Visa din Miyata!

Trim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tog och satte nät korgar över på miyata 26 tum in/off går inte cykla fotknölarna stortå då tar klack i utan går cykla hålfots kollade mått den har bak nav tramp nav 430 mm det har även Logan och samma offsett sadel rör det som skiljer är framgaffel försprånget en gammal Husqvarna har 480 mm och mer offsett på 28 tum ergonomi favorit.
Jo ni ser snöret mått mitt i strumpor gren mått är 890 mm jag lägger till 70mm till bak Kant sadel från pedal mittaxel offsett 140 mm sadel stolpe mitt till bak kant blir 73 mm om offsett är 200 mm men går inte klacka ju nätkorgar.
Tog mig tid studera och smörja upp Shimano exage 300 LX med STI på styret vänster skall gå mot ändstopp skruv när man trycker upp mot största drev när man släpper skall den synas gå back 0.5-1 mm ej stum låsa varje sjusterad sen mellan skall den inre plåt gå rakr över minsta framdrev och näst största blir det mellan drevet är lite knapp trixi stora lilla hitta sätt knapp av på växlarna fram bak är lätt direkta upp ner växla med exage 200 GS och STI på vänster styre 7 Gearspeed.
Jag gillar däcken går pumpa hårt fungerar lätt på asfalt fungerar även skogsväg att det inte är mitt nabbatt national däcken utan sidorna har liknande på Logan men smalare ICR däck lite Continental typ
IMG_20220510_122908_1.jpg
 
Senast ändrad:

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Då var det äntligen dags, dagen som alla har väntat på är här. Denna hamnade snabbt på hyllan eftersom jag i all hast efter adoptionen förvärvade Quickcrossen. Och den satt med trumf på hand (rosa som den är).

Och namnet? Miyata, Koga Miyata.

En första tvätt gjorde mig påmind om att den har en del patina och ytrost här och var. Det gör mig egentligen ingenting, ty den skola följa med pelalören till Den Stora Staden regelbundet och säkerligen även parkeras en del utomhus. The sleepier the better.

Lite synd är dock att Miyata-klibborna släpper lite här och var, men det får jag leva med.

05C58B07-47EC-4FFD-8ECF-7DEA145889C7.jpeg


Cykeln är som synes inte rosa. Tur då att dagens cocktail (shaken, not stirred) med miracle shine wax är det.

955F3C67-A09E-4111-B848-40F67A429B49.jpeg


Hojen kommer alltså gå som huvudsaklig pendlare och kommer ärva nästan alla sina delar av en cykel som redan står hemma i stallet. Det blir främst silver, även ett Pelago Commuter Rack som kommer matcha finfint. Och så blir det som jag säkert nämnt tidigare singlespeed. Agent 001 är arbetsnamnet.

Min tidigare tanke på stuk var klassisk porteur, men med tanke på rost och skavanker tror jag mer den drar åt ratbikehållet.

Waxet får torka till kvällen då jag börjar montera ner donatorn och lägger nästa lager rosa.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Då var det äntligen dags, dagen som alla har väntat på är här. Denna hamnade snabbt på hyllan eftersom jag i all hast efter adoptionen förvärvade Quickcrossen. Och den satt med trumf på hand (rosa som den är).

Och namnet? Miyata, Koga Miyata.

En första tvätt gjorde mig påmind om att den har en del patina och ytrost här och var. Det gör mig egentligen ingenting, ty den skola följa med pelalören till Den Stora Staden regelbundet och säkerligen även parkeras en del utomhus. The sleepier the better.

Lite synd är dock att Miyata-klibborna släpper lite här och var, men det får jag leva med.

Visa bilaga 554489

Cykeln är som synes inte rosa. Tur då att dagens cocktail (shaken, not stirred) med miracle shine wax är det.

Visa bilaga 554490

Hojen kommer alltså gå som huvudsaklig pendlare och kommer ärva nästan alla sina delar av en cykel som redan står hemma i stallet. Det blir främst silver, även ett Pelago Commuter Rack som kommer matcha finfint. Och så blir det som jag säkert nämnt tidigare singlespeed. Agent 001 är arbetsnamnet.

Min tidigare tanke på stuk var klassisk porteur, men med tanke på rost och skavanker tror jag mer den drar åt ratbikehållet.

Waxet får torka till kvällen då jag börjar montera ner donatorn och lägger nästa lager rosa.
Alltså, namnen på alla dessa produkter. ”Super Ultra Extra Nano Gloss Miracle Wax”. 😂
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vill för övrigt återigen ösa kärlek över Miyatatråden och hela den fina inställningen med självkostnadspris, hjälpsamhet och ”jag blåser inte en entusiast”. Frågade i går efter en bromshylsa till ungens cykel på Cykelhistoriska föreningens pryltorg på Fejsboukk. Har tidigare reagerat på de oförskämda priser som gubbarna där slänger sig med. Följande sms-konversation säger allt:
95DFD393-B7E1-450F-9357-D6DB85FB9D0A.jpeg
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Inspirerad av @LWB :s i ord och bild episka berättelser har jag börjat fixa till min Röda Runner för att se hur den uppför sig på en lite längre tur. SixTen är exceptionell på asfalt och grusväg, bra på skogsvägar och klarar enklare stigar utan problem men jag tror Runnern kommer klå den med hästlängder på skogsvägarna och stigarna jag kört mycket på det senaste. Återkommer såklart när jag har mer på fötterna :)
 

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Inspirerad av @LWB :s i ord och bild episka berättelser har jag börjat fixa till min Röda Runner för att se hur den uppför sig på en lite längre tur. SixTen är exceptionell på asfalt och grusväg, bra på skogsvägar och klarar enklare stigar utan problem men jag tror Runnern kommer klå den med hästlängder på skogsvägarna och stigarna jag kört mycket på det senaste. Återkommer såklart när jag har mer på fötterna :)
JAAAAAAAAAAAAAA!!!

Bilder?

Planer?

😎
 

aben

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
JAAAAAAAAAAAAAA!!!

Bilder?

Planer?

😎
Det kommer, du får hia dig lite :) Planen är en heldag nästa vecka vid Snogehom med omgivningar, samma ställe som jag cyklade förra gången, ungefär fem mil härifrån så det blir blandat asfalt och grus dit och hem, sen skogvägar och stigar för resten :)
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Igår hade jag lyckats få loss 1,5 h tid mellan 20:30 och 21:00 och hur bättre nyttja det än en cykeltur? Jag tog cykeln till det lokala Biltema och köpte lite prylar till projekt Oliver. Tur att man har en styrväska. Biltemas v-bromsar passar på millimetern i vaudes styrväska. Därefter var planen 1h utforskande av nya cykelvägar. Tyvärr ringde en vän upp och meddelade att vi hade ett planeringsmöte som jag glömt. Så någon cykeltur blev det inte. Men bättre lycka nästa gång :)

5387771D-E3AB-4499-8BEF-A04298E296BA.jpeg

Observera också att hjulen är runda. Det är bara min telefon och jag som inte kommer helt överens.
 

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Igår hade jag lyckats få loss 1,5 h tid mellan 20:30 och 21:00 och hur bättre nyttja det än en cykeltur? Jag tog cykeln till det lokala Biltema och köpte lite prylar till projekt Oliver. Tur att man har en styrväska. Biltemas v-bromsar passar på millimetern i vaudes styrväska. Därefter var planen 1h utforskande av nya cykelvägar. Tyvärr ringde en vän upp och meddelade att vi hade ett planeringsmöte som jag glömt. Så någon cykeltur blev det inte. Men bättre lycka nästa gång :)

Visa bilaga 554602
Observera också att hjulen är runda. Det är bara min telefon och jag som inte kommer helt överens.
Jag utgår från att du också är småbarnsförälder? Tänker att det krävs för att ledig tid mellan 20.30-21 ska anses vara 1,5 h....
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag utgår från att du också är småbarnsförälder? Tänker att det krävs för att ledig tid mellan 20.30-21 ska anses vara 1,5 h....

Hahaha, faktiskt inte, har en valp, men för mig är det tillräckligt för att hela livet ska falla samman ;) och du har helt rätt 19:30 skulle det vara :) Småförälder-superkrafterna infinner sig inte riktigt med valp ;)
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
De blir bara härligare med åren, ungarna. Möjligen blir det sämre i tonåren, det återstår att se.
Tonåren är inte dum, mina är 17,13 och 11. I mitt fall har jag fått en trogen vän i 17 åringen som faktiskt uppskattar all tid vi har tillsammans. Visst finns det bekymmer men oftast har vi ju facit😉
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
En liten lunchuppdatering:
Wax on, wax off som Mr Miyata tydligen säger i den där gamla slagsmålsfilmen. Andra lagret på.
6582D7E5-47F1-4C91-AB42-6F800A43E8E7.jpeg

35mm-däcken ger ungefär en cm kvar uppåt, vilket borde vara plats nog för skärmar. Bromsarna jag hade liggandes stal dock ganska stor del av det, så jag fick plocka ett par andra. De har lång reach men på absolut kortaste inställning funkar det faktiskt. Även om det inte ser ut så på bild så drar de tillräckligt mycket uppåt när man bromsar att klossarna hamnar på fälgen. Satte dem framför stagen bak för att få lite extra reach, men provar bakom på nästa mekpass för det är bra mycket snyggare.
85F2731E-C124-46F7-A472-DAB50EB112C5.jpeg

På tal om snyggare: conti gp urban med tanwall ser duktigt snyggt ut, så jag antar att jag kan glömma det där med sleeper. Bättre foton kommer ikväll.
 

Bilagor

  • 29688B6B-108B-4F9E-80B2-0D668615B3B0.jpeg
    29688B6B-108B-4F9E-80B2-0D668615B3B0.jpeg
    605.4 KB · Besök: 13

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
En liten lunchuppdatering:
Wax on, wax off som Mr Miyata tydligen säger i den där gamla slagsmålsfilmen. Andra lagret på.
Visa bilaga 554642
35mm-däcken ger ungefär en cm kvar uppåt, vilket borde vara plats nog för skärmar. Bromsarna jag hade liggandes stal dock ganska stor del av det, så jag fick plocka ett par andra. De har lång reach men på absolut kortaste inställning funkar det faktiskt. Även om det inte ser ut så på bild så drar de tillräckligt mycket uppåt när man bromsar att klossarna hamnar på fälgen. Satte dem framför stagen bak för att få lite extra reach, men provar bakom på nästa mekpass för det är bra mycket snyggare.
Visa bilaga 554643
På tal om snyggare: conti gp urban med tanwall ser duktigt snyggt ut, så jag antar att jag kan glömma det där med sleeper. Bättre foton kommer ikväll.
Jag har nog bromsar med lite kortare reach om det skulle behövas.
 

Skruff

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vill för övrigt återigen ösa kärlek över Miyatatråden och hela den fina inställningen med självkostnadspris, hjälpsamhet och ”jag blåser inte en entusiast”. Frågade i går efter en bromshylsa till ungens cykel på Cykelhistoriska föreningens pryltorg på Fejsboukk. Har tidigare reagerat på de oförskämda priser som gubbarna där slänger sig med. Följande sms-konversation säger allt:
Visa bilaga 554518
Behöver du bromshylsa så har troligen jag en..
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Kom en bit på vägen ikväll. Inte bestämt mig över bromsarna än, men kanske att jag skulle ta @LWB s generösa erbjudande för att få till mer korrekt reach. Fram funkar den jag har helt ok, men bak är det inte helt hundra. Börjar bli lätt tveksam om jag får in stänkor oavsett bromsar, får se.

Inte lätt att ta bra foton i mitt lilla skrymsle till verkstad, men här är ett par försök till att ge en överblick.
 

Bilagor

  • 0B914AA6-8BF5-45C1-AF3A-F3147DEC2669.jpeg
    0B914AA6-8BF5-45C1-AF3A-F3147DEC2669.jpeg
    727.9 KB · Besök: 18
  • 9938DA51-223F-4E02-BC23-BC51056C9FA5.jpeg
    9938DA51-223F-4E02-BC23-BC51056C9FA5.jpeg
    362.7 KB · Besök: 18

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Projekt Oliver fortsätter.

Jag jobbar som konsult inom ekonomi och i den sfären är det lätt att tappa perspektiven. Det är inte konstigt om en villa kostar 20 mkr och man leasar både en BMW-SUV och en Tesla. Många lägger mer på sommarsemestern än jag planerar lägga i en framtida kontantinsats. När jag flyttade till Göteborg var jag i flera år engagerad i cykelköket Vegagatan och jag tänker ofta på hur tacksam jag är för de perspektiv det gav. Cykelköket är en sådan där fantastisk plats där alltifrån kemiingenjörer till nyanlända flyktingar samlas, hjälper varandra och delar kärleken till cykeln som transportmedel. Det finns gott om kufar men också snygga 25-åringar som står och skruvar cyklar i beigea chinos och vita sneakers. Cyklarna är ofta kreativa blandningar av 40 år gamla instegskomponenter i plast tillsammans med top-of-the-line-delar från 90-talet. En lös, skramlande framskärm på en rostig damcykel bjuder viss oro samtidigt som en XTR-parallellogram-v-broms på samma cykel skapar avund (det anses vara bättre att någon som har glädje av bromsen får den än att man säljer den på ebay). Marknadskrafter är bannlysta, gemensamt ägande och gratis är ledstjärnan. Självklart är det verkligen inte utan problem men det är väldigt inspirerande.

D493515B-452C-4C4B-83A1-EE6E40129B09.jpeg
(Mycket tacksam att Västtågen accepterar cyklar)

Nåväl. Prick 17:00 Checkade jag ut från kontoret på kontoret, kastade i mig en matlåda och spark-cyklade mig och min pedal-lösa miyata till centralen. Därifrån tog jag pendeln till Gamlestan och det cykelkök som ligger där. För er som inte bor i Göteborg är Gamlestan ett intressant ställe. När jag flyttade till stan för tio år sedan kom det larmrapporter från skolorna, vissa av husen var som hämtade från en övergiven Sibirisk gruvstad och att bosätta sig där ansågs närmast förenat med livsfara. Mest verkade där finnas servicebutiker, däckverkstäder, bilmekar och en nerlagd bensinmack. Idag bor många av mina vänner där i dyra nybyggda bostadsrätter och den gamla hållplatsen under en motorvägsviadukt (!) har ersatts av ett nytt, fräscht resecentrum.

99BE1001-8E80-4AE7-88C0-5937D9CF05E0.jpeg
(Cykelmek och friskluft)

E5271F3D-AFAA-4C17-A9ED-D021DAA755D1.jpeg
(Kreativt mekställ)

Väl framme på cykelköket stod jag en lång stund och suktade efter en Specialized MTB med cromo-ram från tidigt 90-tal men besinnade mig när jag insåg att jag inte skulle få med den hem. Jag bytte istället ut miyatans raka styre mot ett mer bekvämt styre, småpratade en del med de andra och monterade bromsar och bakväxel. Något växelreglage han jag dock inte lösa. Oliver blir ingen wax-on-wax likt @slice me nice eller Paul-och-puts-cykel likt @LWB. Det här blir en skrotcykel med väl dolda Rivendell-pretentioner. Vidare vill jag låta hälsa att Biltemas bromshöljen är fruktansvärda! Tips på alternativ (som är billigare än riktiga kompressionsfria) mottages tacksamt.

90808E0C-023D-4D89-8CB2-DBE805D943E7.jpeg
(Visst finns det lite Rivendell i den ändå?)

Efter 1,5 timmes mekande rullade jag hemåt genom Gamlestan. Bromsarna låg an och var svampiga som inget annat jag erfarit. Dubbdäcken var tröga och sadeln för bakåtvinklad. Först cyklade jag genom de pittoreska gamla bostadskvarteren, sedan in bland tegelhusen, förbi suspekta resebyråer, en henna-tatuerings-studio och ett par servicebutiker som snarare var sociala etablissemang än butiker. Ett kvarter senare cyklade jag förbi Esspressohouse, SATS och Pressbyrån i nybyggda stål-och-glas-komplex.

8833F919-D8AA-4D1C-9812-AC2FB7E27DBF.jpeg
(Glas, stål och SATS)

På tåget hem tänkte jag att det här är vad cykling handlar om för mig. Att inte lyfta det standardiserade klarna-checkout-livet med leasad Tesla och ett hus i villaförort. Jag har förmånen att ha ett välbetalt jobb, ett fast kontrakt på en hyresrätt och en trygg familjesituation. Då har man råd att göra livet obekvämt. För mig handlar cykling om att genom att jag cyklar, åker tåg och återbrukar skapas utrymme (ekonomiskt, miljömässigt och norm-mässigt) för de som inte har det lika bra att få det lite bättre. Jag hoppas det i varje fall.

255CDD25-8C21-4513-A239-272B0194964A.jpeg
(Älskar när händerna är lite skitiga)
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Projekt Oliver fortsätter.

Jag jobbar som konsult inom ekonomi och i den sfären är det lätt att tappa perspektiven. Det är inte konstigt om en villa kostar 20 mkr och man leasar både en BMW-SUV och en Tesla. Många lägger mer på sommarsemestern än jag planerar lägga i en framtida kontantinsats. När jag flyttade till Göteborg var jag i flera år engagerad i cykelköket Vegagatan och jag tänker ofta på hur tacksam jag är för de perspektiv det gav. Cykelköket är en sådan där fantastisk plats där alltifrån kemiingenjörer till nyanlända flyktingar samlas, hjälper varandra och delar kärleken till cykeln som transportmedel. Det finns gott om kufar men också snygga 25-åringar som står och skruvar cyklar i beigea chinos och vita sneakers. Cyklarna är ofta kreativa blandningar av 40 år gamla instegskomponenter i plast tillsammans med top-of-the-line-delar från 90-talet. En lös, skramlande framskärm på en rostig damcykel bjuder viss oro samtidigt som en XTR-parallellogram-v-broms på samma cykel skapar avund (det anses vara bättre att någon som har glädje av bromsen får den än att man säljer den på ebay). Marknadskrafter är bannlysta, gemensamt ägande och gratis är ledstjärnan. Självklart är det verkligen inte utan problem men det är väldigt inspirerande.

Visa bilaga 554733
(Mycket tacksam att Västtågen accepterar cyklar)

Nåväl. Prick 17:00 Checkade jag ut från kontoret på kontoret, kastade i mig en matlåda och spark-cyklade mig och min pedal-lösa miyata till centralen. Därifrån tog jag pendeln till Gamlestan och det cykelkök som ligger där.

Visa bilaga 554735
(Cykelmek och friskluft)

Visa bilaga 554734
(Kreativt mekställ)

Jag stod en lång stund och suktade efter en Specialized MTB med cromo-ram från tidigt 90-tal men besinnade mig när jag insåg att jag inte skulle få med den hem. Jag bytte istället ut miyatans raka styre mot ett mer bekvämt styre, småpratade en del med de andra och monterade bromsar och bakväxel. Något växelreglage han jag dock inte lösa. Oliver blir ingen wax-on-wax likt @slice me nice eller Paul-och-puts-cykel likt @LWB. Det här blir en skrotcykel med väl dolda Rivendell-pretentioner. Vidare vill jag låta hälsa att Biltemas bromshöljen är fruktansvärda! Tips på alternativ (som är billigare än riktiga kompressionsfria) mottages tacksamt.

Visa bilaga 554736
(Visst finns det lite Rivendell i den ändå?)

Efter 1,5 timmes mekande rullade jag hemåt genom Gamlestan. Bromsarna låg an och var svampiga som inget annat jag erfarit. Dubbdäcken var tröga och sadeln för bakåtvinklad. Först cyklade jag genom de pittoreska gamla bostadskvarteren, sedan in bland tegelhusen, förbi suspekta resebyråer, en henna-tatuerings-studio och ett par servicebutiker som snarare var sociala etablissemang än butiker. Ett kvarter senare cyklade jag förbi Esspressohouse, SATS och Pressbyrån i nybyggda stål-och-glas-komplex.

Visa bilaga 554739
(Glas, stål och SATS)

På tåget hem tänkte jag att det här är vad cykling handlar om för mig. Att inte lyfta det standardiserade klarna-checkout-livet med leasad Tesla och ett hus i villaförort. Jag har förmånen att ha ett välbetalt jobb, ett fast kontrakt på en hyresrätt och en trygg familjesituation. Då har man råd att göra livet obekvämt. För mig handlar cykling om att genom att jag cyklar, åker tåg och återbrukar skapas utrymme (ekonomiskt, miljömässigt och norm-mässigt) för de som inte har det lika bra att få det lite bättre. Jag hoppas det i varje fall.

Visa bilaga 554737
(Älskar när händerna är lite skitiga)
Grattis till årets viktigaste, finaste inlägg hittills.
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Projekt Oliver fortsätter.

Jag jobbar som konsult inom ekonomi och i den sfären är det lätt att tappa perspektiven. Det är inte konstigt om en villa kostar 20 mkr och man leasar både en BMW-SUV och en Tesla. Många lägger mer på sommarsemestern än jag planerar lägga i en framtida kontantinsats. När jag flyttade till Göteborg var jag i flera år engagerad i cykelköket Vegagatan och jag tänker ofta på hur tacksam jag är för de perspektiv det gav. Cykelköket är en sådan där fantastisk plats där alltifrån kemiingenjörer till nyanlända flyktingar samlas, hjälper varandra och delar kärleken till cykeln som transportmedel. Det finns gott om kufar men också snygga 25-åringar som står och skruvar cyklar i beigea chinos och vita sneakers. Cyklarna är ofta kreativa blandningar av 40 år gamla instegskomponenter i plast tillsammans med top-of-the-line-delar från 90-talet. En lös, skramlande framskärm på en rostig damcykel bjuder viss oro samtidigt som en XTR-parallellogram-v-broms på samma cykel skapar avund (det anses vara bättre att någon som har glädje av bromsen får den än att man säljer den på ebay). Marknadskrafter är bannlysta, gemensamt ägande och gratis är ledstjärnan. Självklart är det verkligen inte utan problem men det är väldigt inspirerande.

Visa bilaga 554733
(Mycket tacksam att Västtågen accepterar cyklar)

Nåväl. Prick 17:00 Checkade jag ut från kontoret på kontoret, kastade i mig en matlåda och spark-cyklade mig och min pedal-lösa miyata till centralen. Därifrån tog jag pendeln till Gamlestan och det cykelkök som ligger där. För er som inte bor i Göteborg är Gamlestan ett intressant ställe. När jag flyttade till stan för tio år sedan kom det larmrapporter från skolorna, vissa av husen var som hämtade från en övergiven Sibirisk gruvstad och att bosätta sig där ansågs närmast förenat med livsfara. Mest verkade där finnas servicebutiker, däckverkstäder, bilmekar och en nerlagd bensinmack. Idag bor många av mina vänner där i dyra nybyggda bostadsrätter och den gamla hållplatsen under en motorvägsviadukt (!) har ersatts av ett nytt, fräscht resecentrum.

Visa bilaga 554735
(Cykelmek och friskluft)

Visa bilaga 554734
(Kreativt mekställ)

Väl framme på cykelköket stod jag en lång stund och suktade efter en Specialized MTB med cromo-ram från tidigt 90-tal men besinnade mig när jag insåg att jag inte skulle få med den hem. Jag bytte istället ut miyatans raka styre mot ett mer bekvämt styre, småpratade en del med de andra och monterade bromsar och bakväxel. Något växelreglage han jag dock inte lösa. Oliver blir ingen wax-on-wax likt @slice me nice eller Paul-och-puts-cykel likt @LWB. Det här blir en skrotcykel med väl dolda Rivendell-pretentioner. Vidare vill jag låta hälsa att Biltemas bromshöljen är fruktansvärda! Tips på alternativ (som är billigare än riktiga kompressionsfria) mottages tacksamt.

Visa bilaga 554736
(Visst finns det lite Rivendell i den ändå?)

Efter 1,5 timmes mekande rullade jag hemåt genom Gamlestan. Bromsarna låg an och var svampiga som inget annat jag erfarit. Dubbdäcken var tröga och sadeln för bakåtvinklad. Först cyklade jag genom de pittoreska gamla bostadskvarteren, sedan in bland tegelhusen, förbi suspekta resebyråer, en henna-tatuerings-studio och ett par servicebutiker som snarare var sociala etablissemang än butiker. Ett kvarter senare cyklade jag förbi Esspressohouse, SATS och Pressbyrån i nybyggda stål-och-glas-komplex.

Visa bilaga 554739
(Glas, stål och SATS)

På tåget hem tänkte jag att det här är vad cykling handlar om för mig. Att inte lyfta det standardiserade klarna-checkout-livet med leasad Tesla och ett hus i villaförort. Jag har förmånen att ha ett välbetalt jobb, ett fast kontrakt på en hyresrätt och en trygg familjesituation. Då har man råd att göra livet obekvämt. För mig handlar cykling om att genom att jag cyklar, åker tåg och återbrukar skapas utrymme (ekonomiskt, miljömässigt och norm-mässigt) för de som inte har det lika bra att få det lite bättre. Jag hoppas det i varje fall.

Visa bilaga 554737
(Älskar när händerna är lite skitiga)
Vettigaste jag hört på länge, överhuvudtaget! 😍
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Projektet är igång.
Trillade ihop en fellow intresserad.
Min lillebror som skulle ha med denna skönhet till Barca, men inte blev det så och jag satte igång och snurra.
Tankarna snurrade och jag lämnade ram och gaffel till min vän för svets och fix. Kul!
Min inställning till livet är lite gör det på det viset som känns kul, inte alltid rätt, inte säkert osv ha kul, umgås och skratta mer. Det smittar!
Så efter allt det där kom denna hem till mig igen (där av frågan av sprayfärg, mycket att täcka med nagellack @LWB :)). De som inte är rosa är blästrat i mörker och endel rosa kvar, endel koppar(?) från lödning av bromsfäst osv, det lämnade jag avsiktligt, där lever också endel historia! Det är klarlackat med ett lager så om jag får tag på en helt ok sprayfärg kanske det sker, kanske gillar jag det såhär och kör på! Dessa gamla klenoder till däck Bruce Gordon Rock n Road, ett Marin hjulpar (650b), sadelstolpe som satt på ramen när vi köpte den av en fin herre i Majorna. Brooks C17 och Schauff stam. Har ett par mellangamla hydraliska shimanobromsar. Kör antingen något av följande jag har hemma 10 delat XT med koppling, eller 12sp GX AXS. 2x10 vore nice, wifi växlar vore kul! Vevparti tänker jag mycket kring, antingen något gammalt jag kör 2x med någon framväxel jag knappt tänkt på ännu. Eller så kör jag lvg Force eller X01 i koolfiber med axs växeln och kör typ superstort fram för att någon gång vara på annat än de minsta växlarna bak. Styre vill jag ha ett Nitto B801AA men har inte 1000kr+ import från UK att lägga just nu, så kör nog detta svarta kcnc rampart styret så länge!

Vad söker jag för framväxel om jag ska köra på det?
Har någon ett nice äldre vevparti att byta/köpa?
Har någon ett Nitto B801 styre?!?
Trots skivbromsar, får man komma på konventet?
Om jag får komma, samåker vi från Gbg?
Hoppas svetsen håller!

Hoppas inte jag kliver på tår med svets och bläster!

Allt gott,
Moses95
IMG_0879.JPG
 

Bilagor

  • IMG_0874.JPG
    IMG_0874.JPG
    793.1 KB · Besök: 49
  • IMG_0875.JPG
    IMG_0875.JPG
    669.5 KB · Besök: 44
  • IMG_0876.JPG
    IMG_0876.JPG
    561 KB · Besök: 43
  • IMG_0877.JPG
    IMG_0877.JPG
    503.6 KB · Besök: 41
  • IMG_0878.JPG
    IMG_0878.JPG
    485.5 KB · Besök: 44

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Projektet är igång.
Trillade ihop en fellow intresserad.
Min lillebror som skulle ha med denna skönhet till Barca, men inte blev det så och jag satte igång och snurra.
Tankarna snurrade och jag lämnade ram och gaffel till min vän för svets och fix. Kul!
Min inställning till livet är lite gör det på det viset som känns kul, inte alltid rätt, inte säkert osv ha kul, umgås och skratta mer. Det smittar!
Så efter allt det där kom denna hem till mig igen (där av frågan av sprayfärg, mycket att täcka med nagellack @LWB :)). De som inte är rosa är blästrat i mörker och endel rosa kvar, endel koppar(?) från lödning av bromsfäst osv, det lämnade jag avsiktligt, där lever också endel historia! Det är klarlackat med ett lager så om jag får tag på en helt ok sprayfärg kanske det sker, kanske gillar jag det såhär och kör på! Dessa gamla klenoder till däck Bruce Gordon Rock n Road, ett Marin hjulpar (650b), sadelstolpe som satt på ramen när vi köpte den av en fin herre i Majorna. Brooks C17 och Schauff stam. Har ett par mellangamla hydraliska shimanobromsar. Kör antingen något av följande jag har hemma 10 delat XT med koppling, eller 12sp GX AXS. 2x10 vore nice, wifi växlar vore kul! Vevparti tänker jag mycket kring, antingen något gammalt jag kör 2x med någon framväxel jag knappt tänkt på ännu. Eller så kör jag lvg Force eller X01 i koolfiber med axs växeln och kör typ superstort fram för att någon gång vara på annat än de minsta växlarna bak. Styre vill jag ha ett Nitto B801AA men har inte 1000kr+ import från UK att lägga just nu, så kör nog detta svarta kcnc rampart styret så länge!

Vad söker jag för framväxel om jag ska köra på det?
Har någon ett nice äldre vevparti att byta/köpa?
Har någon ett Nitto B801 styre?!?
Trots skivbromsar, får man komma på konventet?
Om jag får komma, samåker vi från Gbg?
Hoppas svetsen håller!

Hoppas inte jag kliver på tår med svets och bläster!

Allt gott,
Moses95
Visa bilaga 554844
Underbart!
Om någon vågar antyda att det skulle vara något som helst fel med det bygget så har du jävlarimej gjort fel på helt rätt sätt!


Välkommen på konventet!
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer