Visa din Miyata!

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jo, det här med hjul.
Häromdagen skrapade det till rejält i en nerförsbacke och vid okulärbesiktning noterade jag att en sten eller metallbit fastnat i bromsklossen och skrapat fälgen (som inte heller innan denna händelse var i direkt nyskick).
Så jag har börjat fundera på hjul. Det är ju svindyrt med mina mått mätt, därför undrar jag vad som är lägsta rimliga nivå för inköp. Vad måste jag ge för att få ett par som håller till nästa årtionde? Det är alltså till pendlar-miyatan som endast kommer grus och asfaltsköras. Några trappor kanske, men inga tokigheter.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jo, det här med hjul.
Häromdagen skrapade det till rejält i en nerförsbacke och vid okulärbesiktning noterade jag att en sten eller metallbit fastnat i bromsklossen och skrapat fälgen (som inte heller innan denna händelse var i direkt nyskick).
Så jag har börjat fundera på hjul. Det är ju svindyrt med mina mått mätt, därför undrar jag vad som är lägsta rimliga nivå för inköp. Vad måste jag ge för att få ett par som håller till nästa årtionde? Det är alltså till pendlar-miyatan som endast kommer grus och asfaltsköras. Några trappor kanske, men inga tokigheter.
Tja,

crossride funkar riktigt bra på mina hojar.
Byggde 2 hjul av Mavic 117 fälgar med Nos Xt nav och Dt ekrar... möjligt att det känns stabilare och kanske mer lättservat... Crossride är en bra kompromiss.. för mig!

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ett alternativ är ju såklart att beställa såna Araya-fälgar som nån länkade till, men jag känner mig inte riktigt redo att bygga hjul än, särskilt inte på en cykel som är i bruk. Frestande tanke dock.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Min kompis hjulbyggaren brukade fram till att han lärde sig att bygga själv beställa hjul med Deore-nav från någon av de tyska näthandlarna. Möjligen börjar utbudet på 26” hjul minska, men det är bara spekulation från min sida.

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Min kompis hjulbyggaren brukade fram till att han lärde sig att bygga själv beställa hjul med Deore-nav från någon av de tyska näthandlarna. Möjligen börjar utbudet på 26” hjul minska, men det är bara spekulation från min sida.
Said and done. Hjul med Deore-nav från Bike-discount. Dock inga big, eye-catching decals, kanske därför dom var på 45% rea.

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Said and done. Hjul med Deore-nav från Bike-discount. Dock inga big, eye-catching decals, kanske därför dom var på 45% rea.
De här möjligtvis? Jag fick hem exakt såna därifrån häromveckan till mitt monstercrossbygge. Inte provrullat mer än 100 meter men kändes Rigida (😜) för priset iaf.

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
De här möjligtvis? Jag fick hem exakt såna därifrån häromveckan till mitt monstercrossbygge. Inte provrullat mer än 100 meter men kändes Rigida (😜) för priset iaf.

Precis! Lite tråkigt att lämna det klassiska 90-tals-alu-utseendet, men tror det kan bli snyggt med svart på valleyrunnern.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hur har det gått med den här skönheten?
Oj, den har jag inte hunnit ta tag i, den står ofärdig men med väldigt fina delar. Får se om jag orkar med att ta tag i den framöver.

Bilagor

• B21F9067-8500-4C31-9E97-ADD3AB4E768E.jpeg
    B21F9067-8500-4C31-9E97-ADD3AB4E768E.jpeg
    857.9 KB · Besök: 40

ostrand

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tack. Ska äta, sen ska lås och stöd bort. Var på väg hem från Trollhättan när jag fick mailet av kollegan, så jag svängde av och hämtade den i Glumslöv, på vägen hem, en kvart efter att han hade skickat mailet 🤣

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Spontant, putsa, serva och blinga!🤩
En klassiker
Blir ju snyggast så.
Du som är insatt, går det att se årsmodell och därmed vad det sitter för drivlina på? Bakbromsens placering, loggan på sadelröret, icke aero bromshandtag och avsaknad av 100-årsjubileumsmärke avslöjar väl en del.

Edit: tydligen inhandlad kring 87.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Ni får ursäkta att den inte är rosa men en bild på min 1000.
Nytt lite bredare touringstyre, 1cm kortare styrstam och nya bromsreglage.
Ingen stor skillnad utseendemässigt mot original men kommer att bli mycket behagligare att cykla på. Kvar är att byta till nya däck (när de kommer i lager). De som sitter på är original Miyata. Nära nog nyskick men jag vill ha "moderna" med bättre punkaskydd.

Visa bilaga 468539

Jag kommer att behöva sätta skärmar på min 1000. Hur breda är originalskärmarna?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Blir ju snyggast så.
Du som är insatt, går det att se årsmodell och därmed vad det sitter för drivlina på? Bakbromsens placering, loggan på sadelröret, icke aero bromshandtag och avsaknad av 100-årsjubileumsmärke avslöjar väl en del.

Edit: tydligen inhandlad kring 87.
Har du första bokstaven i serienumret?

Om den info som jag har hittat på mina många mils internetcykling stämmer så är det såhär:
O=1986
P=1987
Q=1988
R=du fattar...

@Thuna s info tidigare i tråden pekar mot 1990, men det stämmer isf inte med att den är inköpt kring -87.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har du första bokstaven i serienumret?

Om den info som jag har hittat på mina många mils internetcykling stämmer så är det såhär:
O=1986
P=1987
Q=1988
R=du fattar...

@Thuna s info tidigare i tråden pekar mot 1990, men det stämmer isf inte med att den är inköpt kring -87.
Cykeln är fortfarande kvar hos säljaren, så ingen möjlighet att se ramnummer. År är ju i nuläget egentligen bara av akademiskt intresse, men är man nyfiken av naturen så är man. Avsaknad av 100-årsloggan samt bromshandtagen talar väl för en tidigare modell?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag får bredden till 42-43mm breda.
Till min 610 så fick jag in 32 mm under orginalskärmarna.
Tack för att ni gjorde er besväret att kolla! Jag höftade gaffeln på tusingen till att svälja max 45 mm, så planen på 50 mm rostfria Berthoud-skärmar går om intet. Om det ska vara just Berthoud, och jag gillar den looken mer än aluminium, så får jag gå ned till 40 mm vilket förvisso är lite klent till 35 mm däck, men å andra sidan ungefär 40 mm bredare än inga skärmar alls.

Idag blev det fö. en tur med Norrskensflamman till Människobyn för att handla. Jag får väl erkänna att det är något av en sport att få ihop det utan att ta bilen:

0A23D494-156A-4D2C-8FA1-9FA4C93F4F55.jpeg

B6CDB7C0-2E44-4610-988F-E1965BA006C8.jpeg

0474AD87-F85B-456D-81F5-616144269BDD.jpeg

CB43EE83-9345-4BBB-B7D3-89EB644C102E.jpeg

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Tack för att ni gjorde er besväret att kolla! Jag höftade gaffeln på tusingen till att svälja max 45 mm, så planen på 50 mm rostfria Berthoud-skärmar går om intet. Om det ska vara just Berthoud, och jag gillar den looken mer än aluminium, så får jag gå ned till 40 mm vilket förvisso är lite klent till 35 mm däck, men å andra sidan ungefär 40 mm bredare än inga skärmar alls.

Idag blev det fö. en tur med Norrskensflamman till Människobyn för att handla. Jag får väl erkänna att det är något av en sport att få ihop det utan att ta bilen:

Visa bilaga 477839

Visa bilaga 477840

Visa bilaga 477841

Visa bilaga 477842

snyggt ändå att du fick till det. Med den cykeln gäller det att köpa mycket cylindriska varor

ostrand

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jaaaa... Alltså... Upp som en sol, ner som en pannkaka med min nya SEVEN TWELVE.
Skulle ju bara cykla från jobbet på Bulltofta till stationen och ta tåget hem igår, men eftersom det var så fint väder så cyklade jag till Lund istället. Skön cykel, pigga ben och sol i sinne. Ända tills en motcyklist bestämmer sig för att cykla rakt ut från Fiskaregatan in på Stora Södergatan i Lund utan att titta vare sig åt höger eller vänster. Jag kommer från höger med hyfsad fart och hinner inte stanna utan kör in i hans bakhjul och går i backen. Så nu behöver jag en framgaffel...

Bilagor

• Screenshot_20210326-191553_Strava.jpg
    Screenshot_20210326-191553_Strava.jpg
    132.1 KB · Besök: 34
  • 20210327_165919.jpg
    20210327_165919.jpg
    248 KB · Besök: 34

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jaaaa... Alltså... Upp som en sol, ner som en pannkaka med min nya SEVEN TWELVE.
Skulle ju bara cykla från jobbet på Bulltofta till stationen och ta tåget hem igår, men eftersom det var så fint väder så cyklade jag till Lund istället. Skön cykel, pigga ben och sol i sinne. Ända tills en motcyklist bestämmer sig för att cykla rakt ut från Fiskaregatan in på Stora Södergatan i Lund utan att titta vare sig åt höger eller vänster. Jag kommer från höger med hyfsad fart och hinner inte stanna utan kör in i hans bakhjul och går i backen. Så nu behöver jag en framgaffel...
Men jäklar vad surt. Den är bucklad och det är inte bara färgskrap? Tänk på att gaffelröret måste vara av rätt längd för att gaffeln ska passa.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer