Visa din ibis

Visa din ibis
Cyclecomponents blev cykelkraft och verkar har slutat sälja Ibis, och andra bra grejer, hittade bara noname prylar nästan, vem har tagit över i Sverige? ibis hemsida säger att det är cykelkraft men de har inga ibis på hemsidan. Weird.

Visa din ibis
Mmm, har en ursprunglig mojo som jag verkligen gillar, men den är aningen kort för mig. En large, har alltid velat ha en längre, men den större då blev för hög fram. Nu verkar det vara lite bättre. Sen gillar jag verkligen att den nu tar 2.8 tums däck, sen med feta fälgar så har man en setup som fungerar överallt, året om.

Visa din ibis
Får väl lägga in den här då.. =)

Bilagor

• 1020433.jpg
    1020433.jpg
    537.1 KB · Besök: 146
Visa din ibis
@David - Har flyttat in ett par mil utanför Värnamo och det kommer nog bli många fler besök till SM-banan!

@Putte - Japp en Special blend med Factory kit och plusdäck :D

Visa din ibis
Simon_N sa:
@David - Har flyttat in ett par mil utanför Värnamo och det kommer nog bli många fler besök till SM-banan!

Trevlig cykel det där :)

Vad väger din special blend? Jag har en XT 1x i stl Medium och den väger in på 13 kg (med lite för mycket Stans i däcken, det ska sägas..). Hysteriskt besviken är kanske fel ord. Men förbannad blev jag iaf... På mtbr forumet för mojo 3:an är 12 kg standard med 2.8 däck och det finns avsevärt lättare. Ett par 742 hjul och kolfibervevar sparar 350gr men då finns det 650 helt obegripliga gram kvar på min cykel som verkligen inte ligger i resten av komponenterna för det blir max 100-150 gr lättare med xtr/xx1 etc. Blir till att strippa den och väga ramen tror jag...

Visa din ibis
torkelo sa:
Simon_N sa:

Trevlig cykel det där :)

Vad väger din special blend? Jag har en XT 1x i stl Medium och den väger in på 13 kg (med lite för mycket Stans i däcken, det ska sägas..). Hysteriskt besviken är kanske fel ord. Men förbannad blev jag iaf... På mtbr forumet för mojo 3:an är 12 kg standard med 2.8 däck och det finns avsevärt lättare. Ett par 742 hjul och kolfibervevar sparar 350gr men då finns det 650 helt obegripliga gram kvar på min cykel som verkligen inte ligger i resten av komponenterna för det blir max 100-150 gr lättare med xtr/xx1 etc. Blir till att strippa den och väga ramen tror jag...
Vad använder du för våg?

12 kg standard tror jag inte på, mer realistiskt är väl kring 12,4-12,6 kg för en XT-build. 742 hjul väger 250 g mindre än 738orna, och kolfibervevar borde kunna kapa 150 gram kanske? Vad kör du för pedaler?

Visa din ibis
Crosspost från Stål....

äldre och tyngre Ibis

1996 Ibis Hakkalügi i färg "Stale Beer" med Moron tubes

Köpte den ca 5-6 år sen - har byt ut allt utom Paul bromserna som följde med på ramen. Kör med Centaur triple, Record hubs till Ambrobsio tub rims.

Vill byta ut sadelstolpen, sadel och styrstam - fick min fin gammal Syncros stolpe och Flite sadel stulen förra sommaren, så vill hitta en ersättare samt Salsa styrstam. Samt borde egentligen ha 135 hub bak... men inget stort problem idag.

Annars trivs jag bra med cykeln och använder den som terrangs / vintercykel

Bilderna från dagens tur

Bilagor

• IMG_6436.JPG
    IMG_6436.JPG
    304.3 KB · Besök: 104
  • IMG_6430.JPG
    IMG_6430.JPG
    435.2 KB · Besök: 145
Visa din ibis
elllguapo sa:
Crosspost från Stål....

äldre och tyngre Ibis

1996 Ibis Hakkalügi i färg "Stale Beer" med Moron tubes

Köpte den ca 5-6 år sen - har byt ut allt utom Paul bromserna som följde med på ramen. Kör med Centaur triple, Record hubs till Ambrobsio tub rims.

Vill byta ut sadelstolpen, sadel och styrstam - fick min fin gammal Syncros stolpe och Flite sadel stulen förra sommaren, så vill hitta en ersättare samt Salsa styrstam. Samt borde egentligen ha 135 hub bak... men inget stort problem idag.

Annars trivs jag bra med cykeln och använder den som terrangs / vintercykel

Bilderna från dagens tur

Hade inte thomson varit snyggt som sadelstolpe på den där?

Visa din ibis
Väldigt coola dessa Ibis, kan inget själv om dem men verkar uppenbart fina och rätt lätta eller?
Vad har ni som cyklar på dem för argument just för dem:-)

Visa din ibis
Ibis mojo HD
Ibis NOS vattenflaska
Ibis (nästan) Nos tröja.

Bilagor

• ibis 3.jpg
    ibis 3.jpg
    118.9 KB · Besök: 105
  • ibis 2.jpg
    ibis 2.jpg
    49.2 KB · Besök: 130
  • ibis 4.jpg
    ibis 4.jpg
    100.1 KB · Besök: 126
Visa din ibis
Mattstar sa:
Väldigt coola dessa Ibis, kan inget själv om dem men verkar uppenbart fina och rätt lätta eller?
Vad har ni som cyklar på dem för argument just för dem:-)
Jag gillar Ibis av flera anledningar, där den viktigaste trots allt är att de bygger otroligt roliga och kvicka (synonymer: poppiga, responsiva, trampeffektiva) hojar. Att deras hojar dessutom är grymt snygga, att de är ganska ovanliga och att Ibis har branschens bästa customer service har gjort mina val väldigt enkla för mig.

Senast ändrad:
Visa din ibis
Nu har jag ju inte min Ibis kvar, men det är många små grejer som sammanlagt blir ganska stort.
T.ex. när jag skulle köpa min Ibis-ram så mailade jag Ibis om lite funderingar jag hade och fick svar ganska omgående från Scot Nicol (ägare och grundare), det tror jag inte du får om du mailar Specialized eller Giants kundsupport.

Visa din ibis
Mattstar sa:
Vilken av de modellerna är ren enduro resp trail? Tycker det ser ut som styrvinkeln inte är så flacka, eller är det bara synvilla?
De bygger ingen modell med superlång reach och tokflack vinkel. De bygger hojjar som normalt folk också kan använda men ändå fungerar för eliten.

Visa din ibis
Vill tipsa om denna lilla modellanpassade ramväska som passar perfekt i den främre triangeln i ramen på Mojo 3.
Har köpt den från http://www.alpinethreadworks.com/ som var mycket bra att ha att göra med.
Priset var lite drygt 500-hundralappen och det tycker jag den är värd med tanke på passformen.
Går att köpa i olika färger.

Bilagor

• 20170426_183355.jpg
    20170426_183355.jpg
    232.1 KB · Besök: 95
Visa din ibis
Har uppgraderat min mojo3 special blend lite

X01 växel
X01 växelreglage
XG-1150 kasett
Race face turbine vevparti
KMC kedja
Brand-X dropper
2.6" rocket ron däck (tycker att 2.8 nobby nick gick lite väl trögt)

Nästa uppgradering blir nog bromsar. Funderar på Sram guide RSC...

IMG_20170526_185952.jpg

IMG_20170526_185943.jpg

IMG_20170526_185859.jpg

IMG_20170526_185931.jpg

Tillbaka
Topp