Carl Edfeldt
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
@LWB nu är du snart värre än mig på produktinfoDet stämmer, det är en halv Paul Neo Retro.
Utan koppling till ovanstående, men som lite empiriskt Miyata-detaljnörderi, kan jag meddela att de On/Off som har pakethållarfäste på gaffelbenen (låt oss kalla dem typ 2, i mitt fall den lilla röda 18,5:an, Norrskensflamman 20,5" och farsans lila 22,5:a) har en liiiten gnutta vidare gafflar än de "typ 1" som inte har pakethållarfäste på gaffelbenen, ex den Rosa 20,5:an och kompisens lika rosa 20,5:a. I typ 2:orna får jag in ett Ice Spiker Pro 26x2.3 där fram, utan skärmar men i övrigt utan problem, medan samma däck tar emot kronan i typ 1:orna.
Typ 2:orna verkar generellt vara lite mer påkostade, om än på detaljnivå, med "riktiga" klämmor till sadelstolpen snarare än typ 1:ornas pålödda plåtöron, som sagt pakethållarfästen på gaffelbenen, en invändig förstärkning längst ned i gaffelröret (där man monterar ex. pakethållare, framskärm mm) samt ett tredje flaskhållarfäste på undersidan av "down tube".
Likaledes empiriska studier ger också vid handen att en typ 1:a står precis lika stilla som en typ 2:a om man inte flyttar arschlet från soffan till sadeln och ger sig ut och cyklar.
EDIT: Jag ser att det inte är så enkelt som 1990 vs 1991, då det bland cyklarna med pakethållarfäste på gaffeln faktiskt finns både 90:or och 91:or. Om vi istället kallar dem typ 1 och typ 2 så kanske det håller ihop bättre.
Om jag känner mig stark framöver så ska jag ta lite bilder på de detaljer som jag nämner ovan och lägga in här.

Men det blir så, man granskar, granskar lite till, sover på saken
och vips så ser man skillnader.