Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Testar nytt gummi, fast de ska nog inte sitta på Taigan. Väntar på en mindre skiva bak för att kunna flytta hjulen till Duden…

Visa bilaga 676771
Däcktestandet fortsätter. Kommer väl snart någon mini-recension i en tråd nära dig...

IMG_3554.JPG

Visa din Fatbike
Här är allt som finns kvar från min första (och sannolikt sista… det faller egentligen inte så mycket snö där jag bor) fatbike.

Surly Wednesday Medium i robin eggs blue. Vi hade så mycket skoj tillsammans.

IMG_20240309_200749117.jpg

Alla andra delar har flyttats till ett annat bygge (en 27.5+ hoj). Hjulen blir till salu på K&S här på forumet, likaså några små delar.
Själva ramen visar tecken på trötthet men inga uppenbara brott ännu. Jag vågar inte sälja ramen i det skicket men om någon vill ha den, kan jag skänka den.

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Efter att slutligen ha tröttnat på att studsa runt och slå sönder nacke, rygg, handleder, etc så kände jag mig nödgad att bygga ihop denna elektrifierade best. Det blev extremt bra timing med tanke på den vinter vi haft i år. Nu spelar det ingen roll om de plogat eller inte. Jag mosar fram lika snabbt ändå :D

Fat bike.jpg

Jag har lyxat mig lite med en dämpad styrstam från Redshift och en Thudbuster sadelstolpe nu också. Så nu klarar jag även halvmeters potthålen utan problem :D

Visa din Fatbike
Funkar gaffeln bra tycker du?
Nu har jag kört in gaffeln och här kommer utlovatde åsikter.

Som så många andra gnällt över så krävs det en hel del experimenterande att ställa in gaffeln, men till skillnad från en "vanlig" gaffel går det mycket snabbt att justera den iom att man inte använder volume spacers och istället fyller på med luft för att göra gaffeln mer progressiv/linjär. Tog mig sisådär 7-8 försök att hitta något jag trivdes med. Väl rätt inställd tycker jag att den presterar mycket bra. Kör relativt lågt tryck i den övre luftkammaren och lite högre tryck i den nedre. Ger bra prestanda på småstök i början av slaget, men inga problem med att den bottnar ur.

Efter att ha experimenterat lite med däcktrycken båda fram och bak har jag nu en fatbike som fullkomligt flyger nerför på segment där jag till och med med min FS trailbike får hålla tungan rätt i mun.

Längden på gaffeln är dessutom rejält tilltagen med en A-C på hela 57cm. Detta har förändrat geometrin på cykeln som för mig bara är en rejäl bonus. Flackare HT, längre hjulbas, högre BB. Man får kämpa lite mer i de värsta klättringarna, men detta övervägs av de helt fantastiska utförs egenskaperna.

Nöjd 8/10

Visa din Fatbike
Detta har förändrat geometrin på cykeln som för mig bara är en rejäl bonus. Flackare HT, längre hjulbas, högre BB. Man får kämpa lite mer i de värsta klättringarna, men detta övervägs av de helt fantastiska utförs egenskaperna.
Jag har ju uppnått lite av det mha anglesetet, och har bestämmt mig för att jag ska fortsätta köra helstelt. Plånboken säger tack. :-)

Visa din Fatbike
Jag har ju uppnått lite av det mha anglesetet, och har bestämmt mig för att jag ska fortsätta köra helstelt. Plånboken säger tack. :-)
Jävla hövlig plånbok du har. Jag får bara skäll av min.

Men helt krasst så funkar helstelt aldeles utmärkt för 90% av all stig. Det är bara när det går utför eller när man huckar och hoppar som en dämpad gaffel kommer till användning. Gubbcyklar man plattstig är det det mega overkill. Jag köpte wrengaffeln mest för att testa :)

Visa din Fatbike
Jävla hövlig plånbok du har. Jag får bara skäll av min.

Men helt krasst så funkar helstelt aldeles utmärkt för 90% av all stig. Det är bara när det går utför eller när man huckar och hoppar som en dämpad gaffel kommer till användning. Gubbcyklar man plattstig är det det mega overkill. Jag köpte wrengaffeln mest för att testa :)
Jag har åkt med stel gaffel på min fatbike i minst 4 år, sommar och vinter, stig och snö. Det var helt OK. Men sedan har min åkstil förändrats under bikepark-inflytandet. Och mina handleder har börjat klaga på grund av mer aggressivt åkning. Så jag tvingades att prova byta till Mastodongaffel och ångrade inte mig sedan dess.

Hursomhelst, jag har några helstela cyklar kvar i stallet för de dagar när man inte huckar.

Visa din Fatbike
Här är allt som finns kvar från min första (och sannolikt sista… det faller egentligen inte så mycket snö där jag bor) fatbike.

Surly Wednesday Medium i robin eggs blue. Vi hade så mycket skoj tillsammans.

Visa bilaga 685220

Alla andra delar har flyttats till ett annat bygge (en 27.5+ hoj). Hjulen blir till salu på K&S här på forumet, likaså några små delar.
Själva ramen visar tecken på trötthet men inga uppenbara brott ännu. Jag vågar inte sälja ramen i det skicket men om någon vill ha den, kan jag skänka den.
Hej Atakua
Hjulen jag köpte var fina men ramen tror jag att jag skänker vidare till någon annan.

Om någon vill ha ramen ovan kan ni höra av er till mig :)

Visa din Fatbike
Tror BuTTus kommer bli mycket "fetare". :P

Visa din Fatbike
Tror BuTTus kommer bli mycket "fetare". :P

Helt projekt på gång eller bara nya hjul? :-)

Tillbaka
Topp