Visa din gravelbike

Edegrd

Medlem
Visa din gravelbike
Varför har du handtagen så högt uppe på styret?
Har inte riktigt hittat rätt med vart jag vill ha dem än, första cykeln med bock så kommer väl ta några rundor innan jag är nöjd. Just där är första innan någon justering alls. Även därför det inte är någon tejp på ännu.

salle

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Ramen är en Carbonda 696, hjulen också från carbonda CWRD44C.
stam, styre och stolpe också Carbonda (blev så av praktiska själ då man vet att det passar, kommer nog byta efterhand).
Komponentgrupp GRX810.
Fin! Får man fråga vad kalaset gick på? Vore kul att bygga själv som nästa projekt.

Purchaser

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Om man är ute efter en lämplig "vardagscykel" att pendla lite runt stan med men även kunna ta lite längre turer på asfalt/grus är det en gravel man bör satsa på då eller har ni andra tips på lämplig typ?

TsUPeR

Medlem
Visa din gravelbike
Om man är ute efter en lämplig "vardagscykel" att pendla lite runt stan med men även kunna ta lite längre turer på asfalt/grus är det en gravel man bör satsa på då eller har ni andra tips på lämplig typ?
Ja. "Gravel" är rätt brett begrepp men en cykel som klarar 40mm däck blir en fin kompromiss. Vissa kommer att hävda att det går alldeles utmärkt med 32mm överallt och andra att du måste få in 2.2" 650b hjul...

nesvop

Medlem
Visa din gravelbike
Mitt grusbygge.
Ram från Carbonda, 696 tror jag det var.
Sedan körde jag ett gammalt hjulpar som jag hade hemma.
Sram red Etap blev det som komponentgrupp. Valde att köra 2x11.
40 mm på bilden.
DSC_0228_10.JPG

Edegrd

Medlem
Visa din gravelbike
Fin! Får man fråga vad kalaset gick på? Vore kul att bygga själv som nästa projekt.
Totalt ca 22.
Lite mer om man räknar kostnader för diverse nya verktyg jag också behövde införskaffa.

Ramen inkl stam, stolpe och styre 5.500:-
Hjulen 4.000:-
+ snordyr frakt från Kina (valde alternativet med tracking och förbetald tull och moms) 3.000:-

Resten av prylarna köptes på r2-bike, så dagspriser därifrån.
Totalvikten blev på 8.9 kg inkl pedaler. hade hoppats på lite mindre, men snålade in på nav, ekrar, styre, stam och sadel.
Första bygget för min del, fick definitivt mersmak på att bygga även nästa cykel själv.

salle

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Totalt ca 22.
Lite mer om man räknar kostnader för diverse nya verktyg jag också behövde införskaffa.

Ramen inkl stam, stolpe och styre 5.500:-
Hjulen 4.000:-
+ snordyr frakt från Kina (valde alternativet med tracking och förbetald tull och moms) 3.000:-

Resten av prylarna köptes på r2-bike, så dagspriser därifrån.
Totalvikten blev på 8.9 kg inkl pedaler. hade hoppats på lite mindre, men snålade in på nav, ekrar, styre, stam och sadel.
Första bygget för min del, fick definitivt mersmak på att bygga även nästa cykel själv.
Sjyst! Tack för att du delar med dig!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Vad finns det för vettiga däck i 50mm?
Funderat lite på om man ska köra RaceKing eller Thunder Burt faktiskt? Frågan är väl hur mycket rull det kostar mot WTB etc.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Funderat lite på om man ska köra RaceKing eller Thunder Burt faktiskt? Frågan är väl hur mycket rull det kostar mot WTB etc.
Rambler kanske är vettigt?

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Testat både TB och Rambler 50 under sommaren.
Komforten är fantastisk och skall man utanför grusvägarna är båda ganska trevliga alternativ.

Problemet jag kände var att de är väldigt höga jämfört med graveldäck och ändrar fundamentalt karaktären på en cykel med brant LVG geometrin som de flesta Gravel har.
Dessutom kunde man inte gå ner särskilt mycket i tryck jämfört med 42mm däcken så det mest krängde och inte alls upplevdes som det gör på en MTB.

Testade TB på 19 och 30mm hjul och Rambler
Enbart på de breda.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Jag kommer åka med en del packning, kanske inte blir så bra med de tunna mtb-däcken.

Sendero 47 ovan ser ju rätt bra ut med =)

CW

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Vissa kommer att hävda att det går alldeles utmärkt med 32mm överallt och andra att du måste få in 2.2" 650b hjul...
De som hävdar att fetare däck är rätt är ju dom av oss som faktiskt kör hojarna i terrängen och inte använder dom som pendlingscyklar under veckorna. Ska cykeln kunna klara en omväg längs en grusväg till jobbet men också vara effektiv på asfalten så kan man ju köra lite vad som helst ärligt talat, själv kör jag en singlespeed med 35c däck på för att ta mig runt till vardags.

CW

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Conti RaceKing 2.0" har jag kört med dom två senaste åren och är supernöjd. Dom rullar bra på asfalt men det finns ju snabbare - men då förlorar man greppegenskaperna i skogen.

NickPick

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
De som hävdar att fetare däck är rätt är ju dom av oss som faktiskt kör hojarna i terrängen och inte använder dom som pendlingscyklar under veckorna. Ska cykeln kunna klara en omväg längs en grusväg till jobbet men också vara effektiv på asfalten så kan man ju köra lite vad som helst ärligt talat, själv kör jag en singlespeed med 35c däck på för att ta mig runt till vardags.
Finns ju en sweet spot vad cykeln klarar av också. Cyklar man väldigt sakta är det en sak... Men helt ärligt så kör jag mest på 33mm breda däck. Dom mäter 36 och väger lite = snabb. Men ska jag cykla MTB, så tar jag den cykeln...

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Jag upplever att jag testat en hel del nu under dom dryga 600 mil jag loggat på Strava sen jag började cykla i April förra året. Jag har kört 700Cx30, 700Cx32 grusdäck och nu i år 650Bx47 gravel (räknar bort MTB-däcken på dom cyklarna) och UTAN TVEKAN så är sistnämnda, bredare däcken, den absolut mest mångsida kombo jag testat. För mig är runt 47mm en sweetspot om man planerar att ta sig fram på alla möjliga underlag. Hade jag gått från landsvägscyklist till allround-cyklist hade jag kanske tyckt att det var trögt, men nu har jag alltid cyklat asfalt, grus och stig och alltid känt att 30-32mm gör mig osäker. Det är ingen skön känsla. Det kanske säger mer om mig än något annat, men sen jag köpte min Vitus Substance har jag verkligen känt mig trygg och bekväm. :D

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer