Visa din gravelbike

glitch

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Vet någon i Carbonda gänget om en Stages vev går fri från kedjestagen? Eller har en 696a och kan tänka sig mäta mellan vev och kedjestag?

moody

Aktiv medlem
Visa din gravelbike

Kan denna vara något att ha?
Lär ju fungera utmärkt den där.
Kolla storlek en g extra bara. Ridley tenderar att vara "större" än normalt.
/E

Murdock

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Ser ut att vara en fin deal. Apex 1x10 var nytt för mig.
Fattar nada. 10-delat, mekaniska skivbromsar, aluminiumram (och gaffel!). 21000 rek. pris? Måste vara en fördjävla bra ram. Denna Triban har också 10-delat men med tubelessredo hjul och kolfibergaffel:

grondahl

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Köpte en Kanzo A grx400 på xxl tidigare i år för 13590. Tror att xxl körde 15900 som standardpris på den. Den har dessutom kolfiber-gaffel.

Senast ändrad:

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Får fortfarande inte cykla efter operationen så städar källaren och testar nya däck.
Ultrabite 622-50 satt som en smäck.
5mm högre diameter än 42:orna är bra mycket lägre än de andra 50mm varianterna jag testat.

Nästa projekt blir nog att plocka ner hela hojen, uppgradera lite och rengöra allt.
sen är den redo för lite vårcykling.

C74D41A1-519B-4296-B249-94F762EDA3AC.jpeg

nisseson

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Pendlarcykeln kan nu även ta på sig en roll som gravlishcykel tack vare en till uppsättning hjul, dessa med graveldäck (43 mm GravelKing SK Plus).

Fast eftersom det är en 2009 års Kona Dew Drop med mekaniska skivbromsar, QRs och jag kör med slang kanske det ska kallas monstercross/hybrid/also-ran. Kul var den att prova i höstskymningen iaf. :-)

IMG_20201111_151822981_HDR_2.jpg

Hakana1

Medlem
Visa din gravelbike
En Topstone 0 2021. Jag ville cykla nu och fick ta det som fanns. Hade som nybörjare klarat mig med billigare hoj. Den är nog fel på många sätt med priset. Men spontant nöjd efter två turer på grövre joggingspår. En Mj-858 med 1000 ”XXL-lumen” räckte inte riktigt när farten höjdes nu i skogen. Eller om jag bara var ovan vid nya prylar.

Bilagor

j12d342

Medlem
Visa din gravelbike
Får fortfarande inte cykla efter operationen så städar källaren och testar nya däck.
5mm högre diameter än 42:orna är bra mycket lägre än de andra 50mm varianterna jag testat.

Nästa projekt blir nog att plocka ner hela hojen, uppgradera lite och rengöra allt.

Visa bilaga 452312
Vem är det ram?(Hittar inte den hos Allahbike)

glitch

Aktiv medlem
Visa din gravelbike

Visa bilaga 452312
Köttiga däck Roger!

Principia

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Nu är det bara reglage, bromsar och styrstam kvar som är original på Asperon (som är Apexmodellen). Köpt nya hjul (Zipp 303 S) och passade på att byta till Redvevar och Rivalbakväxel. Däcken är 38mm Gravelking SK. Väger 7.92 med pedalerna (eggbeaters) som dock inte var på när bilden togs. Cykelcity levererade.
0C7EFFD5-1B68-44D6-9E87-1DEF61CC02B1.jpeg

oscm

Medlem
Visa din gravelbike
Min Genesis Croix de Fer har gått som det mesta sen 2014. Började som pendlingshoj med skärmar och pakethållare men har uppgraderats i omgångar och är numera grusracer med 43mm-däck. ”One bike, many hats” säger Genesis själva och jag kan bara hålla med. Det är ingen lättviktare men I love it to death!
6B9B1AE5-67B7-4239-94C9-2E3DC3E0DD90.jpeg

MZ

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Nu är det bara reglage, bromsar och styrstam kvar som är original på Asperon (som är Apexmodellen). Köpt nya hjul (Zipp 303 S) och passade på att byta till Redvevar och Rivalbakväxel. Däcken är 38mm Gravelking SK. Väger 7.92 med pedalerna (eggbeaters) som dock inte var på när bilden togs. Cykelcity levererade.Visa bilaga 452830
Snygg!
Ligger på strax över 8 kg utan sadelväska och vattenflaskor, dock med Garmin fästen för gps och baklampa.
Är bara ramen som är kvar ifrån Apex utrustningen.
20201108_105823.jpg

Franke

Medlem
Visa din gravelbike

Kan denna vara något att ha?
Fick cykeln i fredags och har nu provkört den för första gången.
Körde en tur på c:a 3 h 90% asfalt 10% gravel/stig. Cykeln kändes bra, avslappnad geometri, rent av komfortabel.
Förutom en ytterst amatörmässigt monterad styrlinda är jag väldigt nöjd med cykeln.
Gaffeln förefaller att vara tillverkad av kolfiber, inte aluminium, och givetvis är det 11 växlar.
C3C734F1-56EE-46E6-842D-8DFE370F2588_1_105_c.jpeg
5F7EA726-395C-479C-B30D-370319B0A4DE_1_105_c.jpeg
E75DE1F4-35C6-4952-9E1A-CA263591905D_1_105_c.jpeg

Murdock

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Fick cykeln i fredags och har nu provkört den för första gången.
Körde en tur på c:a 3 h 90% asfalt 10% gravel/stig. Cykeln kändes bra, avslappnad geometri, rent av komfortabel.
Förutom en ytterst amatörmässigt monterad styrlinda är jag väldigt nöjd med cykeln.
Gaffeln förefaller att vara tillverkad av kolfiber, inte aluminium, och givetvis är det 11 växlar.
Visa bilaga 453391Visa bilaga 453390Visa bilaga 453389
Toppen. Klart mer cykel för pengarna. Snygg var den också!

Hogren

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Måste fråga ni har ju massa olika gravel
Jag ska köpa en ny vill ha en mer aggressiv geometri
Väljer mellan
3t med force enkla Alu hjul
Ridley kanzo fast med rival enkla Alu hjul
Mb31 med kolfiber hjul eller elektroniska växlar
Eller cervelo aspero med grx
Har sådan sjuk beslutsångest

DanielS

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Väljer mellan
Kan inte så mycket om de här specifika cyklarna, men är det inte väldig prisskillnad mellan de du listar? Cervelo och 3T är dyrare medan MB31 och Ridley är budget? För cyklar i den övre prisklassen skulle jag nog vilja provcykla och se hur de känns..

Sedan undrar jag lite vad du syftar på med aggressiv? Jag har för mig att jag tittade på Ridley Kanzo som ett alternativ för mig men däremot MB31 är på tok för lång och låg för mig.

Olika hjul och komponenter kanske gör att det blir samma budget för dig? Om jag var säker på att jag verkligen ville ha en gravel och förvaring/stöldrisk inte var ett problem så skulle jag satsat på en finare ram som jag kunde uppgradera i framtiden. Kolfiberhjul och elektroniska växlar tycker jag personligen känns onödigt lyxigt på en gravel.

Hogren

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Hej budget ligger väl på ca 30 plus minus
Vilket man hotar 3t med typ rival med tur force
Ridley med rival och mb31 blir ju finare grupp på isåfall
Syftet med en aggressiv sittställning är väl att komma så nära min känsla på min vanliga racer vilket jag trivs väldigt bra med
Vill ha en cykel att köra höst vinter med på packade grus o landsväg
Kraven är väl stänkskärmar och få på dubbdäck
Dock verkar skärmar vara lite av ett problem på 3t

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Sedan undrar jag lite vad du syftar på med aggressiv?
+1
@Hogren: Vet du vilken strl du vill ha (dvs stack och reach) så får du gärna posta det + vilka andra mått som är viktiga för dig;
Typ: Kedjestagslängd, BB-drop, osv

Om jag var säker på att jag verkligen ville ha en gravel och förvaring/stöldrisk inte var ett problem så skulle jag satsat på en finare ram som jag kunde uppgradera i framtiden.
+1

Kolfiberhjul och elektroniska växlar tycker jag personligen känns onödigt lyxigt på en gravel.
-1
Jag tycker iofs att hjul kan vara viktigare än växlarna, för vill man ha en allroundcykel som inte skall kännas som en trög och trist skogstraktor på väg utan så mkt som möjligt som en "riktig" lvg-cykel så tycker jag att man bör välja en ram som klarar både 622 och 584-hjul och förstås även med väganpassad geometri + 2X-vevparti/växlar.
633-hjulen bör ha 28-32mm däck och kan då gärna ha en aerofälg i kolfiber. Även 584-hjulen kan då ha kolfiberfälgar tillräckligt lätta och breda för feta ~47-50 mm däck (gruscykling), allt för att hålla nere rotationsvikt och rotationströghet. Man vill ju inte att en sådan här cykel ska kännas som en trög och trist skogstraktor.
Åtminstone skulle inte jag vilja det.

Hogren

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Har dålig koll på alla måtten men kör en Basso Diamante storlek 56 med 120mm stam om enve Aero styre när solen skiner
Ni får gärna komma.med förslag på andra modeller o märken är väldigt öppen för förslag

Bilagor

K

Medlem
Visa din gravelbike
Väljer mellan
har en MB31 med kolhjul, superbt nöjd. Gillar verkligen geometrin med längre reach och kort stam, blir trevligt på grus och väldigt spårstabilt. (Och nej, den blir inte utsträckt pga kort stam)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer