TL;DR-version: Fått min Ripmofo till slut. Kul.
Längre tjat:
Då var den äääntligen här, årets mest efterlängtade nyhet bortsett från riksrättsåtal för Trump (coming..?) samt briserandet av bostadsbubblan (pågår): min Ibis Ripmo! Det tog ca nio månader från beställning (Cykelkraft) och hade nog fortfarande inte stått hemma hos mig om jag inte krävt att CK fixade gaffel (som var det som saknades när ramen äntligen hade kommit) från annat håll. Med tanke på att priset verkar landa på ca 50% av vad den säljs för nu, och jag inte missade nån cykling då jag behöll min gamla, så känns det ok. Särskilt då själva cykeln efter (begränsad) provning känns fantastiskt bra. CK ska väl inte ha all skuld heller, men de kunde helt klart varit bättre på att informera under tiden.
I nuvarande utförande är det en tung best på 15.0kg (specar nedan), men den kändes trots det betydligt rappare än min Commencal Meta V4 som enligt bagagevågen bara vägde ytterligare 300gram. Lekfull, snabbstyrd, klättrar grymt bra. Delsjön pressar ju inte direkt cykeln utför men det den utsattes för klarade den med bravur. Bl.a. kändes motlutsdroppet på The Edge bättre än det någonsin gjort. Satte även personbästa där trots att formen är långt ifrån toppad pga att de senaste veckorna spenderats förkyld och/eller bakfull. Lovande, på alla sätt.
Spec dårå.
Grundspec: Ibis Ripmo NX (Fox 36 performance-gaffel och Fox DPX2-dämpare)
- Sram Level T utbytta mot Formula Cura, tvåkolvs (kommer ev. testa fyrkolvs för alpcykling).
- KS Lev 150mm-dropper utbytt mot Brand-X Ascend XL 170mm. Passar perfekt, men längre hade inte funkat.
- Sram NX-växelreglage utbytt mot GX (Från butik; Vet inte varför, men trevlig överraskning.)
- Huck Norris fram och bak. Kanske overkill, framförallt fram, men jag är klantig och fälgarna ska ju vara småmjuka så vi börjar så iaf.
- OneUp bash+chain guide.
- DMR Vault-pedaler.
Vägd med tom vattenflaska samt med småskärmar och OneUp-pump med EDC-verktyg et.c. Rätt exakt 15kg enl bagagevågen. Ej kalibrerad.
Hur kan den då väga ca 1.5kg mer än vad vissa uppger att deras väger? Det kanske inte är helt orimligt mtp. XL-ramen, NX-kassetten, tunga pedaler, 2x Huck Norris, bashguide, Oneup-pump+EDC et.c..? Väger dock mer än jag förväntade mig, och trots att den känns klart rapp o poppig nu så ska jag se om jag kan ta ner den mot 14kg till våren/sommaren utan att gå all-in-Dangerholm/Cyklist. Tills vidare får den nog vara pansarvagn, den känns som sagt inte trög för mig som är van vid vikten plus lite till.
Ändringar som ska göras i närtid:
- Byta dropperreglage. Nya standardreglaget för Brand-X är helt ok, men klart sämre än Wolftooth som jag har på andra cykeln.
- Byta styre, har beställt Ibis HiFi carbon bar men den tar uppenbarligen ännu längre tid att få än cykeln..
- Byta pedaler. OneUps plastplattisar är något mindre greppiga men klart sköna. Lättare, och blir mindre kalla på vintern.
- Korta frambromsslangen. Sparar vikt.
Något längre sikt:
- Byta drivlina, troligtvis till 1x11 XT + ovalklinga för att lätta cykeln lite och få ett mer robust växelsystem. Jag behöver inte 50T.
- Trimma gaffeln? Inte för att jag känt nåt behov det lilla jag testat, men en Luftkappe eller nåt annat kul kanske man skulle slänga i bara för att det går.
- Ev. byta ut Huck Norris mot Pepi's tire noodles, då de verkar ge en skönare känsla utan att för den delen väga mer.