Hade tänkt skriva ändå, faktiskt.. ?
Visa bilaga 549414
Jag tog en sväng hemifrån Kungsbacka ut mot Vallda som ligger i sydväst. Nu har jag kört ett antal asfaltsmil på Blackie och har varit nöjd. Han är lättrullad och trevlig. I dag kände jag att jag måste höja styret lite emedan min nacke protesterar en smula mot den lite för rejsiga körställningen. Problemet är ju att cykeln blir fulare av en mer upphissad styrstam. Får se hur jag gör.
Jag avverkade väl tio-tolv kilometer innan jag kom in på Lunnavägen som går ”ute på landet” mellan Vallda och Onsala. Här råkar jag känna till en smitväg som är grusad åtminstone en halvmil och jag styrde in Blackie dit. Och jäklar vad det hände grejer!
Jämfört med min renodlade racer Blå Måsen har det inte känts som att Miyatan ”äter mil” med sina 26-tummare, sin annorlunda geometri (antar jag) och sina breda däck. Men nu fattade jag plötsligt var han trivs bäst. På lite steniga, hoppiga partier passade det perfekt med den ganska branta gaffelvinkeln och nervösa styrningen som gör att det känns farligare och snabbare än vad det är. Här liknar väl äldre månntenbajks mer landsvägscyklar än dagens MTB som ser ut som nåt slags choppers.
Styret gör sitt till också skulle jag tro, för att öka på den snabbstyrda känslan. 40 cm var ju en vanlig bredd förr men nu räknas det väl som rätt så smalt?
Så fort jag kom ut på mer svepande delar, mer riktig väg än fin stig, så kändes Blackie verkligen som en blandning av racer och stel månntenbajk. Eller en gravel då, kanske? Snabb, lätt men ändå rätt stabil och trygg jämfört med en landsvägshoj. Den jämförelsevis lilla ramen gör kanske att tyngdpunkten hamnar rätt lågt vilket är bra för stabiliteten? Jag babblar nu om saker jag inte vet nåt om.. ?
Avslutningsvis var det en riktig jävla toppenrunda. Jag måste dock:
1. Köpa tåclips - skulle bli bättre effektivitet och känsla om jag satt fast.
2. Skaffa en mindre fladdrig jacka. Go more aero, helt enkelt.
3. Fixa ett par cykelbyxor.
4. Köpa en annan hjälm. Jag vill också se snabb ut, precis som de riktiga cyklister jag mötte på väg tillbaka.
Visa bilaga 549415