Visa din Miyata!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag behöver smakråd för hur jag bäst förvaltar den fina stål-Valley som jag fick ärva av @Carl Edfeldt.

Jag är inne på att bygga den som en avskalad enpetare - dock inte fixie, n.b.! - på originalhjulen och på sikt flytta Deore v-bromsarna från Norrskensflamman till Valley:n. Och om det skulle ske så är jag mer eller mindre tvungen att uppgradera Norrskensflamman med Paul-bromsar och -handtag. Synd.

Att jag vill hålla den avskalad handlar både om att spara lite vikt och att bibehålla det snygga rena utseendet.

Vevarna så. Helst hade jag velat trolla fram nåt smakligt polerat vevparti ur gömmorna. Det kommer tyvärr inte ske. 😢 De bästa förslagen är att använda en uppsättning hyfsat fräscha men lite väl tråkiga 300LX från en av alla On/Off som jag har rivit, eller ett par svarta Deore som isf. poleras upp. De senare är dock, förutom att de är svarta och att det sannolikt är ett grisjobb att polera dem, lite väl moderna och ”feta” till utseendet.

Stora frågor som ni märker. Hit me med vad ni tycker att jag ska göra!
300lx vevarna lirar fint med dx växeln, singelklinga😉Just do it!

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Postar här också, för framtida trådarkeologi.
E0ABF997-0982-47A9-A82C-898C3A74D51F.jpeg

0254C726-1E52-4119-92D5-FC959246DFF6.jpeg

Edit: har fixat sadelvinkeln sedan bilden togs.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Jag behöver smakråd för hur jag bäst förvaltar den fina stål-Valley som jag fick ärva av @Carl Edfeldt.

Jag är inne på att bygga den som en avskalad enpetare - dock inte fixie, n.b.! - på originalhjulen och på sikt flytta Deore v-bromsarna från Norrskensflamman till Valley:n. Och om det skulle ske så är jag mer eller mindre tvungen att uppgradera Norrskensflamman med Paul-bromsar och -handtag. Synd.

Att jag vill hålla den avskalad handlar både om att spara lite vikt och att bibehålla det snygga rena utseendet.

Vevarna så. Helst hade jag velat trolla fram nåt smakligt polerat vevparti ur gömmorna. Det kommer tyvärr inte ske. 😢 De bästa förslagen är att använda en uppsättning hyfsat fräscha men lite väl tråkiga 300LX från en av alla On/Off som jag har rivit, eller ett par svarta Deore som isf. poleras upp. De senare är dock, förutom att de är svarta och att det sannolikt är ett grisjobb att polera dem, lite väl moderna och ”feta” till utseendet.

Stora frågor som ni märker. Hit me med vad ni tycker att jag ska göra!
Har jag fel eller finns det inga bilder på skönheten postade i tråden? Svårt att få smakråd om inget vet vad som finns att jobba med.

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Om du kan/vill avvara en utav pakethållarna så är jag intresserad å Tusingens vägnar.
Wut, fick du inte med någon pakethållare?! Det är väl som vanligt i livet, vissa har överflöd medan andra ingenting. Jag vill minnas att den tredje som jag hittade är i ganska ok skick, jag kollar efter.

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Wut, fick du inte med någon pakethållare?! Det är väl som vanligt i livet, vissa har överflöd medan andra ingenting. Jag vill minnas att den tredje som jag hittade är i ganska ok skick, jag kollar efter.
Ja visst är det för jävligt hur skev fördelningen av pakethållare är här i världen?

Tack, kolla gärna!

Visa din Miyata!
Fick precis tag på en grymt fin Miyata PathRunner (tillverkad 1992) i original nyskick. Jag hade precis en sådan i början av 90-talet som min första MTB, införskaffad på Järn & Sport i Luleå. Efter att ha bytt upp mig mot en GT Avalanche fick Miyatan stryka med (byggdes om till singlespeed och sedan skrotades den).

Kommer inte ändra något annat än att plocka bort skärmarna och låset, samt införskaffa original Shimano pedaler med clips (LX eller DX?)

Vore kul att få tag på originalspecen från katalogen. Det var ju någon som hade de svenska Miyatakatalogerna från 90-talet.

pathrunner.jpg

Senast ändrad:

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Fick precis tag på en grymt fin Miyata PathRunner (årsmodell TBD) i original nyskick. Jag hade precis en sådan i början av 90-talet som min första MTB, införskaffad på Järn & Sport i Luleå. Efter att ha bytt upp mig mot en GT Avalanche fick Miyatan stryka med (byggdes om till singlespeed och sedan skrotades den).

Kommer inte ändra något annat än att plocka bort skärmarna och låset, samt införskaffa original Shimano pedaler med clips (LX eller DX?)

Vore kul att få tag på originalspecen från katalogen. Det var ju någon som hade de svenska Miyatakatalogerna från 90-talet.
Ett perfekt skick! Grattis!

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Såg en rasande trevlig rosa Miyata tillhörande LWB rulla ut från veloform idag. Måste säga att cykeln verkligen poppar irl. Mycket stiligt! Följer den här tråden, mest för att det är happys mysigaste tråd och bästa stämning men också för alla kul cyklar :)
Vi alla är glada att du känner så för tråden, och snart kommer du säkert bidra med ett eget Miyatabygge🤩

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har redan börjat klura på det. Har en vän med en miyata cross med huvudtriangel i aluminium och bakre del i stål (om jag minns rätt). Lite sugen på att ta över den... hade blivit en fin rinko-randonneur cykel post covid...

LWB

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Såg en rasande trevlig rosa Miyata tillhörande LWB rulla ut från veloform idag. Måste säga att cykeln verkligen poppar irl. Mycket stiligt! Följer den här tråden, mest för att det är happys mysigaste tråd och bästa stämning men också för alla kul cyklar :)
Var det du som låste cykeln vid byggnadsställningen när jag susade därifrån?
Du skulle ha hejdat mig! Jag ville inte verka angelägen, men det hade varit trevligt att nörda loss. Det är också alltid intressant vilka cyklar man får se när man sladdar förbi Veloform.

I övrigt håller jag med dig, den här tråden är ett dygdemönster för hur man kan internetcykla tillsammans, vilket man inte kan säga om många andra trådar. Keep it rosa!

Kul också att du gillade cykeln. Det var ren okynnescykling idag, några svängar fram och tillbaka genom stan, men cykeln känns riktigt rolig.

Och som @Carl Edfeldt påpekade, snart sitter du i Miyata-träsket du också.

Jonatan F

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Var det du som låste cykeln vid byggnadsställningen när jag susade därifrån?
Du skulle ha hejdat mig! Jag ville inte verka angelägen, men det hade varit trevligt att nörda loss. Det är också alltid intressant vilka cyklar man får se när man sladdar förbi Veloform.

I övrigt håller jag med dig, den här tråden är ett dygdemönster för hur man kan internetcykla tillsammans, vilket man inte kan säga om många andra trådar. Keep it rosa!

Kul också att du gillade cykeln. Det var ren okynnescykling idag, några svängar fram och tillbaka genom stan, men cykeln känns riktigt rolig.

Och som @Carl Edfeldt påpekade, snart sitter du i Miyata-träsket du också.

Stämmer bra men såg dig inte förrän du rullade iväg :) nästa gång!;)

Hutnu

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Vad är det här månne för modell? Bra pris och kanske bra skick. (Edit: Förlåt för avsaknad av skärmdump, trodde det sker automagiskt. Nu så.)

Jag har sett olika Mixte-Miyatas, men inte ATB-Mixte-Miyatas.
Screenshot 2021-04-21 at 09.20.33.png

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Är det verkligen rätt hjul på den där? Ser ut som att ramen är anpassad för 28” och även bromsarna ser ut att inte riktigt räcka ner till fälgen.

Carl Edfeldt

Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Det plockar på med delar och ingen hoj! Det är som vanligt, herr Edfeldt samlar prylar
utan att ha ngt att bygga med, men hoppet är det sista som överger! Finnes en fin Valley Runner Carbon eller Alloy i 20,5 i gömmorna hos någon så hojta!🤩

Bilagor

• CA24D374-A0AC-4E7E-B22F-EC516FF8E2C2.jpeg
    CA24D374-A0AC-4E7E-B22F-EC516FF8E2C2.jpeg
    889.1 KB · Besök: 33
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer