Visa din ibis

Nypåmtb

Medlem
Vad tror ni är nytt på nya HD5?
En uppenbar sak är ju det (ännu) lägre sadelröret. Sen tycker jag det ser ut som den fått Ripmos ”bushing” för nedre delen av dw-länkaget, och därmed kanske sparar in lite ramvikt.
Tror ni det blir en 27,5/29 med flip-chip? Det har väl Ibis i och för sig inre kört innan. Eller all in på det ena eller andra?
Längre reach och brantare sadelrör kan man ju tänka sig (men är inte uppenbart av bilden tycker jag).
Annat?
Ser möjligen ut att vara lite mer plats för stor flaska också ?.
 

Klavikel

Aktiv medlem
Yeap, där satt den =)

Ripmo AF
(AF = Aluminium frame)
Ripmo "V.2" är alltså en ren aluhoj, fram-/baktriangel samt cleavis i alu.

Nytt med modellen är mer slag back, längre reach samt flackare HA.

US $,2999 för instegversionen med NX, ett riktigt ok pris.

Siffror för strl. L
Head angle: 64,9
Reach: 475
Chainstay: 435
Seat tube angle: 76
Seat tube length: 419

Kompatibel med coil också säger ibis.
29er specifik, alltså ingen mullet.
Tar 29x2,6"

Vikt för en medium ram med DVO topaz air 3,74Kg.
För $100 extra får man coil.

Bara 125/150mm dropper på NX-versionen är väl enda misstaget i specen.

Se länk för mer info. https://www.ibiscycles.com/bikes/ripmo-af

RipmoAF.PNG


RipmoAF2.PNG


RipmoAF3.PNG
 
Senast ändrad:

Nypåmtb

Medlem
Så tror ni att kolfiberversionen kommer uppdaterad med samma nya geo och det nya progressivare länkaget? Eller gör Ibis en
”omvänd yt Jeffsy” ? där istället kolversionen förblir ouppdaterad?
Eller kanske tänker Ibis cyklarna fyller olika roller? Kol= mer trail och alu= mer enduro?
 

sndMrk

Ny medlem
Nypåmtb sa:
Så tror ni att kolfiberversionen kommer uppdaterad med samma nya geo och det nya progressivare länkaget? Eller gör Ibis en
”omvänd yt Jeffsy” ? där istället kolversionen förblir ouppdaterad?
Eller kanske tänker Ibis cyklarna fyller olika roller? Kol= mer trail och alu= mer enduro?
Jag tror på det sistnämnda.

Saxat från https://reviews.mtbr.com/ibis-ripmo-af-review-price-weight - Ripmo AF Q&A With Ibis Founder Scot Nicol

"MTBR: What was the motivation for changing the geometry from the carbon Ripmo?
Nicol: There’s a change in the geometry, but the bigger story is the new dw-Link kinematics that allow the Ripmo AF to use a coil shock. Our engineers and enduro race team have been working with DVO to develop the Jade X, which we think pairs perfectly with the Ripmo AF.
All of our dw-link bikes climb well. With this bike, we are putting more emphasis on the descending prowess, hence the coil option and the slacker head angle. It’s a different bike for a different audience.

MTBR: Does this mean the carbon Ripmo is likely to get a makeover soon?
Nicol: The Ripmo stays in the line, unchanged. We’re going to see what the reaction is to this bike."
 

Erik O

Aktiv medlem
Tycker man kan läsa sig till att de inte har några omedelbara planer på det men att man avvaktar mottagandet av AF:en och baserar nästa generations kolripmo på det.
 

phuturist

Ny medlem
Schysst! En sån vill jag ha.
Men vilken storlek? Medium eller large? Jag är 178, korta ben, lång rygg och apindex 1.0. Har en Stumpjumper 2016 size M som känns en aning för liten.
 
Senast ändrad:

andreas_nas

Medlem
Grymt! Missade den artikeln.

"If you’re torn between which way to go, consider that the Ripmo will always be lighter, but the Ripmo AF will leave more weight in your wallet." :)
 

danielbergkvist

Ny medlem
Den testade hojen som väger in på 14.2 är GX-kit och då hamnar priset på 4299 USD istället för NX 2999. Om du lägger till vikten för NX-paketet så väger den väl in på lite mer. Vad vet jag inte direkt, men kanske 14.8? Mer?
 

Klavikel

Aktiv medlem
FYI.
Pratade med Per på CK igår.
Dom kommer INTE erbjuda uppgraderingar i form av coil/dropper/däck etc.
Säljs endast enligt spec på deras hemsida.

Kollade även med "Chuck" på ibis.
Och hen kunde inte riktigt förstå varför eftersom ibis själva gladeligen skulle skicka hojar/ramaset med coil, samt lade till att det inte skulle påverka leveranstiden från deras sida..
Avslutade dock med att säga att är helt upp till ÅF att välja hur dom vill göra...

Om ni vill ha coil så hör med Vilse / ontracksverige.se i stället.
Han kunde fixa med detta enligt mail igår.
 
Senast ändrad:

Klavikel

Aktiv medlem
Klavikel sa:
FYI.
Pratade med Per på CK igår.
Dom kommer INTE erbjuda uppgraderingar i form av coil/dropper/däck etc.
Säljs endast enligt spec på deras hemsida.

Kollade även med "Chuck" på ibis.
Och hen kunde inte riktigt förstå varför eftersom ibis själva gladeligen skulle skicka hojar/ramaset med coil, samt lade till att det inte skulle påverka leveranstiden från deras sida..
Avslutade dock med att säga att är helt upp till ÅF att välja hur dom vill göra...

Om ni vill ha coil så hör med Vilse / ontracksverige.se i stället.
Han kunde fixa med detta enligt mail igår.
Ja.. Jag hade alltså kontakt med både CK, OnTrack OCH ibis igår hehe ?

Jag är inte helt såld på att senaste vågen av 29or ännu, speciellt på trånga hemmastigar där dom (nog) kan kännas lite stora & understyrda..

Men yes, Jag är helt klart nyfiken på en rimligt prissatt metall-ibis..
 
Senast ändrad:

Nypåmtb

Medlem
En liten update angående fidlock 450ml i HD4 large ram. Gott om plats tillsammans med X2:an (som väntat).
Grymt skönt att slippa ryggan när man kör Hd4:an och flaskan sitter kanon. 450ml är dock på gränsen till för lite på en 2h tur för mig.

4E390888-E727-4B24-915C-5DF08BF3AD5F.jpeg
 

rotmys

Ny medlem
glitch sa:
rotmys sa:
Någon som har erfarenhet av DVO Diamond D1 och DVO Topaz T3 Air? Vad är bra och vad är dåligt?
Båda är väldigt bra. Vad undrar du?
Vissa som recenserar Diamond D1 verkar klaga på att de är svåra att ställa in, tyngd och komfort. Är det något som du har upplevt också?

https://www.mbr.co.uk/reviews/forks/dvo-diamond-160mm-fork-review

https://www.bikeradar.com/reviews/components/forks/suspension-forks/dvo-diamond-d1-fork-review/
 

Nypåmtb

Medlem
Klavikel sa:
Nypåmtb sa:
En liten update angående fidlock 450ml i HD4 large ram. Gott om plats tillsammans med X2:an (som väntat).
Grymt skönt att slippa ryggan när man kör Hd4:an och flaskan sitter kanon. 450ml är dock på gränsen till för lite på en 2h tur för mig.
Från tidigare i tråden, får plats mkt mer på en HD4 i large iaf.
https://happyride.se/forum/read.php/1/1991585/3609641#msg-3609641
Absolut, men då får man tyvärr offra möjligheten att köra hojen på taket med mitt takställ (proride 598). En 600ml fidlock funkade tyvärr inte utan adaperplatta som visats tidigare.
Detta får funka. Stör jag mig för mkt får det väl bli ett Thuleställ som klämmer om framhjulet eller ett där man får ta bort detsamma. Det fina med fidlock är ju att det bara är att ta med flaskan in i bilen och sätta cykeln i stället som vanligt.
 

andreas_nas

Medlem
Klavikel sa:
Klavikel sa:
FYI.
Pratade med Per på CK igår.
Dom kommer INTE erbjuda uppgraderingar i form av coil/dropper/däck etc.
Säljs endast enligt spec på deras hemsida.

Kollade även med "Chuck" på ibis.
Och hen kunde inte riktigt förstå varför eftersom ibis själva gladeligen skulle skicka hojar/ramaset med coil, samt lade till att det inte skulle påverka leveranstiden från deras sida..
Avslutade dock med att säga att är helt upp till ÅF att välja hur dom vill göra...
Hej, fick du något pris på AF med coil från OnTrack?

Om ni vill ha coil så hör med Vilse / ontracksverige.se i stället.
Han kunde fixa med detta enligt mail igår.
Ja.. Jag hade alltså kontakt med både CK, OnTrack OCH ibis igår hehe ?

Jag är inte helt såld på att senaste vågen av 29or ännu, speciellt på trånga hemmastigar där dom (nog) kan kännas lite stora & understyrda..

Men yes, Jag är helt klart nyfiken på en rimligt prissatt metall-ibis..
 

Klavikel

Aktiv medlem
andreas_nas sa:
Hej, fick du något pris på AF med coil från OnTrack?
Han vill ha 31 000 för NX-modellen med Topaz air.
Men han hade inte priset tillgängligt för en Coil ännu.

Men det blir nog kring en tusing om jag får gissa själv.
Ibis själva tar ju USD $100 för att uppgradera till coil i konfiguratorn som finns på deras egna hemsida.
 
Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Klavikel sa:
andreas_nas sa:
Hej, fick du något pris på AF med coil från OnTrack?
Han vill ha 31 000 för NX-modellen med Topaz air.
Men han hade inte priset tillgängligt för en Coil ännu.

Men det blir nog kring en tusing om jag får gissa själv.
Ibis själva tar ju USD $100 för att uppgradera till coil i konfiguratorn som finns på deras egna hemsida.
Jag fick svaret att NX bygget inte går att få med coil alls. Lös ram däremot.
 

Klavikel

Aktiv medlem
glitch sa:
Klavikel sa:
andreas_nas sa:
Hej, fick du något pris på AF med coil från OnTrack?
Han vill ha 31 000 för NX-modellen med Topaz air.
Men han hade inte priset tillgängligt för en Coil ännu.

Men det blir nog kring en tusing om jag får gissa själv.
Ibis själva tar ju USD $100 för att uppgradera till coil i konfiguratorn som finns på deras egna hemsida.
Jag fick svaret att NX bygget inte går att få med coil alls. Lös ram däremot.
Då har han ändrat sig.
Hörde av mig redan dagen efter att den släpptes och det var ok, fick dock inget pris med coil den gången.

Och ibis själva är ju helt ok med att skicka hojarna med coil...
Skärmdump nedan är en konversation ang. att CK inte ville erbjuda coil.

Screenshot_20190918-133949__01.jpg
 

Fågelben

Medlem
Jag är 184 och ligger mellan L och XL i ramstorlek på både Ripmo och Ripley v4. Lång överkropp. Ni som är samma längd, vad har ni valt? Funkar båda? Slänga på en 35 mm stam på XL?
 

Crossmax

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Fågelben sa:
Jag är 184 och ligger mellan L och XL i ramstorlek på både Ripmo och Ripley v4. Lång överkropp. Ni som är samma längd, vad har ni valt? Funkar båda? Slänga på en 35 mm stam på XL?
Jag hade valt XL.
+1. Båda funkar, men tack vare kort sadelrör kan du köra XL och fortfarande få plats med en hyfsat lång droppet. Makten här på forumet är om jag minns rätt runt 185 och kör en XL Ripley v4.
 

qma

Aktiv medlem

Makten

Aktiv medlem
Crossmax sa:
Raggamuffin sa:
Fågelben sa:
Jag är 184 och ligger mellan L och XL i ramstorlek på både Ripmo och Ripley v4. Lång överkropp. Ni som är samma längd, vad har ni valt? Funkar båda? Slänga på en 35 mm stam på XL?
Jag hade valt XL.
+1. Båda funkar, men tack vare kort sadelrör kan du köra XL och fortfarande få plats med en hyfsat lång droppet. Makten här på forumet är om jag minns rätt runt 185 och kör en XL Ripley v4.
Stämmer bra. Dock har jag långa ben och armar, och därmed (antagligen) kort överkropp. Nu kör jag med 35 mm styrstam men det funkade utmärkt även med 50 som satt på från början.
Det sitter en Revive 185-stolpe på cykeln där det är ca 1,5 cm marginal till att den bottnar mot sadelklämman, så har man inte lika långa ben (90 i grenmått tror jag) så får man nog nöja sig med lite kortare slaglängd till XL.

Jag noterade faktiskt alldeles nyss att cykeln inte ser ett dugg lång ut när man står på den. Bild från tidigare ikväll där apindex möjligen framgår:

DSCF8004_2.jpg

Edit: Foto: Gushem

Edit 2: Hittade en bättre bild där storleken framgår. Kolla avståndet mellan knä och styre. Inte superlångt direkt. Här är förstås sadeln sänkt, så det blir lite större avstånd (i längsled) på normal sitthöjd.

69585856_469579270561606_4982418060590710784_n.jpg

Foto: AX3L (tror jag)
 
Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag har 90cm innermått, min 170mm sadelstolpe har 115mm utstick från tätningsring till klämma. Storlek L, jag hade kunnat gå på XL med men mina korta armar och överkropp gjorde att jag gick på L. Stående hade XL funkat men sittande hade den blivit lite lång, har andra längre cyklar och önskade ha den här att fungera för långa dagar med. Hade jag haft normala mått hade jag valt XL.


rip.jpg


Foto: Jekyll :)
 

glitch

Aktiv medlem
Jag är 181 på en Large Ripmo. Hade lätt gått på xl om jag var 1.84.
Kör med 50 stam och tycker den är allt annat än stor.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer