Visa din Miyata!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det stämmer, det är en halv Paul Neo Retro.

Utan koppling till ovanstående, men som lite empiriskt Miyata-detaljnörderi, kan jag meddela att de On/Off som har pakethållarfäste på gaffelbenen (låt oss kalla dem typ 2, i mitt fall den lilla röda 18,5:an, Norrskensflamman 20,5" och farsans lila 22,5:a) har en liiiten gnutta vidare gafflar än de "typ 1" som inte har pakethållarfäste på gaffelbenen, ex den Rosa 20,5:an och kompisens lika rosa 20,5:a. I typ 2:orna får jag in ett Ice Spiker Pro 26x2.3 där fram, utan skärmar men i övrigt utan problem, medan samma däck tar emot kronan i typ 1:orna.

Typ 2:orna verkar generellt vara lite mer påkostade, om än på detaljnivå, med "riktiga" klämmor till sadelstolpen snarare än typ 1:ornas pålödda plåtöron, som sagt pakethållarfästen på gaffelbenen, en invändig förstärkning längst ned i gaffelröret (där man monterar ex. pakethållare, framskärm mm) samt ett tredje flaskhållarfäste på undersidan av "down tube".

Likaledes empiriska studier ger också vid handen att en typ 1:a står precis lika stilla som en typ 2:a om man inte flyttar arschlet från soffan till sadeln och ger sig ut och cyklar.

EDIT: Jag ser att det inte är så enkelt som 1990 vs 1991, då det bland cyklarna med pakethållarfäste på gaffeln faktiskt finns både 90:or och 91:or. Om vi istället kallar dem typ 1 och typ 2 så kanske det håller ihop bättre.
Om jag känner mig stark framöver så ska jag ta lite bilder på de detaljer som jag nämner ovan och lägga in här.
@LWB nu är du snart värre än mig på produktinfo😉
Men det blir så, man granskar, granskar lite till, sover på saken
och vips så ser man skillnader.

Stigbob

Medlem
Visa din Miyata!
Det stämmer, det är en halv Paul Neo Retro.

Utan koppling till ovanstående, men som lite empiriskt Miyata-detaljnörderi, kan jag meddela att de On/Off som har pakethållarfäste på gaffelbenen (låt oss kalla dem typ 2, i mitt fall den lilla röda 18,5:an, Norrskensflamman 20,5" och farsans lila 22,5:a) har en liiiten gnutta vidare gafflar än de "typ 1" som inte har pakethållarfäste på gaffelbenen, ex den Rosa 20,5:an och kompisens lika rosa 20,5:a. I typ 2:orna får jag in ett Ice Spiker Pro 26x2.3 där fram, utan skärmar men i övrigt utan problem, medan samma däck tar emot kronan i typ 1:orna.

Typ 2:orna verkar generellt vara lite mer påkostade, om än på detaljnivå, med "riktiga" klämmor till sadelstolpen snarare än typ 1:ornas pålödda plåtöron, som sagt pakethållarfästen på gaffelbenen, en invändig förstärkning längst ned i gaffelröret (där man monterar ex. pakethållare, framskärm mm) samt ett tredje flaskhållarfäste på undersidan av "down tube".

Likaledes empiriska studier ger också vid handen att en typ 1:a står precis lika stilla som en typ 2:a om man inte flyttar arschlet från soffan till sadeln och ger sig ut och cyklar.

EDIT: Jag ser att det inte är så enkelt som 1990 vs 1991, då det bland cyklarna med pakethållarfäste på gaffeln faktiskt finns både 90:or och 91:or. Om vi istället kallar dem typ 1 och typ 2 så kanske det håller ihop bättre.
Om jag känner mig stark framöver så ska jag ta lite bilder på de detaljer som jag nämner ovan och lägga in här.
Låter som att Carl och LWB får ta fram en kurs i Miyatalogi om 15 hp.

Stigbob

Medlem
Visa din Miyata!

Bilagor

• DF5E359C-C20A-44AE-BA06-C057EFD9F99D.jpeg
    DF5E359C-C20A-44AE-BA06-C057EFD9F99D.jpeg
    174 KB · Besök: 90

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Canti är väl det nya svarta vad jag förstått? Jag kanske hade tur, men när jag testade cantis på Valleyn så funkade dom helt perfekt på första försöket. Sen bytte jag ändå till V, men nu ska jag nog byta tillbaks pga vill ju vara hipp. Har iofs inte provat herpes.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det var ett jävla tjat om rosa. Men säg vem som inte väljer cykel efter färgen på insulinpumpen.
04BAE22C-FCF0-4D04-B43E-630180D8A444.jpeg

Den rosa gummitutan kanske är mer placebo än verkligt skydd för pumpen vid en vurpa. Men såhär kan det sluta om man går omkull utan (rosa) gummiplutt:
2280CA8D-A287-443D-B0A6-5B9330A5392E.jpeg

Sjukvården var för övrigt måttligt imponerad av min fältmässiga McGyver-lagning.

Rant over, åter till Miyata.

Stigbob

Medlem
Visa din Miyata!
Det var ett jävla tjat om rosa. Men säg vem som inte väljer cykel efter färgen på insulinpumpen.
Visa bilaga 470404

Den rosa gummitutan kanske är mer placebo än verkligt skydd för pumpen vid en vurpa. Men såhär kan det sluta om man går omkull utan (rosa) gummiplutt:
Visa bilaga 470406
Sjukvården var för övrigt måttligt imponerad av min fältmässiga McGyver-lagning.

Rant over, åter till Miyata.

Behövs en sån här klibba på pumpen för att göra den komplett!
702C9AB4-46D2-4B3F-92CC-DC25E446291E.jpeg

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
😍 Storlek som du hoppades?
Inte alls.

Fast ändå.

Hoppas jag.

Den sades vara storlek 58 men var i själva verket storlek 60 med 58 cm överrör. Cykeln är ännu i delar, men hittills verkar dock (den stora) storleken kunna funka. Med sadeln på rätt höjd och förutsatt en föredömligt kort styrstam så landar jag på samma avstånd från sadel till styre som på mina On/Off, som jag ju vet passar mig.

Det kan förstås diffa med olika styren och det hade inte skadat om den ändå hade varit en gnutta mindre. Men jag ska ge den en chans, jag tror att det kan gå.

Monteringen får dock anstå tills jag har fått den rosa i skick och cyklat så pass mycket på de olika byggena att det rättfärdigar ett nytt bygge.

Ett stort tack till säljaren, en trevlig happyit, för smidig hantering och trevligt bemötande!

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Inte alls.

Fast ändå.

Hoppas jag.

Den sades vara storlek 58 men var i själva verket storlek 60 med 58 cm överrör. Cykeln är ännu i delar, men hittills verkar dock (den stora) storleken kunna funka. Med sadeln på rätt höjd och förutsatt en föredömligt kort styrstam så landar jag på samma avstånd från sadel till styre som på mina On/Off, som jag ju vet passar mig.

Det kan förstås diffa med olika styren och det hade inte skadat om den ändå hade varit en gnutta mindre. Men jag ska ge den en chans, jag tror att det kan gå.

Monteringen får dock anstå tills jag har fått den rosa i skick och cyklat så pass mycket på de olika byggena att det rättfärdigar ett nytt bygge.

Ett stort tack till säljaren, en trevlig happyit, för smidig hantering och trevligt bemötande!
Vänta nu, har du köpt EN TILL Miyata?
Du måste börja visa hänsyn till övriga trådföljares mentala hälsa 😜

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vänta nu, har du köpt EN TILL Miyata?
Du måste börja visa hänsyn till övriga trådföljares mentala hälsa 😜
5 blir det väl för @LWBnu och är en bra siffra. Jag letar efter nytt projekt och det blir nummer 6🙈
”Köpa” antyder ett ägande. Jag ser det snarare som ett förvaltande. Och de flesta går att bortförklara:
1. Den lilla röda. Första stålisen, visade sig vara för liten och används nu - i väntan på att sonen ska bli stor nog att förkasta både cykeln och sin far som ”so 15 minutes ago” - av hans kusin.
2. Norrskensflamman. Rätt storlek, byggd som vardagsskogsvägscykel och pendlare med smutstouringkapacitet.
3. Farsans gigantiska 22,5:a. Jag tar inget ansvar, jag bjöd på första trippen och sen när han var fast så dröp jag av.
4. Den rosa. På g som monstercrossdropbarconversionyadayada. Inga ambitioner att göra den touring-värdig utan den får klara sig med flaskställ och bli en prostataraket för skogarna hemikring. Jämför den sent omsider befordrade mellanchefen som köper en begagnad Mazda Miata och undrar varför inte de unga tilldragande tjejerna på jobbet flockas omkring honom och vill följa med ut på åka. ”Jaså har han frågat dig nu också? Mig ville han ha med till Marstrand förra sommaren. Med övernattning på Tofta herrgård. Patetiskt!”
5. Tusingen, slutligen. Jag tror inte att det kommer att bli tal om riktig klassisk touring, vilket måhända är ovärdigt en så fin cykel, utan snarare en köpa kaffe-cykel med befintliga komponenter men dyra däck. Som en väl använd men putsad P1800.

Således bara nr. 2, 4 och 5. Det är väl inte så farligt?

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
”Köpa” antyder ett ägande. Jag ser det snarare som ett förvaltande. Och de flesta går att bortförklara:
1. Den lilla röda. Första stålisen, visade sig vara för liten och används nu - i väntan på att sonen ska bli stor nog att förkasta både cykeln och sin far som ”so 15 minutes ago” - av hans kusin.
2. Norrskensflamman. Rätt storlek, byggd som vardagsskogsvägscykel och pendlare med smutstouringkapacitet.
3. Farsans gigantiska 22,5:a. Jag tar inget ansvar, jag bjöd på första trippen och sen när han var fast så dröp jag av.
4. Den rosa. På g som monstercrossdropbarconversionyadayada. Inga ambitioner att göra den touring-värdig utan den får klara sig med flaskställ och bli en prostataraket för skogarna hemikring. Jämför den sent omsider befordrade mellanchefen som köper en begagnad Mazda Miata och undrar varför inte de unga tilldragande tjejerna på jobbet flockas omkring honom och vill följa med ut på åka. ”Jaså har han frågat dig nu också? Mig ville han ha med till Marstrand förra sommaren. Med övernattning på Tofta herrgård. Patetiskt!”
5. Tusingen, slutligen. Jag tror inte att det kommer att bli tal om riktig klassisk touring, vilket måhända är ovärdigt en så fin cykel, utan snarare en köpa kaffe-cykel med befintliga komponenter men dyra däck. Som en väl använd men putsad P1800.

Ser du det på det sättet använder jag bara 1😂

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Så du behöver fortfarande hitta en riktig touringhoj?

L.and

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

"You never actually own a miyata. You merely look after it for the next generation"

desmo

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Ett annat sätt att räkna i tråden nedan:

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Stort tack till alla Miyata 1000-cyklister här i tråden som bidrog med råd och dåd när jag skulle kolla på senaste tillskottet till stallet.

jojosurf

Medlem
Visa din Miyata!
Här kommer bilden på SkyRunner! 😊

Lite naket just nu, håller på att snygga till den.

Rengjort Cantilever bromsar och lite annat.
Några är lite rostiga och behövs bytas för jag vill att det ska se riktgt snyggt ut. :-)

Några frågor:

1) Var kan man köpa delar som de fyra skruv och bricka till Cantilever bromsar.
2) När jag köpte Pulley set så hade den 11 tänder men min gamla hade 10 tänder. Kommer det att fungera? De i butik säger att de ska fungera?
3) Kedja till den. Är det en Shimano HG71 6-7-8-speed kedja jag ska ha?

Tips var jag kan hitta delar som passar till Miyata?

Tack på förhand.

Bilagor

• 20210221_083252.jpg
    20210221_083252.jpg
    624.7 KB · Besök: 36
  • 20210221_083345.jpg
    20210221_083345.jpg
    479.5 KB · Besök: 32
  • 20210221_083510.jpg
    20210221_083510.jpg
    604.1 KB · Besök: 34

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Rengjort Cantilever bromsar och lite annat.
Några är lite rostiga och behövs bytas för jag vill att det ska se riktgt snyggt ut. :-)

Några frågor:

1) Var kan man köpa delar som de fyra skruv och bricka till Cantilever bromsar.
2) När jag köpte Pulley set så hade den 11 tänder men min gamla hade 10 tänder. Kommer det att fungera? De i butik säger att de ska fungera?
3) Kedja till den. Är det en Shimano HG71 6-7-8-speed kedja jag ska ha?

Tips var jag kan hitta delar som passar till Miyata?

Tack på förhand.
Snyggt, den som ändå hade en DX-grupp... 😢

Gängan till canti-bromsarna är vanlig M6. Jag har inte haft glädjen att putsa upp och återanvända canti-bromsar utan det har bara handlat om att riva bort och slänga det gamla skräpet och byta ut mot nya, oftast Deore v-bromsar, där skruv och bricka har ingått.

Men personligen tycker jag att en rostfri vanlig M6, ex. M6x20, är svårt elegant, oavsett var/när/hur.

Om du vill behålla original-utseendet så funkar förstås inte ovanstående. Men annars försök om det går att putsa upp och återanvända brickorna och byt ut skruven mot en vanlig M6 insex.

Lycka till!

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Min vän Hjulbyggaren har ekrat upp åtminstone ett av hjulen till den rosa och en entums quill-stam med 31,8 mm klämma är på väg i posten. Förutom vajrar, kablage, styrlinda och däck så borde allt vara på plats.

A66E0302-0447-4488-8B23-E631A285E258.jpeg

Om allt går som det ska så kan jag nog få ihop cykeln lagom till att snön har smält och vägarna har torkat upp.

Men så råkade ju en Miyata One Thousand komma i min väg under bygget av den rosa. Jag kommer att ha cykling nåt grönjävulsk att göra för att rättfärdiga dessa olika cyklar, men det är ett kärt besvär. Uppdatering på Tusingen följer i separat inlägg.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Miyata One Thousand, som sagt.

Den flimrade bara förbi i forumflödet med en kvarts antydan att ägaren kanske skulle sälja den nån gång, odefinierat när. Så jag drog på vinst och förlust iväg ett PM att han gärna fick höra av sig vid en ev. försäljning.

Skjutsen i säljarens småbarnsförälderutförande:
519060C4-6E2F-4EFD-B16F-BC35544B54E1.jpeg

Döm om min förvåning när han svarade med vändande post att han väl inte hade tänkt sig att sälja den fullt så snabbt, men eftersom han verkar leva efter den föredömliga devisen en cykel in, en cykel ut, så var han ändå beredd att sälja den.

Vi gjorde upp om en tid att titta på cykeln och jag skred till verket med att PM:a varenda stackars Miyata 1000-ägare och fråga om råd angående lämplig storlek.

Fortsättning följer.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Cykeln var en strl 58, något som mina efterforskningar lutade åt skulle vara i största laget för mig.
Men när jag åkte och tittade på cykeln visade det sig att den egentligen var strl 60 (Edit: 59 cm om jag använder både ögonen och hjärnan. My bad!), om än med 58 cm överrör.

Jag var förblindad av den fantastiskt low key färgsättningen i blygrått - vilket genidrag fö. att inte lacka en touringcykel i, vad som helst, säg ceriserosa, utan i diskret mörkgrått! - så jag åkte hem med cykeln (i bitar) i bagaget trots att den var för stor. Planen var att iaf använda denna för att testa en M1000 och sedan försöka byta mig till en 58:a eller rentav en 56:a.

Ett ljus i det halvdunkel som den för stora storleken kastade över nejden var att cykeln i alla fall hade 700c hjul. Jag kan inte mycket om landsvägscyklar, men jag förstod att utbudet av däck är större på 700c än på gamla 27”.

Utan att ödsla någon tid plockade jag väl hemma ihop cykeln så pass att jag fick en känsla för hur mycket för stor den var.

Vardagsrummet åter förvandlat till cykelverkstad och den regnbågsfärgade flamingon Sven-Bertil gör vad han kan för att slippa se sönderfallet:
2FD2BE2D-2647-439C-AE46-886DBA1EB0D8.jpeg

Konstigt nog kändes storleken tämligen perfekt. Ett ljus skönjdes i mörkret.

Trippelreducerat, men inte splajnat? @Carl Edfeldt, kan det vara så (en 86:a)?
A86BEC32-CCEF-4CA9-8B5B-BA7821EA1AEE.jpeg

DABC9296-3131-41FB-8164-2DDD99185187.jpeg

Senast ändrad:

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Skulle säga en 84-85, då gör man mest buller och bång om butted frames... inte så mkt om splined tubes. -86 nämns butted and splined i all marknadsföring och cyklarna bär splined triple butted loggor.
Jag kan ha marginella fel men det är nog rätt nära sanningen.
Åtminstone var det inte viktigt innan -86 att tala om om rören var splineade😉

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer