Visa din gravelbike

C-dale

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Feta däck rullar lättare men vikten kan ju minska rappheten en del. Gillar mina Schw. Bite 50mm fram o Riddler 45 bak . Men då blir det en hel del brötiga traktorvägar mm. Och det blir samma om jag kommer ner till grusvägarna på Gran Canaria igen. En vacker dag när jag känner mig rik vore det kul att prova findäck som Compass/Renee Herse.

nesvop

Medlem
Visa din gravelbike
Jag upplever att jag testat en hel del nu under dom dryga 600 mil jag loggat på Strava sen jag började cykla i April förra året. Jag har kört 700Cx30, 700Cx32 grusdäck och nu i år 650Bx47 gravel (räknar bort MTB-däcken på dom cyklarna) och UTAN TVEKAN så är sistnämnda, bredare däcken, den absolut mest mångsida kombo jag testat. För mig är runt 47mm en sweetspot om man planerar att ta sig fram på alla möjliga underlag. Hade jag gått från landsvägscyklist till allround-cyklist hade jag kanske tyckt att det var trögt, men nu har jag alltid cyklat asfalt, grus och stig och alltid känt att 30-32mm gör mig osäker. Det är ingen skön känsla. Det kanske säger mer om mig än något annat, men sen jag köpte min Vitus Substance har jag verkligen känt mig trygg och bekväm. :D
Det var ju ganska stora steg. Jag har själv kört på 28 mm och 40 mm, jag har själv inte känt att det varit osäkert alls. Men när man kommer från de vanliga grusvägarna så får man automatiskt lite mer fokus på var man är :-).
Körde exempelvis hela CV sträckan utan några som helst problem, kört lite med MTBare på jobbet och det funkar utan problem :-).

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Det var ju ganska stora steg. Jag har själv kört på 28 mm och 40 mm, jag har själv inte känt att det varit osäkert alls. Men när man kommer från de vanliga grusvägarna så får man automatiskt lite mer fokus på var man är :-).
Körde exempelvis hela CV sträckan utan några som helst problem, kört lite med MTBare på jobbet och det funkar utan problem :-).
Absolut, smalare än 47mm hade kanske också känts kanon! Men än så länge är jag mest nöjd med mina 47mm WTB byway-däck! :D

Bobbysynth

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Om ekonomin tillåter rekommenderas ett extra hjulpar. Då blir det smidigt att hoppa mellan t.ex. pendling och grus/stig. Kör själv ett par WTB Resolute 42mm på originalfälgen och Specialized Pathfinder Pro 38mm på extraparet. Båda tubeless. Pathfinder valde jag som ”kompromissdäck” för pendling/asfalt, nöjescykling och grus. De rullar bra på asfalt, har bra grepp på grus, bra slitstyrka och jag upplever dem som relativt punkteringssäkra. Favoriten är dock Resolute, som jag har till grus och stig. De slits snabbt på asfalt, men jag upplever dem som minst lika snabba som Pathfinder där. Komforten är dessutom på topp och greppet helt suveränt. Mycket bra däck.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
För mig i den övre viktklasser är det väldigt stor skillnad på 35 och 40mm.

Tar nog och provar RK när ramen väl dyker upp.

MEL F.AT

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Använder 40mm Panaracer GK på grusväg men ibland blir jag sugen på att köra lite stig och då räcker de inte till riktigt. Har kört monstercross innan så då var stigarna roligare! Men nu undviker jag stig och håller mig på gruset.

Domestique

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Min 3T i några olika versioner..

1602876508222.jpg

Med DT Swiss CR1400 och Michelin 32 mm

ABL_200911-Rapadalen.png

Med DT Swiss GR1600 och Pirelli Cinturato Gravel H 50 mm

ABL201016-1901.jpg
Med Kenda Klondike 2,1" dubbdäck

Mest allround är helt klart Pirelli-däcken på 50 mm. Det går något långsammare på asfalt och på hårdpackad grusväg än med de smalare, men där jag cyklar mest så är underlagen allt från asfalt till skogsbilvägar och stigar och då väljer jag alla gånger de bredare.

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Nu så har jag monterat skärmarna som kom igår.
Det blev ett par SKS Edge Al 56, som krävde lite modifiering för att sitta bra.
Framskärmen kan behöva justeras något lite till.

Visa bilaga 448315
Jag förstår om du ännu inte har hunnit prova att cykla med dem på blöta vägar.
Men eftersom åtminstone framskärmen ser onödigt kort ut på bilden, jmf med tex de här,
skulle det vara intressant att veta hur bra skärmarna fungerar i verkligheten.
Återkom därför gärna med en utvärdering efter tillräckligt många blöta turer

Senast ändrad:

Örjan Lax

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Men eftersom åtminstone framskärmen ser onödigt kort ut på bilden, jmf med tex de här,
Är älglapp att rekommendera?

weldion

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Det finns med i planen både på en kompis- och en egolapp. Skönast är dock om det räcker med som det ser ut nu.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Nu så har jag monterat skärmarna som kom igår.
Det blev ett par SKS Edge Al 56, som krävde lite modifiering för att sitta bra.
Framskärmen kan behöva justeras något lite till.

Visa bilaga 448315
Visa bilaga 448316
Visa bilaga 448319
Visa bilaga 448320
Dom där skärmarna är snygga! Köpte ju såna till min Sonder-cykel (MTB med 2.4-däck) men hittade inte smalare nu när jag letade till gravelhojen. Undrar om AL 56 får plats på min Substance.

weldion

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Dom där skärmarna är snygga! Köpte ju såna till min Sonder-cykel (MTB med 2.4-däck) men hittade inte smalare nu när jag letade till gravelhojen. Undrar om AL 56 får plats på min Substance.
Är det 47 mm-däck på Substance? I sådana fall borde de få plats tycker jag. Stor risk att du får modifiera fästet för framgaffeln du också.

glitch

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Ram, stolpe, gaffel, hjul, hjulaxlar från Carbonda, gick på ca 10600kr inkl lev och tax etc. Grupp och andra delar från bike24 och bike-components. Totalt ca 26 tkr
Vilka hjul är det? Hur skötte du kontakten? Har mailat 2 ggr via formuläret och en gång direkt till deras infomail men inte fått svar nån av gångerna :(

Climb_76

Medlem
Visa din gravelbike
Vilka hjul är det? Hur skötte du kontakten? Har mailat 2 ggr via formuläret och en gång direkt till deras infomail men inte fått svar nån av gångerna :(
Mycket är nog slut hos dem. Ville ha en 505-ram först, men fanns inte tillgänglig, så det blev en 696. Det är CGW01-hjul, 24mm inner, och Novatec-naven jag ville ha var slut. Fick förslag på en Novatec-special. Hittade ingen info om dem, men chansade. De verkar bra! Fick kontakt via ”Inquiry” på hemsidan. Det tog nåra dar och ”Wing” var min kontakt. Funkade bra och jag kunde bolla en del frågor utan problem.

weldion

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Beställde dessa:
Istället för att kapa till något eget.

el_gabri

Medlem
Visa din gravelbike
Har kört 38mm slicks över sommaren och varit nöjd med det. Tänkte söka mig till lite kladdigare stigar under vinter/höst och är därför på jakt efter passande däck. Ramen sväljer nog 2.2” 29or men tänker att jag inte nödvändigtvis behöver ta det så långt. Eller ja, ram och gaffel mäter 65mm. Men för leråk kanske mer luft mellan däck och ram är att rekommendera?

Vill ha slanglöst och svarta däcksidor. Funtade på WTB Nano.. fler alternativ?

weldion

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Har kört 38mm slicks över sommaren och varit nöjd med det. Tänkte söka mig till lite kladdigare stigar under vinter/höst och är därför på jakt efter passande däck. Ramen sväljer nog 2.2” 29or men tänker att jag inte nödvändigtvis behöver ta det så långt. Eller ja, ram och gaffel mäter 65mm. Men för leråk kanske mer luft mellan däck och ram är att rekommendera?

Vill ha slanglöst och svarta däcksidor. Funtade på WTB Nano.. fler alternativ?
WTB Sendero biter bra i det lösa. Har dock ingen koll på om Sendero finns med svarta däcksidor.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer