Visa din Miyata!

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Projektet är igång.
Trillade ihop en fellow intresserad.
Min lillebror som skulle ha med denna skönhet till Barca, men inte blev det så och jag satte igång och snurra.
Tankarna snurrade och jag lämnade ram och gaffel till min vän för svets och fix. Kul!
Min inställning till livet är lite gör det på det viset som känns kul, inte alltid rätt, inte säkert osv ha kul, umgås och skratta mer. Det smittar!
Så efter allt det där kom denna hem till mig igen (där av frågan av sprayfärg, mycket att täcka med nagellack @LWB :)). De som inte är rosa är blästrat i mörker och endel rosa kvar, endel koppar(?) från lödning av bromsfäst osv, det lämnade jag avsiktligt, där lever också endel historia! Det är klarlackat med ett lager så om jag får tag på en helt ok sprayfärg kanske det sker, kanske gillar jag det såhär och kör på! Dessa gamla klenoder till däck Bruce Gordon Rock n Road, ett Marin hjulpar (650b), sadelstolpe som satt på ramen när vi köpte den av en fin herre i Majorna. Brooks C17 och Schauff stam. Har ett par mellangamla hydraliska shimanobromsar. Kör antingen något av följande jag har hemma 10 delat XT med koppling, eller 12sp GX AXS. 2x10 vore nice, wifi växlar vore kul! Vevparti tänker jag mycket kring, antingen något gammalt jag kör 2x med någon framväxel jag knappt tänkt på ännu. Eller så kör jag lvg Force eller X01 i koolfiber med axs växeln och kör typ superstort fram för att någon gång vara på annat än de minsta växlarna bak. Styre vill jag ha ett Nitto B801AA men har inte 1000kr+ import från UK att lägga just nu, så kör nog detta svarta kcnc rampart styret så länge!

Vad söker jag för framväxel om jag ska köra på det?
Har någon ett nice äldre vevparti att byta/köpa?
Har någon ett Nitto B801 styre?!?
Trots skivbromsar, får man komma på konventet?
Om jag får komma, samåker vi från Gbg?
Hoppas svetsen håller!

Hoppas inte jag kliver på tår med svets och bläster!

Allt gott,
Moses95
Visa bilaga 554844

Älskar kreativiteten! De där bromsfästena är de snyggaste skivbromsfästena jag sett. Någonsin. Sedan hade jag aldrig vågat cykla på en skiv-moddad gaffel efter att ha sett en kille som gjode det och flög över styret men det är ju upp till dig. Snyggt blev det! :)
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Älskar kreativiteten! De där bromsfästena är de snyggaste skivbromsfästena jag sett. Någonsin. Sedan hade jag aldrig vågat cykla på en skiv-moddad gaffel efter att ha sett en kille som gjode det och flög över styret men det är ju upp till dig. Snyggt blev det! :)
Ps. Om din polare är sugen på fler projekt så delar jag gärna kontaktuppgifter. Har inga konkreta planer i detta nu men de dyker upp titt som tätt. Och betalar såklart för mig i så fall.
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Projektet är igång.
Trillade ihop en fellow intresserad.
Min lillebror som skulle ha med denna skönhet till Barca, men inte blev det så och jag satte igång och snurra.
Tankarna snurrade och jag lämnade ram och gaffel till min vän för svets och fix. Kul!
Min inställning till livet är lite gör det på det viset som känns kul, inte alltid rätt, inte säkert osv ha kul, umgås och skratta mer. Det smittar!
Så efter allt det där kom denna hem till mig igen (där av frågan av sprayfärg, mycket att täcka med nagellack @LWB :)). De som inte är rosa är blästrat i mörker och endel rosa kvar, endel koppar(?) från lödning av bromsfäst osv, det lämnade jag avsiktligt, där lever också endel historia! Det är klarlackat med ett lager så om jag får tag på en helt ok sprayfärg kanske det sker, kanske gillar jag det såhär och kör på! Dessa gamla klenoder till däck Bruce Gordon Rock n Road, ett Marin hjulpar (650b), sadelstolpe som satt på ramen när vi köpte den av en fin herre i Majorna. Brooks C17 och Schauff stam. Har ett par mellangamla hydraliska shimanobromsar. Kör antingen något av följande jag har hemma 10 delat XT med koppling, eller 12sp GX AXS. 2x10 vore nice, wifi växlar vore kul! Vevparti tänker jag mycket kring, antingen något gammalt jag kör 2x med någon framväxel jag knappt tänkt på ännu. Eller så kör jag lvg Force eller X01 i koolfiber med axs växeln och kör typ superstort fram för att någon gång vara på annat än de minsta växlarna bak. Styre vill jag ha ett Nitto B801AA men har inte 1000kr+ import från UK att lägga just nu, så kör nog detta svarta kcnc rampart styret så länge!

Vad söker jag för framväxel om jag ska köra på det?
Har någon ett nice äldre vevparti att byta/köpa?
Har någon ett Nitto B801 styre?!?
Trots skivbromsar, får man komma på konventet?
Om jag får komma, samåker vi från Gbg?
Hoppas svetsen håller!

Hoppas inte jag kliver på tår med svets och bläster!

Allt gott,
Moses95
Visa bilaga 554844

Den e asfräck ju!
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Projektet är igång.
Trillade ihop en fellow intresserad.
Min lillebror som skulle ha med denna skönhet till Barca, men inte blev det så och jag satte igång och snurra.
Tankarna snurrade och jag lämnade ram och gaffel till min vän för svets och fix. Kul!
Min inställning till livet är lite gör det på det viset som känns kul, inte alltid rätt, inte säkert osv ha kul, umgås och skratta mer. Det smittar!
Så efter allt det där kom denna hem till mig igen (där av frågan av sprayfärg, mycket att täcka med nagellack @LWB :)). De som inte är rosa är blästrat i mörker och endel rosa kvar, endel koppar(?) från lödning av bromsfäst osv, det lämnade jag avsiktligt, där lever också endel historia! Det är klarlackat med ett lager så om jag får tag på en helt ok sprayfärg kanske det sker, kanske gillar jag det såhär och kör på! Dessa gamla klenoder till däck Bruce Gordon Rock n Road, ett Marin hjulpar (650b), sadelstolpe som satt på ramen när vi köpte den av en fin herre i Majorna. Brooks C17 och Schauff stam. Har ett par mellangamla hydraliska shimanobromsar. Kör antingen något av följande jag har hemma 10 delat XT med koppling, eller 12sp GX AXS. 2x10 vore nice, wifi växlar vore kul! Vevparti tänker jag mycket kring, antingen något gammalt jag kör 2x med någon framväxel jag knappt tänkt på ännu. Eller så kör jag lvg Force eller X01 i koolfiber med axs växeln och kör typ superstort fram för att någon gång vara på annat än de minsta växlarna bak. Styre vill jag ha ett Nitto B801AA men har inte 1000kr+ import från UK att lägga just nu, så kör nog detta svarta kcnc rampart styret så länge!

Vad söker jag för framväxel om jag ska köra på det?
Har någon ett nice äldre vevparti att byta/köpa?
Har någon ett Nitto B801 styre?!?
Trots skivbromsar, får man komma på konventet?
Om jag får komma, samåker vi från Gbg?
Hoppas svetsen håller!

Hoppas inte jag kliver på tår med svets och bläster!

Allt gott,
Moses95
Visa bilaga 554844
Fan så fräckt, du är med på konventet… med DEN cykeln🤩
 

Moses95

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Älskar kreativiteten! De där bromsfästena är de snyggaste skivbromsfästena jag sett. Någonsin. Sedan hade jag aldrig vågat cykla på en skiv-moddad gaffel efter att ha sett en kille som gjode det och flög över styret men det är ju upp till dig. Snyggt blev det!
Berätta mer, varför för denna stackare över styret? Gaffel som vek sig eller av moment? Men visst, är så otroligt nöjd med 1, jag har de. 2, de är otroligt snygga, sett oändligt med fula punktsvetsade plattor någon höftat med vinkelslipen. När han skickade första bilden blev jag lyrisk!

Nu håller han på att bygga en gaffel och en cargo-bike, men jag hör med honom hur han ställer sig till flera jobb! :)
 

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Japp, hård inbromsning i nedförsbacke, såg inte olyckan men gaffeln såg ut som en kringla efteråt. Han flög över styret men klarade sig mirakulöst med bara något blåmärke. Det var en vanlig standardgaffel om jag inte minns fel så varken den tunnaste eller den grövsta. En riktigt grov mtb-gaffel lär inte vara några problem alls. Men din är någonstans mittemellan :)
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag och @Kashmirsocialist åker i min bil. @Moses95 du kan haka på om vi lyckas lösa plats för cyklarna på något sätt, för nu är planen två cyklar inne och två bakpå och då är dessvärre sittplatserna förbrukade.

Nån som sitter på ett fett takställ à la Giro d’Italia?
@slice me nice : Jag kommer att ta egen bil - en tjejkompis hänger med på konventet. Hon har blivit Miyatafrälst. Det finns alltså plats för @Moses95 och hans hoj hos dig.

Min plan nu är att ta med alla tre Miyatorna. 😀
 

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Projektet är igång.
Trillade ihop en fellow intresserad.
Min lillebror som skulle ha med denna skönhet till Barca, men inte blev det så och jag satte igång och snurra.
Tankarna snurrade och jag lämnade ram och gaffel till min vän för svets och fix. Kul!
Min inställning till livet är lite gör det på det viset som känns kul, inte alltid rätt, inte säkert osv ha kul, umgås och skratta mer. Det smittar!
Så efter allt det där kom denna hem till mig igen (där av frågan av sprayfärg, mycket att täcka med nagellack @LWB :)). De som inte är rosa är blästrat i mörker och endel rosa kvar, endel koppar(?) från lödning av bromsfäst osv, det lämnade jag avsiktligt, där lever också endel historia! Det är klarlackat med ett lager så om jag får tag på en helt ok sprayfärg kanske det sker, kanske gillar jag det såhär och kör på! Dessa gamla klenoder till däck Bruce Gordon Rock n Road, ett Marin hjulpar (650b), sadelstolpe som satt på ramen när vi köpte den av en fin herre i Majorna. Brooks C17 och Schauff stam. Har ett par mellangamla hydraliska shimanobromsar. Kör antingen något av följande jag har hemma 10 delat XT med koppling, eller 12sp GX AXS. 2x10 vore nice, wifi växlar vore kul! Vevparti tänker jag mycket kring, antingen något gammalt jag kör 2x med någon framväxel jag knappt tänkt på ännu. Eller så kör jag lvg Force eller X01 i koolfiber med axs växeln och kör typ superstort fram för att någon gång vara på annat än de minsta växlarna bak. Styre vill jag ha ett Nitto B801AA men har inte 1000kr+ import från UK att lägga just nu, så kör nog detta svarta kcnc rampart styret så länge!

Vad söker jag för framväxel om jag ska köra på det?
Har någon ett nice äldre vevparti att byta/köpa?
Har någon ett Nitto B801 styre?!?
Trots skivbromsar, får man komma på konventet?
Om jag får komma, samåker vi från Gbg?
Hoppas svetsen håller!

Hoppas inte jag kliver på tår med svets och bläster!

Allt gott,
Moses95
Visa bilaga 554844
En idé 💡 Lacka den som vissa -93 och -94 med silver och klarlack så blir du inte så bunden till lila. Lacka hela framgaffeln och från bryggan på bakgaffeln till den går in i vevlagerhuset, sjukt smutt och med lite nytolkning. Referensbild under 👇🏻
288F57D2-8F22-4D52-B0E7-0085F38F4FDD.jpeg
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
En idé 💡 Lacka den som vissa -93 och -94 med silver och klarlack så blir du inte så bunden till lila. Lacka hela framgaffeln och från bryggan på bakgaffeln till den går in i vevlagerhuset, sjukt smutt och med lite nytolkning. Referensbild under 👇🏻 Visa bilaga 554927
@Carl Edfeldt Du vill bara sprida det blåvita (nåja..) evangeliet.

@Moses95 Jag tycker att du ska lacka cykeln i grönt och svart.
 

Hejnrik

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har ett litet sidospår att berätta angående de fina Miyata-katalogerna som visas i tråden. Under en utbildning på Tidaholms folkhögskola så gjorde vi ett studiebesök på ett tryckeri i trakten. Jag tror att tryckeriet låg i Skövde, men jag kan minnas fel då jag inte minns vad det heter och inte hittar något som jag känner igen när jag googlar.

Under besöket så frågade jag om de haft något jobb som varit extra svårt att utföra. Efter lite fundering så svarade personen som guidade oss att Miyata-katalogerna från Sjöstrand bike var väldigt svåra. Eftersom många cykelmodeller presenterades över ett helt uppslag i katalogen så var det väldigt utmanande att få passningen av alla sidorna helt rätt så att cykelramen inte blev delad på mitten. Ett gott exempel på detta syns i inlägg #5,771 här ovan.

Katalogerna trycktes också med guldtryck och med prägling, alltså att man skapar nivåskillnader i pappret vilket är ett arbete som kräver extra steg i produktionen. Det kan ha varit ytterligare effekter som gjordes på tryckeriet men jag kommer inte riktigt ihåg.

Någon som har katalogerna nära till hands kanske kan kolla upp vad tryckeriet hette. Mina egna kataloger ligger tyvärr undanstoppade lite för långt ner i en låda i källaren.
 

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har ett litet sidospår att berätta angående de fina Miyata-katalogerna som visas i tråden. Under en utbildning på Tidaholms folkhögskola så gjorde vi ett studiebesök på ett tryckeri i trakten. Jag tror att tryckeriet låg i Skövde, men jag kan minnas fel då jag inte minns vad det heter och inte hittar något som jag känner igen när jag googlar.

Under besöket så frågade jag om de haft något jobb som varit extra svårt att utföra. Efter lite fundering så svarade personen som guidade oss att Miyata-katalogerna från Sjöstrand bike var väldigt svåra. Eftersom många cykelmodeller presenterades över ett helt uppslag i katalogen så var det väldigt utmanande att få passningen av alla sidorna helt rätt så att cykelramen inte blev delad på mitten. Ett gott exempel på detta syns i inlägg #5,771 här ovan.

Katalogerna trycktes också med guldtryck och med prägling, alltså att man skapar nivåskillnader i pappret vilket är ett arbete som kräver extra steg i produktionen. Det kan ha varit ytterligare effekter som gjordes på tryckeriet men jag kommer inte riktigt ihåg.

Någon som har katalogerna nära till hands kanske kan kolla upp vad tryckeriet hette. Mina egna kataloger ligger tyvärr undanstoppade lite för långt ner i en låda i källaren.
Kollar i em! 🤩kul info!
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
När jag står där i min verkstad, felaktigt klädd i linneskjorta och ljus byxa ity jag plötsligt fick feeling, och för femte gången konstaterar att jag måste justera liiiite till, vandrar mina tankar inte sällan till Varg-Olle Nygren.

Den legendariske speedwayföraren fick en gång frågan om det inte kändes otäckt att köra i 150 kilometer i timman på grus utan någon form av stoppmekanism.
Nygren ska ha tittat oförstående på frågeställaren och sagt ”Broms? Det finns väl gas?”.
FD3F1477-E0A8-41E7-9D16-14CED8B84F1D.jpeg
 

Trim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det här borde gå få tag i plast lejdaren under pedal vevpartiet för vajer växlarna fram och bak borde gå Biltema Shimano modell 21 växlar
Finns nödlösning skavmuff pp-rör med lejdar skruv 8 stycken in och utkanten. Den här är ju i ny skick men för de som renoverar miyata och andra modeller cyklar.
Däck mönstret gillar jag som synes på bilden går lätt hård pumpat på asfalt och fungerar på skogs väg också hel gummi rälsad klack fri mitten den tejpade biten är ram numrets 2 bokstäver och 5 siffror SG=Shimano Gear (12345) läst från pedalsida mot drevet bakifrån och framåt det korrekta är uppskrivet om den försvinner så man har nått lämna in ID på den från den här sidan är det upp och ner blir mest använda mellan drev fram och näst minsta till nästa största bak men fram vill släppa i STI reglage nerväxling fram upp fungerar bra får kolla hak ytorna där i STI reglaget för nerväxling.
IMG_20220513_192719_9.jpg
 
Senast ändrad:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Miyata - nu med bromsar. Förlåt Varg-Olle.

Nåt slags Alivio-variant. Köpta i en hög med skräp på Tradera för en hundring och renoverade.
Visa bilaga 555048
Visa bilaga 555047
Snyggt!
Jag måste sänka grenslingsstållinan (Ja? ”Straddle wire” på småländska?) på den rosas cantisar, jag tror att de får bättre bett så som du har dem än halvvägs upp till vajerstoppet.

Om det hade funnit Miyata med bromsar på Varg-Olles tid så hade han kört det han också.
 

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@slice me nice och @LWB

Har ni sett tv-serien där en 77-årig Varg-Olle tillsammans med Ove Fundin och Posa Serenius kör motorcykel genom Sibirien? Gör det. Fundera sen på om Varg-Olle hade brytt sig om bromsar på en downhillbana, Miyata eller inte.

Tackar för tipset, men tror inte att gubbar som kör motorcykel är min typ av underhållning. Det skulle vart Miyator.
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

ostrand

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Nåt av det snyggaste jag sett.

Men värderingen... 🤷
 

Bilagor

  • Screenshot_20220514-182511_Chrome.jpg
    Screenshot_20220514-182511_Chrome.jpg
    11 KB · Besök: 8

erik_valdemar

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det går inte så bra nu. Mitt Miyata-bygge stöter på patrull efter patrull. Insåg idag att jag tänkt fel angående styrrörsdiameter och inte kan använda den stam jag köpt. Inte heller kan jag använda den ursprungliga, för Nittobockens böj är för snäv för att komma runt. Så nu blir det ut på eBay igen.

Goda nyheter för trådläsare dock: jag har ett par Deore XT bromshandtag med integrerade växelspakar i skapligt skick att skänka bort. Först till kvarn, upphämtning i Fruängen eller city (vardag). IMG_20220514_190200.jpg
 

ostrand

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det går inte så bra nu. Mitt Miyata-bygge stöter på patrull efter patrull. Insåg idag att jag tänkt fel angående styrrörsdiameter och inte kan använda den stam jag köpt. Inte heller kan jag använda den ursprungliga, för Nittobockens böj är för snäv för att komma runt. Så nu blir det ut på eBay igen.

Goda nyheter för trådläsare dock: jag har ett par Deore XT bromshandtag med integrerade växelspakar i skapligt skick att skänka bort. Först till kvarn, upphämtning i Fruängen eller city (vardag). Visa bilaga 555232
vad behöver du för stam eller styre då?
 

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Mitt Miyata-beroende har tagit en hälsosam vändning: Häromdagen fick 512:an rulla vidare mot nya jaktmarker. Förhoppningsvis blir köparen också neddragen i skiten när han får känna på charmen i gammalt japanskt stål.

Försäljningen innebär dock att jag står utan Miyata inför konventet. Vi får se hur det går, jag har försökt komma ur träsket förut men fallit tillbaka.
 

Trim

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Nu har jag fått till framväxlarna vajern var 0.5 mm för stinn så slackade på STI reglaget vajer sträckaren på styret 1/4 varv drevet skall liga gems med på mellan drev på yterplåt föran fösargaffel siktar på utersta drevet rakt ner den stack ut 0.5 mm precis så hackett tog i stömmt men det blir inte bra skall gå 1 mm från Kant till stoppläge och back 0.5 mm sen släpper upptrycket då är korrekt sjusterad för största drevet och nerväxling utan hoppa tillbaka till minsta är lurigt för den går back 0.5 mm men inte så back hakar för nerväxling ligger rätt behöver 1 mm och back från endstopp läget 0.5 mm där ligger haket rätt och lossar rätt för nerväxling.
Mått höjd är förarens innerkant är 1/2 till nedre på stordrev fest höjd kugg grop och innerkant är velvd på biospese just där sedan är ju det lite elliptisk men de hjälper på bättre men skall tas höjd fästning med på det då blir det rätta höjd.
Justera man ändläges skruvarna går kjedjan över har prövat men de har var lärorikt att konstatera på framväxlarna de är inte som bakväxlsrna bara peta 5 mm spak liten och spak stor på STI reglaget utan mera ersättning för typ spak lägga på av sjustera men göra med 2 spakar i stället för med en och med haklägen sedan går lilla spak till baka från intryckt till utgangs med tryck på stora.

Ändläge på de 3 framdrev är en klingbrädd lilla till STI haket och två klingbrädd för största till STI haket ändlägen kjedjan längd är en lod linje ner eller en vinkel upp från golvet på bak drev den längst ner varierar före efter cirka lite grann på bilden är högsta växeln i.
IMG_20220515_110135_1.jpg
 
Senast ändrad:

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
vad behöver du för stam eller styre då?
Det går inte så bra nu. Mitt Miyata-bygge stöter på patrull efter patrull. Insåg idag att jag tänkt fel angående styrrörsdiameter och inte kan använda den stam jag köpt. Inte heller kan jag använda den ursprungliga, för Nittobockens böj är för snäv för att komma runt. Så nu blir det ut på eBay igen.

Goda nyheter för trådläsare dock: jag har ett par Deore XT bromshandtag med integrerade växelspakar i skapligt skick att skänka bort. Först till kvarn, upphämtning i Fruängen eller city (vardag). Visa bilaga 555232
Säger som @ostrand - vad är det för något du behöver? Här finns det resurser!
 

Kashmirsocialist

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jomenvisst, nu är det ihopplockat och klart! Prunus var namnet.

Ursäkta sadeln, en Biltemavariant. Jag har i alla fall acetonat bort texten i vitt som sa ”Ultra comfort extreme sport no frills nano technology” eller något ditåt.

Om någon har en Deore LX framväxel så är jag mycket intresserad - originalet vill inte riktigt vara med längre och lyder reglaget dåligt. Fjädrarna är rostiga och korgen sliten.

D6F66F99-1B17-429A-ADC6-994C75E4C6C5.jpeg
D77AFE50-0B22-459F-A8B0-248B422543AC.jpeg
8062316A-53FA-4EA3-B60F-820426D8D1BA.jpeg
0520A2E0-9F94-47EF-86BF-82B0DFBA88F7.jpeg
7AA46620-8707-4971-94FD-B4957E9703EF.jpeg


Syskonen:
3275AFA3-FB56-4428-AD19-C01132088F17.jpeg
 
Senast ändrad:

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer