Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Tusingen väntar på ny stam för att kunna ta ett bredare styre med 26 mm diameter. Men i väntan på den så vill man ju ändå köra lagligt med ringklocka även på det provisoriska styret, inte sant?
9DC7EBDA-84D5-4FAD-843D-131873D92708.jpeg

Visa din Miyata!
Jag har nu gjort två lite längre kortvändor på min Miyata 1000, 45 km igår och dryga 20 idag.
Igår var det tungt och obekvämt och inte en meter gratis. Idag var vi ett bra team, vilket bådar gott för framtiden!

Några funderingar kring däckbredd dock:
Jag kör till en början på 35 mm Schwalbe Marathon. Jag vill klämma in ett par skärmar vad det lider, men efter de första milen vete fan om jag inte hellre vill klämma in 38 mm däck. Men också skärmar. Fast helst 38 mm däck. Ni fattar. Jag ska hur som helst unna mig nåt lite flottare än Schwalbe-däcken om jag bara kan bestämma mig för bredd.

Första milen igår körde jag på hyfsat hårdpumpade däck vilket i kombination med ny sadel var måttligt bekvämt.
När jag släppte ut lite luft blev cykeln betydligt bekvämare men också alldeles för känslig för genomslag, tom. på snällt stökig asfalt.

Till dagens tur lade jag mig - surprise! - nånstans mittemellan i tryck. Hyfsat bekvämt men fortfarande för känsligt för genomslag på ex. småsten på vägen. Jag väger ca 80 kg så jag är väl varken smällfet eller flortunn.

Vad göra?! Hur kan folk ha kört dessa och liknande cyklar kors och tvärs över jorden, på både asfalt och kostigar? Hade alla läderhud i röva på den gamla goda tiden? Är det jag som är en whimp? Till och med rsf-gänget som genomkorsade Island på 50-talet lär ha kört på 1 3/8”. Är jag en bortskämd mtb-sissy som tycker att 2,2” är i minsta laget och min fetcykel får funka med 2,6 i väntan på riktiga 3,0:or?

Jag bör naturligtvis ge cykeln mer än två turer innan jag vare sig firar eller lipar. Jag har också ett Schwalbe 38 mm som jag ska slänga på och se hur det känns, vad det gör med komfort och hur mjukt jag kan köra utan risk för genomslag. Men om någon sitter på Svaret så är jag idel öra.

Visa din Miyata!
Jag har nu gjort två lite längre kortvändor på min Miyata 1000, 45 km igår och dryga 20 idag.
Igår var det tungt och obekvämt och inte en meter gratis. Idag var vi ett bra team, vilket bådar gott för framtiden!

Några funderingar kring däckbredd dock:
Jag kör till en början på 35 mm Schwalbe Marathon. Jag vill klämma in ett par skärmar vad det lider, men efter de första milen vete fan om jag inte hellre vill klämma in 38 mm däck. Men också skärmar. Fast helst 38 mm däck. Ni fattar. Jag ska hur som helst unna mig nåt lite flottare än Schwalbe-däcken om jag bara kan bestämma mig för bredd.

Första milen igår körde jag på hyfsat hårdpumpade däck vilket i kombination med ny sadel var måttligt bekvämt.
När jag släppte ut lite luft blev cykeln betydligt bekvämare men också alldeles för känslig för genomslag, tom. på snällt stökig asfalt.

Till dagens tur lade jag mig - surprise! - nånstans mittemellan i tryck. Hyfsat bekvämt men fortfarande för känsligt för genomslag på ex. småsten på vägen. Jag väger ca 80 kg så jag är väl varken smällfet eller flortunn.

Vad göra?! Hur kan folk ha kört dessa och liknande cyklar kors och tvärs över jorden, på både asfalt och kostigar? Hade alla läderhud i röva på den gamla goda tiden? Är det jag som är en whimp? Till och med rsf-gänget som genomkorsade Island på 50-talet lär ha kört på 1 3/8”. Är jag en bortskämd mtb-sissy som tycker att 2,2” är i minsta laget och min fetcykel får funka med 2,6 i väntan på riktiga 3,0:or?

Jag bör naturligtvis ge cykeln mer än två turer innan jag vare sig firar eller lipar. Jag har också ett Schwalbe 38 mm som jag ska slänga på och se hur det känns, vad det gör med komfort och hur mjukt jag kan köra utan risk för genomslag. Men om någon sitter på Svaret så är jag idel öra.
35 är väl helt ok, bara att HTFU.

Visa din Miyata!
Den här tråden behöver en bump!
Här är Norrskensflamman på lång kortutflykt igår, några fina grusmil som började med snö och sol och slutade med uppehåll och mulet.
Jag minns inte om jag har sagt det, men den cykeln är ett djur!

Strax efter avfärd. Nattens snö droppar i tjocka klumpar ned i nacken:
C1856BA0-AC16-4BA1-BBCA-FBC022465CE2.jpeg

Visa din Miyata!
Jag behöver smakråd!

Jag ska sätta styrlinda på Den Rosa och funderar på vilken färg. Det blir bomullslinda, like it or not, så min fråga gäller bara färgen.

På ett par andra cyklar har jag shellackad vit eller gul bomullslinda som matchar sadeln ganska bra, ffa. den gula lindan med lack.

På Miyata 1000 tänkte jag köra mörkbrun bomull utan shellack, får se hur det funkar.

Jag är frestad att köra gul linda med shellack även på Den Rosa, men vad säger den samlade menigheten? Gul+shellack som blir lite ljusare än sadeln, eller brun+shellack som blir lite mörkare än sadeln? Kanske brun med bara ett par tunna lager shellack så att det inte blir så lackigt och blankt?

Jag är som ni säkert har listat ut ganska tilltalad av Rivendell-bagen, inte minst, jag erkänner det, estetiken, även om jag inte är fullt lika tilltalad av GP:s ibland dogmatiska syn på pragmatism. Jag vill således inte ha någon svart vadderad plasthistoria. Däremot tycker jag att GP & Co ibland är lite väl "Kolla här hur slarvigt jag kan linda styret på min überexklusiva ståljonne. Och jag kan sätta en halvtom tandkrämstub som egolapp, inget konstigt för mig. Sån är jag."

Nåväl, hit me!

Visa din Miyata!
Gul är en komplicerad färg, det blir verkligen till att kunna matcha den mot annat.
Brunt är alltid snyggt och klassiskt så jag röstar på de
Vad står GP för? Generalpopulationen?
GP=Grant Petersen=Mr Rivendell. Ursäkta!

Jo, gul som i gult håller jag med om, det går bort.
Men den gula som shellackas blir lite lagom halvbrun. Förhoppningsvis mörkare än pudeldiarré, men möjligen möjligen lite för mycket kolasnöre. Jag skulle vilja ha något mittemellan kolasnöre (lackad gul linda) och 98%:ig choklad (lackad brun linda). Något som matchar en inkörd mörkare sadel mer än en flång ny.

Tyvärr har jag inte sett någon linda som i utgångspunkten är... eller vänta, orange linda som shellackas? Där kanske vi har det?

Visa din Miyata!
GP=Grant Petersen=Mr Rivendell. Ursäkta!

Jo, gul som i gult håller jag med om, det går bort.
Men den gula som shellackas blir lite lagom halvbrun. Förhoppningsvis mörkare än pudeldiarré, men möjligen möjligen lite för mycket kolasnöre. Jag skulle vilja ha något mittemellan kolasnöre (lackad gul linda) och 98%:ig choklad (lackad brun linda). Något som matchar en inkörd mörkare sadel mer än en flång ny.

Tyvärr har jag inte sett någon linda som i utgångspunkten är... eller vänta, orange linda som shellackas? Där kanske vi har det?
Min lackade orangea linda är fortfarande betydligt mer orange än gul. Men det beror ju på hur mörk schellacblandning man använder och hur mottagligt tyget är. YMMV

Visa din Miyata!
Min lackade orangea linda är fortfarande betydligt mer orange än gul. Men det beror ju på hur mörk schellacblandning man använder och hur mottagligt tyget är. YMMV
Desto bättre, jag hade hoppats att den gula skulle bli lite mer mörkbrun av shellacken än den blev. Nu blev den marginellt mer brun är shellackad vit linda, men fortfarande lite för fisig för min smak.

Har du någon bild på din?

Visa din Miyata!
Desto bättre, jag hade hoppats att den gula skulle bli lite mer mörkbrun av shellacken än den blev. Nu blev den marginellt mer brun är shellackad vit linda, men fortfarande lite för fisig för min smak.

Har du någon bild på din?
Med autentiskt lagringsdamm och kontrasterande bakgrunder. Solblekning har nog påverkat en hel del. Ska ge mig på en färgborttagning på styrstammen så att det passar bättre in.
1615991409321.png

Visa din Miyata!
Med ny fin VeloOrange vev? Ska du inte se till att skaffa dyra Rat Trap Pass däck då också?
Veven är TA Pro 5 Vis. Jag råkade få på såna på Norrskensflamman, och sen bar det sig inte bättre än att det blev likadana på denna. Men vevlagret är ett vanligt Shimano och naven kommer att bli Deore, så lite sans finns det i denna i övrigt sorgliga historia.

Jag har förbrukat allt förtroende, jag är medveten om det, men frågan är ändå om inte Rat Trap Pass blir i flottaste laget på den här, eller om jag iaf inte ska köra slut på mina Maxxis först. Jag måste (skrev han ”måste”?) hur som helst ha ett par findäck till Miyata 1000 först. Kanske att den får agera försökskanin med Bon Jon eller Barlow Pass och så får Den Rosa vänta. En vecka.
063E0809-F652-475F-846C-9E995032C3E5.jpeg

Visa din Miyata!
Veven är TA Pro 5 Vis. Jag råkade få på såna på Norrskensflamman, och sen bar det sig inte bättre än att det blev likadana på denna. Men vevlagret är ett vanligt Shimano och naven kommer att bli Deore, så lite sans finns det i denna i övrigt sorgliga historia.

Jag har förbrukat allt förtroende, jag är medveten om det, men frågan är ändå om inte Rat Trap Pass blir i flottaste laget på den här, eller om jag iaf inte ska köra slut på mina Maxxis först. Jag måste (skrev han ”måste”?) hur som helst ha ett par findäck till Miyata 1000 först. Kanske att den får agera försökskanin med Bon Jon eller Barlow Pass och så får Den Rosa vänta. En vecka.
Visa bilaga 476303
Hmm... det är nåt som inte stämmer...
Tror det behövs en bakväxel som matchar blinget i vevpartiet!

Visa din Miyata!
Jag instämmer. Deore-växeln och-naven är ett fåfängt försök att signalera att jag inte bryr mig om bling, bara grejerna funkar. Men jag hade inte tackat nej till en gammal xt-, dx- eller lx-växel.
Moderna prylar funkar onekligen bra, men så jävla fula de är!

Visa din Miyata!
Jag instämmer. Deore-växeln och-naven är ett fåfängt försök att signalera att jag inte bryr mig om bling, bara grejerna funkar. Men jag hade inte tackat nej till en gammal xt-, dx- eller lx-växel.
Om du vill köra retro så har jag en simplex-bakväxel som bara ligger och väntar på bättre tider

Visa din Miyata!
Jag håller med dig 100 procent, jag får ångest av nya växelgrupper och vevpartier! De är superbra prylar men helt riktigt tråkiga att titta på. Deore xt -92, vilken grupp, eller LX som jag tjatar om jämt. Välgjorda grejer.?

Visa din Miyata!
Orange Newbaum-linda med två lager schellack. Ett lager till så ska det nog funka.

51D61252-8795-4D23-B003-5006F8C5E261.jpeg

Inte för att det matchar det rosa, som ju annars är synnerligen lätt att kombinera med nästan vilken annan färg som helst. Men det jag är ute efter är att matcha sadeln, och då funkar det bättre.

Visa din Miyata!
Lätt OT i en Miyata-tråd även om två av de tre styrena sitter på en Miyata, men här är resultatet av schellack på styrlindor av olika färg. Längst th. vit linda med många tunna lager schellack. I mitten gul linda med kanske 3-4 lager schellack. Tv. orange linda med tre lager.

8CC50167-1E0F-4DD5-8A24-E4A690D56E40.jpeg

Det går åt rätt håll, men möjligen blir orange+schellack lite för rött och lite för lite åt det bruna. Det är som ni märker komplicerat det där, vad jag har förstått så spelar färgen på styrlindan en avgörande roll för hur roligt det blir att cykla. Svaret måste finnas där ute. Sökandet fortgår.

Visa din Miyata!
Lätt OT i en Miyata-tråd även om två av de tre styrena sitter på en Miyata, men här är resultatet av schellack på styrlindor av olika färg. Längst th. vit linda med många tunna lager schellack. I mitten gul linda med kanske 3-4 lager schellack. Tv. orange linda med tre lager.

Visa bilaga 476822

Det går åt rätt håll, men möjligen blir orange+schellack lite för rött och lite för lite åt det bruna. Det är som ni märker komplicerat det där, vad jag har förstått så spelar färgen på styrlindan en avgörande roll för hur roligt det blir att cykla. Svaret måste finnas där ute. Sökandet fortgår.
Alltså, här kommer en dum fråga från sidlinjen: kan man inte köpa rätt färg direkt? Jag trodde nämligen att framtiden redan var här, för det har jag sett på reklam

Visa din Miyata!
Alltså, här kommer en dum fråga från sidlinjen: kan man inte köpa rätt färg direkt? Jag trodde nämligen att framtiden redan var här, för det har jag sett på reklam
Du menar att göra det enkelt för sig? Sånt vet jag ingenting om...

Men jo, det borde gå och sen lacka med klar schellack så att de får den lackade ytan men behåller sin ursprungliga färg. Men dels vore alldeles för enkelt, dels är det lite spännande hur färgen ändras. Vit och gul linda är bevisligen för fisiga för att det ska bli nåt roligt utav det, men lite saftigare färger så blir det mer liv i det när man lackar.

Men allt detta är bara ett resultat av en för lång vinter. När jag sitter i sadeln kunde lindan vara både svart, vit och regnbågsfärgad, I couldn’t care less.

Tillbaka
Topp