Visa din gravelbike

DanielS

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
har en MB31 med kolhjul, superbt nöjd. Gillar verkligen geometrin med längre reach och kort stam, blir trevligt på grus och väldigt spårstabilt. (Och nej, den blir inte utsträckt pga kort stam)
När jag skrev att den var lång så har jag jämfört MB31 (70mm styrstam) med min komfort-racer, och då blir MB31 längre och något lägre. En mindre storlek ger alltför mycket drop för min smak. Men jag sitter relativt upprätt.

outside79

Ny medlem
Visa din gravelbike
ok, en lite offf topic, alla här har gravel hojar, men hur i helvete håller ni de rena? bor man i vill radhus är det väl hyggligt lätt, men vi lägenhetsmuppar då? och rengöring i allmänhet. allt ser så jävla välputsat ut.

OldBones

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Biltema, 8L tryckspruta, 199 SEK
Räcker till två tvättar, en grov sen en fin innan man rullar upp härket till lägenheten 😎

Hogren

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
ok, en lite offf topic, alla här har gravel hojar, men hur i helvete håller ni de rena? bor man i vill radhus är det väl hyggligt lätt, men vi lägenhetsmuppar då? och rengöring i allmänhet. allt ser så jävla välputsat ut.
jag har tur vi har en slang på innergården där man kan ta det värsta, sedan har vi ränna och golvbrunn på balkongen så där kan man köra fin liret

lundatok

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Vi har också slang på innergården, har en hink med svamp, tvättmedel och pensel/borste som står redo för när jag kommer hem. Torkar av med en gammal handduk i källaren sen.

Fpalm

Medlem
Visa din gravelbike
Tvättmässigt så spolar jag av cykeln noga, på med Muc-Off, en mjuk och blöt borste som jag går över hela cykeln med noggrant, som när man tvättar bilen - där man inte borstar så syns det. Sen en hård borste som jag tar däcken med och diskborste vid drivlinan, sen spola av! Har någon gul drivlinetvätt från Muc-Off som jag har på ibland, men vet inte ens om den gör någon större skillnad. Har också på silicon shine (Muc-Off) med jämna mellanrum, smuts fastnar inte lika lätt och cykeln blir glansigare.

-Andy-

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Jag brukar blöta och vrida ur ett par handdukar (modell mindre) och sedan torka bort all smuts. Håller till utanför lägenhetsporten (på gräsmatttan). Det tar ett par minuter och cykeln ser ut som ny. Någon gång ibland kör jag kedjetvätt och smörjer där det behövs.

Bellyboy

Medlem
Visa din gravelbike
Fyller skurhinken och tar det värsta nere på gården, kedja osv. Sen fintvätt i duschen.

Yeti

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Ett stycke cykel anlände. Stänkskärmar ska ännu monteras, ramväska sys samt egen sadel sättas på, innan det blir en ordentlig test.
_PN_9034.jpg

Styret blir sannolikt ersatt, jag vill ha mera bredd och mindre flare. Egna preferenser efter tio år med offroad dropbars.
_PN_9043.jpg

Grundämne 22.
_PN_9047.jpg

700x50 mm ska rymmas bak, fram säkert mera. Nu 700x42, vilka ska rymmas med ordentlig stänkskärm.
_PN_9072.jpg

Pfaff

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Tvättmässigt så spolar jag av cykeln noga, på med Muc-Off, en mjuk och blöt borste som jag går över hela cykeln med noggrant, som när man tvättar bilen - där man inte borstar så syns det. Sen en hård borste som jag tar däcken med och diskborste vid drivlinan, sen spola av! Har någon gul drivlinetvätt från Muc-Off som jag har på ibland, men vet inte ens om den gör någon större skillnad. Har också på silicon shine (Muc-Off) med jämna mellanrum, smuts fastnar inte lika lätt och cykeln blir glansigare.
Lyckas man bara krångla in den i duschkabinen, här på ett hotell, går det ju det med 😄 (fick ta bort sadeln)

097E94F3-20D2-4542-A7BD-C8036D7B8BB0.jpeg

SIE

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Har någon tips på bra clip-on stänkskärm fram (och kanske bak?) som passar över 47mm däck? Har just nu en mudhugger-variant från ass savers plus fendor bendor bak som funkar bra när det är småvått ute, men skulle behöva något rejälare/full-längd’ish de få gånger jag är ute i hällregn.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Då var det en ny gravel beställd blev en svart mb31 med sram force axs med framväxel
(ska byggas om lite) och kolfiberstyre.... samt att en wattmätare ska beställas och skärmar
Larsén moddade ju också dit en framgrunka på sin MB31.
Och nog ser det ut som att man kan hoja på ganska snabbt (och långt) på dessa. 😂

Hogren

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Ja det var där ifrån jag fick idén.... han har varit väldig hjälpsam med många frågor
Så till helgen ska den vara klar

dogday

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Jag använder en sån här sen något år tillbaka och är väldigt nöjd med hur smidigt processen fungerar; fyller den i tvättstugan på bottenplan för att slippa släpa runt den onödigt långt. Det länkas ibland till eldrivna modeller, men handkraft är billigare, funkar hur bra som helst och känns mer långsiktigt pålitligt än batteridrift. Hittar du mindre modeller så kan jag tipsa om att 4 liter borde räcka till den skitigaste cykel.

Doominator1

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
På MTB är det väldigt mycket flare och otroligt grund bock.
Typ nästan. Om ett klassiskt bockstyre är en Mercedes C-klass och ett MTB-styre är en Geländewagen så är ju ett bockstyre med mycket flare och allt vad det nu ska vara en GLA 4x4^2 AMG. Även känt som identitetskris deluxe eller nästan bra på mycket lika kass på allt.

De säljer dock, så någon tilltalas ju om än inte jag.

bjrnn

Ny medlem
Visa din gravelbike
väntar på microshift bar end växelreglage för att kunna montera ett venturemax xl på min gravel/pendlar/alltmöjligt cykel.

2B6E969E-7E2E-4299-B6AA-37A9F089E55F.jpeg

Bobbysynth

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Har likadana hjul och jag tycker att de är för tunga (speciellt bakhjulet), sedan så gillar jag inte pawl-system (jämfört med ratchet). Kör 650-varianten. Skulle hellre kört på ett liknande hjul med 350-nav i stället.
Tack för bra input. Kör du tubeless? Har 350-nav på mina hjul idag och gillar dem, men är inte så kräsen. Tänker att G1800 är så pass överkomliga att jag kan leva med 370. Eller? På vilket sätt märker du skillnad?

weldion

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Tack för bra input. Kör du tubeless? Har 350-nav på mina hjul idag och gillar dem, men är inte så kräsen. Tänker att G1800 är så pass överkomliga att jag kan leva med 370. Eller? På vilket sätt märker du skillnad?
Yes, jag kör slanglöst med ett par 650x45 Pirelli Cinturatto H och det fungerar hur kanon som helst. Ljudnivån är den största skillnaden mellan pawl och ratchet. Har inte jämfört ingreppsvinkel mellan systemen och det är inget som spelar någon större roll för min grusåkning.
Borde gå att bygga något i samma prisklass med 350-nav, lika ekrar och kanske någon halvfin fälg. För man reagerar på hur tungt bakhjulet är jämfört med t.ex. mitt bakhjul på ena MTBn med 350-nav och XR391-fälg.
Funderar själv på att bygga nya hjul till min hoj, om jag inte råkar hitta något roligt på begagnatmarknaden under vintern.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Yes, jag kör slanglöst med ett par 650x45 Pirelli Cinturatto H och det fungerar hur kanon som helst. Ljudnivån är den största skillnaden mellan pawl och ratchet. Har inte jämfört ingreppsvinkel mellan systemen och det är inget som spelar någon större roll för min grusåkning.
Borde gå att bygga något i samma prisklass med 350-nav, lika ekrar och kanske någon halvfin fälg. För man reagerar på hur tungt bakhjulet är jämfört med t.ex. mitt bakhjul på ena MTBn med 350-nav och XR391-fälg.
Funderar själv på att bygga nya hjul till min hoj, om jag inte råkar hitta något roligt på begagnatmarknaden under vintern.
Ok fattar. 350 är tysta och fina vilket jag verkligen gillar. Tänker att däcken ändå är tyngre maa bredden så kanske kan leva med det. Är ingen gramjägare (än så länge 😄).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer