades på för få bilder i tråden så lägger jag in ännu en bild från dagen cykelpass :)
Känner att våren är på gång nu...hoppas oxå vattnet snart blir mjukt så även paddlingssäsongen kan börja snart...

Bilagor

• IMGP7729.JPG
    IMGP7729.JPG
    548.6 KB · Besök: 88
Visa din Fatbike
LinusE sa:
okej. nästa fråga.

har kommit lite längre i mina funderingar o börjat kolla runt mer.
har nu fått fram 3 nya favoriter

1 är en cannondale fat caad 2
2 rose tusker 1 med dämpare
3 trek farley 5

funderingarna då.

cannondalen får plats med 4,8 däck medan tusker bara får in 4 kanske 4,25

berhöver jag stirra mig blind på detta ? fördelen med tusker är dämpad gaffel men nakdel att jag inte kan få i större däck ...

hur tänker ni ?

då jag bor i skåne är snö oftast bristvara men mjuk lera o gega blir de ju en hel del.
somartid är de rötter o sten som är ivägen.

Jag tror att det ska gå att få dit bredare däck på thuskern. Kolla i däcktråden, tror det står något om det där.
CAAD 2 har lite bredare vevparti än 1:an. Fortfarande mycket smalare än whiten. Vad thusker och trecken har för Q-factor vet jag inte.

Visa din Fatbike
Konkret sa:
http://www.trimate.se/collections/b...ty-trail-sram-x5-fat-bike?variant=10699365700

Vad säger expertisen om den här?
Skall jag tömma plånboken eller glömma den?

Jag har den gamla fattyn och är grymt nöjd med den, borrade fälgarna vilket gjorde väldigt gott. Jag får inte in så mycket mer än 4" bak men kan leva med det, så mycket fetare blir det inte med 4,5". Floaterdäcken känns helt ok. Bor på västkusten så det blir inte så ofta snö här heller.. Det kag hört om den nya on one är bara positivt.

Visa din Fatbike
cola sa:
Konkret sa:
http://www.trimate.se/collections/b...ty-trail-sram-x5-fat-bike?variant=10699365700

Jag har den gamla fattyn och är grymt nöjd med den, borrade fälgarna vilket gjorde väldigt gott. Jag får inte in så mycket mer än 4" bak men kan leva med det, så mycket fetare blir det inte med 4,5". Floaterdäcken känns helt ok. Bor på västkusten så det blir inte så ofta snö här heller.. Det kag hört om den nya on one är bara positivt.

Jag tillhör också västkusten. Jag tror en framdämpare passar min körstil och terräng bättre än med stel gaffel.

Har du kört mycket ht innan och hur tycker du fatbiken beter sig när det blir skabbigt i skogen?

Visa din Fatbike
var o klämde på en white pro idag men fick verkligen inte känslan av kvalite.
haft otaliga olika cyklar men den andades billig. vet inte vad de är men även om komponenterna är kanon fina så fans inte köp suget där.

aja.

rosen vägen stort nu synd man inte kan klämma på en sådan live
och tänkte ta mig till MC center i kristianstad o kläma lite på en fat caad 2

dom som kört eller äger en rose. är ramen ivägen för vaderna ? ser onekligen bred ut under sadeln nämligen :)

Visa din Fatbike
Konkret sa:
cola sa:
Konkret sa:

Jag tillhör också västkusten. Jag tror en framdämpare passar min körstil och terräng bättre än med stel gaffel.

Har du kört mycket ht innan och hur tycker du fatbiken beter sig när det blir skabbigt i skogen?

Jag har kört lite av varje. Sålde min ht 26a och gick till helstel 29a sedan till FS am med 140mm bak och fram och sedan till fatty.. Gillar när less is more och att slipa tänka på service, därav inga dämpare mm. Rotmattor och tekniskt mm är inga problem att köra med stel fatbike tycker jag men det är klart att resan blir mjukare med dämpare. Fatbike är den roligaste typen av cykel jag kört.

Angående däcksbredd mm så tycker jag att vikten på den roterande massan är viktigare för upplevelsen. Att fattyn iaf i mina ögon är den snyggaste ramen räcker gott för mig;)

Får väl bjuda på en bild oxå..

image.jpeg

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
LinusE sa:
haft otaliga olika cyklar men den andades billig. vet inte vad de är men även om komponenterna är kanon fina så fans inte köp suget där.

aja.

dom som kört eller äger en rose. är ramen ivägen för vaderna ? ser onekligen bred ut under sadeln nämligen :)

Varför inte en Dude?

Visa din Fatbike
Crossmax sa:
LinusE sa:

aja.

Varför inte en Dude?

ända anledningen är att priset känns orimligt högt.

rosen är under 18 hemma med dämpare o sadel som passar och fat caad får jag rabbat på så även den betydligt lägre än en dude.

treken har jag nog lämnat helt då de tar för små däck o ingen dämpning :)

Visa din Fatbike
cola sa:
Konkret sa:

Bud/Lou 4,8 går in i gammel Fattyn. Tar i lite i kedjan på lägsta / lägsta, går att leva med. 0,3-0,4 max tryck bak annars fastnar däcket i ramen. Mer tryck än så behöver inte jag, på sommarn kör jag andra däck.

Visa din Fatbike
Då är min Dude ombyggd o klar:)

Monterat nya XT 11:a delat. 11/42 bak o Wolf Tooth ovalt 32 fram.

Däcken är 4,8 Jumbojim. Uppgraderat bromsskivorna till XT skivor med större 205 skiva fram.

Nu längtar jag till Alperna i sommar:)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    408.1 KB · Besök: 97
  • image.jpeg
    image.jpeg
    388.7 KB · Besök: 102
  • image.jpeg
    image.jpeg
    404.3 KB · Besök: 88
Visa din Fatbike
AdventureRider sa:

Däcken är 4,8 Jumbojim. Uppgraderat bromsskivorna till XT skivor med större 205 skiva fram.

Snygg! Vad är det för storlek på ramen?

Visa din Fatbike
AdventureRider sa:

Fasen vad smutt!
=)

Visa din Fatbike
Cannondale jekyl 1000 sa:
AdventureRider sa:

Snyggt. Vad satt det där innan?

Det var två gånger tio med XT bak o slr framväxel.

Tog nu även bort låsningen på styret till Bluton. Rent o fint på styret nu:)

Visa din Fatbike
Crossmax sa:
AdventureRider sa:

Snygg! Vad är det för storlek på ramen?

Tackar:)

Det är en Medium.

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Önskar att jag kunde lägga upp en bild på min nya gröna Wite 3Fat. Men eftersom däcken inte satt på ordentligt så lämnade jag in hjulen på xxl verkstaden.
Köpte den Torsdag kväll, försökte få bakdäck att ploppa upp på kanten 4 timmar på fredag kväll.
Försökte såpvatten sen skära bort fälgbandstejpen som gick upp på kanten.Efter det testades talk.
Trixet med ett spännband mitt på däcket testades oxå.
Nu får vi se hur XXL löser detta.

Mekaniken skulle kolla om det var däcken eller fälgarna. Vi får se imorgon vad han säger.
/Ulf

Visa din Fatbike
Råkade skaffa mig en White hoj förra helgen, alltid vart anti fatbikes men man måste ju testa! Bara hunnit testa en liten sväng och jag tror det kan bli bra när jag höjt och fått på ett 780 styre! Så har jag dubbat däcken.

image.jpg

image.jpg

Visa din Fatbike
Tog en tur ner på Nydalasjön idag. Solen gav upp, men det blev en fin tur ändå. Körde förbi några förvånade skidåkare och pimplare.

Bilagor

• PSX_20160312_193647.jpg
    PSX_20160312_193647.jpg
    96.7 KB · Besök: 95
Visa din Fatbike
Så, nu är lättningen genomförd för denna gång iaf. -1050g/ hjul (!!) genom att byta däck och slang, helt otroligt vilken skillnad det blev. Sen rök några cm styre, lättare och kortare stam, två drev försvann fram, ny nw- klinga (körde på vanliga mellanklingan förut, vägde 80g nya vägde 40g..), kapade även 20 cm sadelstolpe som inte behövs på några år, gick även upp till niodelat med större spridning.. Sambon undrade om inte cykeln var ny? Jo, vadå då? Men fan, du har ju bytt det mesta och ändrat på resten..

Berättade inte då att nya pedaler, sadel och handtag är på väg ;)

Nu börjar den iaf kännas som en cykel.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    466.9 KB · Besök: 97
Visa din Fatbike
Sjukt trevliga cyklar ni lägger upp här. Jag missade vintern men köper en Fatbike inom kort så då kommer en bild från mig också.

Har tänkt att köpa en till mig och en till den blivande 10-åringen - någon som har en 24 tummare som inte används?

Fredrik 07noll-6608818

Visa din Fatbike
de blev en trek farley 5 2016 tillslut.
kört tre runder nu och de e svinkul :)

de som hunnits med är uppgradering till sram x9/7 grupp, magura mt2 bromsar, carbon stolpe o styre samt att stanskit e pågång.
vägde 15.22 när jag fick den (storlek 19,5)
o hoppas på 13.5 när alla delar e på plats.

oavsett kommer jag o herr farley ha jävlikt kul fram över :P

Bilagor

• IMG_20160313_162629.jpg
    IMG_20160313_162629.jpg
    555.7 KB · Besök: 81
Tillbaka
Topp