Visa din Kona

• Trådstartare Trådstartare Orv
  • Start datum Start datum
Visa din Kona
Jag önskar att jag hade kvar min gamla Explosif från -91. Svart, tight, välutrustad och den roligaste cykel jag rullat på genom åren. Den blev garagevärmare efter att en Fat Chance Shock-a-Billy (vem kan stå över ett sådan...) dök upp i mitt liv. När sedan en gammal cykelpolare behövde en grund att bygga en retrovärsting på för ca tio år sedan så tyckte jag att det var ett nobelt uppdrag för min gamla Kona, men jag har känt ett stygn av saknad vid mer än ett tillfälle...

Visa din Kona
Från idag.

Kona Explosif

Den magiska mixen av gyttja, XTR, stål och myggor.

323224_10151892848385277_1091687532_o.jpg

Visa din Kona
Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> Från idag.
>
> Kona Explosif
>
> Den magiska mixen av gyttja, XTR, stål och
> myggor.
>
>
Ser mysigt ut. Lite tungtrampat men karaktärsdanande :-)

Visa din Kona
Stuvstaix skrev:
> Från idag.
>
> Kona Explosif
>
> Den magiska mixen av gyttja, XTR, stål och
> myggor.
>
>

Kompressionsstrumpa? Fast det är nog bara LVG (UCI) som tjafsar om sådana.

Visa din Kona
Misärpendlaren skrev:

> Kompressionsstrumpa? Fast det är nog bara LVG
> (UCI) som tjafsar om sådana.

Yep, och min totalopererade fotled. Finns det en regel så ska den brytas - om inte tredje part far illa. Lite vardagsnietzsche

Visa din Kona
brummeln skrev:
> Kona Four Deluxe 2008.
> Får inte va sämre än att jag passar på att
> lägga upp den när den är nytvättad, nyservad
> å uppgraderad med Reba RL, Crossride hjul å nya
> Nobby Nic fram å Racing Ralph bak i 2.25 med
> white stripes, så ser det ut som jag cyklar
> fortare än jag egentligen gör.
> //Micke

En sån har man hu ägt ;)

Visa din Kona
bruce skrev:
> Smygtitt på Kona CX 2013:
> Majoren
>
>
> Ormen
>
>
> Jake
>
>
>
> http://www.bikerumor.com/2012/07/18/2013-kona-cycl
> ocross-mountain-bike-preview/#more-46307

Snygga. Är det dags för dig att byta redan? Majoren och Ormen ser väldigt rent CX:iga ut. Jake ser extremt pendlingsaktig ut med sina skivor, många ekrar och rejält tilltagna klingor i veven.

Visa din Kona
@Hasse: närå, fast jag behöver en till ;), ha som pendlar och reserv-cx

@Panos: Ja, Ormen kan vara snygg, lite svårt att se vad det är för färg riktigt, racingröd eller mer åt orange? De släpper modellerna på hemsidan om typ 10 dgr, då får man kolla lite närmare.

Visa din Kona
Nylackad och nysvetsat skivbromsfärste. mer eller alla mindre alla delar kommer ifrån köp och sälj på sidan, Faktiskt ganska nöjd dock är den hyfsat tung.

Bilagor

• DSC_0115.JPG
    DSC_0115.JPG
    88.2 KB · Besök: 159
Senast ändrad:
Visa din Kona
Hejsan!
Tänkte det var dags att visa mina finfina cyklar. Jag har hängt här ett tag, men inte vågat posta nåt förrän nu.

Kort bakgrund:
Bor i Vasa i Finland.
När jag fyllde 30 i fjol kände jag att det var dags att börja motionera lite grann iaf. På jobbet bestämde vi oss för att vara med i ett 67 km motionslopp i slutet av sommaren. Då blev det att köpa en ny cykel. Jag kunde inget om cyklar då så det blev en sån här:

IMG_1154.JPG

Kona Dew Plus -11

Jag kom runt loppet på 2:38:48, tror jag. Min far, 60+, slog mig dock med 10 minuter. Började cykla mer. I år kom jag runt på 2:18:20 på samma cykel (men nya däck), så det går åt rätt håll.

Nu på våren hittade jag ut i skogen. Cyklade först på en billig och en aningens tung ATB-cykel. Tyckte det var skitkul!
Jag tänkte först köpa en ny och dyr hardtail, men tog mitt förnuft till fånga och köpte en begagnad Kona Fire Mountain:

IMG_1156.JPG

Mycket rolig cykel. Lättcyklad och tung.
Gaffeln tror jag inte är orginal. lite trög men den funkar.

IMG_1158.JPG

Sadelstolpen satt som berget när jag skulle köpa den. Så LBSn elda lite på cykeln, därför har den så fin färg. Svart alltså, det grå är är tillfällig styling.

IMG_1157-001.JPG

/Stefan

Visa din Kona
Blev peppad av den andra Kona-tråden och sensommartvättade upp mina Kona Fire Mountain anno 1995. Nästan helt original, så när som på däcken, sadeln (original blev stulen för några veckor sedan), samt klämma. Väl tvättad blev jag sugen att ta en bild på den. Väl fotad så insåg jag att den måste in i den här tråden.

Kommer nog plocka bort växlarna under vintern eftersom jag inte har växlat på den en enda gång det senaste året. Kanske plockar jag bort reflexerna också, vem vet.

KonaFM.png

Visa din Kona
Några uppdaterade bilder av Kona'n. Nu med Kronolog sadelstolpa, kortare Answer 60mm styrstam, SLX bromsar och Schwalbe Hans Dampf däck.

kona_cadabra.jpg

stem_brakes.jpg

Visa din Kona
Snyggt! Blivit jäkligt sugen på att göra något liknande själv tack vare ditt inspirerande bygge :)

Trexo skrev:
> Nylackad och nysvetsat skivbromsfärste. mer eller
> alla mindre alla delar kommer ifrån köp och
> sälj på sidan, Faktiskt ganska nöjd dock är
> den hyfsat tung.

Visa din Kona
geir skrev:
> Några uppdaterade bilder av Kona'n. Nu med
> Kronolog sadelstolpa, kortare Answer 60mm
> styrstam, SLX bromsar och Schwalbe Hans Dampf
> däck.

Jaha, så det var din Kona jag precis kommenterade på MTBR! Jag säger det väl igen då; sweet!

Visa din Kona
svalgis skrev:
> geir skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Några uppdaterade bilder av Kona'n. Nu med
> > Kronolog sadelstolpa, kortare Answer 60mm
> > styrstam, SLX bromsar och Schwalbe Hans Dampf
> > däck.
>
> Jaha, så det var din Kona jag precis kommenterade
> på MTBR! Jag säger det väl igen då; sweet!

Haha! Japp, det kan nog stämma :) Tack!

Visa din Kona
Köpte en begagnad Kona Unit på köp&Sälj igår. Kolfibergaffel från On-one och Racing Ralph 2.4. Galet nöjd med köpet.

Bilagor

• DSC_0306.jpg
    DSC_0306.jpg
    148.7 KB · Besök: 129
Visa din Kona
Kona Four Deluxe 2008 efter en tur i Sandsjöbacka :-)

Inte mycket kvar från originalet, endast bakdämpare och styrlager kvar. Full XT (förutom vevparti) och Fox även fram.

kona_fdl.jpg

Visa din Kona
SweBender skrev:
> Snygg!! Vad är det för modell?
>
> Albion skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >

Tack!
Jag vet inte så mycket mer än att det är en Kona hei hei.
Han som jag köpte den av hade haft den sen den var ny, han trodde att han hade köpt den -95
Det är det jag vet just nu.

Men man kanske kan slå på siffrorna som är under ramen och få fram när den byggdes m.m ?

/Daniel

Visa din Kona
Min nya Kona 2+2 XC, kom med DHL till malmö igår kväll, orkarde inte vänta till på måndag så jag körde ner och hämtade den i malmö igår kväll (från GBG)... är man ivrig så... :)

Bilagor

• 2+2.JPG
    2+2.JPG
    87 KB · Besök: 166
  • 2+22.JPG
    2+22.JPG
    90.8 KB · Besök: 160
Visa din Kona
Albion skrev:
>

Den är snygg den där nya Unit'en. Har du hunnit köra nåt på den ännu och kan avlägga en rapport?

Visa din Kona
Visst är den :) Har bara kört lite i stan idag, gillar inte känslan av Avid elixir 5 bromsarna, känns oberäkneliga på något märkligt sätt....kanske vanesak. Annars känns den väldigt bra, storleken passar mig perfekt, 18" jag är 1,83. Magic linken fungerar väldigt bra också.
Återkommer med en rapport efter skogstur!

Visa din Kona
Ken skrev:
> Visst är den :) Har bara kört lite i stan idag,

Men alltså, om du svarade på mitt inlägg så citerade jag faktiskt Albion's Unit som ligger en bit upp! Din hojj är skitful faktiskt... närå, den är fin den med ;-)

Visa din Kona
Ken skrev:
> Visst är den :) Har bara kört lite i stan idag,
> gillar inte känslan av Avid elixir 5 bromsarna,
> känns oberäkneliga på något märkligt
> sätt....kanske vanesak. Annars känns den
> väldigt bra, storleken passar mig perfekt, 18"
> jag är 1,83. Magic linken fungerar väldigt bra
> också.
> Återkommer med en rapport efter skogstur!

Elixir 5 bromsarna är faktist kassa. Hade de själv på min Kona Cadabra, men har bytt ut dessa med Shimano SLX och skillnaden är som natt och dag. Det finns faktiskt en egen tråd om Avid Elixir bromsarna här på forumet. Är fler som har problem med dem. Annars en finfin cykel du har köpt ;)

Visa din Kona
IMG_6684.JPG

Kona Unit i 22". Jag har bytt handtag till Ritchey WCS foam, vänt upp styrstammen, bytt tre orange ekerreflexer till en vit. Sen blev det lite 3M tejp för sakens skull längst ned på gaffelbennen, på styret & sadelröret och sadelstolpen, var jag än satte dem såg det faktiskt för eländigt ut men det var minst illa. Jag har monterat en ringklocka också men jag ville skona känsliga tittare så den är inte med.

Visa din Kona
Kristoffer R skrev:
> >
> Kona Unit i 22".

Jäklar vad snygg, den är faktiskt snyggare i större storlek, det brukar vara tvärtom.

Visa din Kona
Här är min Tanuki deluxe 2012. Kompletterar tävlingscykeln (HT29) perfekt och trivs väldigt bra på Huskvarnaberget :)

Bilagor

• Kona.GIF
    Kona.GIF
    396.9 KB · Besök: 156
Visa din Kona
Puh, årets varmaste dag sägs det. Håll ut, snart kör vi igen i lite svalare väder.

IMG_9003.JPG

Dr Dew funkar i frusen "dagg" också. Mångsidig rackare den där Doktorn...

IMG_9002.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp