Visa din Miyata!

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Visa bilaga 480462Visa bilaga 480463
Här är min ny fyndade trail runner! Påväg att bli min farsa cykel ;) vad borde göras mer på den ?
Häftig ram och fina hjul! Byt ut stänkskärmar och pakethållare till något finare och mer funktionellt. Ta bort den fula svarta klossen på ramen. Fixa ett annat styre och gör rent drivlinan. Finns förutsättningar att bli hur fint som helst.

Mattiaslars

Medlem
Visa din Miyata!
Bra fynd, jäklar vad fina de där lite äldre ramarna är, och extra plus för Tellus-klistermärket. Vete sjuttens vad som "borde göras", men nog skulle det bli prydligare om du rätade upp pakethållaren. Kanske inte går iofs, den är väl för lång baktill. (Men Peth verkar ju ha några true Miyata-paketor i sin skjul-stash)
Ska testa med pakethållaren inte tänkt på det :)

Barometer

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Bra fynd, jäklar vad fina de där lite äldre ramarna är, och extra plus för Tellus-klistermärket. Vete sjuttens vad som "borde göras", men nog skulle det bli prydligare om du rätade upp pakethållaren. Kanske inte går iofs, den är väl för lång baktill. (Men Peth verkar ju ha några true Miyata-paketor i sin skjul-stash)
Den kromade korgen med sina stag i fram får tyvärr mina ögon att blöda. Går den att lacka om till svart?

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jo den ljusa korgen sticker ju ut, och sitter dessutom väldigt högt upp. Perfekt med korg på en pappacykel men kanske går det att byta till en svart? Lacka om själv lär bara bli strul.

slice me nice

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Häftig ram och fina hjul! Byt ut stänkskärmar och pakethållare till något finare och mer funktionellt. Ta bort den fula svarta klossen på ramen. Fixa ett annat styre och gör rent drivlinan. Finns förutsättningar att bli hur fint som helst.
Den svarta klossen är ett fäste för barnstol gissar jag? Isåfall är den nog bra att ha kvar på en pappacykel 😊

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag har cykelvagn men i ärlighetens namn hade jag i de flesta fall hellre haft en barnstol istället. Lättare (både som i mindre krångel och lägre vikt) och tar mycket mindre plats. Beror väl på hur många barn och annat som man tänkte frakta iofs.
Fast, om det gör cykeln så mycket fulare, så kan det knappast vara värt det oavsett fördelarna i övrigt.
😁

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Rotade fram ur stashen:
44B55757-4BB5-4886-8024-FDA6EE3BCA79.jpeg

Det övre tänkte jag nog behålla, och det undre behöver lite färg och lite milt våld för att bli rakt.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag såg detta i ett gammalt inlägg på bikeforums: ”Collection" is a Greek word for "watch your money go away and leave you with stuff to keep fixed and secured”.

Vilken tur att så få utav oss kan grekiska.

Nu åter till @Mattiaslars bedårande nyförvärv.
Är han sugen på en stålis till så kan du få ta över min Valley Runner ram, Letar Carbon och kommer inte ha plats för denna 🤩

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Herre, VARFÖR?!

Hmm, bilder...? BILDEEEER!

Tack jag mår bara bra.

Syster, hämta etern. Sådär, nu somnar han snart.

Skämt åsido, menar du det?
Här blir man sövd bara för att man blir lite i gasen, och när man vaknar igen, fortfarande bältad och med en huvudvärk som får Charles Bukowski att framstå som en rosenkindad juniorscout, så berättar de för en med ett snett leende och blodet på deras händer nätt och jämnt koagulerat att man har blivit med ett ValleyRunner-projekt.

Tack @Carl Edfeldt !

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Här blir man sövd bara för att man blir lite i gasen, och när man vaknar igen, fortfarande bältad och med en huvudvärk som får Charles Bukowski att framstå som en rosenkindad juniorscout, så berättar de för en med ett snett leende och blodet på deras händer nätt och jämnt koagulerat att man har blivit med ett ValleyRunner-projekt.

Tack @Carl Edfeldt !
Efter långt och moget övervägande var det de ända rätta att erbjuda @LWB Valleyn, stålramarnas konung.
Ser fram emot hur den evolverar i din ägo😁

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Efter långt och moget övervägande var det de ända rätta att erbjuda @LWB Valleyn, stålramarnas konung.
Ser fram emot hur den evolverar i din ägo😁
Jag är rörd. Och lite skakad.

Få se nu, jag har en köpa kaffe-cykel och en köpa glass-cykel. En köpa blöjor och välling och filmjölk-cykel och en som jag tar till Veloform när jag behöver nya bromsgummin till den som jag inte kan ta till Veloform för att bromsarna är slut.

Jag har några funderingar men har inte bestämt mig hur det ska läggas fram innan det på känt manér tillåts spåra ur. Men något hyfsat strippat och [i sammanhanget] lätt kanske?
Well, well. Det får mogna fram.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I väntan på fullständig återhämtning - läkarna säger att jag kommer kunna sköta mig nästan själv med bara lite hjälp från Happy - så flyttade jag igår hjulen från Norrskensflamman till den rosa och skiftade dem tillfälligt från 11-delat 11-42 (tror jag) till 10-delat 11-36.

1DF96FAE-4CF3-4035-AC53-A2E878AE1255.jpeg

Våren fick sig en kyss igår även här så jag har inte kommit mig ut på testtur än, men nog är den grann att se på?

54D2CDA7-9CE8-4879-AD14-74C65ECC0A44.jpeg

Styrlindan ska få ett tredje lager schellack vilket jag hoppas ska göra färgen lite mindre sötpotatispommes och lite mer lik sadeln. Om inte annat matchar färgen kool stop-klossarna ganska bra. 😀

Min vän hjulbyggaren har efter diverse felleveranser fått hem rätt ekrar till de hjul som egentligen ska sitta på den rosa. Snart...

Reivennob

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
I väntan på fullständig återhämtning - läkarna säger att jag kommer kunna sköta mig nästan själv med bara lite hjälp från Happy - så flyttade jag igår hjulen från Norrskensflamman till den rosa och skiftade dem tillfälligt från 11-delat 11-42 (tror jag) till 10-delat 11-36.

Visa bilaga 481482

Våren fick sig en kyss igår även här så jag har inte kommit mig ut på testtur än, men nog är den grann att se på?

Visa bilaga 481483

Styrlindan ska få ett tredje lager schellack vilket jag hoppas ska göra färgen lite mindre sötpotatispommes och lite mer lik sadeln. Om inte annat matchar färgen kool stop-klossarna ganska bra. 😀

Min vän hjulbyggaren har efter diverse felleveranser fått hem rätt ekrar till de hjul som egentligen ska sitta på den rosa. Snart...
Är det så att du kör med s.k. manuell framväxel?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
En händelserik dag för er tillgifvne idag.
Först ett jobbtelefonmöte kombinerat med promenad som ledde mig hemifrån till Veloform, no less. Det hade väl ingen trott?

Där blev det lustshopping av en liten styrväska för att kunna få med mig det viktigaste, ex en ostmacka och en rulle lödtenn, även om jag inte lastar ned mig med full touringpackning.

Anders kunde också visa upp ett Phil-nav för kassett och 36 ekrar samt 130 mm OLD. Mycket elegant, obetydligt begagnat och ett vad jag kan bedöma mycket fördelaktigt pris, what’s a poor boy to do? Över en kopp espresso fattades beslutet: bygg mig ett bakhjul till tusingen! Uppdatering följer.

Allt detta innan klockan ens hade slagit tolv. Och ändå, gott folk, så låg dagens verkliga höjdpunkt ännu framför mig. Det låter otroligt, men om jag säger att jag i kväll besökte @Carl Edfeldt så förstår ni.

Det var en stor stund och en verklig upplevelse att få skåda hans samling av Miyator. Några fantastiskt fina byggen, som gjorde mig en smula förlägen med mina osentimentala byggen. Föreställ er situationen Bert Karlsson möter Pablo Picasso...

När vår rendezvous var till ända hade en Valleyrunner-ram och ett par fina bakväxlar bytts mot en Miyata-sadel i äkta vinylkrokodil, min son hade föreslagit att Sebbe kunde komma hem till innergården och bada i springbrunnen och vi lovade varandra som bröder att verkligen ordna ett Miyata-konvent när Corona-läget tillåter det.

ValleyRunnern ska få mogna en stund, men jag hoppas att det kan bli något roligt och användbart vad det lider. Snart i en Miyata-tråd nära dig.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
En händelserik dag för er tillgifvne idag.
Först ett jobbtelefonmöte kombinerat med promenad som ledde mig hemifrån till Veloform, no less. Det hade väl ingen trott?

Där blev det lustshopping av en liten styrväska för att kunna få med mig det viktigaste, ex en ostmacka och en rulle lödtenn, även om jag inte lastar ned mig med full touringpackning.

Anders kunde också visa upp ett Phil-nav för kassett och 36 ekrar samt 130 mm OLD. Mycket elegant, obetydligt begagnat och ett vad jag kan bedöma mycket fördelaktigt pris, what’s a poor boy to do? Över en kopp espresso fattades beslutet: bygg mig ett bakhjul till tusingen! Uppdatering följer.

Allt detta innan klockan ens hade slagit tolv. Och ändå, gott folk, så låg dagens verkliga höjdpunkt ännu framför mig. Det låter otroligt, men om jag säger att jag i kväll besökte @Carl Edfeldt så förstår ni.

Det var en stor stund och en verklig upplevelse att få skåda hans samling av Miyator. Några fantastiskt fina byggen, som gjorde mig en smula förlägen med mina osentimentala byggen. Föreställ er situationen Bert Karlsson möter Pablo Picasso...

När vår rendezvous var till ända hade en Valleyrunner-ram och ett par fina bakväxlar bytts mot en Miyata-sadel i äkta vinylkrokodil, min son hade föreslagit att Sebbe kunde komma hem till innergården och bada i springbrunnen och vi lovade varandra som bröder att verkligen ordna ett Miyata-konvent när Corona-läget tillåter det.

ValleyRunnern ska få mogna en stund, men jag hoppas att det kan bli något roligt och användbart vad det lider. Snart i en Miyata-tråd nära dig.
Kanske ett av vårens bästa möten för min egen del.
Det var mkt roligt att ha er på besök @LWB och hoppas på ett spa besök i gårdsbassängen till sommaren.

Jag tackar ödmjukt för dina omdömen kring byggena och det känns så skönt att vi alla kan förmedla olika uttryck med det vi sätter ihop.
Din reaktion på cyklarna gjorde mig medveten om varför jag håller på med detta.

Det är också väldigt roligt att vi kan nörda detta ihop och i forumet.
Miyatorna som produceras i din verkstad vill jag ta en närmare titt på längre fram :)

Ett Miyatakonvent är oundvikligt, jag tror flera i denna tråd hade uppskattat det! Vi får ta tag i detta när C-19 är under kontroll och då kanske vi snart går från forum till en klubb, vem vet🤩

P.s har grabben släppt SAN Marcon än?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
P.s har grabben släppt SAN Marcon än?
Som utlovat en uppdatering ang. den San Marco som grabben fick när jag själv, fem minuter efter att jag hade lovat honom Miyata-sadeln, helt kallt gav den till @Carl Edfeldt istället.

Här är han igår morse, första gången stor nog att åka såhär och inte sitta i barnstolen:

09B8D077-A190-4227-AC25-5496E1B25FBC.jpeg

Ovanstående var utan sadel. Håll med om att jag är vass på digital bildbearbetning?

Nedanstående är med San Marco:n hastigt monterad i morse. Första turen var lovande:
0525864F-8A37-478B-AF13-61CEA75346F2.jpeg

Grabbens kommentar i morse:
”Pappaaaa! Hade Sebbe leksaker?”
”Ja. Vad var det för leksaker Sebbe hade?”
”CYKLAR!”

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
När du lägger upp det på det viset så var det en ganska grym manöver med sadeln😂Nåväl, sonen fick en prima Selle San Marco av mig och kanske någonstans redan förstår hur det är att vara puritan med tanke på hans fråga?😉
Ett stort tack till dig @LWB för att du gjorde min Greg Herbold sadelsamling komplett😍

Herbold sadeln skall fixas till och sedan hamna på ett nytt projekt som kommer framöver... eller visioner finns men ingen stomme i dagsläget. Att det blir en Miyata är det nog ingen tvekan om, den stora frågan är om jag skall våga bryta ny mark och bygga hybrid eller sikta på en carbon mtb?

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag vet inte om jag borde posta det i tråden "Man vet att man tänker för mycket på cyklar när...", men jag väljer att tolka den här tråden som både "Visa din Miyata" och "Man vet att man tänker för mycket på Miyata när...".

Och, man vet alltså att man tänker för mycket på Miyata när man går på stan med ett telefonsamtal i lurarna och på avstånd får syn på en cykel som ser ut att kunna vara nåt. När man kommer närmare så ser man att det verkligen ser ut att vara något, och när man till slut är alldeles intill så ser man att det jävlar i havet är en Miyata Six Ten! När man då, fortfarande inbegripen i jobbsamtal, höjer blicken och gör tummen upp åt cykelns ägare så ser man att det är ju J, kompisen från föräldragruppen för 3,5 år sedan.

DEC86E77-E875-4458-8D3F-82F2EEB1C0B9.jpeg

Det visade sig att han satt tämligen djupt i Miyata-träsket han också, så vi får väl se om han ansluter till tråden vad det lider.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag vet inte om jag borde posta det i tråden "Man vet att man tänker för mycket på cyklar när...", men jag väljer att tolka den här tråden som både "Visa din Miyata" och "Man vet att man tänker för mycket på Miyata när...".

Och, man vet alltså att man tänker för mycket på Miyata när man går på stan med ett telefonsamtal i lurarna och på avstånd får syn på en cykel som ser ut att kunna vara nåt. När man kommer närmare så ser man att det verkligen ser ut att vara något, och när man till slut är alldeles intill så ser man att det jävlar i havet är en Miyata Six Ten! När man då, fortfarande inbegripen i jobbsamtal, höjer blicken och gör tummen upp åt cykelns ägare så ser man att det är ju J, kompisen från föräldragruppen för 3,5 år sedan.

Visa bilaga 482446

Det visade sig att han satt tämligen djupt i Miyata-träsket han också, så vi får väl se om han ansluter till tråden vad det lider.
Han är mer än välkommen🤩

Jag gillar ändå att du börjar bli besatt.. jag är inte ensam längre 😂🙏🏻

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
För en gångs skull är det inte Bob Dylans ”It’s either one or the other or neither of the two ” (Nettie Moore) som bäst beskriver läget, utan Luther Ingram med sin oerhört pricksäkra ”If loving Miyata’s wrong, I don’t wanna be right”.

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Efter att ha sträckläst tråden är nu suget efter en Miyata stort, oerhört motiverande av se era coola byggen, i alla dess former. Med tanke på att alla mina hojar nu faktiskt kan cyklas på, så är det dags att skaffa nästa projekt. Tyvärr verkar det som att ze Germans också insett Miyatans storhet - det ligger rätt många ute men de flesta i prisklassen 4-500 euro och därmed långt ifrån vad jag är villig att lägga ut (dvs, innan skatteåterbäringen spenderas på delar från bike24). Trots detta hänger ett objekt kvar på hornhinnan, och det är en modell som inte synts i tråden tills nu, lo and behold: full-sus TerraLiner:

Koga-4.JPG

Rätt udda, men jag börjar digga den mer och mer, bort med lite reflexer och annat skit, nya däck, men i övrigt har den ju XT-delar överallt och verkar dessutom vara i bra skick. 388 euro "förhandlingsbart":

Nån som har erfarenhet av en sån?

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Efter att ha sträckläst tråden är nu suget efter en Miyata stort, oerhört motiverande av se era coola byggen, i alla dess former. Med tanke på att alla mina hojar nu faktiskt kan cyklas på, så är det dags att skaffa nästa projekt. Tyvärr verkar det som att ze Germans också insett Miyatans storhet - det ligger rätt många ute men de flesta i prisklassen 4-500 euro och därmed långt ifrån vad jag är villig att lägga ut (dvs, innan skatteåterbäringen spenderas på delar från bike24). Trots detta hänger ett objekt kvar på hornhinnan, och det är en modell som inte synts i tråden tills nu, lo and behold: full-sus TerraLiner:

Visa bilaga 482513

Rätt udda, men jag börjar digga den mer och mer, bort med lite reflexer och annat skit, nya däck, men i övrigt har den ju XT-delar överallt och verkar dessutom vara i bra skick. 388 euro "förhandlingsbart":

Tjenare och välkommen 🙏🏻
Personligen så har jag dålig koll på de holländska cyklarna med det är roligt om de oxå kommer fram här. Kör på, fina komponenter till en minst sagt annorlunda och rolig ram🤩
//Sebbe

velovin

Aktiv medlem
Visa din Miyata!

Visa bilaga 482513

Jag personligen måste kisa rätt bra innan den cykeln ens börjar närma sig något som kan kallas snygg. Originell, absolut, men inget jag skulle vilja rulla runt på.

Tror du skulle välja din Checker Pig (som för övrigt är grym) alla dagar framför den där, hur mycket du än snyggar till den.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag håller med både @Carl Edfeldt och @velovin ovan. Mest av allt kul att du ligger i riskzonen för att insjukna, men just TerraLiner:n gör att jag måste gå upp i dos igen... :)
Men som sagt, mest av allt roligt att du är taggad!

Cykel-boomen som härjar nu har förvisso drivit upp priserna på begagnat och det finns en hel tråd om det som verkligen får mitt blodtryck att stiga (tillgång och efterfrågan, så enkelt är det). Men utan att gå in på det, kan det möjligen vara så att ze germans många gånger köper/säljer Koga Miyata, och att de generellt ligger en bra bit högre än de Miyata som vi är vana vid här i Sverige?

Fortsätt att jaga Miyata, förr eller senare Händer Det!

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Hmm, ja, det är i princip uteslutande Koga Miyatas man finner på den öppna marknaden här...när jag här i tråden läser om Miyatas som slumpas bort för 50 spänn uppe i Piteå (är för övrigt uppvuxen däruppe i Norrbotten) blir jag avundsjuk...men förmodligen bra att ha en begränsande faktor nu, WAF:en är något ansträngd med 6 hojar utspridda över sovrum, hall, källare och balkong...

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag behöver smakråd för hur jag bäst förvaltar den fina stål-Valley som jag fick ärva av @Carl Edfeldt.

Jag är inne på att bygga den som en avskalad enpetare - dock inte fixie, n.b.! - på originalhjulen och på sikt flytta Deore v-bromsarna från Norrskensflamman till Valley:n. Och om det skulle ske så är jag mer eller mindre tvungen att uppgradera Norrskensflamman med Paul-bromsar och -handtag. Synd.

Att jag vill hålla den avskalad handlar både om att spara lite vikt och att bibehålla det snygga rena utseendet.

Vevarna så. Helst hade jag velat trolla fram nåt smakligt polerat vevparti ur gömmorna. Det kommer tyvärr inte ske. 😢 De bästa förslagen är att använda en uppsättning hyfsat fräscha men lite väl tråkiga 300LX från en av alla On/Off som jag har rivit, eller ett par svarta Deore som isf. poleras upp. De senare är dock, förutom att de är svarta och att det sannolikt är ett grisjobb att polera dem, lite väl moderna och ”feta” till utseendet.

Stora frågor som ni märker. Hit me med vad ni tycker att jag ska göra!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer