Visa din Miyata!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag väntar fortfarande på div. komponenter till den rosa, och när de väl är här ska hjulen byggas. I väntan på nästa OS och mildare väder kunde jag inte hålla mig, utan torrmonterade Woodchipper-styret och Gevenalle-reglagen och lade dem som tidernas mock-up på Norrskensflamman
F167FF84-40D0-49A2-B0EC-D31E2628C203.jpeg

Det kommer nog att gå åt en kortare stam, ev även en högre. Reachen på Norrskensflamman med 80mm stam och Jones-styre känns bra, så det kanske blir nåt åt 40-50mm på den rosa. Snyggast vore förstås att hitta en traditionell quill stem, men om inte det går så får det väl bli en quill-ahead-adapter och lös stam.

lloyd

Medlem
Visa din Miyata!
Jag väntar fortfarande på div. komponenter till den rosa, och när de väl är här ska hjulen byggas. I väntan på nästa OS och mildare väder kunde jag inte hålla mig, utan torrmonterade Woodchipper-styret och Gevenalle-reglagen och lade dem som tidernas mock-up på Norrskensflamman
Visa bilaga 469095

Det kommer nog att gå åt en kortare stam, ev även en högre. Reachen på Norrskensflamman med 80mm stam och Jones-styre känns bra, så det kanske blir nåt åt 40-50mm på den rosa. Snyggast vore förstås att hitta en traditionell quill stem, men om inte det går så får det väl bli en quill-ahead-adapter och lös stam.

Stilig!
Är lite nyfiken på vad det är för rack därfram? Det ser smidigt ut!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Stilig!
Är lite nyfiken på vad det är för rack därfram? Det ser smidigt ut!
Jag började med ett Surly Eight Pack Rack. Men tom. på det här bygget där viktbesparingen inte ens fanns med som en punkt på priolistan så fick det racket se sig bortvalt pga övervikt.
M18 kan inte mäta sig i biffighet men när jag har slitit ut det så ligger Surly-racket tungt och tryggt kvar där det föll, redo att åter få göra tjänst.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag fick en gång höra vad man skulle få betala om man behövde byta lyktglas på sin Ferrari. Hela mitt samlade cykelpysslande, från 1900-talets glada dagar fram till idag, kommer inte i närheten. Och då slipper jag dessutom Ferrarin, med sin patetiska imitation av Miyata-röd.

Man får helt enkelt välja med omsorg vad man jämför sina cykel- och prylinköp emot.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag fick en gång höra vad man skulle få betala om man behövde byta lyktglas på sin Ferrari. Hela mitt samlade cykelpysslande, från 1900-talets glada dagar fram till idag, kommer inte i närheten. Och då slipper jag dessutom Ferrarin, med sin patetiska imitation av Miyata-röd.

Man får helt enkelt välja med omsorg vad man jämför sina cykel- och prylinköp emot.
Kan inte göra annat än att hålla med

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ja den kommer bli grym för vardagspendlingen och en rolig kontrast till den andra miyatan som inte ska ha nåt funktionellt tänk whatsoever.

John Blaze

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Äntligen är Valleyn kittad för last och pendling. Mina sprillans nya skärmar är pretty fucking far from sprillans efter en tur i dagens snömodd, men den kändes fin. Inte lätt, men fin. Absolut inte lätt. Men fin. Bara lite tung.
Visa bilaga 469571
Tjusig! Sämsta vädret dock för kedjeväxel och tighta skärmar. Snö och is fastnar i kassetten så att kedjan kuggar över, och att snö klumpar ihop sig under skärmarna.

starground

Medlem
Visa din Miyata!
Äntligen är Valleyn kittad för last och pendling. Mina sprillans nya skärmar är pretty fucking far from sprillans efter en tur i dagens snömodd, men den kändes fin. Inte lätt, men fin. Absolut inte lätt. Men fin. Bara lite tung.
Visa bilaga 469571
Yes! Lite snö är väl inget, tajta stänkor är faktiskt viktigare... :-)

Bilagor

• A264B4A1-59FB-41D2-9DAE-D01066510312.jpeg
    A264B4A1-59FB-41D2-9DAE-D01066510312.jpeg
    834.6 KB · Besök: 100

dantor

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@DarkMatter s Highrunner är en tidig nittiotalare
Då var Highrunner i stål men med lite fränare vinklar som påminner om aluminumramarna i generation 2.
Den du har är troligtvis en -94. Det flesta modeller var då i basutförande som din ram.
Highrunner / On/off och Pathrunnner delar samma ram det året fast med olika komponenter. Sport runner och Alfrex alternativet var i stål. Det fanns även gamla Valley Runners generation 1 som hängde med in i -94
Trail och Terra runner var det året helaluminum i ramen och gaffeln var-mo. Sky runner hade carbon i huvudtriangel och alu i bakgaffel samt cr-mo gaffel. Den sistnämnda är extremt ovanlig.
Kataloger jag har sett är främst för USA marknaden där det såg lite annorlunda ut.
Det här är så galet nördigt, på ett positivt sätt, att det förtjänas att lyftas en fredagskväll 🙏👏:giggle:

jojosurf

Medlem
Visa din Miyata!
Jag har en Miyata SkyRunner.
Jag försöker återskapa så allt ska vara original eller närmast ser ut som original.

Det jag saknas:

Sadel
Cykelhandtag (gummin)
Däck

Tips vart jag kan hitta sådant och vad heter dessa delarna så man lättare hittar just det man letar. :-)

Tacksam få tips :giggle:(y)

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har en Miyata SkyRunner.
Jag försöker återskapa så allt ska vara original eller närmast ser ut som original.

Det jag saknas:

Sadel
Cykelhandtag (gummin)
Däck

Tips vart jag kan hitta sådant och vad heter dessa delarna så man lättare hittar just det man letar. :-)

Tacksam få tips :giggle:(y)
Kul, välkommen!

@Carl Edfeldt kommer att ge dig allt du behöver veta ned på artikelnummernivå, men jag kan bidra med att det heter just sadel, handtag och däck, eller saddle, grips och tires/tyres om du letar på engelska sidor.

MEN, en bild är obligatoriskt! :)

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Här kommer bilden på SkyRunner! 😊

Lite naket just nu, håller på att snygga till den.

Härligt, den kommer bli fin.

Nu är jag lite osäker men tänker såhär,

Det året borde däcken varit panaracer smoke på fram och bakhjulet med tan wall (Finns på bike-components.de)

Vad det gäller handtagen så satt det antagligen skumgrepp.
Rekomenderar därför Ritcheys skumhandtag i svart. (Finns säkert på (BC, Rose, Bikester eller något annat välsorterat ställe)

Kan inte minnas sadeln men jag hade satsat på en Selle Italia Rolls med guldplaketter får att få till orginalkänslan.
Century mtb hade nog något liknade.
Annars är det väl bara att smälla dit en Avocet Racing.
EBAY på sadlarna

Lycka till och uppdatera gärna med bilder 🤩

Senast ändrad:

jojosurf

Medlem
Visa din Miyata!
Härligt, den kommer bli fin.

Nu är jag lite osäker men tänker såhär,

Det året borde däcken varit panaracer smoke på fram och bakhjulet med tan wall (Finns på bike-components.de)

Vad det gäller handtagen så satt det antagligen skumgrepp.
Rekomenderar därför Ritcheys skumhandtag i svart. (Finns säkert på (BC, Rose, Bikester eller något annat välsorterat ställe)

Kan inte minnas sadeln men jag hade satsat på en Selle Italia Rolls med guldplaketter får att få till orginalkänslan.
Century mtb hade nog något liknade.
Annars är det väl bara att smälla dit en Avocet Racing.
EBAY på sadlarna

Lycka till och uppdatera gärna med bilder 🤩
Tack ska du ha Carl!
Absolut ska jag uppdatera 👌

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vad är det för mojäng? Har mekat en del, men kan inte omedelbart identifiera vad bilden föreställer.

Kan det vara en cantibroms?
Det stämmer, det är en halv Paul Neo Retro.

Utan koppling till ovanstående, men som lite empiriskt Miyata-detaljnörderi, kan jag meddela att de On/Off som har pakethållarfäste på gaffelbenen (låt oss kalla dem typ 2, i mitt fall den lilla röda 18,5:an, Norrskensflamman 20,5" och farsans lila 22,5:a) har en liiiten gnutta vidare gafflar än de "typ 1" som inte har pakethållarfäste på gaffelbenen, ex den Rosa 20,5:an och kompisens lika rosa 20,5:a. I typ 2:orna får jag in ett Ice Spiker Pro 26x2.3 där fram, utan skärmar men i övrigt utan problem, medan samma däck tar emot kronan i typ 1:orna.

Typ 2:orna verkar generellt vara lite mer påkostade, om än på detaljnivå, med "riktiga" klämmor till sadelstolpen snarare än typ 1:ornas pålödda plåtöron, som sagt pakethållarfästen på gaffelbenen, en invändig förstärkning längst ned i gaffelröret (där man monterar ex. pakethållare, framskärm mm) samt ett tredje flaskhållarfäste på undersidan av "down tube".

Likaledes empiriska studier ger också vid handen att en typ 1:a står precis lika stilla som en typ 2:a om man inte flyttar arschlet från soffan till sadeln och ger sig ut och cyklar.

EDIT: Jag ser att det inte är så enkelt som 1990 vs 1991, då det bland cyklarna med pakethållarfäste på gaffeln faktiskt finns både 90:or och 91:or. Om vi istället kallar dem typ 1 och typ 2 så kanske det håller ihop bättre.
Om jag känner mig stark framöver så ska jag ta lite bilder på de detaljer som jag nämner ovan och lägga in här.

EDIT 2:
Sadelrörsklämma mod. lite flottare:
D560037F-4623-4D3E-8796-8FC37D485027.jpeg

Sadelrörsklämma mod. lite enklare:
C7167E86-B8F8-4506-9884-E3B238DA18B6.jpeg

Muff mod. lite flottare:
F5A77328-3C26-4EB2-BEAB-0E3689237C39.jpeg

Muff mod. lite enklare:
6CC25955-B42A-4AB8-95D4-2A80667D352D.jpeg

Gaffelrör med förstärkning (och genomgående hål vilket möjliggör ihopklämning, vilket i sin tur berättigar förstärkningen):
6DB5611F-3A44-467E-814C-927C7D4EDB15.jpeg

Gaffelrör utan förstärkning (och hål endast på framsidan, dvs. ingen risk för ihopklämning och därför inte heller behov av förstärkning):
56815D9F-9447-4487-968A-FA1AD744A147.jpeg

Bonus. Nagellack Maybelline nyansen #6 Bubblicious är kattens pyjamas för den som vill färglaga fläckar och skav, eller för den delen bara vara lite extra fin:
6AC81F91-C821-42F8-A20E-B0601C6E7684.jpeg

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer